Nokia 6.1 3GB ram, 32GB opslag Zwart

Specificaties 5,5" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 6.1 3GB ram, 32GB opslag Zwart Review

Zeehond 27 april 2018, laatste update op 5 augustus 2018, 8.656 views Product gekocht

Nokia 6.1 3GB ram, 32GB opslag Zwart

Mooie telefoon met Androidone waardoor de telefoon snel updates ontvangt. Goede prijs-kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Androidone
  • USB-C
  • Data kabel meegeleverd
  • Mooi ontwerp
  • Bedrade headset meegeleverd
  • Mooi scherm
  • Accuduur

Minpunten

• Vrij korte standaard meegeleverde data kabel welke ook nodig is voor de accu op te laden
  • USB-C 2.0 i.p.v. 3.0
  • Geen always on screen

Introductie
Op 26 februari verscheen er al een preview waarbij de nieuwste Nokia smartphones, de Nokia 8 sirocco, 7 plus, 6.1 en 1, te zien waren. De Nokia 6.1 Inmiddels 2 maanden later zijn ze dan ook te koop.

De Nokia 6.1 is momenteel dus een van de nieuwe recent uitgebrachte smartphones van HMD en een interessante optie voor wie niet opzoek is naar een high end telefoon, maar wel graag een telefoon wilt die van updates wordt voorzien. Tijd dan ook om het toestel onder de loep te nemen.

Inhoudsopgaven

Uitpakken
Meegeleverde accessoires
De telefoonConclusie

Linkjes

Uitgebreide specificaties in de Tweakers pricewatch.
Nokia 6.1 ervaringen & Discussie topic op het forum

Als je naar het doosje van de Nokia 6.1 kijkt valt al vrij snel het androidone logo op rechtsonder en uiteraard 2 twee handen.

Het doosje zelf is verder niet zo spectaculair, op de achterzijde is wat informatie te vinden over het toestel, en wat uitleg over wat androidone inhoud.

Bij het openen van de verpakking is als eerste de telefoon te vinden, belangrijk is om het kartonnetje waar de telefoon in ligt nog niet direct weg te gooien aangezien er nog de opener voor het simkaart en micro SD-kaart slot aan vast zit geplakt.

Naast de Nokia 6.1 worden er ook nog een aantal accessoires met de telefoon meegeleverd.

Een data kabel.

Oplaad adapter

Een bedrade headset.

Terug naar de inhoudsopgaven

Handig is dat er een usb-c data kabel is meegeleverd en niet een lader waar de kabel eraan is vast gemaakt. De data kabel is echer dus wel nodig bij het opladen. Het mindere hierbij is dat de kabel vrij kort is, circa 102 cm (circa 3mm diameter). Te kort om de telefoon via een stopcontact te laten opladen terwijl je zelf op de bank zit en het toestel comfortabel te gebruiken. Dit is echter natuurlijk makkelijk op te lossen door zelf een fatsoenlijke langere kabel te kopen.

De meegeleverde oortjes komen mij bekend voor van de oortjes die meegeleverd zijn bij mijn Lumia 520.Dit voornamelijk in positieve zin aangezien deze 4,5 jaar na aanschaf nog steeds perfect werken waarbij ze soms toch wat te voortduren hebben gekregen. In het verleden behaalde resultaten bieden nog geen garantie voor de toekomst dus is het afwachten hoe deze het uithouden. Gelet op draagcomfort zijn er wel betere oortjes te vinden.

Naast deze meegeleverde accessoires was er ook nog een mooie pre-order actie waarbij je een Chromecast kreeg, mooi meegenomen. Let wel op, deze krijg je niet direct bij aanschaf van de telefoon mee, maar dien je zelf na ontvangst van de telefoon aan te vragen.

Design toestel en hardware
Ontwerp

De telefoon komt met zijn unibodybehuizing stevig gebouwd over, mogelijk komt dit ook door zijn gewicht welke er met een 160 gram wel mag zijn

Het eerste wat toch wel opvalt aan deze telefoon zijn de koperkleurige lijnen aan de zijkant, rondom de knoppen en rondom de 16MP camera en vingerafdruk scanner aan de achterzijde. Persoonlijk vind ik dit de telefoon wel een mooie uitstraling geven. Handigste is om deze telefoon toch met twee handen tegelijk vast te houden, voor een hand is het toestel namelijk toch vrij breed. Wanneer ik het toestel met één hand vast houd kom ik (in het geval van mijn rechterhand) maar net met een vrij ongemakkelijke beweging met mijn duim bij het terug pijltje aan de linkerkant. De grip op het toestel is wel prima bij het vasthouden naar mijn gevoel hoewel ik er persoonlijk wel een hoesje voor zou aanschaffen.

