Canon Pixma MP620 Review

gambit73 27 mei 2010, laatste update op 26 november 2010, 1.339 views

Canon Pixma MP620

Pluspunten

• prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• linux ondersteuning

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 3
Inktverbruik Score: 4
Linux:
Helaas is de ondersteuning van Canon voor Linux besturingssystemen bar slecht. Zodoende ben ik gedwongen bij 'drivers en stabiliteit' maar een voldoende te geven.

Ik heb met wat inspanning en repackaging onder Ubuntu 8.04, 8,10 en 9.04 de printfunctionaliteit via WIFI met behulp van cups en de mp610 drivers werkend gekregen. Indien iemand geinteresseerd is kan hij contact met me opnemen om dit ook te kunnen.

Ik heb nog geen moeite gedaan om de scanfunctionaliteit onder linux (en draadloos) werkend te hebben, maar ik vermoed dat dit met de SANE drivers redelijk goed te doen is.

Windows:
De ondersteuning voor windows 7 x64 is daarentegen uitstekend.
Update 27 mei 2010: Ook onder windows XP pro SP3 installeert de software uitstekend en wordt de printer net als onder W7x64 direct gevonden en kan je probleemloos scannen en printen.

Featureset:
Onder linux print het allemaal goed. Uiteraard nul features extra behalve de standaard printfunctionaliteit via CUPS. Ik kan weinig melden over SANE scanning via het netwerk, aangezien ik die moeite nog niet heb genomen.
Onder windows zijn alle toeters aanwezig, inclusief de onnodige PDF drivers/apps en netwerkhulp'tool'.
Features op het apparaat zijn er ook tal van, al ben ik een simpele gebruiker die ze niet allemaal gebruikt of de moeite neemt om ermee te gaan spelen. Hier kan ik dus ook geen oordeel over geven.

Afdrukkwaliteit:
Niets te klagen op plain paper en ook met fotopapier en de standaard inkt komen er goede prints uit.

Afdruksnelheid:
Ik heb niet te klagen. Vaak is ie al klaar als je naar de printer bent gelopen. Behalve uiteraard met foto's printen.

Scankwaliteit:
Ook niet te klagen. De drivers zijn zeer goed te noemen. Ik kan me herinneren dat tijdschriftmateriaal heel slecht eruit kwam (oude canoscan, ben typenummer vergeten). resolutie is ook omhoog te schroeven en je kan naar TIFF exporteren. Wat wil je nog meer buiten de professionele eisen?

Scansnelheid:
Goed tot uitstekend. Ik hoor de scanner niet en heb ook niet bewust getimed, maar krijg snel genoeg de scan binnen op de PC.

Inktverbruik:
Ik denk dat ik altijd ontevreden zal zijn over de snelheid waarbij inkt op is. Ik kan eigenlijk geen vergelijk maken. Hiervoor had ik een IP4000 en ik denk dat de hoeveelheid inkt dat verbruikt wordt gelijk is.

Drivers:
Zie mijn eerste twee alinea's. Helaas is dit het grootste minpunt indien men op linux veel activiteiten uitvoert.

Prijs:
De beste prijs/kwaliteit verhouding die ik (bij aanschaf toendertijd) ben tegengekomen.

Heb jij ook een Canon Pixma MP620?

Je hebt het alleen over de ondersteuning voor linux in de review. Wat zijn je bevindingen van de overige punten waar je sterren voor gegeven hebt?
Fitz,

"De ondersteuning voor windows 7 x64 is daarentegen uitstekend."
Dat meen ik. Drivers worden goed geinstalleerd. De printer wordt heel netjes herkend en daarna werkt alles zoals het behoort.
Ik heb tevens laatst onder XPpro SP3 nog de drivers geinstalleerd en dat werkte ook uitstekend.

Ik zall n.a.v. je opmerking de recensie nog wat aanpassen. Bedankt voor de feedback.
ik ben er in teleurgesteld!

ik had hem als wireless printer willen gebruiken maar heb dit met geen mogelijkheid kunnen instellen.

print kwaliteit is overigens uitstekend maar het wireless gedeelte is waarvoor ik hem gekocht had!
n.stolwijk,

Ik denk dat het dan eerder aan de wifi router ligt. Ik heb gewoon de sync optie gebruikt waardoor de router en de printer elkaar 'vonden'. Geen poespas en erg eenvoudig.
(sorry, ben ff vergeten hoe die feature technisch heet)
Ik vroeg me af hoe jij scant naar een tiff bestand, ik heb op de printer alleen de keuze tussen JPEG en PDF? Zou graag ook in tiff willen scannen!
rholewijn,

Start MP Navigator EX (ik heb versie 2.03) -> preferences -> Tabje 'Scanner Button Settings -> Veldje 'Save as Type'; deze staat default of JPEG/exif en kan ook op TIFF gezet worden.
Ik hoop dat dit helpt.