ZTE Axon 7 4GB RAM / 64GB opslag Grijs

Specificaties 5,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

ZTE Axon 7 4GB RAM / 64GB opslag Grijs Review

TTheuns 18 april 2018, 2.051 views Product gekocht

ZTE Axon 7 4GB RAM / 64GB opslag Grijs

Uitstekende telefoon voor de prijs, als je een goede unit krijgt.

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Goede speakers
  • Front facing speakers

Minpunten

• Navigatieknoppen lijken achteraf nog geimplementeerd te zijn
  • Navigatieknoppen zijn niet verlicht
  • Sommige toestellen hebben problemen met de autofocus die op tilt slaat
  • Sommige toestellen hebben last van een defect in het scherm, waardoor deze langzaam donkerpaars wordt.

Zoals eerder genoemd is de telefoon uitstekend voor zijn prijsklasse.

Ik heb de telefoon met plezier gebruikt toen deze nog goed werkte.

- De speakers zijn een groot pluspunt, de Dolby Atmos feature werkt ook vrij goed.

- Het scherm is voor dit type scherm mooi helder en scherp, de resolutie is misschien wat overkill voor dit formaat, maar dat is persoonlijk.

- Over de camera valt ook niets te klagen, deze presteert naar mijn mening goed voor deze prijsklasse.

- Over het algemeen ben ik niet zo'n gamer als het om mobile gaat, maar de spelletjes die ik heb gespeeld draaiden goed en zonder stotteren. (Denk hierbij aan simpele spellen als Fruit Ninja, Jetpack Joyride en een Gameboy Emulator)

- De behuizing is stevig en kan tegen een stootje. Ik werk op de bouw, waar smartphones vaak niet lang overleven, maar de telefoon is nog helemaal intact, geen buiging van het aluminum of iets dergelijks.

- De vingerafdruk scanner werkt goed, ik ben alleen persoonlijk geen fan van de plaatsing, met mijn manier van vasthouden gaat deze te vaak per ongeluk af.

- De plaatsing van de volumeknoppen en vergrendelknoppen is voor mij ideal, ik kan al de knoppen bedienen met een hand, en ze zijn licht genoeg om een screenshot te kunnen maken met een vinger op beide knoppen.

- Waar andere gebruikers last hebben van een niet (goed) werkende hotspot werkende functionaliteit, bleek die van mij daar geen probleem mee te hebben. Mijn tweede telefoon (die ik gebruik omdat het scherm van deze onleesbaar is) heeft geen SIM, en krijgt dus al zijn internet vanuit de ZTE. Dit gaat vlekkeloos en snel.

-Het meegeleverde hoesje bleek goed van pas te komen, het ziet er de eerste paar maanden mooi uit en bied vrij goede bescherming. Helaas verkleurde dit hoesje na een tijdje naar een groenig doorzichtige kleur. Het bleef wel functioneel.

Dan gaan we nu naar de problemen. De problemen zijn voor zover ik weet aanwezig in een groot aantal toestellen, en kunnen enkel worden verholpen door een nieuw toestel te vragen aan ZTE via een RMA:

- De autofocus van de camera kan door een fout in een oudere versie van de software op tilt slaan. Dit merk je zodra je de camera-app opent. De module die de autofocus regelt probeert op verschillende punten tegelijk scherp te stellen en de camera module begint te trillen. De enige manier om dit tijdelijk te verhelpen is om het toestel hard op en neer te schudden.
Voor sommige is dit probleem achteraf opgelost met een software update, bij mijn toestel is het altijd gebleven.
Oplossing: RMA.

