1 review

Oukitel K10 Zwart

Specificaties 6" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Oukitel K10 Zwart Review

Lemongrass 13 april 2018, laatste update op 13 april 2018, 2.174 views Product gekocht

Oukitel K10 Zwart

TL;DR, mid-range toestel met goede prijs/kwaliteit verhouding. Kenmerkend groot en zwaar toestel door een 11.000 mAh batterij en voor de prijs snelle SoC. De K10 heeft 6 GB werkgeheugen en 64 GB opslag. Camera beneden gemiddeld. USB Type-C, géén 3.5 mm jack poort.

Pluspunten

• Batterij
  • Snelle SoC
  • USB Type-C

Minpunten

• Matige camera
  • Géén 3.5 mm jack poort
  • Verzonken USB Type-C poort
  • Mono speaker

Oukitel K10, een waardig mid-range toestel

Het nieuwe paradepaardje van Oukitel; de K10. Een mid-range toestel met een SoC van MediaTek, welke niet voor iedereen is weggelegd. De K10 is met zijn 13 millimeter en 6" scherm een dik, zwaar en vooral groot toestel, en heeft een stoer hoekig uiterlijk met zichtbare schroefkoppen aan de zijkanten. Het toestel bevat een USB Type-C poort en deze doet gelijk dienst als 3.5 mm jack poort met de bijgeleverde adapter. Daarmee doet dit toestel eer aan de controversiële trend van het weghouden van het poortje.

De K10 is een opvallend dikkertje onder de hedendaagse dunne toestellen. Dat mag geen verassing zijn, want de K10 herbergt namelijk een forse 11.000 mAh batterij welke op één lading tot 7 dagen mee zou moeten gaan. In de praktijk ligt dit net even iets anders, daarover hieronder meer.
Prestaties en gebruiksvriendelijkheid
De K10 beschikt over het budgetbroertje van MediaTek's Helio P25, namelijk de Helio P23 octa-core SoC en heeft 6 GB werkgeheugen. De SoC is met gemiddeld 4x2.0 GHz en 4x1.5 GHz ruim voldoende voor soepele multitasking en alledaagse bezigheden en het werkgeheugen is ruim voldoende om een verscheidenheid aan apps open te hebben. Met 64 GB aan opslag is er ruimte genoeg voor apps, foto's en video's en er hoeven hierin geen compromissen gemaakt te worden.

De GPU bestaat uit de Mali G71 MP2, is met twee kernen geklokt op 700 MHz en dit zou ruim voldoende moeten zijn voor de grafisch wat zwaardere apps en spellen. In de praktijk heb ik echter gemerkt dat er soms wat scrolling-lag op kan treden bij een google zoekopdracht met video previews. Het scrollen over het scherm gaat dan wat schokkerig tot de pagina voorbij de video thumbnails is. Het streamen van Netflix en het bekijken van YouTube video's vormt daarentegen geen enkel probleem en werkt feilloos.

De K10 is een dual-sim toestel en deelt zijn sim-tray met de Micro-SD kaart sleuf. Hierin zal de gemiddelde gebruiker geen afweging hoeven maken, maar voor de dual-sim gebruiker is het wel even kiezen. De telefoon werkt zonder probleem op de Nederlandse GSM, 3G en 4G netwerken. De vingerafdruksensor bevind zich achterop het toestel en werkt snel en soepel.
Software
De K10 draait op Android 7.1 Nougat, en is zo dicht mogelijk bij stock Android gehouden met uitzondering van wat kleine toevoegingen en wat aangepaste iconen. Deze zijn overigens niet de mooiste en komen wat goedkoop over. Dit is echter makkelijk te verhelpen met het installeren van een eigen icon-pack of een compleet andere launcher.

Oukitel heeft naast een OTA update-app een system-manager ingebakken met wat verschillende opties. Zo is er een power manager waarin de 'power-saving mode' geactiveerd kan worden, welke op zijn beurt ook weer drie opties heeft om de batterijduur aanzienlijk te verlengen. Er kan gekozen worden tussen Smart Power, welke de CPU frequentie en netwerksnelheid omlaag schroeft, Long standby welke zo'n beetje alle achtergrondprocessen en functionaliteit uitzet, en Super power welke van de telefoon een dumbphone maakt met alleen de optie om te bellen, je contacten te benaderen en een SMS te versturen.

Verder bevat de system-manager nog een ingebouwde opschoon-app, een freezing room om apps in te parkeren welke je niet op de achtergrond wilt hebben draaien, een app-locker waarmee je apps kunt beveiligen en wat beheersopties waarmee je apps kunt whitelisten zodat deze niet worden meegepakt in het opschoonproces.

