Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)

Specificaties 13,3" • 2560x1600 (WQXGA) • 128GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty) Review

X-GeaR 6 april 2018, laatste update op 6 april 2018, 1.319 views Product gekocht

Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)

Dit is mijn laatste Apple-laptop. Hoewel ik zeer tevreden ben over iOS en de iPhone X, laat Apple flinke steken vallen met de notebooks. De Surface Book 2 is toch wel de nieuwe koning van het land.

Pluspunten

• Geen Touch Bar
  • Fraai design
  • OS X

Minpunten

• Matige bouwkwaliteit
  • Abominabel toetsenbord
  • Weinig aansluitingen

Mijn tweede Macbook Pro 2017. Eerst had ik de versie met Touch Bar. Deze versie zonder Touch Bar werkt prettiger, omdat ik niet langer per ongeluk de Bar kan aanraken en dat daardoor allerlei zaken op het scherm verspringen. Hopelijk blijft Apple in de toekomst MacBook Pro's zonder Touch Bar uitbrengen.

Voor de rest is de laptop matig. Het toetsenbord is natuurlijk dramatisch en typt voor geen meter. Aangezien ik dagelijks veel typ, is dat wel een must. Ik gebruik de Macbook Pro echter vooral in een dock, dus dan vervalt dit probleem (deels).

Een ander probleem is de bouwkwaliteit van de laptop. Bijv. dode onweersbeestjes achter het scherm. Helaas moet ik die buiten de garantie laten repareren, want ik kan geen twee weken zonder laptop. Daarnaast is de laptop zeer kwetsbaar. Ik vervoer 'm altijd in een sleeve, maar toch zijn er twee stootrandjes zichtbaar. Dat is jammer, want het komt het fraaie design (met z'n strakke lijnen) niet ten goede.

OS X werkt natuurlijk wel prettig en zoals gewend. Voor een laptop van 1.300 euro presteert hij naar verwachting. Soms gaat de ventilator volle bak blazen (bij zwaarder werk), maar dat is heel sporadisch. De laptop kan wel erg warm worden.

In mijn geval is dit de laatste Apple-laptop. Hoewel ik zeer tevreden ben over iOS en de iPhone X, laat Apple flinke steken vallen met de notebooks. De Surface Book 2 is toch wel de nieuwe koning van het land.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)?

Ik verbaas me dat je weer een MacBook hebt gekocht. Als je al een versie had met touchbar, dan wist je al van het toetsenbord en het gemis aan aansluitingen. Ik vind de nieuwere MacBooks ook niet fijn, dus ik ben overgeschakeld naar een ander merk (en heb daarmee ook OS X vaarwel gezegd).

Wat ik wel erg positief vond van de MacBook is dat de accu's en power-management echt top zijn. Voor de performance is de accuduur erg goed te noemen (mijn Dell is aanzienlijk slechter) en ook de accu's blijven ook lang goed. Bij Dell is mijn ervaring dat je na 1.5-2 jaar toch eigenlijk al wel de accu moet vervangen. Dat is bij mijn MacBooks nooit gebeurd.
Gemis aan aansluitingen vind ik geen groot issue. Het is uiteraard een minpunt, maar met een hyperdrive goed op te vangen. Omdat ik het toetsenbord toch nauwelijks gebruik, vond ik dat ook niet zo'n groot issue. Als laptop 'an sich' valt de MacBook tegen, maar eenmaal ingedockt merk je natuurlijk niet zoveel van missende aansluitingen of het slechte toetsenbord.

Als ik de MacBook voornamelijk als laptop zou gebruiken, dan zou ik inderdaad niet opnieuw voor MacBook gaan.
En een reparatie tijd van 2 weken is ook niet, is maar 5 werkdagen.
Ik kan me volledig vinden in je review. Okay, het scherm op de Macbook is geweldig. Maar waar mijn Macbook Pro uit 2012 toch echt rock solid was, vond ik deze ook kwetsbaar. Ventilator kwam bij mij ook veel te snel aan - stil een Youtube filmpje kijken of een Skype call doen was er al niet bij. En regelmatig een toets die vast komt te zitten.

Voor mij is het ook schlüss met Apple, want Windows 10 is toch wel erg goed geworden.