Specificaties Tower • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon TG5 RGB Review

PC_EVERYDAY 24 april 2018, 3.239 views

Sharkoon TG5 RGB

Hij is maar 10 Euro duurder dan zijn broertje, de non RGB variant. Maar voor die 10 Euro Extra krijg je een hoop RGB erbij. 4x een RGB LED fan en 1x een RGB hub, 1x een RGB licht controller en 1 RGB strip. De behuizing zit goed in elkaar!

Pluspunten

• RGB
  • Tempered glas
  • 4 meegeleverde fans
  • PSU shroud

Minpunten

• Geen rubbers bij de kabel gangen

-Inleiding
-Specificaties
-Buitenkant
-Binnenkant
-Inbouwen
-Metingen
-Beauty shots
-Conclusie

Sharkoon, als je die naam hoort kijken de mensen vaak niet op. Ze staan voornamelijk dan ook bekend over hun goedkopen behuizingen zoals de VGW series. Maar Sharkoon heeft meer in zijn assortiment. Momenteel maken ze Gaming Chairs, Toetsenborden, Muizen, Muismatten, Headsets, Voedingen, Ventilatoren en Docking stations echt van alles dus. Waar het merk zich vooral op focust is om het zo goedkoop mogelijk te doen. Zelf zeggen ze dan ook dat hoogwaardige kwaliteit en betaalbare producten elkaar niet in de weg hoeven te staan. Of dit ook echt zo is daar gaan we vandaag achter komen want we gaan een kijkje nemen naar de Sharkoon TG5 RGB. Er is al een tijdje de non-RGB variant op de markt, namelijk de Sharkoon TG5 en deze kost op het moment van schrijven een kleine 75 Euro. Maar nu is er ook de RGB variant en deze kost op het moment van schrijven 85 Euro, een klein prijs verschil van 10 Euro dus. Hoe hebben ze deze 10 Euro verwerkt en is het goed verwerkt? Laten we gaan kijken of het wat is

Specificaties

De woorden van Sharkoon:
Perfect verlicht in 16,8 miljoen kleuren
Je behuizing verlicht in het geel? Of wat dacht je van paars? Beslis gewoon op ieder willekeurig moment spontaan welke verlichting jij wilt! Niet alleen tussen deze twee kleuren, maar tussen 16,8 miljoen kleuren die aansluiten bij ieder humeur. Dankzij de TG5 RGB ATX-behuizing is dit helemaal geen probleem. Dit is mogelijk via de vier ingebouwde RGB LED-ventilatoren en de meegeleverde 6-poorts RGB-hub. Eenmaal gemonteerd in de behuizing, samen met compatibele moederborden met een 12V-G-R-B-connector, kunnen zes LED-elementen gemakkelijk worden bestuurd, gesynchroniseerd en verlicht via de moederbordsoftware. De 6-poorts RGB-hub is compatibel met Asus Aura, Gigabyte Fusion en MSI Mystic Light. Voor moederborden zonder een 12V-G-R-B-connector wordt de TG5 RGB geleverd met een handmatige kleurregeling. Hiermee kunnen maximaal zes aangesloten LED-elementen worden aangesloten, bijvoorbeeld de vier vooraf geïnstalleerde RGB LED-ventilatoren en de meegeleverde LED-strip, die in één van de zes kleuren kan worden belicht, of volledig in het wit, handmatig via een hendel op de handmatige kleurregeling. Bovendien maakt de bijna volledig glazen TG5 RGB geen compromis op comfort of functies en biedt hij bijna 16,8 miljoen installatiemogelijkheden voor gepassioneerde gamers!

Buiten kant

Zoals altijd beginnen we bij het uitpakken van het product, vaak kijken we hierbij ook naar de doos en de grapichs hierop maar dat is in dit geval niet aan de orde. De doos ziet er wel prima uit maar hier wil je niet te lang naar kijken, dit heeft ook te maken denk ik om dat Sharkoon de prijs zo laag mogelijk wil hebben voor de consument en dus geen geld steekt in het ontwerp en design van de doos. Wat mij betreft een goed overwogen keuze waar ik het dan ook helemaal mee eens ben! Zodra we de behuizing uit de doos schuiven komen we de behuizing tegen in een zwarte zak met daarop afgebeeld de naam van Sharkoon zelf, met daarom heen schuim om de behuizing te beschermen tijdens het transport. Het ziet er prima uit en ik heb dan nu ook nog helemaal niet het gevoel dat er bespaard is op dit product.

