Sony NW-E99, 1GB Review

uncle_sjohie 12 maart 2008, 1.515 views

Sony NW-E99, 1GB

Pluspunten

• goede batterij duur
  • prima bouwkwaliteit

Minpunten

• Omslachtig beheersprogramma

Geluidskwaliteit Score: 4
Dit was mijn eerste MP3 speler, hiervoor heb ik een aantal sony minidisc spelers gehad, en dus ben ik ook weer bij sony gaan kijken voor een "MP3" speler. Dat MP3 tussen haakjes staat is met een reden, want het is namelijk geen echte MP3 speler, maar daar over later meer.

*** Inhoud van de doos ***
* de MP3 speler
* USB kabel
* Koptelefoon (type in-ear/dopjes)
* Zacht zwart draagzakje
* Gedrukte handleiding (in het Nederlands)
* CD met software en een digitale versie van de handleiding

*** De speler ***
Hier kan je zien dat ze bij sony echt wel wat weten van het maken van een draagbare muziekspeler, het is een machientje ter grootte van een lucifersdoosje, met rechtsonder een uitstulping waar de belangrijkste knoppen zitten. In het midden van die uitstulping zit een terugverende knop om vooruit en achteruit te navigeren, en er bovenop zit de play/pauze knop. Aan de zijkant er naast zitten de 2 volumeknopjes, en de hold knop. Bovenop zie je een 2 regelig lcd schermpje met blauwe verlichting en nog 3 knopjes om de repeat en equalizer functies in te kunnen stellen. Aan de andere zijkant zitten 2 klepjes waar respectievelijk de AAA batterij in kan, en de USB aansluiting onder zit. De zijkant is van metaal gemaakt, en daardoor voelt hij heel stevig, en krijg je niet het gevoel dat hij elk moment uit je handen geblazen kan worden door een voorbijvliegende mug. De speler heeft een capaciteit van 1 Gb, maar dat is onderverdeeld in een wat onpraktische 2x 512 Mb, die ook echt fysiek gescheiden zijn, maw als de ene 512 Mb vol is, kan je niet verder met de andere 512Mb. Je zult dus altijd een stukje ongebruikt hebben, want exact 512Mb aan muziek bij elkaar zoeken doe je ook niet. Een groot pluspunt is dat hij 50~60 uur op 1 batterij speelt, en dat is nu na 3 jaar nog steeds ongekend.

*** Sonicstage software ***
Dit is meteen het zwakke punt van deze MP3 speler, en wel om de volgende 2 redenen. A: de software is soms niet altijd even stabiel in het gebruik (maar bij mij werkt het prima, ook icm mijn nieuwere sony NW-HD5), en B: dit programma bouwt het al je muziekbestanden om naar het eigen sony ATRAC formaat, met de automatische toevoeging van wat DRM. Ik zal dat 1e even wat nader toelichten, DRM zal wel bekend zijn..

- ATRAC
Dit is sony's eigen kijk op een MP3 bestand, en daar het wat nieuwer is, is de geluidskwaliteit bij een vergelijkbare bitrate net ietsjes beter dan een MP3 (maar niet echt baanbrekend) Zoals men wel zal weten, bestaan MP3's in diverse varianten, 128kb/s 192kb/s enz., simpel gesteld geldt dat hoe hoger dat getal (lees bitrate)is, hoe beter de geluidskwaliteit. Voor atrac geldt hetzelfde, maar doordat dit dus een wat moderne variant is, is er een wat lagere bitrate nodig voor dezelfde geluidskwaliteit als bij een MP3. Er zijn bij atrac ook een aantal bitrates die je kan kiezen, en hier geldt ook, hoe hoger de bitrate, hoe hoger de kwaliteit, maar hierdoor wordt het gemaakte bestand dus wel groter van omvang.

*** Dagelijks gebruik ***
Als je software hebt ge´nstalleerd kan je muziek aan je verzameling toevoegen, door het importeren van muziek van je pc, door het inlezen van een CD (ook wel "rippen genoemd") of door nummers te kopen in de online sony winkel, genaamd connect store. Ikzelf heb alleen eigen CD's ge´mporteerd, en dat gaat lekker vlot, iets van 2 minuten per CD. Je kan dus wel eigen MP3's importeren, maar die worden dus geconverteerd naar atrac, en dan pas op de speler gezet. Als er eenmaal wat op de speler staat, kan je gaan luisteren, en dan vergeet je dit soort kleine ongemakjes snel. De speler klinkt erg goed, sowieso lichtjaren beter dan die goedkope xircom en victory dingen van de blokker en kijkshop, en in een 1 op 1 vergelijking met een ipod nano klonk de sony ook nog wat beter. Het geluid is gewoon wat voller en kristalhelder, bij die goedkope is het verschil echt dramatisch, maar bij de nano zijn de verschillen subtieler, en zou je het ook onder persoonlijke voorkeur kunnen zetten. Ik heb eigenlijk alle soorten muziek er wel op beluisterd, en met de bijgeleverde oordopjes klonk hij al prima, maar ik heb al jaren een setje MDR-EX71 oordoppen van sony, en daarmee gaat hij pas echt zingen! Hij kan niet echt kneiterhard, maar ik heb ook geen behoefte om op mijn 40e doof te zijn, dusdaar heb ik me niet aan gestoord verder. Zelfs in die oude hondekop treinen met alle ramen open kon ik Bruce goed horen, dus dan is het mij goed genoeg. De bediening is erg intu´tief, die gekke uitstulping constructie blijkt verbazingwekkend goed te werken, en door de nummers navigeren is dan ook erg gemakkelijk. Het beeldschermpje is goed afleesbaar, ook in direct zonlicht. Het leukste is natuurlijk dat hij rond de 55 uur speelt op 1 batterij, en dat is echt veel. Daarnaast zijn AAA batterijen overal te krijgen, en hoef je dus niet op het Spaanse platteland op zoek naar een USB poort oid om hem weer op te kunnen laden.

