YI YI 4K+ incl. waterdichte behuizing Zwart Review

Felix-B 19 april 2018, laatste update op 26 juli 2018, 2.618 views Product gekocht

YI YI 4K+ incl. waterdichte behuizing Zwart

Had eerst die goedkope ActionCams's , wilde beter beeld en 60 FPS.. Heb hem pas 1 dag, review wordt aangevuld ;) update 20.06.2018. Update 26.07.2018.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Zeer scherp beeld
  • Perfecte stabilisatie bij 4K 25 fps

Minpunten

• USB3.1-aansluiting nog geen gemeengoed
  • bij PAL 'maar' 50 FPS

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Beeldweergave Score: 4
Had hiervoor eerst een GoPro4 maar die werd na 1 uur al zo heet dat ie zichzelf uitschakelde. Daarna een aantal China Action Cam's, maar die gaan allemaal al na een aantal maanden kapot.
Wilde deze YI + vanwege de 60 FPS in 4K.

Helaas werkt 60 FPS alleen in NTSC-modus, in Nederland (PAL) dus 50 FPS.
Volgende probleem is dat de camera te veel trilt (op stuur van een fiets) om in 50 FPS goede opnames te maken, dus gebruik ik hem in 4K 25 FPS met stabilisatie.
Ook zijn de bestanden gigantisch groot bij 50 FPS. Dat weet je in principe vantevoren, maar 100 GB (!) na 80 minuten opnemen is aardig gortig.
4K 25 FPS met stabilisatie is optimaal.

Na deze klaagzang ;)
Beeldkwaliteit is super, helemaal met stabilisatie.
Er past ook een 128 GB-kaart (Samsung) in (handleiding zegt 64 GB).

Ben er nu heel tevreden mee.

Tip:
Ik heb op AE extra houders gekocht; schroefjes ed van GoPro en imitatie-Action Cams passen prima. NB de houder zelf is anders.

20.06.2018: typo's bijgewerkt.

Heb jij ook een YI YI 4K+ incl. waterdichte behuizing Zwart?

we wachten eigenlijk op het vervolg van deze review.
Goedemorgen Eppie, heb helaas niet zoveel tijd, maar zal ff wat aanvullen na 2 maanden gebruik.

Ik word steeds tevredener met de YI en wil nooit meer zo'n goedkope ActionCam van AliExpres, ondanks dat de YI circa 300 euro kost.

Beeldstabilisatie is super. Ik fiets veel over hobbelwegen en daarvan is niets te zien op beeld, je ziet wel de hele tijd de fiets/stuur en de achtergrond bewegen; beeld staat prachtig stil.

Ook is de lens super, 4K 30 fps met deze camera is veeeel scherper (bijvoorbeeld kentekens van auto's) dan die van die goedkope 4K 30 FPS.
Zoals gezegd is 60 fps niet aan de orde; omdat het in PAL maar 50 fps is + dat de bestanden veeeels te groot worden; 1 uur 100 GB oid. . . .

Tip die ik van iemand anders gelezen had en doorgeef: koop op AliExpress de Internationale versie, ook al is deze wat duurder.
De niet-internationale versie heeft alleen een Chinees menu.

[Reactie gewijzigd door Felix-B op 20 juni 2018 08:44]

Heb je hem onderwater of op vakantie kunnen testen?
Met bestanden van 100 gb na 1 uur opnemen, vraag ik mij af of dit dan wel een tactische aankoop is voor 1 maand naar indonesie haha.
Inderdaad zelfde dillema, ga naar India voor een maand en zit te bedenken of een extreem oude GoPro 3 genoeg is, of dat ik een Yi 4K+ wil kopen (kost hier "maar" 208 euro). Lastige is dat ik waarschijnlijk dan ook direct een motorized gimbal zou willen kopen en die kost ook direct weer 200 euro. Ach ja 😅
300 Euro?
Ik kocht deze voor iets van 200 Euro vanuit Italië.
Momenteel is de Official International Version YI 4K + Action Camera te krijgen voor 231 Euro's (ook vanuit Italië). Vanuit Hongkong kost deze 213 Euro's.
In centraal europa kost hij momenteel ook wwer rond de 230 euro, paar dagen geleden was het maar 208 euro, maar heb die actie stom genoeg gemist (zou hem nu direct voor die prijs kopen).
Felix. Interessante review dank daarvoor. Ik heb een kapotte SJCAM en wil ook overgaan op de Yi.

Een ding snap ik alleen niet uit je woorden. Je zegt dat 60fps niet aan de order is vanwege NTSC/PAL. Maar je filmt in HD (720p / 1080p / 4k) wat helemaal niks met NTSC of PAL te maken heeft. NTSC of PAL zijn ouderwetse analoge Televisieformaten en die kun je gerust helemaal vergeten. Die zijn alleen van belang als je de analoge video / tulp uitgang van de camera gebruikt (kabeltje) en op je oude TV wilt kijken via de composiet ingang, als je die nog hebt. ;)

Als jij in HD opneemt, maakt niet uit welke resolutie, dan kun je gewoon 60/120/240 fps kiezen, dan verandert helemaal niets aan je opname behalve de frame rate, dat NTSC/PAL kun je helemaal vergeten.
Graag gedaan.

