Specificaties Tower - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P180 Review

Flying 28 december 2005, 917 views

Antec Performance One P180

Pluspunten

• Goede gebruiksvriendelijkheid binnenin de kast
  • Stil en koel
  • Goede uitbreidingsmogelijkheden
  • Strak en stijlvol design

Minpunten

• Installatie vergt meer tijd en aandacht dan bij een gewone kast
  • Geen fangril onderaan tussen het HD-rack en de fan

Mijn vorige kast was de Antec Super Lanboy. Een zeer nette en lichte kast maar ik was hem een beetje beu gekeken. Toen ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe, degelijke kast met strakke looks. Ik kwam deze kast tegen op GoT en besloot maar eens wat reviews te zoeken. Na het lezen van enkele reviews en het bekijken van wat foto's heb ik de stap gezet en deze kast besteld.

Eenmaal gearriveerd zat de kast in een strakke en grote doos. Mijn eerste indruk toen was dat Antec niet alleen de cases maar ook hun retail dozen goed verzorgen. Na het uit de doos halen van de kast wist ik onmiddelijk dat foto's de kast geen eer aandeden want in het echt is hij zoveel strakker. De kast zelf woog redelijk wat en eenmaal dat ik beide zijpanelen verwijderd had was het net een magische wereld die openging.

Antec had niet enkel gedacht aan het uiterlijk van de kast, maar ook wat binnenin zat. Onderaan heb je een appart vak voor de voeding, met in dat vak nog een 120mm fan. In dit vak zit er ook een HD rack welke plaats biedt voor 4 hd's. Ook deze kan genieten van de koeling van deze 120mm fan. Nadelig is wel dat er geen fangril aanwezig is tussen het HD-rack en de fan, wat er soms voor zorgt dat de kabels van de HD's tegen de fan aan leunen.

Er zijn 2 HD-racks in de kast. Elk rack zit vast met een thumbscrew. Als je deze thumbscrew verwijderd kun je het rack eruit "trekken" met een aangebouwd ringeltje zoals je gebruikt om een sleutelbos aan te hangen. Ook het main HD-rack, genoot van koeling van een fan die vooraan in de kast gemonteerd zit.

Naast de 2 stock-fans vooraan en in het apparta voedingsvak is er nog een fan aanwezig achteraan en boven in de kast. Alle stock-fans hebben een extra draadje waarmee je de snelheid van deze kunt regelen. Standaard staan ze op de laagste stand, en de mogelijkheid is er om ze op normaal of snel te zetten. Je kunt dus kiezen tussen stilte of extra koeling. De geluidsproductie van deze fans is dus zeer laag op de laagste stand.

Standaard is er ook een speciaal vak aanwezig waarin een extra fan gemonteerd kan worden die dan op je videokaart en/of PCI kaarten blaast. Ik vond deze maar wat hinderlijk en overbodig en heb deze dan dus onmiddelijk gedemonteerd en in de doos gegooid.

Deze case heeft een deurtje welke je moet openen om de pc aan te steken. Zowel de power als de reset knop bevinden zich achter het deurtje, terwijl de front audio, usb en firewire zich buiten het deurtje bevinden. Aan de buitenkant bevindt er zich ook een slot om het deurtje met het bijgeleverd setje sleutels te sluiten.

Verder ook te vinden achter de deurtje zijn 4 5.25" en 1 3.5" inch drivebays, en 2 graten. Zelf heb ik de 3.5" bay niet gebruikt maar wel 2 van de 5.25" bays. Ook over dit is goed nagedacht. In plaats dat je de drives moet vastschroeven binnenin de kast moet je nu gewoon 2 schuifjes vastmaken aan je drive. Wanneer deze erop zitten kun je de drive er gewoon inschuiven waarna ze automatisch vastklikken, en om ze te verwijderen kun je op dezelfde schuifjes rekenen. Geen moeilijkheden dus. Ook de graten zijn niet ongemoeid. Je kunt ze beiden openen door er een zacht duwtje op te geven waarna er een stoffilter zichtbaar wordt. Deze stoffilters zijn makkelijk te demonteren en te monteren zonder de hulp van een schroevendraaier. Elke week de filter opblinken is dus niet moeilijk.

Over de buitenkant van de kast valt niet veel te zeggen. Het design is strak en stijlvol, de case kan dus makkelijk in het zicht geplaatst worden zonder dat vrienden en kenissen hoeven te denken dat het een modemisbaksel is.

Hieruit kunnen we concluderen dat deze kast zeker de moeite waard is om in huis te halen. Het gewicht kan misschien nadelig zijn als je de pc veel verplaats (om naar een lanparty o.i.d. te gaan), maar verder van dat is alles kits.

Heb jij ook een Antec Performance One P180?

Jammer dat het deurtje niet goed sluit. Verder ben ik erg tevreden met deze kast.
Ik heb ook het probleem met de front-door. Alleen dan gaat het niet alleen over "niet naadloos aansluiten"; Bij mij begint het alluminium er ook uit te bollen. Zelfs het zijpaneel begint dit te vertonen. Best zorgwekkend... :'(

Onder AES zijn survey, staan een aantal links naar uitgebreide pagina's over de P180, inclusief Antec's patch oplossing voor het 'kromme deurtje'. Ik heb er op dit moment een stapel boeken op staan om de front door weer recht te krijgen.

Antec geeft ook (gratis) nieuwe front doors uit. Ik heb er één aangevraagd (nog niet ontvangen). Ben benieuwd wanneer die aankomt en of het helpt.

Bedankt voor de survey trouwens! ;)
Front door ontvangen van Antec. Prima service wat dat betreft...!