Dyson Cyclone V10 Absolute (2018) Review
Geweldig ding. Duidelijk beter dan de 200-300 euro kostende concurrent die hier lag, maar 600+ euro voor een stofzuiger blijft bizar aanvoelen en zal voor velen gewoon niet te doen zijn. Kracht super, accu goed (maar nog een puntje voor xxl huisjes), gemak van draadloos stofzuigen staat geenszins ter discussie
Pluspunten
Krachtig, ook voor de kleden laten we de vaste stofzuiger in de kast. Accuduur beter dan de eerder geteste modellen. We komen op iets meer dan 20 minuten non-stop (middelste stand, turbo voor kleden etc). Volledig accessoirepakket. Kleine roterende kop een mooie extra. Opladen in het hangsysteem wat onze DD-777 miste. Legen / reinigen heerlijk eenvoudig en rommel-vrij. Relatief stil. Iedereen jaloers.
Minpunten
Wel extreem prijzig. Duidelijk beter dan 200-300 euro modellen sure, maar '3x beter'? Accuduur voor hele grote huizen nog een puntje, blijft dan vermoedelijk een aanvullende stofzuiger (waarbij de bekabelde er enkel voor de grote voorjaarsschoonmaak uit de kast komt). Knop zodat je de 'trigger' niet vast hoeft te houden zou fijn zijn.
Eindoordeel


Dyson V10 Absolute review

- Inleiding
- Achtergrond
- Geweldig!... maar...
- Robot vs Draadloos
- Uitpakken
- Specificaties
- Praktijkervaring
- Conclusie (uitvoerig)
- Conclusie (kort)
Inleiding

De Dyson V10 zal niet aan tech liefhebbers voorbij zijn gegaan, tal van tech websites en YouTube grootheden gingen er al mee aan de slag (overigens niet zonder wat kritiek op het feit dat ze naar stofzuigers keken), en ik zal ook toegeven dat er toch een kleine grijns ontstond toen ik hem in handen kreeg. “Look ma, I have the same vacuum as Linus!”, ware het niet dat mijn lieve moeder geen flauw idee heeft wie dat is. Dyson belooft dat dit by far de beste draadloze stofzuiger is die je je kan wensen, en dat soort claims stellen we graag op de proef.
Laten we de spreekwoordelijke olifant meteen benoemen: 629 euro voor een stofzuiger is best veel geld, daar zijn we ons volledig van bewust. De iets voordeligere opties met wat minder accessoires dragen de opvallende namen “Motorhead” en “Fluffy” (ja, ik stond ook even te kijken) maar doen weinig af aan het concept dat dit prijzige apparaten zijn. De grote uitdaging voor de Dyson in deze review is dan ook vanzelfsprekend om een positief antwoord te geven op de vraag: is hij dat geld waard.
Voor de liefhebber heb ik een korte samenvatting onderaan de review geschreven, zelfs de originele conclusie was namelijk flink lang. Sprongetje naar de korte conclusie hier.. Bij deze tevens een woord van dank aan Coolblue voor het mogelijk maken van deze review.
Achtergrond

Voor de aan de slag gaan een stukje achtergrond over onze praktijkervaringen met stofzuigers. Eén van de ontwikkelingen een paar jaar geleden was die van de zakloze stofzuiger. Geweldig! Geen zakken meer! Behalve dan dat het schoonmaken in de praktijk nog meer moeite was en onder de streep werd het dagelijkse leven er niet direct beter op. Voor draadloos gemak hadden we een kruimeldief, een concept wat ongeveer net zo zinvol is als de naam doet vermoeden: het pikt inderdaad wat van de kruimels weg.
Hoewel ik niet weet of de draadloze stofzuigers de robotzuigers voor waren of andersom hebben wij over een periode van vele maanden een groot aantal robotstofzuigers getest alvorens we een draadloos model uitvoerig konden testen. Zo’n 15 robotstofzuigers deden hun trucje en toonde ons dat er duidelijk plaats is voor deze apparaten in het moderne huishouden. Terwijl jij aan het werk bent houden ze het huis een beetje bij, of goed bij als je stevig investeert. In een huishouden met twee werkende ouders en twee kleine kinderen is een concept dat je de bende een beetje helpt bijhouden gewoon goud waard.

