Kolink Satellite

Specificaties Mini PC • 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Kolink Satellite Review

Amanoo 18 april 2018, laatste update op 18 april 2018, 473 views Product gekocht

Kolink Satellite

Een bijna perfect formaat kastje. Net groot genoeg om alles in te krijgen, net klein genoeg om makkelijk mee te nemen.

Pluspunten

• Formaat is niet te groot en niet te klein
  • Plek voor een bijna-full size ATX voeding
  • Plek voor vrij grote videokaarten
  • Plek voor een kleine tower cooler
  • Nietsvermoedend en rustig uiterlijk

Minpunten

• 3,5" montageplek is nagenoeg onbruikbaar
  • Installatie is soms lastig, vooral met grotere onderdelen
  • Geen montageplek voor een echt goede waterkoeler
  • Bouwkwaliteit is voldoende, maar niet beter dan dat

Intro

Deze kast heb ik gekozen omdat ik op de fiets mijn desktop mee wilde nemen naar LAN parties. Geld voor een gaming laptop was er niet, en uiteindelijk heb ik een wat grote hiking tas gevonden. Deze kast was perfect voor de tas.

Gebruikt systeem

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 953,64

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is redelijk okee. Ik had aanvankelijk wat last van wiebeligheid, al lijkt dat nu er wat gewicht op staat door mijn componenten wel prima te zijn. Je merkt hier en daar wel dat de stevigheid niet perfect is, dat de filters niet helemaal mooi strak zijn, dat het echt een kast van 30 euro is, maar het voldoet wel. De bouwkwaliteit is simpelweg naar de prijs. Niets meer, niets minder.

Inbouwmogelijkheden, het goede

En nu toch maar door naar de grotere onderdelen. Dat is wel een van dé selling points van de kast. En op dit punt is de kast zeer goed. Ondanks dat de kast niet veel groter is dan een flinke broodrooster, past er veel in. Ik heb al mijn CPU koeler genoemd. Dit is een tower cooler, een Be Quiet! Pure Rock. Groter dan deze koeler moet je absoluut niet willen, maar de koeler past prima in de kast. Ook past er een wat kleinere mATX moederbord in, maar in mijn ervaring is het moeilijk een mATX bord te vinden dat klein genoeg is.

Een ietwat kleinere ATX voeding, in mijn geval de Seasonic Focus Plus 550 Gold, past ook. Ook kan er een redelijk grote videokaart in. Ik heb een GTX780 met blower stijl koeler, zoals ontworpen door Nvidia. Deze heeft een lengte van zo'n 27 cm. Iets groter kan volgens de specificaties wel, maar in mijn ervaring moet je dat echt niet proberen. Een wat diepere voeding past ook, maar dan moet de videokaart wel een enorm stuk kleiner zijn.

Verder kan je tot 4 2,5" drives installeren. Al weet ik in mijn geval niet zeker of ik er meer dan 2 kan, in verband met mijn CPU koeler. Dat vind ik best goed. Er zijn twee demonteerbare panelen, die ieder 2 drives ondersteunen. 1 paneel zit aan de rechterkant van de behuizing, de andere aan de bovenkant. Zelf gebruik ik het zijpaneel alleen.

Inbouwmogelijkheden, het slechte

Een aanmerking is wel dat mijn videokaart er al bijna niet meer in te krijgen is. Ik moest eerst mijn kaart in de kast doen, deze helemaal naar de zijkant plaatsen, vervolgens het moederbord in de kast doen, deels onder de kaart, en dan de kaart in het PCIe slot zetten. Zet je eerst het moederbord erin, dan wordt het heel moeilijk om een dusdanig grote videokaart te installeren. Vooral als je ook nog een tower cooler hebt. Bij een iets kleinere videokaart mag dit overigens geen probleem zijn.

Een beter ontwerp had dit makkelijker kunnen maken. Zo zit er aan de voorkant een soort grof rooster, en daarbovenop zit de voorkant van de kast. Dit zorgt ervoor dat er tussen het rooster en het front panel vrij veel ruimte zit. Als dit rooster dichter op het front panel zat, of als er een gat in zat, dan kon je die videokaart door dat gat schuiven, recht zetten, en dan weer naar achteren schuiven. Installatie was dan veel makkelijker geweest. Bovendien had de kast dan wellicht nog wat smaller gekund. Tussen de wand van de kast en mijn videokaart zit momenteel nog wel een slot aan ruimte.

Verder is het installeren van 3,5" drives ook lastig. Er zijn montageplekken voor, maar je hebt al gauw geen ruimte meer km daar daadwerkelijk ene 3,5 inch drive in te zetten. Ik raad dus ook sterk aan om alleen 2,5 inch en/of M.2 te gebruiken.