De volume knop en power knop aan de rechter zijkant zitten wat betreft plaatsing wat mij betreft precies goed.

In de bezel boven het scherm is een 8MP camera, een speaker voor tijdens het telefoneren en een
nabijheidssensor te vinden. Aan de bovenzijde zit de 3.5mm aansluiting.
Aan de linker zijkant zit het simkaart en micro SD-kaart slot (welke ook te gebruiken is voor een tweede nano simkaart). Met de meegeleverde opener kan het vakje geopend worden (hierbij moest ik redelijk hard duwen). Het vak is geheel uitneembaar.

Een plus punt aan deze telefoon is dat deze een usb-c poort heeft, hier zit wel een kleine maar aan, het is namelijk een usb-c 2.0 poort en helaas geen usb-c 3.0. Desondanks zie ik het als een mooie aanpassing ten opzichte van de Nokia 6 van vorig jaar.

Vingerafdrukscanner

De Nokia 6 is uitgerust met een vingerafdrukscanner welke aan de achterkant van de telefoon te vinden is. Bij het vasthouden is deze eenvoudig op gevoel de vinden. Voor wie echter wat langere vingers heeft zal wel merken dat de scanner eigenlijk wat te laag zit wat resulteert in een vrij krampachtige houding bij het ontgrendelen van de telefoon. Uiteraard is het gebruik van de vingerafdrukscanner optioneel hoewel het tijdens de eerste configuratie van de telefoon wat verwarrend kan overkomen aangezien er indien je ervoor kiest de telefoon te beveiligen met een login, je uit drie combinaties keuze hebt waarin bij elke combinatie de vingerafdruk is inbegrepen. Echter op het moment van de vingerafdruk instellen kun je op het vorige pijltje duwen linksonder waardoor je dit overslaat.

Camera

Ik ben geen expert op camera gebied dus dit wordt niet het uitgebreidste stuk, maar ik doe mijn best. De Nokia 6.1 beschikt evenals zijn voorganger over een 16MP camera aan de achterzijde, en een 8MP camera aan de voorkant. Daarmee maakt de telefoon zeker geen verkeerde foto's. Bij het inzoomen zijn in ieder geval de waterdruppel op de bloemen zichtbaar ;)
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FbIOb1HdDW2khc.jpeg De camera bevat een aantal leuke functies. Zo is het mogelijk met zowel de frontcamera als de camera aan de achterkant tegelijk foto's te maken. Bij de tweezijdig optie komt het erop neer dat het scherm op de helft in twee wordt gesplitst. Persoonlijk zie ik hier niet zo veel meerwaarde in. Interessanter is naar mijn mening de P-I-P optie waarbij de frontcamera recht boven een hoekje in beslag neemt. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld gebruikers die aan het vloggen zijn.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FbIOb1IrfVvxPM.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FbIOb3M45142f9.jpeg

Door twee volumeknoppen tijdens het fotograferen ingedrukt te houden worden er meerdere foto's achterelkaar genomen welke in foto's onder één tegel verschijnen.

De camera beschikt verder over een flitser, nu is dit vrij normaal bij de meeste telefoons (zeker in deze prijsklasse). Een interessant punt hier is wanneer de flitser als zaklamp gebruikt wordt een behoorlijk wel wit licht gebruikt wordt, terwijl wanneer er een foto wordt genomen een warmer geel licht gebruikt wordt.

Accu

De telefoon heeft een 3000 mAh accu. Ook dit is niet gewijzigd ten opzichten van de Nokia 6. De accu is helaas niet uitneembaar zoals dit wel meestal bij Lumia telefoons was. Met een actieve schermtijd van circa 7.5 uur ben ik wel zeer tevreden over deze accu. De genoemde tijd kan natuurlijk nog enigszins verschillen afhankelijk van waarvoor de telefoon gebruikt wordt en ingestelde schermhelderheid. Echter is dit voor mij ruim voldoende om de telefoon 3 dagen te gebruiken zonder te hoeven opladen.

De benodigde tijd op de telefoon met een resterend vermogen van 5% volledig te laden bedraagt circa 1:15 uur.