- Het scherm ontwikkelde in de hoek rechts onder een klein paars vlekje, ik checkte het ZTE forum om te kijken wat dit kon zijn en kwam er al gauw achter dat het een fabricage fout in het scherm zou betreffen. Andere gebruikers met deze telefoon vertelde me dat het vlekje langzaam aan zou uitbreiden totdat het hele scherm bedekt zou zijn. Dit bleek te kloppen.
De eerste paar weken bleef het vlekje ongeveer de grootte van de LED flitser die op de achterkant te vinden is (sorry voor de rare vergelijking, maar dat is het eerste wat ik tegenkwam.), maar al snel werd het wat grote.
Twee maanden na de eerste ontdekking was de vlek uitgebreid totdat het de onderste derde van het scherm bedekte met een licht-paarse gloed. Daar bleef het een tijdje bij, al werd dit deel van het scherm steeds donkerder paars.
Toen ik op vakantie ging naar Dubai, begon de vlek met een enorm tempo toe te nemen, ik neem aan dat dat te maken heeft met de temperatuur daar (30ºC). Aan het einde van de week durende vakantie was het hele scherm licht paars, en een week later donkerpaars.
Nadat het hele scherm verzwolgen was in donkerpaars bleek pas hoe groot dit probleem was. Langer dan 10 seconden hetzelfde op het scherm hebben staan zorgde voor een enkele minuten durdende burn in, één verhaal heb ik 15 minuten per ongeluk open laten staan, dat heb ik ruim drie weken later nog op mijn scherm kunnen lezen. Ook was het beeld op zijn helderst compleet onleesbaar als er ook maar iets van zonlicht in de buurt kwam, zelfs buiten in de schaduw moest ik alles op gevoel doen.
Oplossing: RMA.

- Af en toe vergeet het toestel bij opstarten om de pincode van mijn SIM te vragen, waardoor ik uiteraard geen bereik heb. De SIM uitschakelen en opnieuw inschakelen werkt soms, andere keren moet het toestel worden herstart.

- Soms weigert de telefoon mobiele gegevens te gebruiken, ook dan is een herstart nodig.

- Mijn meegeleverde in-ears bleken een defect te hebben waar er elke paar seconden een geluidje kwam alsof je radio stoort. Het was op een veel lager volume dan de muziek of ander geluid, maar wel erg storend.
Mijn persoonlijke koptelefoon (Beyerdynamic DT990), ervaarde dit in het begin ook met de telefoon, maar na een software update niet meer. De oortjes hebben het wel altijd gehouden.

Heb jij ook een ZTE Axon 7 4GB RAM / 64GB opslag Grijs?

Jemig, 3 van 5 sterren is wel ruim met al die hardware issues. En dan te denken dat ik zat te twijfelen tussen een Oneplus 3 en dit toestel. Blij dat ik uiteindelijk een 3T heb gekocht...
Goed dat je alles even op een rij zet...
Ik kan wel één ster gaan geven, maar dat zou een review zijn van alleen mijn toestel, niet het toestel in het algemeen. Er zijn een groot aantal van deze telefoons die de problemen niet hebben.
Ik ben dus bij de sterrenscore uitgegaan van een normaal, goed functionerend exemplaar.
Hier een gebruiker van een Axon 7 en herken geen van de genoemde hardware issues. Je kunt dus gerust spreken van individuele problemen. Wat betreft 3T deze kostte ruim 500 euro terwijl ik de mijne voor slechts 200 euro heb besteld bij Gearbest de prijs van de 3T is nooit echt gezakt. Qua performance zijn beide ongeveer gelijk beide en hebben ze hun ups en downs alhoewel de Axon betere specs heeft zoals een QHD scherm en een DAC icm atmos. De 3T heeft dan weer een camera die iets beter presteert en uiteraard de goede software en updates.
De 3T ruim 500 euro??? Bedoel je op Gearbest of rechtstreeks bij OnePlus?
Voor een aantal maanden heb ik echt genoten van dit toestel. Helaas werden de problemen (onder andere de gene die jij hebt genoemd) te erg om het toestel te blijven gebruiken.

Over het algemeen een prima toestel, maar ik zou het niet aan een 'non-Tweaker' aanbevelen...
Ah, ik ben dus niet de enige Nederlander die de problemen ervaart. Ik gebruik het toestel nu als mediaspeler in mijn auto, omdat ik het scherm dus niet meer kan lezen zonder in de schaduw te zijn.

Prima telefoon als je het juiste exemplaar krijgt, maar ja, dat is altijd gokken.