Als we dit allemaal van de behuizing af halen komen we het product zelf tegen, eerste indruk, wat is hij zwaar. De behuizing is strak afgewerkt lijkt zo op het eerste gezicht en op de glazen panelen is folie gebruikt, bij het paneel aan de zijkant zowel aan de binnen kant als buitenkant. Dit vind ik dan ook echt top! Vaak zit het namelijk alleen aan de buiten kant maar aan de binnen kant zitten zoals in dit geval met 4 Fans een hele hoop kabels los en deze kunnen natuurlijk ook het paneel aan de binnenkant beschadigen. Je kunt dit beter voorkomen en dat is wat Sharkoon in dit geval ook probeert te doen. Ook zit er op de buiten kant een sticker met een warning er op afbeeld om je te laten weten dat je het glazen paneel met zorg moet behandelen. Deze sticker zit aan het folie zelf vast en dus niet aan het glazen paneel, goede keuze.

Wat direct opvalt aan de voorkant is dat er op het glazen paneel een donkere kleur is toegepast. Op het zij paneel zit deze niet. Zelf lijkt het me dat deze donkere kleur dient als filter voor de RGB fans. Zoals ik u straks zal laten zien lijken de voorste fans namelijk stukken helderder en dieper van kleur dan de gene achterin. Dit dient dus als een soort filter. Je ziet deze filter (donkere kleur) alleen als de computer uit staat, als de fans aan staan valt deze namelijk niet op.

Wat erg fijn is om terug te zien op de Sharkoon behuizing is dat je bij deze behuizing van Sharkoon de PCI cover niet hoeft los te breken maar dat deze voor gemonteerd zit met een schroef. Dit komt ten goede van de modulairheid van de behuizing en het is fijner werken. Ook zit er aan de rechter kant een cover en deze is los te maken doormiddel van thumb screws, een fijne toevoeging voor easy access.

Wat fan installatie betreft komt u met deze behuizing niks te kort lijkt me. Zoals geadverteerd word kun je zowel in de boven kant als voorkant maar liefst 3 fans plaatsen. In de voorkant zijn ze al voor geïnstalleerd maar in de boven kant zitten er geen. Ze zeggen dat je er daar ook 3 kunt plaatsen, en de montage mogelijkheden die zijn ook zeker aanwezig maar waar ik wel mijn twijfels over heb is of je voor in de boven kant ook daadwerkelijk een fan kunt installeren omdat hier ook de kabels lopen van het IO poort van de behuizing zelf. En de USB 3.0 kabels zijn erg dik en stug en dit zal dan ook erg lastig worden om netjes weg te werken. Het kan wel alleen je moet de kabels flink buigen en onder een scherpe hoek zetten wil je er daadwerkelijk een fan plaatsen.

Mocht je toch fans willen plaatsen in de boven kant van de behuizing dan zit er aan de buiten kant in ieder geval een mooie magnetische dust filter. Op de dust filter zelf valt niks aan te merken, hij ziet er degelijk uit en het feit dat deze magnetisch is, is een groot plus punt. Ook is het IO van de behuizing dik in orde! Je vind hier maar liefst 4 USB poorten waarvan er 2 USB 3.0 zijn en 2 USB 2.0, en dit is dan ook meer dan genoeg. Ook vind je hier je audio poorten, reset switch en natuurlijk de power switch. De power switch heeft een lange travel en een duidelijke klik wanneer je hem indrukt, persoonlijk vind ik dit erg fijn.

Wat opvalt aan deze behuizing is dat er met degelijke materialen zijn gewerkt. De kast zelf is dan ook helemaal van staal gemaakt en dit komt de bouw kwaliteit zeker ten goede. Dat de kast uit staal bestaat zie je goed terug aan de onderkant van de behuizing. Hier vind je een opening met een dust filter ervoor zodat je de voeding met de fan naar beneden kunt plaatsen. Deze dust filter is niet magnetisch en is gewoon een netje. De voeten van de kast zijn van plastic met een rubberen onderkant tegen het krassen van je meubilair. Deze voetjes zijn een anderhalve centimeter hoog, genoeg ruimte dus voor airflow wanneer u de behuizing op een harde ondergrond heeft staan. Zoiezo raad ik het aan om de behuizing op een harde ondergrond te zetten, denk dan aan je bureau of dergelijke maar niet op je tapijt.