Aan de hand van die grote test kwamen we bij onze eerste draadloze stofzuiger, de Dirt Devil Blade 32V, een model dat redelijk bewust als betaalbaar alternatief voor de Dysons wordt gepositioneerd. Op dat moment 279 euro, inmiddels 199 euro, noemde we dat nog altijd een aardig bedrag voor een stofzuiger, maar we waren wel spontaan overstag dat het concept ‘draadloze stofzuiger’ geweldig is. Een draadje minder klinkt als een kleinigheid, maar praktisch gezien was de impact groot. Te pas en te onpas kwam dat ding erbij kijken en de vaste stofzuiger kwam nauwelijks nog tevoorschijn.
Geweldig! .. maar…

Het woord nauwelijks verklapt het al een beetje, maar een volledige vervanger van de vaste stofzuiger is het nog niet. Deels vanwege de iets mindere kracht dan een middenklasse (~150 eur) bedrade stofzuiger, en deels vanwege de accuduur. In turbo stand met roterende borstels gaat het hard met zo’n accu. Daar zien we direct twee onderdelen waar de Dyson zich zou kunnen onderscheiden: wat extra kracht bieden dat de vaste stofzuiger weg kan, en nog wat langer op de accu doen.
Omdat we de draadloze stofzuiger zien als een object wat het leven makkelijker maakt zien we nog twee punten die beter zouden kunnen om dat te bereiken. Zo moet je in de blade zelf de stekker erin doen nadat je hem aan de muur ophangt, en het legen van het bakje is nog wat rommelig. Ook deze zaken klinken niet als schrikbarend, maar gezien draadloze stofzuigers veelvuldig geleegd en opgeladen dienen te worden heeft een verbetering echt impact op de praktijkervaring. #firstworldproblems

Robot of draadloos?

Om misverstanden te voorkomen, deze twee moderne stofzuigervarianten zijn geen alternatieven voor elkaar. De robotstofzuiger is puur bedoelt als extra ondersteuning in huis, maar zelfs modellen met een spot clean functie zijn niet zo snel en handzaam als een capabele draadloze stofzuiger. Ik zal toegeven dat wij hier niet de meest geduldige types zijn, maar wanneer er iets op de grond valt moet dat weg, en dan wil je niet wachten tot Mr Roboto even over komt rijden. Nee, dan wil je een apparaat van de muur trekken, naar de plek wijzen en dan moet het weg zijn.
Niet elk huishouden is echter gelijk, want waar robots goed in zijn is het hele oppervlak over een langere periode bijhouden. Heb je huisdieren bijvoorbeeld en veel last van haren, dan is een robot een stuk waardevoller dan in een huishouden zonder huisdieren (kinderen niet meegerekend). Voor de grootste praktische impact in een situatie als die van ons (wel kinderen, geen huisdieren) zijn wij overtuigd van mening (en ik bedoel de mening van mijn vrouw want die is leidend) dat je echt eerst in een goede draadloze stofzuiger wilt investeren. Een goede draadloze stofzuiger helpt de spot cleaning momenten, de reguliere snelle huishoudelijke rondjes en de meeste intensieve stofzuigrondjes; zelfs de 1000 euro kostende Roomba komt niet in de buurt van de kracht van dit soort modellen.
Uitpakken

Goed, de uitdagingen voor de Dyson zijn dus duidelijk, we gaan aan de slag. Altijd eerst even glimlachen om de vermakelijke, soms twijfelachtige verpakkingshenanigans van Coolblue. Vond deze quote in elk geval leuk bedacht. De verpakking zelf is niet gek groot, maar één ding is zeker: eenmaal uitgepakt is het nagenoeg onmogelijk om die enorme berg accessoires er weer terug in te krijgen; er is over nagedacht. Dat de Absolute de meest complete is geloven we in elk geval wel.



Voor we in de accessoires verdiepen even de hoofdunit. En laten we toegeven dat die friggin cool is, een degelijke blaster zouden Storm Troopers zelfs warm van worden. Nadat we even door het huis renden en net deden alsof het een futuristisch pistool is keerden we terug naar de werkelijkheid, en konden we niet anders dan oordelen dat fysieke indrukken uitstekend zijn. Veel plastic, maar niets is kwetsbaar. Geen overdaad aan knoppen, maar gewoon drie standjes en een trigger om hem aan het werk te zetten en een accustatus LEDje op de voet. Wel moet de Dyson één minpunt hier incasseren: een hendeltje op de trigger zodat hij aan kan blijven staan zonder de trigger in te houden zou fijn zijn.




Eén van de aspecten waarop de Dyson V10 een mooie upgrade is boven de Dirt Devil is het legen van het reservoir en het reinigen van het filter. Met de rode clip onderop kan je het doorzichtige huisje naar voren drukken en valt al het stof mooi eruit. Uitgaande dat je dit boven de prullenbak doet is het legen van het reservoir, welke ook een stap groter is dan die van de Blade, nul inspanning. Ook bij het sluiten zitten we niet met nog veel rest stof op de Dyson, al is het een goed moment er even een doekje over te halen.

Voor de wat grotere reining trek je die hele huls er vanaf en zo kom je bij de filters. Net wat praktischer, en dat is fijn.


Ook praktisch is dat de laadkabel in het docking station, welke je aan de muur past, vast te zetten is. Hierdoor laadt hij op op het moment dat je hem erin hangt. Klinkt logisch, maar het gebrek ervan bij de Dirt Devil viel toch erg op. Met twee schroeven zet je hem vast tegen de muur.


Als duurste uitvoering kent de Absolute de meeste extra’s, we lopen ze even door:
Eén gemotoriseerde kop voor ‘praktisch alles vloer’. Gemotoriseerd houdt in dat die in gebruik dus rondjes draait om het vuil naar binnen te trekken. Flexibiliteit in de kop is ook geen punt. Ook hier zeggen we: voelt lekker stevig, ziet er ook lekker opvallend uit. Laten we eerlijk zijn: als je zo’n ding koopt wil je dat mensen dat weten.



In de regel zal je die kop met de opvallende stalen staaf gebruiken, laten we dit de standaard loadout noemen.


We krijgen ook een parketborstel, of een ‘aaiborstel’ zoals onze kleine hem noemt.


Een welbekend compact uiteinde om in krappe hoekjes te komen.

Een zachte borstel voor kleinere of meer kwetsbare oppervlaktes (luxaflex bijvoorbeeld, tv's, etcetera)

Dit heet kennelijk een combinatieborstel die zaken combineert waar wij nog niet helemaal over uit zijn. De losse borstels gebruiken we liever.

En erg fijn: een mini versie op de all-round kop. Voor kleinere oppervlaktes (bijvoorbeeld in de auto) een onverwacht handige extra waarvan we nog niet wisten dat we die eigenlijk wilde hebben.

Specificaties

Dyson aan het woord:


(voor de liefhebber, verander 101 naar 102 voor een aangepaste versie
Praktijk

De Dyson V10 is mooi, zo ver waren we, en een de paar reeds genoemde praktische extra’s willen we ook nogmaals benadrukken omdat dit in de ervaring een significante impact heeft. Simpel als het automatisch laden bij ophangen klinkt, vergeet het één keer zelf te doen en je baalt dat je luxe apparaat, laten we een 200 euro draadloze stofzuiger ook geen peuleschil noemen, nog enkele uren out of order is. Vergis je niet: ook de Dyson V10 neemt zijn tijd om op te laden, ca 3,5 uur van geheel leeg naar geheel vol, dus als je een druk feestje hebt met chips gooiende mensen kan het zijn dat je even zonder zit, of is het tijd voor nieuwe vrienden.
Hoewel het redelijk bescheiden geluid anders deed vermoeden is de zuigkracht van dit ding echt opvallend goed, een stuk beter dan de Blade waar we al over te spreken waren. Moest ook wel voor de prijs natuurlijk, maar hij zit in elk geval. Op harde vloeren zetten we op de middelste van de drie standen met de gemotoriseerde borstel en zien we geen reden voor de turbo stand. Zelfs laagpolige tapijten laten we die stand voor staan, want op maximale kracht weet de V10 het halve kleed op te tillen; op zich een compliment voor de zuigkracht denk ik dan maar.
Voor het mid-hoog-polige kleed pakken we toch even de turbo stand, want die geeft toch dat gevoel van een stevige bedrade stofzuiger. Combineren we de twee, dus de middelste stand voor de grotendeels harde vloeren en de hoogtste stand voor de paar kleden hier en daar, dan komen we op een zeer respectabele 20 minuten werkduur. Niet zo veel als de ‘tot 60 minuten’ je zou doen vermoeden, maar een stuk beter dan de ‘leeg in 7 minuten op turbo stand’ ons deed vrezen; het valt alleszins mee en het is een stukje langer dan de Blade 32V die we toch echt vooral op de hogere stand wilden hebben. Kortom: beter. 400 euro beter? Dat valt nog te betwisten, maar wel beter en puur op power goed genoeg om de vaste stofzuiger overtuigd geparkeerd te laten.
De vraag is natuurlijk wat 20 minuten voor jou is. Gezien het gemak en de snelheid waarmee je door je huis zoeft heb je echt geen 10 minuten nodig per 100m2, uitgaande dat het een beetje opgeruimd is blijf je daar wel onder. Wil je 200-250m2 uitvoerig stofzuigen, wat wel gaat, en daarna ook de bank nog uitzuigen en de luxaflex meenemen? Of heb je gewoon een heel erg groot huis? Dan wordt het wellicht lastig en moet je een afweging maken: hou je toch de bedrade stofzuiger erbij, of spreid je het werk een beetje. Voor een dag echt hard werken is niet zo zeer de accuduur als de combinatie met de lange laadtijd die je er over na laat denken.
Meer power, en een netto langere werkduur zijn een goede basis. Daarbij zijn er vooral wat kleine dingen die laten zien dat dit toch echt meer is dan een hele dure stofzuiger maar dat er echt het nodige in zit. Zo is de kop een stuk zwaarder en plakt die nonstop tegen de vloer; draadloze stofzuigers zijn heel mobiel en de lichtere kop moesten we af en toe een zetje geven nadat we bijvoorbeeld ergens onder wilden stofzuigen. Ook het gemak waarmee je dit ding na een rondje huis even in de vuilnisbak uittikt klinkt als een dom klein dingetje maar “dat ze dat niet eerder hebben bedacht”. Het zijn kleine dingetjes moet ik toegeven, maar je kent dat gevoel wanneer je iets in handen hebt en gewoon toe moet geven dat het allemaal net even wat chiquer is. De één is goed, dit is overtuigend beter.



