1 review

Specificaties Draad(loze) PoE buitencamera - Bekijk alle specificaties

Hikvision DS-2DE2202-DE3W Review

Manny Calavera 5 april 2018, 1.384 views Product gekocht

Hikvision DS-2DE2202-DE3W

Prima camera, PTZ is ideaal maar in de praktijk niet nodig. Nooit uitval gehad van de camera en de bouwkaliteit is geweldig. Wel een aanradertje om hem niet direct uit China te importeren ivm ondersteuning van de fabrikant die dan ontbreekt.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Audio is goed
  • Rond kunnen draaien
  • Dynamisch bereik
  • Waterdicht
  • Nooit gecrashed
  • Kijkhoek
  • Bouwkwalliteit is geweldig, kleine dingen als dat de schroeven er niet uit vallen als je hem openschroeft

Minpunten

• Wordt niet langer motion-detection ondersteund via email
  • Software update onmogelijk (uit china gekocht)
  • PTZ (rondkijken) staat automatisch op trage stand, moet handmatig veranderd worden
  • Unit viel nogal op, heb custom behuizing gemaakt
  • Hikvision staat je niet te woord als je hem niet via een europese retailer koopt
  • Kwam niet met eigen adapter

Kwaliteit Score: 5

Deze camera heb ik 09-08-2015 gekocht via Ebay nadat er wat van het erf gejat was, ik adviseer toch om weg te blijven van beveiligingscameras omdat je er steeds meer wilt om zo niets te missen, veiligheidsgevoel daalt.

Deze camera heb ik zoals gezegd gekocht via Ebay voor een prijs van $220, niet goedkoop maar aangezien dit soort camera's eigenlijk voor het bedrijfsleven bedoeld zijn is die prijs zo gek nog niet. Ik heb recent een Foscam IPcamera gekocht in 1080P kwaliteit (3 jaar later) en ben verrast dat de prijs/kwaliteit verhouding amper verbeterd is, je betaalt zo nog 120 euro voor een waterdichte camera.
Sindsdien zijn dit soort camera's wel wat goedkoper geworden, maar het heeft zeker geen sprongen gemaakt.

Ik raad aan er flink over na te denken om hem bij de goedkoopste binnen te halen (Ebay) aangezien Hikvision je op geen enkele manier wil helpen als er wat mis gaat en je ook geen firmware-update kan doen.

Features

Deze camera is 1080P, niet upscaled, werkelijk 1080P.
Ondersteunt Wifi en dit werkt perfect, bereik is goed (geen externe antenne overigens, daarom ideaal)
Je kan er mee ronddraaien in de software, internetclient of via de mobiel.
In de praktijk zul je erachter komen dat de momenten dat er werkelijk wat gebeurt je niet thuis bent en er dus ook niemand is die de camera bedient, in die zin heeft het dus geen meerwaarde, al is het wel leuk om rond te kijken, maar je bent dan vaak per definitie thuis
De camera claimt te kunnen zoomen, dit is een digitale zoom en raad ik niet aan, er schijnt een optische zoom van 2x te zijn (dit is heel weinig en stelt dus ook niks voor)

Motion detection

De camera heeft software ingebouwd welke je dusdanig kan instellen dat de camera een berichtje zou sturen als er iemand over die lijn of dat gebied loopt (je kan de gevoeligheid ook instellen in geval er bladeren waaien of iets) maar sinds Google de SSL ondersteuning heeft weggehaald is deze feature (tenzij je zelf iets via het LAN netwerk regelt met FTP of dergelijke) verdwenen, maar dit werkte prima.

Opslag

Ik heb deze camera aan mijn netwerk gekoppeld via een Powerline adapter, en vervolgens aangekoppeld aan mijn Synology NAS met 2 1TB schijven, voor elke camera 1TB aan opslag welke automatisch het oudste bestand overschrijft, dit komt neer op ongeveer 2 weken aan constante opname in prima kwaliteit.

Beeldkwaliteit

De camera heeft 1080P opname kwaliteit, dynamisch bereik is goed, maar hetgeen wat ik nogal belangrijk vond is niet heel goed; kentekens zijn overdag goed te lezen, maar bij schemering niet te lezen in verband met langere sluitertijden en dus streperig beeld. Dit is op te lossen door de sluitertijd handmatig in te stellen, maar dan verlies je een hoop licht en dus bruikbaar beeld.

De camera heeft geen infraroodverlichting en ziet 's nachts dus vrijwel niets, wel is er een infrarood filter, dus mocht je zelf IR lampen hebben kan je de camera hiermee helpen, dit heb ik helaas nooit kunnen testen.

De camera neemt op in 25 frames per seconde in H.264, toch mankeert er iets aan de codec van deze camera's aangezien ik via re-encoding software de beelden moet renderen om ze te kunnen importeren in Adobe Premiere of dergelijken, via een codec installatiepakketje kan je ze wel draaiend krijgen in VLC en Media Player Classic.

Geluid

De camera heeft prima geluid, ik adviseer wel hem te monteren op een plek met niet al te veel wind, als je dit wel doet raad ik aan misschien zo'n beetje fluff te kopen om de wind te breken, dit heb ik nooit gedaan maar dat komt omdat mijn camera niet vaak in de wind hangt.
Mijn camera neemt op in de volgende audiocodec: G.711ulaw, ook zijn er de opties van G.722.1, G.711alaw, MP2L2 & G.726.