Waar ik zelf erg enthousiast over ben is dat de panelen en dan vooral het rechter zij paneel erg strak is gemonteerd. Dit voelt gewoon goed om te zien en dit laat ook zien dat het van hogere kwaliteit is. Ben hier dan ook erg van onder de indruk. Als we een kijkje nemen naar het paneel zelf dan valt ook direct op dat dit paneel aan de voorkant een flinke rand heeft die een soort van klikt in de behuizing. Op deze manier heeft Sharkoon er dus voor kunnen zorgen dat dit paneel super strak en makkelijk gemonteerd kan worden.

Het glazen zij paneel is ook erg strak gemonteerd alleen zit hier een kier tussen. Had graag gezien dat dit vast tegen de behuizing aan zat zodat er via deze kant ook geen stof naar binnen kan komen. Dit had voorkomen kunnen worden.

De binnenkant

Hier beginnen we met het paneel aan de voorkant de verwijderen en kijken wat er achter zit. Wat je direct kunt zien is dat dit beschikt over veel kabel gangen. Dit is erg makkelijk en fijn voor mocht je de ventilator anders willen installeren en de kabels mooi weg willen werken. Ook zie je dat het IO aan de behuizing zelf vast zit en dat deze niet het heet voor paneel gemonteerd zit. Dit is erg fijn voor mocht je hier iets aan de voor kant willen doen maar je USB sticks er niet uit willen trekken of je Headset.

Wanneer we het glazen zij paneel er af halen wat overigens gedaan kan worden met je vingers om het gemonteerd zit met Thumb screws, vinden we een ruim interieur. Er zitten al stand offs voor geïnstalleerd voor een ATX moederbord. Ook zien we een basement zitten a.k.a PSU shroud en dit dient ervoor om het totaal plaatje er beter uit te laten zien en om de airflow te optimaliseren. Zelf ben ik dan ook een groot fan van deze uitvinding en ben ik blij om hem tegen te komen in deze behuizing. Op de PSU shroud is de mogelijkheid om 2 SSD’s te monteren met de bijgeleverde SSD brackets. Ook is deze PSU shroud voorzien van inkepingen om de basement ook te voorzien van frisse lucht. Helemaal aan de kant van het moederbord zit er een gat op deze PSU shroud voor de IO kabels. Ook had ik graag nog een gat gezien in het midden van de PSU shroud zodat je de kabel voor je GPU ook mooi weg kon werken.

Wat ik een goede toevoeging vind en graag terug zie in meerdere behuizingen zijn de gaten boven het Moederbord voor de CPU kabel en eventuele fan kabels. Dit helpt zeker in het totaal plaatjes want op deze manier kun je de kabels mooi weg werken. Ook is er redelijk wat ruimte tussen de boven kant van het Moederbord en de boven kant van de behuizing, het plaatsen van meerdere Fans is dan ook geen enkel probleem. Wat betreft het kabel gat voor de 24 pin kabel en andere kabels is dat dit gewoon een inkeping. Het was natuurlijk mooier geweest als dit een gat was met daarin rubbers maar als we kijken naar de prijs mis ik ze helemaal niet. De ventilatoren zelf zijn voorzien van zowel Molex als een 3pin fan header. Omdat deze behuizing geleverd komt met 4 fans is Molex voor sommige ook niet overbodig omdat ze simpel weg gewoon geen 4 Fan headers op hun moederbord hebben. Omdat de behuizing een goede dubbele wand heeft en een PSU shroud zijn deze connectoren goed weg te werken en vind ik het daarom ook geen min punt dat er Molex bij zit. Zoals ik eerder al aangaf is het voor sommige cruciaal van wegen de aansluitingen op het Moederbord.

Aan de achter kant vinden we de dubbele wand of hoe je het ook mag noemen. Hier zitten al 2 SSD brackets voor geïnstalleerd en onderin in de PSU shroud vinden we de HDD brackets. De HDD brackets zijn zonder schroeven te monteren. Je klikt ze simpel weg om je HDD heen en daarna schijf je ze in een kooi waarna ze vast klikken. Slim ontwerp en het werkt goed in de praktijk. Je komt dit vrijwel altijd tegen in deze prijsklasse en Sharkoon doet hier aan mee. In deze brackets vind je de accessoire doosjes.

Wanneer we de HDD brackets eruit schuiven en de doosjes open maken vinden we de handleiding en de schroefjes en dergelijke. Op het ene doosje zit een doorzichtig plak bandje en op het andere doosje een geel gekleurd plak bandje. Dit is gedaan met een reden. In de het doosje met de doorzichtige plakband vinden we namelijk de Handleiding, een extra PCI cover, een Speaker voor je Moederbord om te trouble shooten, 2x een klitte band, een stand off adapter, rood gekleurde ringetjes en een zakje met ongesorteerde schroeven voor het monteren van je componenten.

In het doosje met de gele plakband vinden we de RGB accessoires. Hierin zit het volgende, de daadwerkelijke RGB hub met op de achterzijde ervan tape om hem vast te plakken binnen in je behuizing, SATA power voor de RGB hub met daaraan de RGB licht controller voor mocht je geen aansluiting hebben op je Moederbord, en voor de mensen die wel een RGB aansluiting hebben zit er een kabel bij om de hub aan te sluiten hierop. Ook vinden we een RGB strip… en deze had ik niet verwacht voor deze prijs. Wat helemaal mooi is, is dat deze RGB strip magnetisch is en dus makkelijk te verplaatsen is binnen in je behuizing. Ook is deze strip voorzien van 3M tape mocht je hem definitief willen monteren. De RGB strip is 25CM lang en heeft 18 ledjes, ook heeft hij een erg lange kabel zodat je hem op elke gewenste plek kunt plaatsen in je behuizing. Ook deze strip kan aangesloten worden op de RGB controller. Ook zit er in het doosje een handleiding voor de RGB spulletjes zelf en een legenda met de kleuren mocht je de kleuren willen aanpassen met de RGB licht controller.

Inbouwen

Natuurlijk is het vooral belangrijk bij een behuizing dat je hem mooi vind, dat hij dan goed is afgewerkt is vaak mooi meegenomen en dat er extra ventilatoren bij zitten is ook prettig. Echter moet je er ook in bouwen en dit telt ook zeker mee in het totaal plaatje vind ik zelf. Ik heb er dus ook in gebouwd voor jullie om te ervaren hoe dit ging en waar ik eventueel tegen aan liep met deze behuizing. Ik heb van het bouwproces dan ook eigenlijk geen foto’s gemaakt omdat een Moederbord inbouwen vrijwel altijd het zelfde gaat. Wel heb ik foto’s gemaakt van hoe het nu werkt met de HDD brackets en het installeren van de PSU/Voeding. Laten we beginnen met het kijken naar de HDD brackets.

Er zijn 2 HDD brackets mee geleverd en 2 SSD brackets, in ons geval kijken we alleen naar de manier van monteren van de HDD’s omdat het installeren van de SSD brackets voor de hand liggend is en ik ook niet beschik over een SSD momenteel.

De HDD’s worden uiteindelijk geplaatst onderin de PSU shroud, dus lekker uit het zicht. In de PSU shroud vind je een kooi met daarin de brackets. Deze brackets zijn van plastic gemaakt wat ook de enige mogelijkheid is omdat je de brackets een beetje moet buigen om ze om de HDD te krijgen.

Zelf heb ik 2 HDD’s we gaan ze dan ook allebei in bouwen. Zoals ik al aangaf moet je de bracket een beetje buigen om hem om de HDD te krijgen, dit hoeft niet met een grote kracht te gebeuren. Slopen zal je ze niet doen. Het is dan een kwestie van de bracket er om heen klikken en het geheel in de kooi te schuiven. Wanneer allebei de HDD’s geprepareerd zijn en erin geschoven zie je het eindresultaat, lekker strak!

De kooi waarin de HDD’s zitten gemonteerd zit gemonteerd aan de boven kant van de PSU shroud dus onder de kooi heb je ook nog ruimte om eventueel kabels te dumpen mocht je geen modulaire voeding hebben. Op de plaats van de Voeding zelf zit op elke hoek een rubber gemonteerd tegen het resoneren en steun voor de voeding. De voeding word daarna gemonteerd vanaf buiten met 4 schroeven.