Geluid

De speaker van de telefoon voor het telefoneren zit zoals aangegeven in de bezel boven het scherm, wat uiteraard niet zo'n vreemde plek is vanwege het moeten kunnen telefoneren. Daarvoor voldoet de speaker dan ook prima. Echter de speaker om muziek mee te luisteren welke onderaan zit in de telefoon vind ik niet heel geweldig en klinkt het geluid niet heel bijzonder. Dit is natuurlijk wel gemakkelijk te verhelpen door gewoon met een externe speaker te verbinden voor het afspelen van muziek. Daarvoor zijn genoeg mogelijkheden aangezien de 3.5mm aansluiting, NFC en Bluetooth (versie 5.0) aanwezig zijn. Kabeltjes laten zich makkelijk in pluggen op de 3.5mm aansluiting, en zijn ook eenvoudig weer los te koppelen.
Beeldscherm

Het scherm van de telefoon is een LCD-scherm met een resolutie van 1920x1080 en 401 dpi. De schermdiagonaal is 5,5. Daarmee verschilt het scherm niet met zij voorganger de Nokia 6. Opzicht is het scherm voor deze telefoon ook prima. Het ziet er mooi uit en ook bij langer gebruik van de telefoon blijft het fijn om naar te kijken. Het scherm steekt wel wat meer naar voren dan de behuizing aan de zijkant, wat zou resulteren dat bij een val op het scherm, deze de klap ook helemaal opvangt. Een hoesje welke het scherm beschermt met bijv. een wat opstekende rand lijkt mij daarom wel handig.

Geheugen

Van de 32GB opslag van de telefoon is nadat Android 8.1 met de april 2018 updates zijn geïnstalleerd bij mij een bijna 12.8GB gebruikt. Daarmee is er nog een goeie 19GB vrij voor opslag van bijv. foto's, video's of de installatie van apps.

Voor veel gebruikers zal dit mogelijk aan de krappe kant zijn waarmee al snel een micro SD-kaart nodig is. Hiermee verlies je echter wel dus de mogelijkheid voor het plaatsen van een tweede nano simkaart. Een andere oplossing is de 64 GB variant kopen. Hoewel voor deze versie nog geen prijzen momenteel in de pricewatch staan, staan die er wel voor de blauwe uitgaven. Deze zit met 32 GB extra geheugen een 3 tientjes boven de prijs van de 32 GB variant. Daarvoor krijg je echter ook nog 1 GB extra ramgeheugen.

Software

Kijk bij het opladen van de telefoon, wanneer je deze voor de eerste keer in gebruik neemt, niet vreemd op als je enkel een batterij ziet en er verder niets gebeurd. De accu kan namelijk worden opgeladen zonder dat het besturingssysteem is opgestart. Hoe dit zich in tijd verschilt die nodig is voor het opladen met een ingeschakelde telefoon moet ik nog testen.

Voor het opstarten moet de powerknop best lang worden ingedrukt, maar naar een 4 seconde staat dan toch in volle ornaat het androidone logo in beeld.

Het fijne aan deze smartphone is dus dat deze voorzien is van androidone. Voornamelijk met het oog op software updates is dit fijn, maar ook omdat er niet al verschillende apps geïnstalleerd zijn, maar een kale Android met de standaard apps zoals google Chrome of de playstore.

Hierna volgt het configureren van de telefoon zoals het instellen van een googleaccount en dergelijke.

Wanneer dit voltooid wordt, word het beginscherm zichtbaar.

Na nog zelf wat zaken via instellingen te hebben geconfigureerd (zoals het inplannen van de nachtverlichting), ben ik gaan kijken welke Android versie er precies draait (8.0 of 8.1 en welk beveiligingspatch niveau). Bij aanschaf is dit Android 8.0 met beveiligingspatch niveau februari 2018

Op moment van schrijven van deze review kan er echter al direct naar Android 8.1 met beveiligingspatchniveau april 2018 worden geüpdatet.

De telefoon beschikt helaas niet over een always on screen, dat is wel even wennen wanneer je dit gewend bent aangezien je nu 2x op het scherm moet aanraken om de tijd te zien, of om te bekijken of je nog nieuwe berichten binnen hebt gekregen.

Wat betreft software valt er hier verder weinig spannends te vertellen en zal het per gebruiker verschillen hoe hij of zij de telefoon verder naar zijn wensen afstelt en welke apps gedownload worden.

Wel valt mij op dat het systeem vlot draait wat uiteraard wel zo prettig is.

Terug naar de inhoudsopgaven

De Nokia 6.1 is een mooi ontworpen telefoon. Goede punten zijn toch wel de accu, de camera, het besturingssysteem, Androidone, het beeldscherm en de USB-C port. Minder is dan weer wel dat dit een USB-C 2.0 port is een niet USB-C 3.0. Wat betreft prijs-kwaliteit scoort deze telefoon naar mijn mening erg goed. De volledige 5 sterren verdient deze telefoon dan ook wel als eindoordeel. Voor wie een Nokia 6 heeft is het misschien echter niet direct interessant om de 6.1 aan te schaffen.

