Huawei MediaPad M5 (10.8'') Grijs

€ 296,44
Specificaties 10,8" • 2560x1600 • 32GB • Android 8.0 - Bekijk alle specificaties

Huawei MediaPad M5 (10.8'') Grijs Review

matel 6 april 2018, laatste update op 15 april 2018, 1.419 views Product gekocht

Huawei MediaPad M5 (10.8'') Grijs

Een van de beste Android tablets van dit moment.

Pluspunten

• Goed scherm
  • Geluid klinkt vol
  • Snel in gebruik
  • SD-kaart reader
  • Goede camera bij genoeg licht
  • Quickcharge adapter

Minpunten

• Bloatware apps (grotendeels te verwijderen, maar niet allemaal)
  • Geluid minder goed dan verwacht
  • Geen mogelijkheid om tablet via USB-C > HDMI te koppelen
  • Onhandige plaatsing knoppen
  • Geen LED flash
  • Geen 3,5mm jack

Mijn Nexus 9 begon iets te merken van zijn leeftijd. Apps moesten vaak opnieuw geladen worden, Chrome voelde traag bij meerdere tabbladen, bovendien had ik aan 16GB opslag te weinig om alle gewenste apps kwijt te kunnen.

Mijn keuze voor Android stond wel vast. Mede vanwege de mogelijkheid om meer gebruikersaccounts aan te maken en de openheid van het besturingssysteem.

De lijst met alternatieve tablets was kort:
- Samsung Galaxy Tab s3: Goed scherm, snel, fijn formaat, maar te duur
- Asus Zenpad s3 10: Goed scherm, snel genoeg, maar iets ouder (daardoor minder lang updates), relatief hoge prijs en speakers maar aan één kant in landscape.

Gebruik
Ik heb de tablet nu sinds vrijdag in bezit en heb er inmiddels de nodige ervaring mee opgedaan. Een aantal apps zijn niet te verwijderen, sommige zijn zelfs ook niet uit te schakelen. De agenda, galerie, video en thema apps bijvoorbeeld. Niet echt storend, maar ik had liever de keuze gehad.

Scherm
Het 10.8 inch scherm heeft een resolutie van 2560x1600 pixels wat neerkomt op een ppi van 280. Dat is bijna gelijk aan de Nexus 9. De kijkhoeken zijn prima, al doet het scherm van de Nexus 9 het beter op dat gebied. Out-of-the-box is het scherm iets groen/geel afgesteld en is gekozen voor een 'levendige' kleurinstelling. Daardoor komen kleuren op mij onnatuurlijk over, maar dit is eenvoudig aan te aanpassen. Daarna heb je een scherm wat zeker een mooie kleurweergave heeft. Alleen sommige details in donkere achtergronden vallen minder goed op, maar dan ben ik echt aan het muggenziften. Ondanks dat ik automatische helderheid uit heb staan, valt op dat het scherm dimmer wordt bij het openen van bijvoorbeeld Chrome. Dit speelt op alle recente Huawei toestellen en kan niet uitgezet worden zonder rooten.

Geluid
Hier heb ik een dubbel gevoel bij. De speakers geven een vol geluid met meer bas en volume dan de Nexus 9 en iPhone 7. Maar doordat de speakers aan de achterkant zitten, klinkt het toch minder mooi. Met name hoge tonen vallen weg waardoor het minder 'sprankelend' klinkt. Hoewel ik zelf bijna nooit een koptelefoon gebruik bij mijn tablet, is het wel een gemiste kans dat er geen 3,5mm aansluiting is. In plaats daarvan levert Huawei een USB-C verloopstekker mee.

Ergonomie
De plaatsing van de knoppen is onhandig. De volume- en powerknop zijn op zich redelijk gepositioneerd zolang je de tablet in landscape vast hebt. Zodra je de tablet draait, is het een ander verhaal. De knoppen zitten dan aan de onderkant waardoor je ze makkelijk per ongeluk indrukt of de verkeerde toets indrukt. Ook druk ik met enige regelmaat perongeluk op de vingerafdrukscanner. Wel ligt de tablet prettig in de hand voor langdurig gebruik. Met typen moet ik nog wel even wennen aan het grotere scherm (zeker in landscape). Films kijken is wel veel prettiger op het grote 16:10 scherm.

De tablet voelt snel in gebruik. Zonder haperingen starten de apps vlug op en kun je ook moeiteloos twee apps tegelijk openen. Games heb ik nog niet geprobeerd. De vingerafdrukscanner reageert direct en ondersteund gestures zodat de navigatiebalk (terug, home, appswitcher) niet nodig is. Dit werkt in de praktijk vrij soepel. Na het verwijderen van de overbodige apps is er ongeveer 20,6GB beschikbaar.

Heb jij ook een Huawei MediaPad M5 (10.8'') Grijs?