Samsung S8000 Jet Wit Review

T53N 2 maart 2010, laatste update op 2 maart 2010, 1.052 views

Samsung S8000 Jet Wit

Pluspunten

• AMOLED schermpje
  • Interne gps
  • Mooie GUI
  • Handige/Leuke apps
  • Makkelijk in het gebruik

Minpunten

• Synchronisatie Outlook niet gebruiksvriendelijk
  • Accuduur
  • Weinig nieuwe apps beschikbaar
  • Slechte flitser op de camera

Al jaren bel ik prepaid, maar ik kwam erachter dat ik eigenlijk best duur uit was. Een goed moment om een nieuwe telefoon met abbonement uit te zoeken. Omdat ik niet teveel geld uit wil geven, heb ik vooral de prijs/kwaliteit verhouding zwaarwegend meegenomen.
Via diverse vergelijking sites kwam ik op de Samsung Jet (S8000) uit, de witte. De witte is namelijk stukken goedkoper dan de zwarte (bij mijn Telfort abbonement 69 vs. 229 Euro!)

Featureset]

De telefoon bezit een aantal Leuke gadgets, al moet eerst vermeld worden dat het gn smartphone is.
Er zitten wel smartphone achtige applicaties op en de Jet kan ook gesynchroniseerd worden met Outlook, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Zo is de titel lengte van een afspraak gelimiteerd, waardoor deze afgekapt worden.
De Jet heeft vrij veel eigen applicaties, veel in de vorm van widgets. Ruim voldoende om even zoet te zijn met uitproberen. Zo zijn er hyves, buienradar, telegraaf, Nu.nl, Fileindex, klokjes enz.. widgets die je op het bureaublad kunt plaatsen die overigens drie schermpjes groot is.
De Jet heeft een 5 megapixel camera die redelijk van kwaliteit is. De Flitser, echter, is erg slecht. De foto's lijken wel in een rokerige kroeg genomen te zijn.
Wifi werkt ook goed, ik had geen problemen verbinding te maken met mijn router.

Verder heeft de Jet een interne GPS. Deze werkt met Google Maps en het is mogelijk om een abbonement op Route 66 te nemen. Zelf heb ik We-Travel genstalleerd, een gratis alternatief die gebruik maakt van Openstreetmap kaarten.
Het installeren van Java applicaties gaat redelijk makkelijk. Het is een kwestie van bestanden op je micro-sd kaart zetten en op je telefoon aanklikken.

Bereik

Ik bel via Telfort op het KPN netwerk. Binnen het bedrijf waar ik werk heb ik soms slecht bereik, terwijl dit met mijn oude LG beter was. Buiten is het bereik trouwens altijd goed.

Accuduur

Er zit een redelijk kleine accu in de telefoon. Vooral bij regelmatig gebruik moet er om de dag opgeladen worden. Toch door het AMOLED scherm is het verbruik relatief gezien niet hoog.

Gebruiksgemak

De touchscreen werkt goed en de applicaties zijn makkelijk te bereiken. Er wordt geen stylus bij geleverd, dat is toch wel een minpuntje. Vooral het qwerty toetsenbord is soms nt iets te klein. De speciaal ontworpen browser werkt ook niet handig, omdat dubbelklikken soms verward wordt met inzoomen. Ik heb er Opera mini opgezet, deze werkt prettiger.

Design

Het design van de telefoon is niet bijzonder te noemen. De meeste telefoons zijn qua design tegenwoordig dertien in een dozijn. De interface is wel mooi. Vooral het AMOLED scherm geeft echt een prachtig beeld.

Bouwkwaliteit en afwerking

De Jet is goed afgewerkt met een wit/ivoor plastic behuizing. De knopjes werken goed en de buihuizing kraakt niet bij gebruik. Het achterdeksel is moeilijk open te wippen, waardoor ik denk dat dit een nadelig effect heeft op de levensduur van het dekseltje.

Stabiliteit & betrouwbaarheid]

De Samsung Jet heeft me nog niet teleurgesteld. In keer heeft de telefoon zichzelf gereset na een eerste installatie van We-Travel. Daarna geen problemen meer gehad.

De witte Jet is erg gunstig geprijsd! Het heeft dezelfde features als de zwarte, maar si toch maar een derde van de prijs. Wit is misschien niet zo 'stoer' als de zwarte, maar dat neem ik wel op de koop toe bij zo'n prijsverschil. (gekocht bij http://www.telecomadvies.nl)

Heb jij ook een Samsung S8000 Jet Wit?

Ik heb de Jt erbij genomen naast m'n Omnia 8910HD en de Omnia II omdat ik de verschillende OS wil kennen en de Samsung lijn me aanspreekt.
Zit nu te wachten tot de i8520 met Android uitkomt.
Heb hiervoor veel Nokia's en een paar SE gebruikt en die zwerven hier nog rond ;)

Maar ik heb voor de witte Jt gekozen omdat ik die wel 'chique' vind.
En het toestel heb ik via een verlenging van een jaar bij kpn gratis gekregen :)
(de witte Jt is overigens als los toestel wel 70 euro duurder dan de zwarte uitvoering)

Ik ervaar de batterij gebruikstijd/stand-by tijd als heel goed. Makkeijk 1,5 tot 2 dagen.
In vergelijking met m'n Omnia HD en Omnia II is het scherm wel klein maar zeker niet minder mooi/helder.

Wat de flitser betreft denk ik dat je eens in je instellingen moet kijken omdat je dan wel mooie opnames kan maken (binnen de grenzen van een telefoon natuurlijk ;) )
Dat is bij alle telefoons zo maar de meeste gebruikers nemen niet de moeite om alle instel-combinaties in verschillende situaties uit te proberen.
Ze verwachten dat alles op 'auto-stand' een goed resultaat geeft maar dat is niet zo :(

Ik gebruik ook Opera Mini 5 bta2 op de Jt.
En in combinatie met Opera Link en Opera 10 op m'n pc's en Opera Mobile op de andere telefoons zijn m'n favorieten/tabbladen overal hetzelfde :+

Jouw tip over We-Travel ga ik zeker eens proberen!

Nog iets over het achterklepje:
Ik vind het juist een goed punt dat het er niet zo makkelijk af gaat.
Je hoeft er toch zelden onder te zijn en bij veel andere telefoons is dit juist een zwak punt dat het makkelijk (ongewild/vanzelf) open/los gaat :(

De Jt voelt degelijk aan en geeft ook een degelijk gevoel ondanks dat ie van plastic is.

Enige nadeel vind ik, dat er nog weinig apps en geen custom roms voor te vinden zijn :(
(die app-store van Samsung stelt nog helemaal niks voor)