be quiet! Dark Rock 4 - Reviews

Specificaties 135mm diameter met 21,1dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Dark Rock 4 Review

Foritain 10 april 2018, 1.120 views

be quiet! Dark Rock 4

Een stevige, stille, goed koelende en vooral aantrekkelijke mid-size towerkoeler dankzij de zwarte coating op alles. Daar zit wel iets van een meerprijs aan, maar die valt weer mee vergeleken met bijvoorbeeld waterkoelers. De 4e iteratie Dark Rock blijft meer dan aantrekkelijk voor stevige thuis- en game computers.

Pluspunten

• Koelt meer dan uitstekend op mainstream i7-8700K
  • Onhoorbaar in normaal gebruik, ook op 100% fanspeed erg bescheiden.
  • Visueel indrukwekkend beest.
  • Installatiegebeuren eenvoudig

Minpunten

• Meerprijs boven meer typisch ogende aluminium towers (die grofweg gelijk presteren) voor de 'zwarte' uitstraling.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/BQDARKROCK4/101.jpg https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png

be quiet! Dark Rock 4 review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Inbouwen
- Test en resultaten
- Conclusie

Vandaag is een grote dag voor be quiet! vermoeden wij, want de twee ‘grote jongens’ uit hun luchtkoeler assortiment worden vervangen door nieuwe modellen. Zowel de Dark Rock als de Dark Rock pro zijn inmiddels aan hun vierde iteratie toe waarbij in dit geval vooral wat kleine zaken worden aangepast maar in grote lijnen niet van de stabiele basis van hun voorgangers wordt afgeweken. Iets meer koelcapaciteit, iets efficiënter, iets makkelijker te installeren, maar vooral nog steeds altijd erg dik om te zien.

In deze review bespreken we de Dark Rock 4. Gelijktijdig zal een review van de Pro 4 beschikbaar komen. Adviesprijzen zijn 73 en 87 euro respectievelijk.

Specificaties

Uitpakken, bouw en features

Doosje:

In het doosje: een heatsink, accessoires in doosjes, en een ventilator, wel zo handig.

De ventilator is een 135mm be quiet! model welke we wel eens eerder hebben teruggezien, de Silent Wings units, echter niets mis met een bekende degelijke basis.

De Dark Rock serie, de hoogst gepositioneerde binnen be quiet! (gevolgd door Shadow, en Pure) kennen we natuurlijk al wat langer, dus dat we hele dikke, geheel zwart afgewerkte koelers zouden tegenkomen wisten we natuurlijk wel. Natuurlijk is het maar net wat jij mooi vindt, maar we kunnen toch niet ontkennen dat deze unit erg indrukwekkend eruit ziet. Mooie afgewerking bovenop, mooi heatsink design, en ook een toffe, ditmaal matte afgewerkte zwarte coating onderop.

Montage

Montage van be quiet! was in de regel redelijk in orde, maar werd overtroffen door de meest eenvoudig installerende concurrenten en zeker de laatste generatie koelers maakte het leven van de consument nog wat makkelijker. Be quiet! heeft echter weer een stap vooruit weten te maken. We lopen het proces door:

Kies één van de boekjes in een taal van jouw keuze, afhankelijk van hoe lastig je het jezelf wilt maken.

Schroefjes klem je vast in de backplate door het ringetje er aan de andere kant op te drukken. Backplate achterhet moederbord, vastschroeven, en vervolgens schroef je de brackets daar weer op.

De crossbar valt precies onderin de koeler, en die schroef je met twee schroeven en de meegeleverde schroevendraaier weer vast op het moederbord. Koelpasta niet vergeten natuurlijk, vast is vast en gelijkmatig aandraaien (dus niet één kant helemaal strak en daarna de andere kant, maar om en om). Eenvoudig genoeg, hooguit dat die crossbar wellicht standaard op de koeler had kunnen zitten voor één stapje minder, maar verder een eitje om te installeren.

Fan erop klikken, kabel in je moederbord, en klaar. Daarbij viel wel op dat de fan clips de zwarte coating van de aluminium heatsink redelijk makelijk doen loslaten. Verbeterpuntje, en iets om even voorzichtig mee te zijn ondanks dat je het in een normale setup niet eens zal zien.

We zien de Dark Rock 4 over het eerste geheugenslot hangen op een typisch layout ATX bord. Je kan dus twee stevige geheugenmodules gebruiken, of als je voor vier gaat moet je low profile aanhouden.

Expansiesloten worden niet overlapt.

