1 review

Sony KD-65XE9305 Zwart

Specificaties 65" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-65XE9305 Zwart Review

fredjeC 11 april 2018, laatste update op 15 april 2018, 1.275 views Product gekocht

Sony KD-65XE9305 Zwart

Op dit moment voor mij een OLED killer! Ik wilde eigenlijk een 65" OLED kopen totdat...lees de review.

Pluspunten

• (Statische en Dynamische) Contrast is hoogwaardig
  • Helderheid is top, vooral bij HDR
  • Kleuren spatten ervan af
  • Zwartwaarden goed tot zeer goed voor een LED
  • Scherpte van het beeld, ook die van HD
  • Totale beeldkwaliteit (IQ)
  • Reactie van vrienden/bezoek, vooral bij HDR 4K youtube filmpjes
  • Ik denk momenteel de beste prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geluid is meer dan ok! Geen zware bas helaas maar is op te lossen

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Na heel veel bezoeken naar diverse mediamarkten, bcc’s en ook nog plattetv.nl eindelijk de keuze gemaakt in het voordeel van de 65XE9305...

En wat een keuze...top!

De kleuren, het contrast, de dynamische range en vooral de upscaling van HD naar 4K zijn een lust voor het oog.

Heb altijd wel een zwak gehad voor dit soort merken die in mijn ogen net even beter in de techniek en R&D staan en oog blijven houden voor schoonheid.

Bij plattetv.nl werd ik met veel aandacht geholpen maar net als alle andere verkopers was het een standaard script die op mij werd afgevuurd wat OLED als centraal thema had. Met name LG.

Nu ben ik als hobbyfotograaf wel een beetje getraind in het beoordelen van IQ, image quality. En wat mij na een korte tijd opviel is dat de generatie OLED’s tm 2017 niet echt de ‘crispigheid’ en de IQ hebben wat de topmodellen van de Sony LED’s hebben. Sterker nog de C7 van LG lijkt wel de anti-aliasing van een jpg te hebben. Ik heb de verkopers hiernaar gevraagd maar die schenen daar geen last van te hebben ze hadden alleen oog voor de zwart waarden en de kleuren van OLED. Toen ik impulsief daar al de Sony 65xe93 wilde kopen bleken ze hem niet eens op voorraad te hebben. Bij de mediamarkt was hij tojdens de btw dagen al uitverkocht, werd me verteld.

Toen las ik reviews over inbranden. Leek me echt een drama, had zoiets al gezien bij de eerste Macbook Pro’s met retina schermen. Is een probleem. Als klap op de vuurpijl zag ik het met eigen ogen bij de Mediamarkt; de OLED’s met kleurvegen op het scherm. Nu wil ik niemand kwetsen die al een OLED heeft gekocht maar diep zwart is echt niet de heilige graal. Sterker nog, alleen als je de hele dag naar de intro van Star Wars wilt kijken dan kan ik me er iets bij voorstellen maar een Championsleague wedstrijd kijkt veel fijner op een heldere LED TV dan op wat anders. Ter illustratie nog wat foto's toegevoegd van de inbrandverschijnselen.

Mijn beslissing stond vast, het zou de 65XE9305 worden. Die avond besteld bij koude blauwe webshop. De volgende dag om 9:30 stonden de bezorgers voor de deur.

Mijn conclusie: Niets dan kijkplezier. Zwart is zwart, misschien 95% van wat OLED biedt en dat komt door de 72 zone local dimming feature, HDR is super, kleuren zijn werkelijk explosief. En dan de scherpte en realistische beeldweergave, only a Sony denk ik dan. Zelfs de Ziggo kanalen zien er strak uit. Afgaande op de prijs/kwaliteit verhouding kan ik iedereen die twijfelt deze keuze gerust aanbieden.

Heb jij ook een Sony KD-65XE9305 Zwart?

Hoe zit het met vloeiende bewegingen (voetbal) Voor de wk wil ik graag een 65 inch kopen en vindt dit een hele mooie tv maar ik kan absoluut niet tegen hapering of stotteren of zo een veeg achter de bal. Wat zijn je ervaringen daarmee?

Groeten Dewa.
Ik heb het kleinere broertje, de 55 inch.

Beweging is prima. Ik heb wel zitten tweaken om zo min mogelijk het soap opera effect te hebben, maar nog geen judder gezien.

Deze high-end Sony's uit 2017 zijn op dit moment een prima keuze als je 4K en HDR wilt.
Geen vegen te zien, de tv heeft ook een football modus overigens.
Nu ongeveer een week in huis en ik zit nog steeds te genieten van de kwaliteit die het apparaat op het scherm tovert. Ik heb wel 1 praktisch nadeel kunnen ontdekken en dat is dat alles beneden HD kwaliteit wel duidelijk zichtbaar wordt. SD beeld is echt matig en dan heb ik het over de lokale omroepen bijvoorbeeld. Je ziet dan een licht soort jpg artifect. Maar denk dat oled niets anders is. Op een 65 inch valt het gewoon meer op dan een 49 inch. Heb daarnaast trouwens zonder problemen naar CL wedstrijden zitten kijken en geen ‘veeg’ gezien zeg maar. Ook is er een soort Football modus binnen het menu, denk dat de instellingen dan voor sportuitzendingen worden geoptimaliseerd. HD naar 4K upscaling gebeurt bijzonder goed.

[Reactie gewijzigd door fredjeC op 15 april 2018 20:11]

Dat was nou waar ik naar op zoek was , deze reactie van Fredje op Tweakers, ben zelf meerdere keren naar de LG Oleds en de Samsung Qleds geweest bij de Mediamarkten ,voor de 65 inch, maar ik kwam er niet uit, heb zelf thuis een Sony 40NX800 van 2010 , toen bij Correct gekocht, en de kleurweergave daarop verbaast me nog altijd, zo goed en zo werkelijk, net naar Koningsdag Groningen gekeken , en zag de spetterende kleuren , direct na afloop op Tweakers gegaan om mijn beslissing, toch weer voor Sony te gaan kiezen (Oled inbranden, misschien een risico, Qled , heel felle kleuren ) te gaan fine tunen , en... toen kwam deze 9305 naar voren , en de uitgebreide recensie van Fredje, bevestigde dat mijn gevoel weer voor Sony te kiezen, een goeie beslissing zal zijn.
Ik ben geen kenner , moet dus afgaan op reviews , van wel , ONAFHANKELIJKE deskundigen ( gelukkig staan die op Tweakers ) , en dus ook die van Fred , je hebt me daarmee goed geholpen, dank daarvoor,
Groet van Willem.
Mooi dat je wat aan mijn verhaal hebt. Het is uiteindelijk jou keuze maar mijn vrouw en ik staan nog steeds 100% achter onze toenmalige keuze :)
Inmiddels heb ik ook weer Sony, maar dan de KD65XE9005 aangeschaft bij Mediamarkt , gisteren geinstaleerd door Mediamarkt boys,ben er heel content mee, overdonderend beeld , natuurgetrouwe kleuren , je went heel snel aan de 65 inch , dank voor jouw Tweaker tips en ook die van Major Ton .