LG G6 Zwart

Specificaties 5,7" • 2880x1440 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G6 Zwart Review

LisadrTestpanel 9 april 2018, laatste update op 9 april 2018, 446 views Testpanel

LG G6 Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • IP68 + MIL-STD-810G
  • Relatief klein toestel

Minpunten

• Tot heden geen OS update
  • Batterij niet bijzonder goed

Algemene beoordeling
De LG G6 is sinds maart 2017 te koop en werd geïntroduceerd met een adviesprijs van 749 euro.
Inmiddels zijn we een jaar verder en is dit toestel te koop voor de helft, namelijk 375 euro.
Hoewel het een te hoge introductieprijs had, is het inmiddels echt een waardevolle aankoop. Als je een budget hebt van 400 euro, dan zijn er weinig alternatieven waar je zoveel waarde voor je geld krijgt. Ik heb dit toestel dan ook gereviewd als een mid-range toestel. Vraag is of LG dit toestel gaat voorzien van updates. Het exemplaar dat ik heb, komt met Android 7.0, uit augustus 2016, en dat is gelijk ook de meest recente OS update die ik van LG kreeg. LG heeft een slechte reputatie als het gaat om OS updates.
Featureset
De G6 is een vrij compleet mid-range toestel met o.a.:
  • 4G tot 600/150 Mbps
  • 4GB Ram
  • 32GB intern geheugen dat met een micro-SD kaart uit te bereiden is naar in totaal 288GB.
  • Snapdragon 821 CPU en Adreno 530 GPU. Geen flagship socket anno april 2018, maar voldoende voor een gemiddeld mid-range toestel.
  • IP68 certificaat, waarmee het waterbestendig is tot 1,5 meter voor maximaal 30 minuten.
  • MIL-STD-810G certificaat, een militaire standaard dat aangeeft dat dit een toestel is dat extreme situaties aankan zoals temperaturen van -21 tot 48 graden Celsius.
  • Een 5,7 inch LCD scherm met een resolutie van 1440 x 2880 pixels ofwel 564ppi. Dat is een hogere pixeldichtheid dan de iPhone X.
  • 3.300 mAh batterij die groter is dan die van de Galaxy s9, maar in de praktijk het niet zo goed doet
  • Een relatief klein formaat toestel, 148,9mm x 71,9mm en slechts 7,9 mm dik.
  • Dual camera 13 megapixel camera, waarvan 1 met OI Sen dual-flash en 1 wide angle.
  • Quick Charge 3.0 + USB 3.1 + 3.5mm aansluiting hoofdtelefoons
Bereik
Ik heb het bereik niet uitgebreid kunnen testen en heb dit vergelijken met de LG G4 en de Galaxy S7. Vergeleken met beide toestellen kon ik niet duidelijk een winnaar vinden.

Links LG G4 en rechts LG G6
Accuduur
De LG G6 komt met een 3.300 mAh batterij, dat is 18% meer dan de G5 die een 2.800 mAh batterij had. Het toestel heb ik vergelijken met een LG G4 uit 2015 die recentelijk voorzien is van een nieuwe 3.000 mAh batterij. Vervanging van je batterij is een luxe die tegenwoordig bij de meeste telefoons niet meer mogelijks. De batterij van de G6 is 10% groter dan die van de G4 terwijl het scherm 4% groter is. Gecombineerd met een socket op de G6 die zuiniger hoort te zijn, zou je denken dat de G6 veel langer meegaat dan de G4. Maar dat is niet het geval. Beide toestellen doen het ongeveer even goed of even slecht, afhankelijk van waar je het mee vergelijkt. Gebaseerd op gegevens van AccuBattery haalde ik na 3 dagen een gemiddelde screen on time van 4 uur en 6 minuten met de LG G4 en 4 uur en 2 minuten met de LG G6. Dat viel mij tegen, had verwacht dat LG G6 het beter zou doen. Persoonlijk had ik liever een grote batterij met een zuiniger scherm.
Gebruiksgemak & OS
Ik gebruik al jaren Android en voor mij is het een stukje gewenning. Qua OS vind ik alles soepel werken. LG heeft wel zijn eigen skin eroverheen gegooid en ik begrijp dat een die-hard Android gebruiker liever stock Android ziet, maar ik ervaar de skin van LG niet als vervelend. Ook de aanvullende apps die LG erop heeft gezet kunnen voor sommigen handig zijn. Wel vind ik het erg jammer dat de LG G6 in april 2018 nog steeds op Android 7.0 zit! LG hoort klanten minimaal 18 maanden te voorzien van OS updates en te upgraden naar Android 8.1 uit 5 december 2017. Maar LG heeft eenmaal een slechte reputatie qua updates en dit gaat hoogstwaarschijnlijk een negatief effect hebben op de verkoop van de nog aan te kondigen G7.
Scherm
De G6 heeft een 5,7 inch LCD scherm met een resolutie van 1440 x 2880 pixels en een pixeldichtheid van 564ppi. Daarmee is de dichtheid vergelijkbaar met de Galaxy S9 en een stuk hoger dan de iPhone X. Een scherm is iets wat je zelf moet zien en wat moeilijk te beschrijven is in een review. Ik vind het scherm één van de mooiste eigenschappen van de G6. Het is vrij helder met mooie kleuren die niet zo nep zijn als op de S8 en S9. Afgelopen weekend hadden we de eerste warme en zonnige dagen van april en de helderheid was heel goed in de felle zon. Een behoorlijke vooruitgang ten opzicht van de LG G4.
Design
Toen ik het toestel uit zijn verpakking haalde had ik een wow effect. De zwarte voor en achterkant gecombineerd met de zwarte metalic look vind ik erg mooi. Zelf ben ik geen fan van gebogen randen en gelukkig heeft de G6 dat niet. De volume knoppen en de vingerprint scanner zitten op een handige locatie.

Wel is het ontwerp minder ergonomisch in de hand. De achterkant is te plat en de randen te vierkant. Hierdoor heeft het toestel minder grip en de gladde oppervlakte helpt hier niet bij. Dit is een toestel dat ik moet verstoppen achter een hoesje om krasjes en vingervlekken te vermijden.

In de doos zit een Quick Charge 3.0, USB 3.1 kabel en hoofdtelefoons. Maar ze zijn wel allemaal wit, bij een zwarte telefoon.
Bouwkwaliteit en afwerking
De G6 heeft een IP68 en een MIL-STD-810G certificaat, allebeide een indicatie van een robuuste bouwkwaliteit. De afwerkingen zijn netjes gedaan en het toestel ziet er kwalitatief goed uit. Ik beschik niet over de apparatuur om de bouwkwaliteit uitgebreid te testen. Enig punt van zorg, is de achterkant die gevoelig lijkt. Zoals bij veel toestellen is een hoesje aanbevolen.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
LG heeft een slechte reputatie als het gaat om stabiliteit en betrouwbaarheid. Zowel de G4 als de G5 hadden problemen. Het zogenaamde bootloop-probleem, een loop waarbij het toestel zichzelf reset en blijft hangen. Ik ga er vanuit dat LG dit uitgebreid heeft getest met de G6 en zover ik kan vinden is dit geen probleem zoals dat in het verleden het geval is. Wat mij opviel is dat de G6 vrij warm wordt als je het gebruikt terwijl je oplaad.
Beeldkwaliteit opname
LG vraagt een mid-range prijs en bepaalde features van de LG zijn high-end, zoals de IP68 certificaat. De camera is echter geen high-end. Ik heb het vergeleken met de G4 en het is geen echte vooruitgang. De camera is niet zo goed als flagships uit 2017, vooral niet in situaties waar er weinig licht is.
Er is gekozen voor 2x de IMX258 sensor uit 2015 en sensor die voornamelijk te zien is in goedkopere Chinese toestellen zoals de Xiaomi Note 4 en Lenovo K6. Sensor specs zijn f/1.8, 1/3", 1.12 µm, de G4 uit 2015 heeft f/1.8, 1/2.6", 1.12 µm. Een grotere sensor, ondanks dat het 2 jaar ouder is.

Ook de selfie camera is niet vooruitgegaan in vergelijking met de G4 uit 2015.

Hieronder een vergelijking van de main camera met de G4.

Daglicht, G6 vs G4 - gesneden 960x960

Beperkt licht, G6 vs G4 - gesneden 960x960

Daglicht en beperkt licht G6 wide angle lens - gesneden 960x960
Toestel is met 50% gezakt in prijs sinds de introductie in maart 2017. Je kunt het kopen voor 375 euro en daarmee heb je een vrij compleet mid-range toestel.

Heb jij ook een LG G6 Zwart?

Reviews door de redactie