Terug naar de inhoudsopgaven

Heb jij ook een Nokia 6.1 3GB ram, 32GB opslag Zwart?

Mooie review. Die nokia 6 is een fijne telefoon en goede software. Het is duidelijk waar nokia naartoe wilt gaan een goede prijs/product verhouding.
Vreemd dat het niet dual sim + micro-sd is. Dat heeft de goedkopere Nokia 5 bijvoorbeeld wel.
Er is een Nokia 6 versie met dual sim. Die is €10 duurder ofzo.
Klopt, echter betreft het toestel uit deze review de Nokia 6.1 en daarvan is momenteel geen ander model te koop welke een dual sim is, maar waarbij ook nog gewoon een micro SD-kaart geplaatst kan worden. Bij de Nokia 5 en Nokia 6 is dit wel het geval.
Ik vind het eerlijk gezegd mooi dat sommige huidige Nokia reviewers beetje 'verliefd' zijn op hun Nokia 6(.1) ; ik zie gelijkenissen met enkele reviews uit de tijd van de Oneplus One. Bij jou is het echter wel wat meer rationele verliefdheid :-)
Nokia heeft enkele goeie beslissingen genomen en ik hoop dat ze deze goede trend kunnen verderzetten. Zou zelf ook best tevreden zijn met AndroidOne (ipv m'n huidige touchwiz)

[Reactie gewijzigd door lowlow op 9 mei 2018 11:27]

Bedankt :). Die 'verliefdheid' kwam eigenlijk tijdens het schrijven van de review waarbij je verschillende zaken test. De eerste foto's die ik met de telefoon gemaakt heb bijv. waren voor deze review en kwam ik er dus pas achter hoe de camera bevalt. Op moment echter dat bijv. veel punten zouden zijn tegengevallen was die verliefdheid er ook niet geweest. Ik heb een tijd zitten twijfelen tussen verschillende modellen van verschillende fabrikanten dus bij ontvangst van deze telefoon was ik redelijk afwachtend van hoe de telefoon zou gaan bevallen en of het een goede keuze of slechte keuze was. Daarnaast is dit mijn eerste Android telefoon aangezien ik hiervoor altijd Windows had dus dat was ook nog afwachten :).

Ik hoop ook dat Nokia/ HMD de weg die ze hebben ingeslagen gaan verderzetten.
Bedankt voor deze review, deze heeft mij geholpen een keuze te maken voor de opvolger van mijn huidige telefoon.
Bedankt voor je review! Ik heb 'm voor mijn vader gehaald.

Wat betreft het "Geen always on screen" minpunt - het scherm licht wel op wanneer je hem optilt, en laat de tijd en notificaties zien zonder verdere acties.

Verder is het een prima telefoon met solide software en up-to-date hardware, waar alles lekker vlot op loopt.
Het scherm springt idd aan bij het oppakken, hoewel dit soms wel eventjes duurt. Zelf ben ik echter gewent van mijn vorige telefoon dat het scherm altijd de tijd weergeeft, ook wanneer deze gewoon op een tafel licht. Tenzij de telefoon registreert dat deze in een broekzak zit, of in een dichtgeklapt hoesje. Deze telefoon moet ik daarvoor dus optillen. Dat vind ik enigszins jammer omdat niet eenvoudig met een blik te zien is of er notificaties zijn of hoe laat het is. Bij deze heb je hiervoor dan toch weer dat ding in je hand

Ik zal de review binnenkort nog eens een update geven. Ik ben zelf verder ook nog altijd erg tevreden met de telefoon. Software draait nog altijd stabiel en rond het midden van de maand verschijnt de maandelijkse beveiliging update :).
Mooie review Zeehond! Ik ben van plan dit toestel aan te schaffen voor een kennis. Hoe ervaar jij in dagelijks gebruik de 32GB aan opslag?

De kennis zal alle foto's en video's backuppen naar Google Photo's en een gemiddeld aantal apps installeren. Ik zit er alsnog over na te denken om een geheugenkaart er bij aan te schaffen.
32GB is ruim voldoende voor mij. Ik heb momenteel. 14 apps geïnstalleerd boven op de standaard Google/ Android apps en heb nog 14GB over aan ruimte. Tussen die geïnstalleerde apps zitten geen games aangezien ik die niet speel op mijn telefoon. Foto's heb ik zowel online staan als op de telefoon zelf staan.
Top man, bedankt voor de info :D

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones