Dell XPS 15 9560-F5WWG

Specificaties 15,6" • 3840x2160 (4K) • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 15 9560-F5WWG Review

NoSQL 16 april 2018, laatste update op 16 april 2018, 700 views Product gekocht

Dell XPS 15 9560-F5WWG

Door een bug soms trage CPU, maximaal 1 extern scherm, slechte accu

Pluspunten

• snel
  • licht
  • mooi

Minpunten

• speakers waren snel stuk
  • CPU 800MHz bug
  • maximaal 1 scherm
  • korte accuduur, 2-3 uur normaal

De laptop is erg duur voor een met een aantal vervelende problemen.

De CPU throttled soms op 800MHz om stroom te besparen, in principe goed, maar soms blijft hij daar staan en komt hij er met geen mogelijkheid boven, niet als ik een zwaar programma aanzet. Met de Dell-support overlegd, en ik moest de accu-kabel kort uit het moederbord halen, daarna was het probleem opgelost. Ik heb dit tot nu toe twee keer gehad, daarvoor moet ik de laptop dus openschroeven en een kleine kabeltje voorzichtig loshalen.

De laptop heeft een USB-C en een HDMI-aansluiting, op beide kun je een scherm aansluiten maar niet op beide tegelijk. Daarvoor moet je in plaats van een elegant verloopstukje een duur en lomp docking-station meeslepen, vooral als je wilt genieten van boven Full-HD resoluties, zoals QuadHD, UltraHD of 4K kosten zulke docking stations veel. De GPU is goed en er zijn twee aansluitingen, ik zou graag zien dat ik out of the box twee schermen kan aansluiten.

De accu is bij normaal gebruik doorgaans binnen een ruim uur tot 2 uur leeg.

Mijn speakers waren vrij snel stuk, Dell heeft ze vervangen en nu zijn ze goed, maar ideaal is het niet. Voor jullie informatie, dit is mijn werklaptop en ik gebruik mijn speakers weinig. Daarnaast zouden ze zelfs bij maximaal volume natuurlijk niet stuk moeten kunnen gaan.

Ik moet wel zeggen dat het een van de beste laptops is die ik tot nu toe had, afgezien van de issues met de CPU en het aansluiten van schermen, dat vind ik onvergeeflijk. Daarnaast is de laptop ook bijna 2x zo duur als mijn vorige laptop, daar had ik meer van verwacht

Heb jij ook een Dell XPS 15 9560-F5WWG?

Nou dit is wel een heeeeel negatieve ervaring zeg. Ik heb hetzelfde toestel (dubbel ook op het werk eentje) en ik zou niets anders willen. Waarom doe je geen beroep op die premium support het eerste jaar? De batterij die binnen de 2 uur leeg loopt kan gewoon niet. Met lichte belasting haal ik meer dan 12 uur met wifi aan.

Ik draai wel throttlestop en daarmee voorkom ik het CPU kwaad waarover je spreekt. Maar zelf een kabel uit het mobo halen moet je toch niet doen op een nieuwe laptop man ... ik zou weigeren mijn toestel onder garantie open te vijzen. Daarvoor dient garantie.

ps via USB c kan je wel meerdere displays aansturen. Gewoon niet icm de HDMI poort.

[Reactie gewijzigd door Benga op 17 april 2018 20:08]

Helder, dank!

De laptop is inderdaad erg fijn wanneer het naar behoren functioneert, maar niet fijner dan je zou mogen verwachten voor 2000 euro. Daarnaast is mijn privé-laptop 5 jaar oud en die kostte toen 1200 euro, behalve dat die lomper is, werkt die net zo fijn en snel. De problemen die ik opsom vind ik kwalijk en misschien horen bij een laptop van 300 euro.

Dell (premium support) vertelde dat ik een docking station nodig heb om twee schermen aan te sluiten, ik neem dat dan maar voor waar aan. Dat ik niet HDMI en USB-C tegelijk kan gebruiken vind ik achterlijk, dat doet namelijk een deel van de compactheid van de laptop teniet, omdat men nog een stuk hardware nodig heeft. Twee schermen aansluiten vind ik normaal gebruik voor een high-end laptop.

Verder heb ik in overleg met Dell (premium support) zelf de kabel uit het moederbord gehaald, ik geloof dat ze dit probleem niet wilden oplossen door even langs te komen omdat het moederbord-gerelateerd was. Toen heb ik gevraagd of ik de kabel-hack die ik online had gevonden mocht uitvoeren, zodat ik mijn laptop niet kwijt zou zijn. Het probleem is opgelost, maar ik vind het niet fijn dat zo'n dure laptop zulke problemen vertoont en mogelijk weer gaat vertonen buiten de garantie-periode.

Dat ik een programma moet installeren om throttling te voorkomen, dat lijkt me waanzin, zeker omdat goed werkende throttling nuttig is voor de accu-duur.

[Reactie gewijzigd door NoSQL op 17 april 2018 20:49]