De Voeding is ook van Sharkoon namelijk de WPC BRONZE SERIES 550. (Review coming soon)

Metingen

Zelf heb ik ook een paar metingen gedaan wat betreft tempratuur in de behuizing en ik heb het dBA niveau gemeten. De dBA metingen zijn gedaan met een deskundige meter en de meter is tijdens het testen op een afstand van 30CM van de behuizing geplaatst.

Hier een tabel met de temperaturen:
De dBA meter waarmee het geluid is gemeten:

In Idle was het geluid met de panelen erop dBA 37,9
Onder Load met de panelen erop was het dBA 39,4

Beauty shots

Ja ja jongens, na al dat werk is er uit eindelijk toch een einde aan gekomen, de componenten zitten erin en de RGB is aangesloten. Benieuwd hoe het eind resultaat eruit ziet en wat het bruin getinte glas aan de voorkant voor effect heeft? Hier wat foto’s van de RGB kleuren

Wat is het toch een mooi ding al zeg ik het zelf! Ik ben erg te spreken over de behuizing en zeker ook om het feit dat je voor die 10 Euro extra een hoop RGB erbij krijgt en natuurlijk zijn de kinderziektes er groten deels uitgehaald van de vorige variant, de non-RGB. Bij de vorige versie kon je kiezen uit een paar kleuren maar ja, dan kies je een kleur maar dan moeten de componenten die je hebt daar wel mee matchen anders gaat het er niet mooi uitzien. Nou dat is nou eens een groot pluspunt van deze behuizing met RGB! Je hoeft namelijk niet vooraf te kiezen welke kleur je wilt je kunt namelijk gewoon de kleur zelf bepalen. RGB zien we namelijk overal op terug komen tegenwoordig, AIO’s, GPU’s, RAM, Moederborden echt overal. Sharkoon heeft het dan ook goed begrepen en is met deze trend mee gegaan. Maar dan wel voor een redelijke prijs want het is echt niet duur. Er word gewerkt met goede materialen: Temperd glas, en metaal. De bouwkwaliteit is goed in orde en de constructie zit goed in elkaar. Ook de afwerkingen zijn goed voor elkaar.

Ook zijn de inbouw mogelijkheden goed. Je kunt een totaal van 4 SSD’s plaatsen en 2 HDD’s. Cable management is ook goed uit te voeren in deze kast. Er zijn genoeg punten gemaakt waar je de kabels vast kunt maken met behulp van Ti raps en er zijn veel verschillende mogelijkheden om de kabels weg te werken. Ook zijn er genoeg gaten rondom het Moederbord voor de kabels te verstoppen. De inbouw ervaring is dan ook goed bevallen en ik liep nergens tegen aan.

Je kunt zoals je waarschijnlijk al verwacht geen DVD brander installeren in deze kast. Dit is tegenwoordig vaak niet meer aan de orde maar mocht je in de markt zijn voor een DVD brander moet je verder kijken want dan is dit niet een optie voor u. Zelf ervaar ik het niet als min punt.

Als je goed gaat kijken naar de verschillende behuizingen kom je er al vlug achter dat het frame van deze behuizing in veel verschillende kasten word gebruikt, enkel het design van buiten is vaak dan anders. Kijk bijvoorbeeld naar de Antec P8 en de Aerocool P7-C1 PRO, deze behuizingen hebben precies het zelfde interieur. Niet dat dit een slecht punt is overigens

Bent u op zoek naar een behuizing rond de 80 Euro kijk dan zeker eens naar dit pareltje want ja dat is het in mijn ogen. Hij is netjes aangekleed met 4 ventilatoren en deze zijn voorzien van RGB net als een inbegrepen RGB strip. Wat concurrentie betreft kom je waarschijnlijk al vlug uit bij de Phanteks Eclipse P400S. Prijs is het zelfde en ook hier zit een RGB Strip bij alleen komt deze behuizing met 2 ventilatoren minder en deze hebben geen RGB ook heeft deze behuizing alleen aan de zijkant een Temperd glas paneel en de Sharkoon TG5 RGB heeft het ook nog eens aan de voorkant. Je krijgt dus veel voor je geld. Daarom ook bij deze een PC_EVERDYAY Recommended Award, want hij heeft het verdient!