Testmethode

We blijven vanaf heden volledig trouw aan onze nieuwe Intel Core i7-8700K setup in combinatie met de ASUS ROG Z370 Maximus X Hero en onze trouwe Seasonic Focus Plus Gold Platinum Plus Titanium Ultra nogwat, ik kan de namen niet bijhouden soms. Het liefst wil je zo veel mogelijk op één platform blijven, maar nu 6 cores het nieuwe mainstream is, met een hoger gebruik tot gevolg, is die stap ons inziens toch echt praktisch relevanter dan vast te houden aan de Intel Core i7-7700K. We zijn nu zo ver dat we een goede, rotsvaste setting hebben voor de temperaturen en geluidsproductie, we hebben lang zitten knutselen wat voltages betreft, afstelling van kleine details in de bios en het opzetten van een geheel vaste opstelling die zowel wat luxere koelers als instappers kan vergelijken, en het is nu vooral een kwestie van koelers (her)testen om de lijst weer zo lang te krijgen als voorheen. De meer nauwkeurige resultaten zijn het m.i. echter waard.

Alle instellingen staan vast zoals voorheen, minimaal 20 minuten burn-in op welk moment we normaliter al steady-state hebben bereikt voor deze processors, en vervolgens meten we het gemiddelde over een periode van 15 minuten. Dit op een open testbench, zonder verdere koeling aanwezig, en genormaliseerd naar de kamertemperatuur; dit kan je binnen een paar graden afwijking zonder problemen normaliseren. Enkele uren tot een dag later en de nodige burn-in verder, herhalen we de test voor een grotere betrouwbaarheid.

Nadat beide tests tweemaal zijn uitgevoerd wordt elke koeler opnieuw gemonteerd om eventuele fouten van onze kant bij monteren uit te sluiten. Afwijkingen die we daar tot dusver zien zitten meestal (mits we onze taak goed doen) in de tienden van graden tot hooguit één graad Celcius. Resultaten binnen 1 C van elkaar kan je dus als meting-technisch gelijkwaardig beschouwen en hanteren wij dan ook als maximaal gewenste afwijking tussen de meetmomenten, anders begint het proces opnieuw totdat we een resultaat hebben dat we betrouwbaar reproduceren. Heel praktisch bekeken kan je jezelf ook afvragen wat een verschil van 3, 5, of soms nog wel meer graden nu echt uit maakt in je build, maar dat neemt niet weg dat we daar termen als ‘beter’ en ‘minder’ met overtuiging kunnen toepassen.

Ter info: een open testbench is in de regel niet beter dan een goede case. Een case met zeer goede airflow laat normaliter een iets betere prestatie zien, een case met matige tot slechte kan de temperaturen iets tot flink laten oplopen. Een open bench test is daarmee dus redelijk accuraat voor menig 'typisch' degelijk tower systeem, maar blijf altijd nadenken over de gevolgen van jouw andere hardware.

Verder, onthoud ook dat synthetische tests aanmerkelijk zwaarder zijn dan typische game tests, vooral vanwege de consistentie van de belasting; een typische game geeft geen constante 100% load. Goede resultaten in synthetische tests geeft dus bepaalde zekerheden voor praktische applicaties. Hou daarbij wel rekening dat de ene CPU de andere niet is en dat variabelen als case airflow, warme grafische kaarten, of een kacheltje op je bureau in de winter ook invloed kan hebben. Je kan resultaten tussen verschillende reviews dus niet uitwisselen, noch garantie claimen dat jij bepaalde temperaturen die wij halen ook haalt. Dit is primair een vergelijking tussen koeloplossingen, zij het met praktische insteek.

Testresultaten

De resultaten met alle ventilatoren, pompen, en wat moderne koelers dan ook wel niet kunnen bedenken vol open:

Voordat we relativeren, eerst even de -maximale- geluidsproductie:

Hoewel een beetje in het midden van de grafiek is het belangrijk om te onthouden in welk veld de Dark Rock 4 staat opgesteld. De net koelere Ninja 5 en Fuma Rev B zijn groter en komen met dubbele fan, en zelfs de Pro 4 variant met één extra fan en heatpipe zit er niet ver vanaf, terwijl het ook nog één van de stilste koelers is op 100% fan speed. Dat vinden we een keurig resultaat.

Het belangrijkste vinden we de efficientie bij een vaste geluidsproductie. Daarvoor kozen we 40 dBA, iets wat de Dark Rock 4 op een haar na niet weet te halen; hij is dus een klein beetje stiller dan de meeste anderen met uitzondering van de Ninja 5 en de Choten. Wederom een objectief prima resultaat, niet ver van de grote jongens en grotere waterkoelers, zelfs nog iets voor de 240mm AIO van Cooler Master.

Wellicht overbodig om toe te voegen: maar met een standaard PWM fan profiel is de minimale geluidsdruk echter zeer beperkt. Niets weerhoudt je ervan om met slechts een paar honderd RPM een onhoorbare build neer te zetten met deze koeler.