Conclusie (Uitvoerig)

Overtuigd van het concept draadloze stofzuiger waren we al, en terug willen we zeker niet. Enkele weken verder met de Dyson V10 weten we het ook zeker: dit ding is echt uitstekend, zeg maar gerust geweldig want als vrouwlief dolenthousiast wordt van een huishoudelijk apparaat weet ik echt genoeg. Het gemak waarmee dit ding even te pas en te onpas zijn ding komt doen is, als je er éénmaal één hebt, iets waarvan je je afvraagt hoe je het vroeger deed. En ja, ik zit hier even dolenthousiast te zijn over een damn stofzuiger; dan doe je het als fabrikant toch goed.
Het staat ook niet ter discussie dat hij aantoont beter te zijn dan de Blade 32V die hier ook hangt, toch wel even het mogelijke breekpunt welke wij voorzagen. Absoluut niets ten nadele van wat die doet voor 200 euro, maar dit is een stuk luxer. Je ziet ook dat de markt voor draadloze stofzuigers volwassen wordt wanneer kleine schoonheidsfoutjes tot het verleden behoren en de praktijkervaring gewoon klopt. Kleine irritatiemomentjes zoals wanneer je hem moet legen zijn goed aangepakt en stellen nu niets meer voor om maar iets te noemen. Alleen het vast moeten houden van de trigger zou Dyson van ons nog op mogen pakken, niet dat hij zwaar is, maar het geeft je hand wat vrijheid wat in bepaalde situaties (onder de bank stofzuigen) soms net even fijner is.
Prestatie technisch is dit echt indrukwekkend, want hij zuigt als een malle. Het is een stap krachtiger en tegelijk ook wat stiller dan de Blade, en op niveau van een stevige bedrade stofzuiger. Stil is wellicht anders, maar ontegenzeggelijk stiller dan zowel onze Blade als vaste unit. In een huishouden zoals bij ons met primair harde vloeren en hier en daar wat kleedjes en tapijtjes zien we wat kracht betreft eigenlijk geen reden om onze (toch stevige Philips) vaste stofzuiger erbij te pakken, en dat is best een compliment. De Dirt Devil benaderde dat aardig, dit overtuigd volkomen.
Of de vaste stofzuiger echter weg kan? Ik vind een netto 20 minuten accuduur voor ons (primair harde vloeren = middelste setting met gemotoriseerde borstel, plus turbo stand voor kleden) opvallend goed, en hoewel we de vaste stofzuiger zelf nog niet weg doen (eerst langere tijd aanzien) vraag ik mij nu wel af hoe vaak we hem nog gaan zien. 20 minuten met een stofzuiger voelt toch flink lang als je met zo’n ding bezig bent, zij het met de cruciale vraag hoe het over x jaar zal zijn. De V10 voelt weliswaar als een stap vooruit, maar ook Dyson lijkt echter beperkt door de accutechniek van vandaag de dag. Het is een vlak waarop een grote ontwikkeling lang op zich laat wachten, terwijl we die inmiddels echt goed zouden kunnen gebruiken. Voor onze smartphones, auto’s, en dus ook stofzuigers. De dag dat we deze prestaties kunnen hebben met een echt uur accuduur en een laadtijd van een fractie daarvan geven we een feestje.
Vanwege de extra kracht hoeft de Dyson op harde vloeren echt niet in de turbo stand, daar zorgt die dikke kop wel voor, en dan tikken we zo rond de 200m2 goed stofzuigen (90% harde vloer), plus de bank even een beetje uitzuigen (hey, je moet wat tijdens zo’n testperiode). Heel snel komt de vaste unit er dus niet meer aan te pas. Maar toch dienen we terughoudend te zijn en te stellen dat met een oplaadtijd van 3,5 uur je echt een duidelijke keuze moet maken wanneer je in een heel groot huis woont, of een mega voorjaarsschoonmaak in de planning hebt. Dan hou je of de vaste unit voor die momenten waar je alle vloeren, kozijnen, banken, kleden etcetera mee wilt nemen, of je past je planning op de stofzuiger aan en verdeelt de taken over meerder ladingen.
De flinke lijst accessoires van de Dyson V10 zal ook een factor in de kostprijs zijn, maar die tonen zich toch opvallend handig. Als je parket hebt dan kom je sowieso bij de Absolute uit, maar ook de gemotoriseerde mini borstel zouden wij niet meer willen missen (die vind je bij de ‘Fluffy’, soms ‘Animal’ variant genoemd), denk aan kleine kleedjes, of matten van je auto (en als je denkt dat een draadloze stofzuiger in huis handig is…). Je hebt dus wel wat keuzevrijheid bij je V10, maar feitelijk zeggen wij dat de 579 en 629 euro kostende varianten het interessants zijn. We vermoeden dat mensen die op het punt staan dergelijke bedragen uit te geven ook niet meer kijken op wat tientjes, en daarbij heeft het voor ons conclusie geen gevolgen.
Draadloos willen we dus. En vergeleken met de Blade 32V is de Dyson V10 zonder twijfel “beter”, en uitgaande dat Dyson hun eigen claim dat hun V10 beter is dan de voorgangers accuraat is, dat kunnen we helaas niet testen, denken we dat het geen hele gekke aanname is dat dit één van de beste, zo niet de beste draadloze stofzuiger is van dit moment. We kunnen tot in detail nauncesaus toepassen over de mate van “beter”, maar we komen altijd bij hetzelfde argument uit: Wat is 400 euro voor jou? Er is voor ons geen twijfel dat een solide draadloze stofzuiger in huis één van de betere huishoudelijke investeringen is geweest van het afgelopen jaar, maar de prijs-prestatieverhouding van een degelijk 200 euro apparaat (die op hun beurt echt een stuk beter zijn dan 100 euro oplossingen) zijn lastig te toppen.
We hebben het wel echt over een significante verbetering van kracht, netto accuduur en een even significant meer premium praktijkervaring dankzij de extra’s, het laad- en leeggemak en een klein beetje dankzij de kwaliteit van de koppen. Echter 400 euro vinden wij objectief veel geld, ook als dat slechts een uurtje of twee werk voor je is zal je er toch even bij stil staan. Kan je het eenvoudig missen dan zou ik ook niet twijfelen en gewoon de objectief aantrekkelijkere unit pakken, want dat is hij. Maar we moeten ook ons begrip tonen voor de ongetwijfeld veel grotere groep die schrok bij het zien van de prijs, het is zeker niet zo dat dit apparaat ‘3x beter’ is dan een 200 euro machine, maar zo werkt het niet met premium apparaten; de meerprijs is relatief fors. Friggin’ awesome als hij is, met de huidige prijsstelling zal zijn kunstje voorbehouden zijn aan een zeer select clubje, maar zorgen of dat clubje niet minstens even enthousiast zijn als wij hebben we niet.
Conclusie (Kort)