Wifi

De camera heb ik sinds kort op het wifi aangesloten, dit is heel simpel; ga naar de settings, detecteer welk netwerk je wilt pakken en voer het wachtwoord in, meer niet. Geen problemen mee gehad.

Bouwkwaliteit

De camera is spierwit, de plek waar ik hem opgehangen heb is donker en dus heb ik zelf een omhulsel gemaakt om hem minder op te laten vallen, waterproof is hij al wel dus daar was het niet om te doen.

Kleine dingen als het feit dat als je hem openschroeft voor maintenance dat de schroeven niet uit de lid vallen zijn geweldig doordacht.

Nog nooit water gehad in de camera, ook geen problemen met vocht, wel spinnetjes voor het beeld maar dit is niet te voorkomen, wel te verhelpen.

Allround een hele degelijke camera met goed beeld en geluid, je mist alleen infrarood (alsnog niet geschikt voor kentekens) en de camera neemt op in een vreemd formaat welke niet per sé goed werkt zonder de juiste codecs.

Heb jij ook een Hikvision DS-2DE2202-DE3W?

De andere functies neem ik aan dat je die niet gebruikt (d.w.z gebeurtenis detectie)? Doe je dat via de Synology surveillance station? En dan als ONVIF device? Ik zelf gebruik hem namelijk i.v.m licenties 1 keer via surveillance station en 1 keer om via FTP berichten te schrijven naar mn NAS en dan op basis van een script op de NAS een email uit te sturen.

In ieder geval een mooie oplossing dat je de mount zelf hebt kunnen maken, een echte Tweaker :D
Inderdaad de tweaker zal wel weten dat het het makkelijkste gaat om dit via Internet Explorer te doen. De snelheid is inderdaad wat langzaam, maar dat hangt ook af van de connectie, bekabeld gaat het wat vlotter dan via wifi over een meter of 8. //
Heb hier een Foscam, ook Flash benodigd, doe ik ook via Internet Explorer.
Uit veiligheidsoverweging IE alléén toegang tot netwerk verleend.

Deze el cheapo Cam (kostte ong. 1.5 jr. geleden 105 euro) heeft wel IR, doch deze hoef ik niet te gebruiken i.v.m. aanwezige straatverlichting.
Met de snelheid doelde ik op het rondpannen via de browser, je krijgt dan pijltjes om rond te draaien (hier zit ook vertraging op maar dat bedoelde ik niet) ik bedoel dat hij dan heel langzaam ronddraait, je kan dan via een slider aangeven sneller te willen draaien, maar die gaat bij elke refresh weer naar standje default.
Tegenwoordig kun je Hikvision camera's wel goedkoop aanschaffen via bijv. Aliexpress. Let dan wel op dat je een Engelse versie neemt, dan kun je de firmware ook gewoon updaten.
Dat was dus mijn fout; ik zat net een maand of 2 a 3 voordat IPcamera's gemeengoed werden, Tweakers had destijds nog niet veel meer dan 10 beveligingscamera's op de website staan. Dat Dahua en Hikvision bijvoorbeeld hetzelfde merk zijn, maar de 1 goedkoop en de ander "merk" is dat moest ik destijds nog zelf uitvinden via fora. Maar goeie tip!
Ik heb zelf meerdere modellen van Hikvision(ook de DS-2DE2202-DE3W) en vind het wel een minpunt dat Internet Explorer en de Flash plugin nog benodigd is als je op de webpagina zelf inlogt en bv live view (of instellen gebeurtenis detectie) nodig hebt. Er zijn v.w.b. Flash wel wat mogelijkheden met bv Firefox, maar dat vereist aanpassingen om Flash er op te draaien.Alternatief is 1 van de losse programma's van Hivision gebruiken bv "Batch Configtool"

Verder vind ik de menu opbouw onlogisch, ik gebruik "gebeurtenissen"- "bewegingsdetectie" van de camera zelf, die staat actief met een "opname schema" er onder, maar dan gebeurt er nog niets om een melding uit te sturen. In mijn geval moet ik dan onder "opslag" daar een "opname schema" inschakelen en het type detectie selecteren, dan pas wordt er gebeurtenis uitgestuurd als de camera wat detecteert.

Daarnaast worden sommige velden na aanpassing meteen voor je "gesaved" en andere velden moet je zelf op "opslaan" klikken.

De camera zelf is best degelijk gebouwd maar de plastic flens om hem mee vast te zetten vind ik maar 'zo zo', ik heb er ook nog een steun DS-1294ZJ bij de DS-2DE2202-DE3W dan is de constructie erg zwak door de plastic bevestigingen. Maar goed bij mij hangt ie hoog genoeg zodat ie niet kan worden beetgepakt :P

Hoe ervaar jij deze dingen door mij genoemd?

[Reactie gewijzigd door Endy op 5 april 2018 19:51]

Dat punt over het feit dat je hem alleen in Internet Explorer kan gebruiken ben ik vergeten te melden (maar de echte tweaker leest ook de comments dus bij deze) en ook dit heb ik ervaren, kan vervelend zijn.
Zoals ik noemde in mijn review; ik benader de camera altijd via de browser, als je dan rond wilt kijken gaat hij redelijk traag, dan moet je de snelheid verhogen met zo'n slider, iets wat zichzelf telkens weer reset als je de pagina closed, zeer vervelend.

De mount die jij erbij hebt gekocht heb ik zelf geconstrueerd, kachelpijp afsluitdop (waar de camera PRECIES in past) welke matzwart geverfd is zodat hij niet opvalt, de rest van de witte behuizing van de camera afgeplakt met zwarte tape, bijna niet te zien.