Met zijn broer op de foto:

Niet onverwacht zet be quiet! met de Dark Rock 4 weer een hele prima koeler neer. Zeer stil zelfs op volle toeren, onhoorbaar op elke praktisch waarschijnlijke PWM instelling en met vervolgens meer dan genoeg koelcapaciteit om een licht overclockte Intel Core i7-8700K op zijn dooie gemak op hele bescheiden temperaturen te houden. We zien de iets grotere (maar flink duurdere) Dark Rock Pro 4 het nog wat beter doen, maar we vragen ons af of op dergelijke populaire mainstream-high-end processoren meer wel zinnig, laat staan nodig is.

De Dark Rock 4 zal echter wat prijziger worden dan zijn voorganger, althans zeker de eerste weken of maanden, en dat terwijl er voor de voorganger al inhoudelijke concurrenten waren op een lager prijspunt. Vooral Scythe gooit in onze grafieken wat roet in het eten met modellen die nog wat efficiënter en goedkoper zijn. Be quiet! moeten we het echter geven wat hun design betreft, want het puur zwarte met de indrukwekkende afwerking aan de bovenkant maakt het visueel een wat luxer model dan iets als de Fuma en in mindere mate de Ninja, units die ook nog een stuk groter zijn waardoor je combinaties met bijvoorbeeld RGB geheugen net zo goed kan vergeten terwijl je daar hier nog mee weg komt, zij het met twee modules. Let overigens wel op dat je voorzichtig bent, want de coating op de fins van het koelblok zelf kwam wel makkelijk los, iets wat wellicht aan een pre-productie batch te danken is maar we desondanks wel willen vermelden.

Smaken verschillen, maar zelf zijn we erg gecharmeerd van de Dark Rock 4, ook vergeleken met zijn nog grotere broer die weliswaar nipt efficienter is, maar ook weer een stuk duurder. Installatie van beide modellen verloopt meer dan soepel en is nagenoeg ‘up there’ wat gemak betreft, echter de bescheiden afmetingen gecombineerd met geheel zwarte afwerking laat ons toch enthousiaster achter dan toen we de echte XXL torens voor ons hadden. Vergeet ook niet dat ons moederbord al een stevige Asus ROG Maximus X Hero is, en een mid-size koeler oogt dan toch beter in balans.

Voor de aller zwaarste 16- en 18-core processoren is groter wellicht wel echt zinvol, maar voor mainstream processoren als een i5-8600K of i7-8700K of Ryzen 7 is dit een koeler die goed tot zijn recht komt. Je betaalt weliswaar iets van een price premium voor de zwarte uitstraling en net wat luxere top plates op het koelblok, maar die valt vergeleken met all-in-one waterkoelers juist weer erg mee. Al met al een aantrekkelijke, net wat luxere koeloplossing denken wij.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een be quiet! Dark Rock 4?

Nice gedaan. @Foritain hoeveel overclock heb je op de i7 8700K uitgevoerd?

Ik zie dat nergens terug?
Ik heb al tijden als notitie dat ik de voltages/clockspeeds van de bench moet toevoegen aan elke review, de lijst is helaas wat lang. Reminder om hem even omhoog te schuiven iig. Ik wil wat roepen, maar ik heb nu zo veel X470 (donderdag ;) ) en B360 biossen en settings in mn hoofd zitten dat ik er echt even op terug moet komen.
Ah ok geen probleem ;)

Ik zie dan wel wanneer het lukt voor u :)
Kijk als ik dan toch gewoon voor aircoolers ga wilt het oog ook wat. Als ik dan ook voor een Dark Base 700 ga past dit mooi. En nee Be Quiet! Seasonic komt er toch echt wel in als PSU ! :+

Ff verder review(s) lezen en kijken of er wat video's zijn, Pro versie zal lastig worden met Gskill RGB ram. Benieuwd hoe veel (of weinig) je er van ziet. Zal wel overkill zijn voor een 2700X maar toch, ff checken allemaal.

Bij de Pro versie heb je ~4cm onder de fan voor ram wat best redelijk is maar hoe zit dat met de 'normal' versie? 1e bankje ieg. Heb maar 2 modules maar just in case voor de toekomst.
Ah plaatje gevonden waar het 1e bankje 'bijna weg' is. Dan MOET ram al specifiek lowprofile zijn om daar te passen dus? Dan is de pro misschien toch handiger, Gskill Trident Z RGB moet dan in alle banken passen. RGB is leuk maar heb de ram voornamelijk gekocht omdat het goede en snelle is.

Zie er nog wat van in een build omdat je een beetje in een hoek er naar hoekt?