De Dyson V10 is een geweldige draadloze stofzuiger, en na enkele maanden met zowel robotstofzuigers als (goedkopere) draadloze stofzuigers zijn we 100% overtuigd dat een goede draadloze stofzuiger een goede investering is. De V10 gaat verder dan ‘goed’, want hij is zeer krachtig (ook op tapijt) en werkt opvallend lang genoeg op de accu dat we de bedrade stofzuiger binnen afzienbare tijd niet verwachten te zien; wij komen op 20 minuten met een combinatie van de middelste stand op harde vloeren en turbo stand op kleden, dus je moet een flinke woning hebben voordat dat tekort schiet. Hij is verder kinderlijk eenvoudig te reinigen en voorzien van een enorme berg accessoires voor alles wat wij kunnen bedenken, het zijn kleine dingen maar die maken de ervaring wel erg aangenaam. Vooral de gemotoriseerde en mini-gemotoriseerde borstels zijn een mooie plus.
De ervaring overtuigt zonder enige twjfel als ‘premium’, maar de forse prijs is lastig te negeren zet hem buiten bereik van de massa. Het zet ons in een lastige situatie: enerzijds dolenthousiast, anderzijds is die prijs wel erg pittig. Kan je het geld eenvoudig missen? Dan overtuigt de praktijkervaring zonder twijfel. Maar voor zij die minder goed in de slappe was zitten weten we dat er hele redelijke modellen zijn voor flink minder geld. De Dyson V10 laat zien dat het baas boven baas is, maar lijkt vooral voor de hoogtste bazen weggelegd. 9/10.
Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:




Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!
Terug naar boven
Heb jij ook een Dyson Cyclone V10 Absolute (2018)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (102)
Ik ben wel benieuwd wat de accu over een paar jaar doet en is die accu te verwisselen? Zou wat zijn als hij over 2 jaar dood is en je hem weg moet gooien!
Verder een mooie review! De V10 is helaas niet dermate vernieuwend dat ik m'n V8 er voor wil inwisselen, ik wacht nog even een generatie extra af.
PS. Als je hem echter verkoopt weet je me te vinden
Verder twijfel ik idd ook of je met een V8 even een V10 erbij haalt. Ik ken de V8 niet, neem aan dat het beter is, maar sowieso zullen we het over evolutie hebben.. vermoed ik iig.
Het valt mij wel op dat Dyson erg veel inzet op YouTube reviews en iedereen is erg enthousiast. Voor dit geld mag het ook wel een goed apparaat zijn. Ik twijfel ook nog steeds over deze stofzuiger. We hebben een bedrade Dyson, maar om dagelijks even het rondje bij de vogelkooi te maken is die wat lastig. Maar ik vind de prijs ook nog steeds wel een ding...
[Reactie gewijzigd door Kloos op 22 juli 2024 13:17]
Dat ding is structureel verstopt, het docken van de "kruimeldief" is moeizaam (klikt niet lekker), en heeft de zuigkracht van een slapende kitten. Ook blaast-ie zonder problemen stof dwars door het filter heen, aan de achterzijde eruit.
Het enige waar dat ding goed voor is, is het reinigen van tapijt. Hiervoor moet je wel eerst een heel ritueel doen: Alles legen, schoonmaken e.d.. De borstels doen goed werk.
Toegegeven, ik heb een vrijstaande woning met langharige katten, en het is inderdaad een "even snel stofzuigen" stofzuiger. Maar voor het echte werk grijpen we alsnog naar onze Henry, die zelfs na een jaar of 2 stofzuigen, en zelfs open haard as opzuigen nog een prachtig wit filter heeft. Dat lees je goed: Het FILTER is zelfs nog schoon, en is nog nooit vervangen. De stofzuigerzakken op zichzelf filteren al zo goed dat het filter vrijwel niet nodig is.
Ik kan niet geloven dat zo'n Dyson veel beter is. Ik zou 'm best willen proberen, maar ik denk niet dat-ie mijn Henry zal verslaan.
[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 13:17]
Zeg maar, dit dus: https://www.coolblue.nl/p...1pQQ55EAQYASABEgKIefD_BwE
[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 13:17]
Ik kan niet geloven dat zo'n Dyson veel beter is. Ik zou 'm best willen proberen, maar ik denk niet dat-ie mijn Henry zal verslaan.
Mbt de Bosch ervaring. Ik kan daar niets over zeggen, noch iets over katten (hooguit dat de jongens meer morsen dan een hongerige kat). Maar zo'n drama ervaring heb ik zelfs met de veel goedkopere DD units niet, dus ik twijfel een beetje aan die Bosch van je
Het is nog even wachten over hoe het met een jaar of twee is, maar ik verwacht echt niet dat het een verhaal van structurele verstoppingen, lastig klikken, en zuigkracht van een slapende ktiten gaat worden... klinkt gewoon als een meukding man
https://www.otto.nl/p/100...ers-reinigers-kruimeldief
[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 13:17]
Ze klinkt niet heel positief. Overigens zijn de issues rondom de buis ook met de "normale" henry.
Ik heb dit zelf overigens nog maar één keer gedaan en het was niet eens echt nodig. Ik had verwacht dat de borstels veel smeriger zouden worden, vooral aangezien ik 2 katten heb die non-stop voor haren zorgen.
Verder wel een interessant product.
Mooie uitgebreide review, maar er zitten meer min punten aan het apparaat, dat zie je zelfs in de slechtste reviews op de coolblue site, maar als het geld ervoor (over) hebt absoluut aanschaffen.
[Reactie gewijzigd door piotr123 op 22 juli 2024 13:17]
