Samsung S24H850 Zwart

Specificaties 23,8" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • PLS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung S24H850 Zwart Review

Jordy4444Testpanel 13 april 2018, 929 views Testpanel

Samsung S24H850 Zwart

Goede monitor, mits voornaamste doel geen gaming is.Goede kleurweergave en erg scherp. Stevig gebouwd en een stevige verstelbare voet. Maar 60Hz, een iets hoge refreshrate zou mooi geweest zijn. Ook een automatische helderheid functie mist. Ruim 300 euro vrij veel geld voor een 24” monitor.

Pluspunten

• Erg mooie kleuren
  • 1440p op 24” = erg scherp
  • Verstelbare voet
  • Cable management clip
  • Voldoende IO, inclusief USB-C

Minpunten

• Geen automatische helderheid
  • ‘maar’ 60Hz
  • Geen USB-C kabel in de doos
  • Grote base voor de monitor stand
  • Ruim 300 euro (ten tijde van review) blijft een hoop geld voor een 24” monitor

Intro

Als onderdeel van het Tweakers testpanel heb ik twee weken de beschikking gekregen over de Samsung LS24H850 monitor.

[img]RmRPr1OS[/img]

Deze monitor maakt gebruik van PLS technologie en heeft een 1440p resolutie. De monitor bevat een Eye Saver Mode, waar blauw licht wordt verminderd. Dit zou voor minder vermoeide ogen moeten zorgen. De monitor heeft verder 1 HDMI en 1 Displayport ingang. Ook is er een Displaypoort uitgang waarmee het mogelijk is om meerdere monitoren te daisychainen. Verder is er een USB-C aansluiting. Hiermee is het mogelijk om data, stroom en beeld met één kabel te versturen. Ten tijde van het schrijven van deze review is de monitor verkrijgbaar vanaf zo’n 330 euro.

In deze review refereer ik een aantal keer naar mijn huidige monitor. Dit is een AOC i2769Vm 27” 1080p 75Hz scherm.

Unboxing

De monitor komt in een vrij kale doos. In de doos zit alles in dik piepschuim verpakt.

Bovenop in de doos komt de monitor stand in 2 delen te voor schijn. Verder vind je de stroomkabel, een HDMI kabel en een Displaypoort kabel. Het had mooi geweest als er ook een USB-C kabel meegeleverd zou worden, aangezien het aansluiten via USB-C wel één van de selling points van dit scherm is. Helaas zit deze kabel er niet bij.
[img]XNX9uvHI[/img]

Behuizing

De behuizing is geheel gemaakt van mat zwart plastic. Plastic wordt vaak geassocieerd aan goedkoop. In dit geval voelt de monitor absoluut niet goedkoop aan. En door de hele dunne bezels, ziet hij er ook niet goedkoop uit.

Een groot voordeel van deze monitor is de verstelbare voet. Alle manieren om te verstellen zijn aanwezig; height, tilt, swivel en pivot. Hierdoor is de monitor ook in portrait mode te gebruiken. De stand verstelt soepel en is genoeg te verstellen om je ideale positie te vinden.
[img]eXFil705[/img]

De voet heeft ook een nadeel. De vierkante base is erg groot (24cm diep en 30cm breed), een neemt dus veel ruimte in op je bureau.
[img]y0mtPqup[/img]

Bij het losmaken van de stand komt een 100x100mm vesa mount tevoorschijn.

Een leuke toevoeging is de cable management clip. Hierdoor kan je alle kabels netjes via de stand wegwerken.
[img]XaJnoNI3[/img]

IO

Het aansluiten van het display kan via Displaypoort of HDMI.
Een andere mogelijkheid om het scherm aan te sluiten is via Displaypoort over USB-C. Helaas heb ik geen apparaat om dit mee te testen. Wel heb ik een USB-C naar full-size USB kabel aangesloten. In dit geval werkt de USB-C als upstream poort voor de ingebouwde USB hub. Deze USB hub heeft 3 full-size USB poorten.
[img]UL9cq1np[/img]
[img]SS0Mgqz0[/img]

Ook een leuke mogelijkheid is om meerdere schermen op 1 Displaypoort poort aan te sluiten. Dit kan door middel van daisychainen. Hiervoor is een extra displaypoort aansluiting beschikbaar die als uitgang functioneert. Deze functie heb ik helaas ook niet kunnen testen omdat ik geen 2e scherm heb.

Er is ook een 3.5mm jack aanwezig. Hiermee kan het geluid van bijvoorbeeld je pc doorgegeven worden aan een speaker set. De monitor bevat geen ingebouwde speakers.

De voeding is ingebouwd in het scherm. Hierdoor heb je geen extern blok wat je nog ergens moet zien weg te werken.

Paneel

Het scherm-paneel maakt gebruik van PLS technologie. Dit is Samsungs versie van IPS. Dit betekend goede kijkhoeken en goed kleurbereik, maar ook slechtere response tijden.

De eerste keer dat ik de monitor aanzetten was ik verbaast hoe goed de kleuren overkomen. Zelfs in vergelijking met mijn huidige IPS monitor is dit een enorm verschil. Kijkhoeken zijn ook prima, ook al zie ik hier geen verschil met mijn huidige monitor. De helderheid is ook erg hoog met een normale helderheid van 300cd/m2. De minimale helderheid is vrij laag, wat fijn is voor als je in het donker moet werken. Veel zakelijke monitoren hebben een vorm van automatische helderheid. Dit mist op deze monitor.
[img]R1BnW6Me[/img]

De resolutie van het paneel is 2560x1440. Quad HD op 24 inch is heel scherp. De pixeldichtheid komt neer op 122ppi. Hiermee is de monitor prima zonder scaling te gebruiken, iets wat bij een UltraHD monitor naar mijn idee niet meer te doen is. Op het geteste exemplaar heb ik geen dode pixels kunnen vinden.