Dan leg ik het wellicht verkeerd uit, ik weet ook niet zoveel van deze techniek af ;)

je kunt het apparaat instellen op Pal of Secam.
Als je PAL opneemt doet ie dat met 50 FPS, bij Secam (met minder beeldlijnen . . . .) neemt ie op in 60 FPS.

Als iemand anders het beter kan uitleggen: graag!
Ik kan de SJCAM ook op PAL of NTSC zetten maar dat verandert niets aan de opname. De fps zijn helemaal onafhankelijk daarvan. PAL of NTSC zijn echt alleen voor de composiet video uitgang. Probeer maar een opname van 720p op 60fps en verander die PAL/NTSC setting. Is geen enkel verschil in het videobestand op je computer. ;)
Nee, helaas niet maar ik verwacht dat de behuizing goed is: tip: koop op AE meteen 1 of 2 reserve-behuizingen (van 2x ander merk van elkaar) voor het geval de 1e niet dicht is.
Anders kun je wellicht in 2,7K opnemen met meer FPS?!

Trouwens, is de YI in Indonesië niet belastingvrij te koop, of bij overstappen in Singapore :*)

Ik zou de camera altijd kopen als ik jou was; voor herinnering aan je vakantie zijn de opnames onbetaalbaar en daarna is de casmera goed te gebruiken als Dashcam.
Of doorverkopen via MP.
Een aantal opmerkingen over deze review:
  • De YI 4k+ heeft geen USB 3.1 aansluiting maar slechts USB 2.0 op een USB-C connector.
  • Een hogere framerate heeft geen effect op de bitrate van de video. De bitrate kan ingesteld worden op hoog, gemiddeld en laag en geldt voor elke resolutie en framerate.
  • Er kan vrij geswitched worden tussen PAL en NTSC, dus dat zou geen enkele belemmeringen moeten vormen voor de framerates waarin gefilmd kan worden.
  • Tot slot is de bouwkwaliteit helaas een probleem voor YI cameras met scheurende cases die eerder de regel vormen dan de uitzondering. Zelf ook gehad met twee verschillende YI 4k+ cameras.
Vraagje. Neemt de YI in 1 groot bestand alles op of hakt ie de files in delen. En bij dat laatste: verliest ie frames als je daarna de delen weer aan elkaar plakt.

Mijn ervaringen daarmee met action cams zijn zeer slecht
Goedkope Eken 4K verliest 2 seconden per 5 minuten
GoPro5 verliest 1 a 2 frames per 5 minuten

Vandaar mijn vraag. Wil ze gebruiken voor live-optredens dus zouden anderhalf uur zonder horten en stoten op moeten kunnen nemen.

[Reactie gewijzigd door betatester op 6 januari 2019 23:15]

Die hakt ie in delen; ik heb 4K opnames op 4 GB staan per deel.

Ik zie geen frameverlies, maar dat is voor mij dan ook niet zo belangrijk als voor jou.
Ik denk dat een kijker geen frameverlies (van 1/25e seconde) zou merken, ik zie trouwens als leek op veel commerciële DVD's wel/ook fouten in de overgang..

NB dat 4 GB editen nóg een groot beslag legt op je systeem . . .
Bedankt voor je antwoord. Het gaat eigenlijk niet om de kijker maar om mezelf. Wanneer er geen frameverlies is kan ik alle losse bestanden aan elkaar plakken en hoef dan slechts 1 file met audio te synchroniseren. Bij losse files met frameverlies moet ik alle losse bestanden sunchroniseren en dat kost heel veel tijd. Zeker als het om 3 of 4 camera's gaat.

PS. 1 framepje verlies zie je misschien niet maar hoor je wel. En ik zie ook officiele producties waar fouten inzitten en daar stoor ik me behoorlijk aan :D
En wat betreft grootte. Dat ben ik wel gewend met 4K videostromen van 3 x 1.5 uur en dan nog met 5 a 6 camera's; meeste projecten waar ik hier mee werk zijn over de 1 TB ;)
Graag gedaan :)

Alles duidelijk, dat hoor je idd.

Heb nog ff in het menu vd camera gekeken; filegrootte 4K is 4GB of MAX. MAX zou volgens het menu 30GB zijn. . .
Wellicht helpt je dat om de overgangen op nummers 'te knippen'

Volgens MAGIX is 4 GB op 4K 25 fps ruim 5 minuten.
Edit: een concert zou ik op 60fps schieten, dan is de bron altijd het best, downscalen kun je altijd nog (maar dat zul je als expert zelf wel weten). Zoals gezegd past er bij mij een 128 GB kaartje van Samsung in

[Reactie gewijzigd door Felix-B op 7 januari 2019 14:15]

Hi Felix,

Ik ben op zoek naar een SD-kaartje voor de Yi 4k+ en heb op de site gezien dat ze tot max 64 GB ondersteunen. Anderen (waaronder jij) geven echter aan dat bepaalde 128GB kaartjes ook werken. Welk type gebruik jij?
Hoi Kilian,

Ik heb een oranje Samsung 128 GB EVO Plus U3

Na formateren zegt de YI dat er 2h48" opkan (4K 25 FPS)

[Reactie gewijzigd door Felix-B op 18 januari 2019 14:52]

Ik heb zelf een Yi 4K+ met een SanDisk MicroSDXC Extreme 400GB kaart erin. Het werkt gewoon ;)