@piotr123 Welke minpunten zou jij dan benoemen? Want in ons gebruik zelf kan ik weinig te klagen ontdekken. Misschien helpt het dat we al draadloos gewend waren en dus al de gewenning hadden dat er wat meer gewicht in de steel zit dan bij een bedraad model. Daar waren we echter na één zuigbeurt wel aangewend. Hooguit dat we twijfel zouden hebben om hem daarmee zonder meer aan een fragiele 80 jarige aan te raden.
[Reactie gewijzigd door piotr123 op 22 juli 2024 13:17]
Maar ik zie het probleem niet heel goed, bedoel je dat enkel een stang met een eenvoudige kop gewoon wat lager komt? I guess als je net iets hebt waar dit net niet onder past dat het niet leuk is, maar hier komt ie zonder moeite onder de bak, kastjes, etc... net als de DD voorganger overigens.
[Reactie gewijzigd door baco101 op 22 juli 2024 13:17]
Ik heb een goede Bosch stofzuiger die perfect werkt en nog stil is ook. Ik heb daarnaast een bedrade "kruimeldief" hangen, lawaaiig en lekt stof, maar voor een paar tientjes doet ie wat ie moet doen en zal hij vast langer meegaan dan de gemiddelde draadloze kruimeldief.
Ik heb met bewondering naar de reclame van Dyson gekeken, prachtig opgezet. Maar wat zo'n V10 over twee jaar doet kan ik wel voorspellen. En nee, ik laat me niet weer bij de neus nemen voor wat uiteindelijk heel veel plasticdelen en vooral veel reclamebabbels zijn....... en nog veel meer geld kost dan een fatsoenlijke "gewone" stofzuiger.
Foritain, prima review, zoals vaker. Maar je zou zo'n ding eens wat langer moeten kunnen testen. Ik durf te zeggen dat het hele verhaal er dan ws. anders uitziet.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:17]
Gelukkig kunnen we deze ook langer testen, maar iets reviewen nadat het EOL is is ook weinig zinvol. Het is een bekende afweging die altijd opgaat voor alles waar je wat over schrijft, maar een beperking die nu eenmaal voor lief genomen moet worden. Mocht op termijn blijken dat het toch tegenvalt, hij kapot gaan of er gezeur met evt accu vervanging zijn mag je zeker zijn dat we dat aanhalen. Dat gebeurt alleen een stuk minder vaak dan je zou denken en de opmerking 'maar lange termijn dan' valt. Ik durf er wel geld op te zetten dat we over een paar jaar nog niet klagen, hooguit dat de V11 toch weer beter is
Er zijn wel eens producten waarbij je bij het uitpakken al twijfels hebt over de levensduur, maar daar is hier zeker geen sprake van. Plastic =/= slecht. Moet je voorstellen wat een stalen ding weegt
Ik vermoed trouwens dat fabrikanten dat ook wel zullen weten en dat het een belangrijke reden vormt waarom apparaten slechts een bepaalde periode bedrijfszeker zijn.
Maar ik zet ernstige vraagtekens bij de stand van zaken mbt. de batterijtechnologie. Dat geldt zeker niet alleen voor stofzuigers en/of Dysons. In dat licht bezien is de prijs van de Dyson gewoon idioot hoog, zeker als je weet dat je voor minder dan de helft van dat geld een op veel punten betere stofzuiger kunt kopen, zij het met een draadje......
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:17]
Ik zet wel een vraagteken bij 'veel betere stofzuiger' voor minder geld, want de definitie van beter is een combinatie van zuigkracht, gemak, accessoires, etc. Als je puur op één element wilt kijken, dan vast wel, maar dat is een beetje een sportauto reviewen om zijn baggageruimte vs een minivan
Maar om maar wat te noemen: hij is stiller, kan veel meer stof in het reservoir (zakloos en eenvoudig te legen) bevatten, gaat uren door als dat nodig is, je hoeft geen knop vast te houden, heeft meer (en regelbare) zuigkracht en het deel dat je vasthoudt is lichter. De accessoirelijst is uitgebreider, het filter heeft de hoogste filtering mogelijk en oh ja... de prijs is véél lager. Ik noem dat dus "beter".
Maar als het je alleen om dat éne element van draadloos gaat, dan....
Overigens oneens met zakloos = makkelijker legen. Dit ding wint het makkelijk legen op elk front van elke andere stofzuiger die ik ken