Ook is de kast niet erg geschikt voor waterkoelingen. Er is maar 1 plek voor een 120mm fan, en dat is het. Heb je een langwerpige radiator, dan ga je deze niet in de kast krijgen zonder modificaties. Een custom loop mag je ook wel vergeten. Met modificaties is er nog wel iets te proberen, maar zoals je de kast krijgt kan het niet. Jammer, want mijn inziens zou het wel mogelijk moeten zijn.

Airflow en koeling

Ik heb niet al te veel metingen gedaan, maar ondanks het nagenoeg niet kunnen monteren van een grote radiator is de koeling niet slecht, zolang je wel erover nadenkt. Een groot nadeel is dat er maar plaats is voor 1 case fan, maar ook dat is een obstakel dat te overkomen is.

Oorspronkelijk had ik er een GTX770 met open air koeler in gezet. Deze paste wel, maar de hele kast werd warm. Ik wil het niet aanraden, vooral niet meer videokaarten die meer dan 100W verstoken. Dat is waarschijnlijk al aan de hoge kant. In een mITX build heb je al snel een blower stijl GPU koeler nodig, en ik deze kast is dat niet anders. Wellicht is een waterkoeling ook een optie, maar dan zal je of een 120mm radiator in het enige fan mount moeten zetten, of een case mod moeten uitvoeren. Met een blower style gaat het echter zeer goed. De videokaart kan makkelijk lucht van buiten aanzuigen, en dit gaat er dan aan de achterkant weer uit. Zodoende heeft je videokaart een eigen luchtstroom.

Ook de voeding krijgt een eigen airflow. De plaatsing is wat onorthodox, maar dat werkt eigenlijk zeer goed. De voeding zit namelijk and e voorkant van de kast, en zuigt daar lucht aan, welke weer door de zijkant van de kast naar buiten gaat. En dus heeft ook de voeding zijn eigen luchtstroom. Daar is wel over nagedacht. Wel raad ik aan een wat stillere voeding te kopen. Omdat de fan hiervan aan de voorkant van de kast zit kan je deze erg goed horen. Bij een stille voeding is dat geen probleem, het netto effect is dan dat je die alsnog niet hoort.

Dit alles betekent ook weer dat nagenoeg alleen nog de CPU iets van een case flow nodig heeft. De kast is groot genoeg voor sommige tower coolers, zoals bijvoorbeeld mijn Be Quite! Pure Rock. De plaatsing hiervan zit bovendien redelijk op 1 lijn met de case fan, waardoor de warme lucht hiervan vrij gauw naar buiten wordt gewerkt. Tussen de tower cooler en de voeding zit wel weinig ruimte. Echter mag dat geen probleem zijn, aangezien het niet heel moeilijk is om een duidelijke luchtstroom te creëren alleen voor de CPU koeler. En in mijn geval lijkt dat aardig te kloppen. Mijn 7700K wordt een keer 60, misschien 70, graden wanneer ik hem stress. Een overklok is zelfs een reële mogelijkheid.

Uiterlijk

Dit is een kwestie van smaak. Zelf zie ik een nietsvermoedende kast. Een klein zwart doosje met hier en daar wat roosters. Iets dat er functioneel uitziet, maar waar je niet veel van verwacht. En zelf vind ik dat mooi. Voor mij hoeven er geen schreeuwende kleuren, felle LEDs, side windows, of allerlei versieringen. En deze kast heeft niet eens een logo. Omdat de kast zelf van zwart metaal is, maar het front panel van zwart plastic is er een klein kleurverschil, maar dat is het enige dat ik erop aan te merken heb. Het is een rustige en onopvallende kast. Een zwarte kast, een blauwe power LED, en een rode schrijf LED. Functioneel, minimalistisch, met net een paar details om hem toch een beetje uniek te maken. Precies mijn smaak.

Al met al is het een goede kast. Je krijgt redelijk veel waar voor je geld. De kast is klein, maar toch zijn er vrij grote onderdelen in te passen. De bouwkwaliteit is niet heel geweldig, maar voldoet. De inbouwmogelijkheden zijn verrassend ruim en veelzijdig, al laat de kast hier en daar steekjes vallen, waarmee het toch wel weer zijn lage prijs laat zien. En toch is het qua grootte vergelijkbaar met twee broodroosters, of met een bijzonder kleine magnetron. Al met al een kast die duidelijk gemaakt is door een specifieke groep mensen met een specifiek doel voor ogen. En hoewel voor dit doel een beter ontwerp mogelijk was, zou dit betere ontwerp enkel voortborduren op dit model. Ik had graag een iets duurdere versie gezien, die het ontwerp perfectioneerde. Een versie 2.0. Maar al met al krijg je veel waar voor je geld. Qua ontwerp is het gewoon makkelijk zijn geld waard.

Heb jij ook een Kolink Satellite?

Weet jij de website van kolink? Kom steeds uit op overclockers uk.