Over het contrast ben ik ook erg tevreden. Bij normaal daglicht lijkt zwart echt zwart (bij mijn huidige monitor is de backlight al duidelijk zichtbaar). Zodra je in het donker zit, zie je wel dat dit geen OLED is. De grijzige tint die ontstaat door de backlight wordt dan wel zichtbaar, maar is overigens niet storend. Verder heeft het scherm geen last van overmatige ghosting, ook al heb ik wel betere resulataten gezien op voornamelijk gaming monitoren.

Het scherm heeft een matte coating. Dit zorgt ervoor dat reflecties tot een minimum worden gehouden.

Backlight bleeding is aanwezig, maar is in realiteit amper merkbaar.
[img]ZFCB10DP[/img]

Het scherm heeft een refreshrate van 60Hz en heeft een response tijd van 5ms (gray to gray). Het is dus absoluut geen gaming monitor. Toch had ik graag een wat hogere refreshrate gezien. Ook in een kantoor omgeving, wat duidelijk de doelgroep voor dit product is, zou bijvoorbeeld 75Hz al een enorm verschil maken.

Ik game wel regelmatig en wilde toch zien hoe de game ervaring is. Het verschil met mijn huidige monitor, die op 75Hz werkt, is merkbaar. Toch zou ik liever deze Samsung gebruiken om op te gamen. De resolutie en de kleuren zorgen, naar mijn beleving, voor een betere ervaring. De games die ik vooral speel zijn; Assetto Corsa, Project Cars 2 en F1 2017. Bij deze games heeft voornamelijk de resolutie een enorm voordeel. In het interieur van de auto’s zijn alle instrumenten veel scherper en daardoor beter af te lezen. Wat meer arcade games zoals Forza Horizon 3 zien er ook een stuk beter uit op 1440p. Ik speel zelf niet veel shooters, maar door de lage refreshrate en hoge response tijd zal ik deze monitor daar niet voor aanbevelen.

Het scherm heeft FreeSync ondersteuning. Dus indien je een recente AMD gpu bezit, wordt screen tearing verminderd.

Waar deze monitor straalt, is kantoor gebruik. Het is erg fijn om 2 websites naast elkaar te kunnen zetten, zonder dat ze over springen naar een mobiele versie, of dat de pagina maar voor de helft zichtbaar is. Als student elektrotechniek ben ik veel bezig met documenteren, simuleren etc.. Hiervoor is deze monitor ideaal. In Word heb je bij 100% zoom 3 pagina’s naast elkaar. Een ander programma wat ik veel gebruik is KiCad. Op 1440p nemen de UI elementen niet veel ruimte in, maar ze zijn nog steeds goed te zien en aan te klikken. De werkruimte die hierdoor ontstaat is enorm.
[img]s0wZAmW1[/img]

OSD

Het on screen display is te bedienen met een enkele joystick aan de achterkant van het scherm. Dit werkt naar mijn mening erg goed. Doormiddel van de joystick omhoog/omlaag te doen, kan je snel het constrast en helderheid aanpassen. Ook kan je hier de Eye Saver Mode aan of uit zetten. Doormiddel van de joystick naar links of rechts te bewegen kan je het volume van een aangesloten speaker set aanpassen. Bij het indrukken van de joystick kom je in het uitgebreide OSD. Hierin kan je het display afstellen, Picture in picture aanzetten en ook opties als freesync aan of uit zetten.
[img]Q1DI0SXz[/img]
[img]2nNzYTw9[/img]
[img]ycaVXkVh[/img]
[img]FT9uIggC[/img]

Picture in picture is een erg nuttige functie. Hiermee kan je twee apparaten op hetzelfde scherm weergeven. Er zijn verschillende opties om dit te doen. Naast elkaar (met zwarte randen boven en onder) of 1 apparaat op volledig scherm en het andere apparaat in een window eroverheen (keuze uit verschillende plaatsten en groottes voor dit window). De 2e optie is op de foto te zien. Een leuke toepassing die ik kan bedenken; bij een Raspberry Pi project hoef je maar 1 scherm te gebruiken om zowel je pc als de Pi display output te kunnen zien.
[img]HtCZXemo[/img]

Ook Eye Saver Mode is een erg nuttige functie. Hiermee wordt de helderheid verlaagt en een blauwlicht filter toegepast. Dit helpt tegen vermoeide ogen.

Ik zou deze monitor aanraden, mits je voornaamste doel geen gaming is. Voor wat casual gamen is de monitor meer dan prima. Het scherm heeft een erg goede kleurweergave en is erg scherp. De monitor is stevig gebouwd en heeft een stevige verstelbare voet. Het scherm is maar 60Hz, een iets hoge refreshrate zou mooi geweest zijn. Ook een automatische helderheid functie mist. Verder is ruim 300 euro vrij veel geld voor een 24” monitor.

Heb jij ook een Samsung S24H850 Zwart?

Mooie review! Was jouw exemplaar goed horizontaal uitgelijnd? De linkerkant van die van mij is een halve centimeter hoger dan de rechterkant.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik de monitor had. Ik kan me niets herinneren dat me iets opgevallen was. Meestal vallen die dingen mij wel op, dus denk daarom niet dat mijn exemplaar dat probleem had.