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 10 april 2018 20:39]

Heb zelf de G.Skill RGB met DR4 en mijn eerste ram slot is op normale fanhoogte bezet. Het hoger plaatsen van de fan zorgt voor minder efficiënte koeling. Momenteel ben ik tevreden met 16 Gb RAM. Moest ik overstappen naar 32 Gb zou ik bijna verplicht een waterkoeler moeten kopen. Maar idd, het is een beast >:)
Meer dan een graadje zal het niet zijn vermoed ik, maar het wordt er niet mooier op als je de fan omhoog haalt.

En hey, als je 32 nodig hebt koop je gewoon 2x16 ;)
Ten eerste, ik weet niets van hoe men koelblokken maakt. Verbetervoorstel @be quiet!? Momenteel zijn de heatpipes niet verbogen door het symmetrisch ontwerp van DR4. Door de heatpipes naar links te verbuigen met ongeveer 2 cm verplaatst het aluminiumprofiel mee naar links waardoor de fan die erop gemonteerd wordt niet over de eerste RAM slot hangt. De vraag nu nog is of dit nadelig is voor de prestaties/productieprijs. Montageprobleem aan de moederbord kan men met een gebogen moersleutel verhelpen.
Corsair LPX werkt er prima bij dacht ik. Ik heb 64 GiB DDR4 LPX en het werkt prima met de Dark Rock Pro 3. Ik denk dat het met deze koeler hetzelfde werkt.
Correct me if i'm wrong @Foritain
4x LPX zou er prima onder passen, fan moet dan mss één of twee vinnetjes omhoog, maar dat ga je praktisch niet zien of merken in je perf.
Ik bedoel dus of low profile en gewoon profile ram samen kan werken. Geen idee dus of dat in dezelfde serie/timings kan zitten.

Niet dat dat handig of mooi of zo perse is maar stel ik koop die gewone DR4 en ik wil toch meer ram (heb 32GB dus niet super waarschiijnlijk) dan is het of nieuw ram of die koeler (fan dus) hoger.
Bij de Pro versie zie je inderdaad niets meer van je geheugen, waarom zou je dan RGB units kopen. non-Pro met RGB geheugen in slot 2/4 gaat prima, op een standaard layout heb je geen overlap.

Uitgaande dat ze de 2700X nog solderen zal het gat wel groter zijn overigens, maar wat je zegt: dikke kans dat het overkill is.
Ik heb de (RGB) ram gekocht omdat ik een G.skill 3600 set voor relatief goedkoop kon kopen (die van de PM toen). Vooral in deze tijd belangrijker dan het RGB effect zelf. :+
Me videokaart staat ook alleen maar op temps (groen nu dus voor low/idle basicly). Geen idee wat voor (specifieke) opties er zijn voor RAM.

Overkill aside (best kind of kill is overkill) met de Pro is het dus makkelijk(er) om dezelfde ram er naast te zetten. Heb dus 32 (16X2) dus de normal is mogelijk, en 32GB is MEER dan genoeg ofc, maar wie weet hoe lang ik deze koeler zal gebruiken etc. (worst case bla bla).

ps. Is lowprofile altijd een eigen serie of is er ook lowprofile van bijv. X gskill Trident Z RGB/of met dezelfde timings etc.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 11 april 2018 15:43]

+3, Goede review , wel grappig dat de resultaten overal verschillend zijn online.

Sommige beter dan de NH-D15 sommige slechter. :D
Gelukkig maar, anders wordt het allemaal hetzelfde :D

Praktisch ontloopt het elkaar ongetwijfeld weinig :p
Yep :) het houd noctua ook wakker weer, noctua had een beetje de status van Intel onder de CPU koelers...
Waarom zouden we iets nieuws maken als we al jaren de beste zijn... :Y)
Met die nieuwe uber fans van ze komt die relatief snel denk ik.
Maar ze moeten wel heel snel komen anders worden het andere case fans voor mij.
Koeler wise wordt het wel de DR of DRP4.
Mooie review. :D Het kleine broertje en de grote broer op de Test Bench.
Mooi dat de lange schroevendraaier die je nodig hebt ook wordt meegeleverd!
En uiteraard weer een prima review :-)
Ja dat moet tegenwoordig he, das inmiddels wel de standaard :D

En dank! :)
Top review!

Klein maar essentieel vraagje, passen er 4x Corsair Vengeance RGB of G.Skill Trident z RGB modules onder?
Op een standaard layout niet zonder dat je de ventilator dermate hoger hangt dat de koeler er bovenop een beetje raar uit ziet. Overlapt het eerste slot duidelijk.
Thanks for de snelle reactie! Dan worden het 2x 16 ipv 4x8.