Heb jij ook een Sharkoon TG5 RGB?

Mooie case en erg goede review! +3 ;)
Hartelijk dank! En ja het is zeker een mooie case, vooral als je kijkt naar de prijs ;-)
Klopt zeker, ik heb zelf de non-RGB en voor maar €65 heb je dan een erg strakke case :)
Dat is zeker waar. Heb zelf ook een PC in die behuizing gebouwd laatst en hij is echt precies t zelfde als de RGB variant. Goede keuze, veel plezier ervan!
Super bedankt! Er zit een hoop werk in namelijk en niet alles ging als gepland met het plaatsen. Fijn om te horen dat je hem goed vind! Het motiveert! Thanks :) _/-\o_
Ik vind dat je heel goed en mooi reviews kunt schrijven! Doe zo door , +3 .
Super bedankt! Betekend echt veel voor me! Echt bedankt. Fijn om te horen dat je hem goed vond!
Wow, supervette review! Een dikke +3! _O_
Hartelijke dank voor je comment! Word gewaardeerd! 8-)
Super review! Ik was aan het twijfelen over deze case, en had nog wat onbeantwoorde vragen, maar ben nu tot de conclusie gekomen dat deze case een prima keuze is!
Mijn complimenten en ga zo door!
Wat gaaf om te horen dat ik je vragen heb kunnen beantwoorden, dan heb ik mijn werk goed gedaan!
Wat waren de vragen die u had? Dan neem ik deze namelijk mee naar een volgende case review.
Groetjes!
Het was mij onduidelijk of er een RGB controller bij zat. Daarnaast kon ik niet vinden of het plexiglas of tempered glass was. En de kwaliteit is altijd maar de vraag....
Dank voor een mooie review. +3 :)
Hartelijk dank voor het compliment! Doet de mens altijd goed hea ;-)
Goede en informatieve review!
Het enige wat ik mij nog af vraag is of er iets bij komt om de fans aan te sluiten op een moederbord met minder dan 4 case fan headers.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb dit inderdaad niet besproken in de review dus een goede opmerking!
Er komt GEEN Fan hub meegeleverd voor de Fans, WEL voor de RGB. Enkel bespreek ik in de review wel dat de ventilatoren die in de behuizing zijn meegeleverd ook voorzien zijn van MOLEX en dat dit dan ook indd handig is voor wanneer je niet zoveel Fan Headers beschikbaar hebt op je Moederbord. Je kan de 4 Fans dus voorzien van stroom door middel van 1 Molex connector omdat je deze gewoon aan elkaar kunt daisy chainen.

Ik hoop hiermee uw vraag te kunnen hebben beantwoorden.
Heb je meer vragen of opmerkingen dan verneem ik deze graag ;-)
Prettige Zondag nog!
Jij ook bedankt voor je reactie! :)
Helaas zag ik net dat deze case bijna nergens meer te verkrijgen is :/
Dit zie ik nu ook inderdaad, wat jammer dat hij nu niet leverbaar is. Echter verwacht ik dat hij wel weer beschikbaar komt! Weetje wat ik voor jou ga doen, ik ga er even achter aan wanneer ze hem weer beschikbaar verwachten en dan houd ik jou op de hoogte door middel van een DM op Tweakers ;-)
Prettige dag nog toegewenst!
Leuke review en erg duidelijk.

Wellicht een domme vraag mijnerzijds maar is de RGB verlichting ook in intensiteit regelbaar? Ik ben niet echt een RGB fan maar dat nachtblauw op een lage intensiteit lijkt me wel aardig.

Alvast dank voor je reactie.

mvg
//Arthur
Bedankt voor je compliment!
Domme vragen bestaan niet ;-).
De helderheid van het licht kan echter niet ingesteld worden, je kunt enkel de kleur aanpassen en niet de helderheid hiervan.
Ik hoop hiermee je vraag te hebben kunnen beantwoorden.
Hallo misschien heb ik er over heen gekeken hoor maar is er ruimte voor een waterkoeler? Btw goede review door jou neem ik deze case.