*** Conclusie ***
Hij wordt in de volksmond een MP3 speler genoemd, maar hij zou eigenlijk een "solid state audio speler" moeten heten, want hij kan helemaal geen MP3's afspelen. Dit zijn van die typische sony eigenaardigheden waar ik prima mee kan leven, maar gezien het niet echt overgrote succes de meeste consumenten niet. Afgezien daarvan krijg je een prima speler, met een fenomenale speeltijd, de beste geluidskwaliteit in zijn klasse, en een puike bouwkwaliteit. Hij is nu niet meer te koop, maar het zou een leuke optie 2e hands kunnen zijn. Ik betaalde er toen Ą175 voor, en dat was toen iets meer dan wat je voor een vergelijkbare speler betaalde bij apple of iriver, en naar mijn idee niet echt buitensporig duur.

Heb jij ook een Sony NW-E99, 1GB?

Prima review, enkel nog wat fotos ?
Ik heb zelf ook een tijdje een Sony 'mp3'speler (NW E003) gebruikt, maar ik vond hem toch beroerd. Je had gewoon te weinig mogelijkheden en de tekst kon je ook niet helemaal lekker aflezen als die te lang was en andere info kon je niet bekijken als je een liedje aan het luisteren was.

En idd is Sonicstage ook een ramp. Het ziet er niet uit en het werkt niet fijn. Ik had laatst zelf moeite met het inladen van een m3u-bestand(afspeellijst) terwijl sonicstage dat gewoon support. Ook met de eerdere versies was het zo dat het programma crashte als je bepaalde liedjes (lees: beveiligd ofzo) in Sonicstage laadde.

Ik ben het niet eens met het feit dat jij zegt dat het zo'n mooi ontwerp is. Ik zal niet over Apple beginnen, maar Creative heeft met zijn Zen Stone Plus echt een origineel ontwerp neergezet. Het enige wat origineel is aan deze mp3-speler is de bediening volgens mij en de vraag is maar of dat wel zo fijn is (Kan ik niet in je review vinden)

Ook wil ik nog even wat toevoegen aan je atrac-verhaal. De kwaliteit van het liedje wordt niet beter door te converteren naar atrac, maar het liedje wordt alleen kleiner met dezelfde kwaliteit. Echte goede kwaliteit muziek voor je mp3-speler heb je met een bestand in het aiff, flac, Apple Lossless en andere lossless bestandsformaten. Dit kun je blijkbaar niet afspelen op een Sony mp3-speler. Ook een minpuntje.

Misschien nog ff handig om bij dat gedeelte over dat treinen van je erbij te zetten wat voor soort oordopjes je hebt, zeggene: Oordopjes die in je gehoorbuis zitten, gewone of van die grote die om je oor heen zitten. Ik kan namelijk met mijn iPod met de standaard oordopjes met het geluid op 50% echt niet normaal naar de musiek luisteren in een lawaaiige trein (t is zonder begrenzing, maar ik hoef ook niet doof :P )

[Reactie gewijzigd door AMD1800 op 12 maart 2008 19:38]

prim review!

alleen paar kleine dingetjes waar ik mensen voor wil behoeden, dit geld ook voor de 20gb versie:

De knopjes naast het schermpje kunnen na een tijd van intensief gebruik uit het omhulsel gaan, dit gebeurt door het loslaten van het plastic hulseltje om het metaal als het licht vochtig is geweest, er komt dan lucht onder en drukt het zo langzamerhand naar boven, (eigen ervaring, 2 keer gebeurd bij de ''group'' knop), ook moet je goed uitkijken met de batterijklepje, als je dat te ruw open doet of een keer perongeluk hard laat vallen kan die snel kapot gaan en is de enige oplossing een plakbandje of kosten van ongeveer 50 euries, dit geld ook voor het beschermklepje van de usb aansluiting.

Waar ik ook last van heb gehad is dat er een 1 of andere sensor in de speler kapot is gegaan waardoor mijn pc hem niet meer herkende en er geen nummers meer op kon zetten, dit was 2 weken na de verloop van mijn garantie gebeurt (allemaal). gelukkig heeft sony een goede service en is alles zonder pardon gemaakt zonder enige kosten, (let wel op, als je dit gebeurt en je hebt al langere tijd geen garantie, laat het dat niet repareren, dit kan je tot een verbazingwekkend bedrag van boven de nieuwwaarde uitkomen!!!!)