In dit geval (een Bosch) ontgrendel ik met één knop een grote ronde stofbak, die bak trek ik er met een beweging uit en leeg ik. Terugzetten en vastklikken, klaar.
Dus wie goedkoop een V8 wilt kopen houdt daar rekening mee, genoeg info over te vinden, maar meestal kom je er pas achter als je hem gekocht hebt
[Reactie gewijzigd door Endy op 22 juli 2024 13:17]
Overigens, ik weet niet of de accu's van de V8 ook worden gebruikt in de V10, want m.b.t langdurig gebruik kan ik zeggen dat na 14 maanden ik geen afname in prestaties waar neem
[Reactie gewijzigd door Endy op 22 juli 2024 13:17]
En dat upgrade princiepe kennen we goed. Passen we veel met videokaarten toe
Misschien nog wel een dingetje om te weten; Ik weet niet hoe de V10 is gebouwd qua plastic en kleur; Mijn V8 is bij de cyclones met stofzuigen vrij snel beschadigd (gelijk aan vloer houden om onder kast te zuigen) v.w.b de lak. Het zwart bij de cyclone rondingen er onder is nu zichtbaar en dat lijkt me het plastic zoals deze in de fabriek uit de (spuit) mal is gekomen. Bij mijn oude DC16 handstofzuiger was dit plastic geheel doorgekleurd zilvergrijs. Idem bij mijn oude Dyson Animal Pro (DC08 vorig jaar van eigenaar verwisseld
Ik zou het overigens niet testen of ie snel krast, daar is je V10 veel te mooi voor
Waar ik me vooral zorgen over maakte was inderdaad de werktijd en 20 minuten klinkt voor mij dan nog steeds erg kort... Ondanks dat er bij ons in de kamers overal laminaat ligt hebben we een gestoffeerde trap en overloop, dus even van boven naar beneden stofzuigen zit er vrees ik niet in (zolder, 1e verdieping en begane grond). Niet dat we qua oppervlakte nu zo'n groot huis hebben, maar als ik kijk naar mijn werktijd met normale stofzuiger voelt 20 minuten gewoon te kort en om dat dan even uit te testen met een apparaat van 600 euro...
Time gewoon eens met je bedrade unit @Spekkie88 ?
Ik heb ook wel goedkopere gezien, maar deze stak daar toch net vergenoeg bovenuit om de meerprijs te rechtvaardigen...
Ik ben erg benieuwd in ieder geval!
Ik heb ook al goedkopere alternatieven gezien om eens te proeven aan het draadloze stofzuigen zonder er gelijk een klein kapitaal aan uit te geven
Ik zoek altijd naar de betaalbare alternatieven.
Los daarvan weer een uitmuntende review weer! Leuk spul om te zien al dat huishoudelijke hardware. (Moeder de vrouw vast blij mee
[Reactie gewijzigd door GenomDalar1983 op 22 juli 2024 13:17]
As for alternatieven... 175e op Ebay, 190incl bezorgen?
Ik vind persoonlijk overigens het design, net als bij alle Dyson producten, erg lelijk. Het lijkt op speelgoed en oogt kinderlijk futoristisch. Het had van mij allemaal wat strakker en eleganter gemogen. Maar goed, het is een huishuidelijk product en geen meubelstuk, dus daar kan ik me wel overheen zetten
Draadloos is zonder twijfel fijner, dat staat voor ons vast
Mbt design. Tja, ik vind het wel leuk, futuristische space gun die ook zo klinkt zonder kop erop. Maar snap je punt, dit is wel erg 'in je face'.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/468821/crop594848c6b86e5.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/404887/crop5c9c6ed99bbde_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/517503/crop602112b4ac9cb_cropped.jpeg?f=community)
/u/69680/crop5fd33cb788a9c_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/566885/crop693974a3ce8aa_cropped.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/226826/aardblij-60.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/970335/crop5a6b45acc78ef_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/359539/crop576a4dfa59ce7_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/231873/crop5e92f2b43bba7_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/167421/pyro.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/136442/crop6198f3130240d.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/64465/crop5db09addab56c_cropped.jpeg?f=community)