Asus A8N-E Review

Flying 28 december 2005, 1.132 views

Asus A8N-E

Pluspunten

• Bijgeleverde software en documentatie
  • Overklokbaarheid
  • Aantal USB-poorten

Minpunten

• Geluidsproductie 40mm NB fan

Layout Score: 4
Heb dit moederbord afgelopen zomer aangeschaft nadat mijn oude pc het na een blikseminslag had begeven. Het moederbord werkt in combinatie met een AMD Athlon 64 3500+ en Kingston Valueram. De bijgeleverde documenten en software waren meer dan voldoende, en bij dit moederbord krijg je zelfs een recovery disk om je BIOS te herstellen als je deze "per ongeluk" hebt weten te verneuken.

Het overklokken kon natuurlijk niet uitblijven en ik kreeg mijn 3500+ op de snelheid van een 3800+. Verder klokken zou mogelijk zijn geweest maar jammer genoeg was mijn RAM hier de beperkende factor. Menig overklokker zal zich zeker kunnen bezighouden met dit moederbordje.

Wat wel een storende factor zou kunnen zijn is de standaard 40mm fan die op het moederbord zit en zorgt dat je Northbridge koel blijft. Na verloop van tijd wordt de herrie alleen maar luider door de slijtage en het aantal stof die er verzeild in raakt. Ik heb gelezen dat Asus gratis een vervangende fan opstuurd mits het je stoort, maar naar mijn idee zal die fan ook een takkeherrie produceren. Daarom heb ik een Zalman NB heatsink erop gemonteerd, wat ik andere mensen ook aanraad.

Mijn conclusie:
Het is het kopen waard. Menig gamer heeft ruim voldoende aan dit moederbordje, en ook overklokkers kunnen hun gang gaan.

Heb jij ook een Asus A8N-E?

Ik vind het een goed bord en heb wat kanttekeningen:
Overclockbaareid is relatief. Asus zegt in het manual dat de vcore(in het bios, zie pagina 2-29) op maximaal 1.65v is in te stellen maar de realiteit is dat het bios (ik heb meerdere versies geprobeerd) de vcore tot max 1.55v toestaat.
BTW. een 3500+ op 3800+ is natuurlijk leuk maar ik voel me al beperkt met een Venice 3200+ op 2400Mhz(3800+)
Als je denkt dat RAM de beperkende factor is zou ik je ramsnelheid eens op 333 instellen of desnoods op 266 om te kijken of je dan je HTT verder kan overclocken. Let wel op je HTT multiplier, zorg dat je niet tever over de 1000 gaat.

Supporttechnisch laat Asus daar ook te wensen over omdat ze het heel normaal vinden om functionaliteit te verkopen en die vervolgens niet te leveren.

Verder is het jammer dat de Northbridge zit waar hij zit, als je die koeler eraf sloopt omdat je de boel stil wil hebben en er dan een Zalman op doet dan kan er op je videokaart bijv. geen Arctic Cooler 5 rev3(in mijn geval) meer.
Passief koelende alternatieven voor de videokaart passen ook niet meer door de plaatsing van die northbridge.

Aka, als je een stille A8N-E wenst te gebruiken dan plak je er een Zalman northbridge koeler op(passief) en doe bijv. zoals ik deed je videobios aan (msi 7800gt) om de fanspeed in 2d op 10% en 3d op 15% te laten lopen (werkt betrouwbaar op 490/1200).
Ik heb inderdaad ook wat gelezen over de problemen tussen de Zalman NB heatsink en sommige videokaartcoolers. Maar ik zelf heb dit probleem niet ondervonden.

Over de ram, het is Valueram. Dus niet optimaal om te overklokken. Niet tegenstaande dat ik momenteel mijn oog openhou voor een laptop zou ik 2GB corsairram aanschaffen.
met een standaard koeler op je kaart (tenzij je een dual slotkoeler kaart hebt) kan je ook gewoon de zalman passieven nb-koeler gebruiken dus het hoeft geen ramp te zijn.

Ik had hiervoor een noname 2x512 dual channel kitje en dat beperkte me niet in het ocen van mijn cpu, met mij Kingston HyperX 2x1GB is het ram alleen wat sneller.
Hoe doet ie videokaart het?
Die doet het ook prima. Hij is standaard overgeklokt en ik kan hem nog hoger klokken. Wel jammer dat ik de stockcooler moest vervangen, die was het tweede luidruchtigste onderdeel in mijn PC, naast die NB fan van het moederbord. Nu staat er een Zalman cooler op die prima zijn werk doet!