De 'Super-power' functie
Scherm
De K10 bevat een Full-HD 6" IPS-scherm met een resolutie van 1080x2160. Ook is het toestel voorzien van dragontrail-glass. Het scherm is met een gemiddelde helderheid van 540 cd/m2 goed af te lezen. In mijn toestel bevinden zich her en der wel wat groene pixels welke alleen opvallen bij een volledig zwart scherm. De kleuren zijn matig tot flets te noemen, hoewel hier softwarematig iets aan te doen valt doordat het toestel Miravision bevat waarin je de kleuropties handmatig in kunt stellen. Ook vind ik de grijstinten wat wegvallen tegen een witte achtergrond.
Speaker
De speaker is aan de onderkant van de K10 verwerkt en is voldoende luid. Je had vast al gezien dat speaker in enkelvoud is geschreven, en dat komt omdat de K10 ondanks twee speaker grills aan de onderkant, maar één speaker heeft. Het geluid is dus in mono en klinkt soms wat blikkerig en veraf.
Notificatie-LED
Een klein minpunt is de notificatie-LED van de K10. Deze heeft alleen de kleuren rood, blauw en groen. De rest van de kleuren ontbreekt en ook wit is niet aanwezig. In de praktijk betekent dit dat voor alle meldingen alleen blauw gebruikt kan worden middels een custom-setting van de fabrikant. De rest van de kleuren worden gebruikt voor meldingen over de batterij, zoals volledig opgeladen of bijna leeg. Handmatig een ander kleurtje instellen werkt niet.
Camera
Oukitel heeft de K10 voorzien van vier verschillende camera's. Twee aan de voorkant van 12 en 8 MP en de achterkant bevat twee camera's van 21 en 8 MP. Hier is nog niks mee gezegd, want de kwaliteit valt toch aardig tegen. Het toestel heeft een langzame scherpstelling en de beelden zijn snel bewogen. Met voldoende daglicht zijn de gemaakte kiekjes gemiddeld. In het donker presteert de camera beneden gemiddeld.

Batterij
Hier draait het natuurlijk allemaal om bij de K10. Rondom dit kenmerk is het toestel gebouwd; zijn kolossale batterij met een capaciteit van wel 11.000 mAh. Op de website van de fabrikant wordt gepocht met een stand-by tijd van 1008 uur. In de praktijk komt dit met ongeveer 96 uur aardig in de buurt. Het toestel gaat dus makkelijk 4 dagen mee op één lading bij gemiddeld gebruik. Op de vierde dag heeft het toestel 's avonds nog zo'n 15% over. Bijgeleverd is de snellader met 5V/5A output. Deze is speciaal gemaakt voor het toestel en is door zijn hoge output niet geschikt voor andere telefoons. Hiermee wordt het toestel binnen 3 uur van 0 tot 100% opgeladen.

In het begin viel het op dat de batterij sneller leeg was dan verwacht, maar na een aantal keer opgeladen te zijn kwam hier overduidelijk veel verbetering in. De batterij moet dus eerst een aantal laadcycli door voor je zijn volledige capaciteit kunt benutten. Een vreemdheid, maar het levert de batterij zeker geen minpunten op. Als toegevoegde functie kan het toestel door zijn reus van een batterij ook als powerbank gebruikt worden.
Toebehoren
De Oukitel K10 wordt geleverd met een siliconenhoesje welke goedkoop aanvoelt en er ook zo uitziet. Het voelt als een minpunt om deze om het toestel heen te plaatsen omdat het de esthetischiteit van het toestel niet ten goede komt. Dit is puur voor het oog, want het hoesje is namelijk wel gewoon functioneel en is zelfs aan te raden gezien het gewicht van het toestel.

Omdat de K10 géén 3.5 mm jack poort bevat heeft Oukitel standaard een adapter meegeleverd. Deze werkt gewoon niet goed in de praktijk omdat het plugje net niet lang genoeg is om goed te passen in de verzonken USB-C poort van de K10. Bij de minste beweging van de adapter stopt de muziek met spelen of speelt de muziek zonder onderbreking opeens af via de speaker. Het zal je maar gebeuren in een volle bus. Hier zijn echter wel een aantal aftermarket opties voor te vinden op bijvoorbeeld AliExpress, maar deze plugjes zijn vaak goedkoop en gaan snel stuk. Enorm minpunt dus.

Verder bevat de doos nog een sim-tool om de simkaartsleuf open te krijgen, een USB-A naar USB-C adapter, een screenprotector en een aantal onduidelijke instructieboekjes die niet echt de moeite waard zijn om te lezen.
Prijs, verkrijgbaarheid en eindconclusie
De K10 is via verschillende Chinese webshops te verkrijgen voor een vriendelijke prijs tussen 220 en 260 euro, exclusief eventuele douanekosten. Hou ook rekening met wat extra kosten voor het vinden van een geschikte 3.5 mm adapter, of USB-C headphones.

Ervaring heeft geleerd dat de verkopers van dit toestel op AliExpress het niet zo nauw nemen met de levertijden en als er geen voorraad is, men soms lang kan wachten tot het toestel eindelijk eens verzonden is. Banggood heeft het toestel op moment van schrijven op voorraad en heeft een aantal gunstige verzendopties.

Het toestel heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding maar heeft ook een aantal forse minpunten. Door zijn formaat en gewicht is de K10 niet voor iedereen geschikt en is meer bedoeld voor de gebruiker welke een lange batterijduur boven alles verkiest, maar ook weer niet teveel wilt inleveren op prestaties.

Heb jij ook een Oukitel K10 Zwart?

Leuke review, thanks!
Voor de google-luie Tweakers onder ons hier nog even de specs op een rij ;)
0Anoniem: 706671
16 mei 2018 08:58
@Lemongrass

Ik heb deze eens besteld op Amazon(dus geen last van import enzo en nog garantie van een jaar)

Mijn huidig gebruik is vooral whatsapp, discord, messenger, smsen en simpele 2d games spelen. Fotos maak ik meestal maar heel beperkt. Ik erger mij aan de batterij van mijn huidige huawei p9.

Is dit dan een goed toestel voor mij?
Als je een lange accuduur prefereert boven de K10's minpunten zou het een prima toestel voor je zijn.

Ik vind het zelf nog steeds ideaal dat ik zo weinig hoef te laden. Maar omdat ik nog steeds geen geschikte USB-C adapter voor mijn headphones heb gevonden loop ik ook nog met mijn oude toestel in m'n zak om muziek te kunnen luisteren.

Het is geven en nemen in dat opzicht.