V-moda BoomPro

V-moda BoomPro Review

Yousif 18 april 2018, laatste update op 18 april 2018, 717 views Product gekocht

V-moda BoomPro

Leuk concept i.c.m. een aantal koptelefoons zoals de fidelio x2, shp9500 etc. Gebruik hem persoonlijk met mijn Philips Fidelio X2. Werkt aardig, maar er zijn een aantal gebreken (bijvoorbeeld de kabel) waar ik in mijn uitgebreide review dieper op in ga.

Pluspunten

• Aardige kwaliteit voor teamspeak etc. (geen pro mic hoor, het blijft een mic van €30)
  • Goede kabel + handige controls
  • Simpel in gebruik (als je koptelefoon compatibel is)

Minpunten

• Niet te combineren met losse dac/amp
  • Inline controls maken de kabel een beetje zwaar
  • Zit GEEN windscreen bij (plopbol)

Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Als je een headphone amp of dac/amp combo gebruikt met een aparte aparte voeding, is dit product misschien niet voor jou.

"The problem is that the mic shares ground with the headphones on the v-moda mic, that's why you cannot connect it to different sources, it creates a ground loop."

Wanneer ik bijvoorbeeld mijn SMSL AD18 (amp/dac) gebruik in combinatie met mijn onboard audio op mijn PC, krijg ik een vervelend HUMMMMMMMMMMMMMMMMMM geluid in mijn koptelefoon (veroorzaakt door de zogenaamde ground loop omdat er 2 verschillende voedingsbronnen zijn).
Ik ben zelf geen expert op dit gebied, maar het lijkt me een design flaw, de kabel zou anders ontwikkeld moeten worden.

Ik gebruik op het moment een Creative E1 (USB geluidskaartje) en dat werkt eigenlijk perfect.
Je kunt natuurlijk ook gewoon je onboard audiokaart gebruiken!

Ik geef het product een 'voldoende', het werkt voor mij voldoende maar heeft wel een serieus gebrek.
Vergeleken met mijn Massdrop Minimic (vergelijkbare audiokwaliteit en prijs) vind ik het een downgrade (hoewel dit beter werkt i.c.m. mijn X2 omdat het één geïntegreerde kabel is i.p.v. 2 losse kabels).
De Massdrop Minimic zou ik een GOED geven, werkt met elke koptelefoon en je hebt natuurlijk het ground loop probleem niet!

Heb jij ook een V-moda BoomPro?

Ah ik zit te kijken naar dezelfde combinatie, ga de X2HR bestellen (aanbieding momenteel) en zit naar een mic te kijken, maar ik heb ook een focusright 2i2 die ik graag wil gebruiken dus volgens mij gaat dat niet lukken dan? :/
Ik wist niet exact zeker hoe het zat voor USB powered sound cards/interfaces zonder aparte voeding, maar ik bedacht me dat ik eentje ergens had opgeborgen waarmee ik het kon testen.

Zojuist heb ik met de pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card getest (koptelefoon in de sweex, mic in de mobo), hetzelfde probleem (veel ruis/white noise) is aanwezig. Als ik allebei bij de sweex aansluit werkt het zonder problemen (niet dat ik de sweex zou aanraden).
Ik kan niet definitief zeggen dat het niet gaat werken met de 2i2, maar ik zou het niet aanraden.
Er zijn bovendien alternatieven, zoals de antlion modmic, kost helaas wel net iets meer.

De X2HR raad ik in ieder geval wel aan!
Bedankt! Ik ga eens de antlion modmic kijken, als die erg duur is wellicht op een aanbieding wachten =)
Nog een opmerking hierop, de V-moda boompro ziet er anders uit dan op jou foto? Of heb je zelf een kapje geplaatst over de mic? Jou mic lijkt meer op deze:
Het plopbolletje zit er inderdaad niet bij, ik had die van mijn Massdrop Minimic erop gedaan.
Ik raad het ook wel aan, zonder plopbol pikken dat soort mics al snel ongewenste geluiden op wanneer je ze dichtbij je mond hebt.
Het is het originele product van V-Moda, maar je vindt inderdaad goedkopere 'namaak', op aliexpress heb ik ze al vanaf een tientje gezien. Helaas hebben ze wel dezelfde beperking omdat het inherent in het 2 in 1 kabeldesign zit.
Ik heb nu de vraag bij BaxShop uit staan of een stereo/mono TRS naar XLR voor connectie in mijn Focusrite 2i2. Dan zit de mic + geluid in mijn DAC en zal de ground geshared zijn. Wellicht heb ik dan geen problemen. Ik ben er alleen niet 100% zeker van dat dit werkt.
Ik heb de microfoon in combinatie met een Røde VXLR (mini jack 3.5mm to XLR adapter) aangesloten gehad op een XLR plug van een Scarlett 2i4, maar helaas werkt dit niet. Zowel met instrument als line setting komt er geen signaal binnen. Met een grote jack plug converter zal het helemaal niet werken, aangezien het signaal dan niet door de microfoon voorversterker gaat. Phantom power (48 volt) lijkt mij niet geschikt, dus dat heb ik niet getest.

Er bestaat echter ook een VXLR+ adapter die qua aansluitingen hetzelfde doet als de VXLR, alleen heeft die een converter waarnee phantom power (48 volt) omgezet kan worden naar 5 volt. Ik weet alleen niet of computer microfoons dit nodig hebben of dat het probleem te maken heeft met impedantie of iets anders. @Santee Heb je inmiddels al een reactie gehad van Bax?
Hey, ja ik heb reactie gehad, ook van Scarlett. Ze gaven beide hetzelfde aan, de VXLR+ werkt, want die pakt 48V phantom en zet het om in 5V. Line in werkt idd niet want geeft geen voeding en VXLR werkt ook niet want dan geeft de interface 48V en blaas je je mic op. Ik gebruik nu een USB interface van mn HyperX Cloud II en dat werkt prima. Audiokwaliteit is wel merkbaar lager.
De combinatie koptelefoon op focusrite en microfoon op mic poort van de on board geluidskaart leverde een soort van muggen gezoem op in de geluidsopname wat waarschijnlijk veroorzaakt werd door een ground loop.

Inmiddels heb ik het nu opgelost door een Modmic GDL-3220 Audio XLR Power Converter te gebruiken, die zet, net als de Røde VXLR+ phantom 48 volt om naar de 5 volt die dus kennelijk nodig is voor computer microfoons. Met deze combinatie is het geluid kristal helder. De gain knop staat op ongeveer 40% voor een duidelijk signaal, dus meer dan genoeg voorversterking en afstel ruimte. Spraak is duidelijk, het mechanische toetsenbord is nog wel te horen op teamspeak maar niet storend tijdens gamen.
Waar heb je de Modmic GDL-3220 Audio gekocht? Ik vond de VLXR+ vrij duur voor wat die doet namelijk. Echter is een alternatief bijv de Creative SBX G6 en die kost €130.. nog een stuk duurder.
@Santee Ik vond de ModMic GDL-3220 op amazon.de, maar hij is nog duurder dan de VLXR+. De reden dat ik deze gekocht heb is dat de Focusrite op tafel staat en ik vind het design gewoon mooier, daarnaast gaf de product omschrijving mij een vertrouwder gevoel dat dit ging werken.
Ik heb de VLXR+ gekocht, €25 incl verzending op musicstore :)
Ik kan vertellen dat de VXLR+ werkt. Ik heb hem aangesloten op de 2e XLR poort van de focusrite 2i2, 48V phantom aan en dan werkt het. Jammer dat de mic €29 was en de VXLR+ €25, maar goedkoper dan een nieuwe audio interface.