1 review

Lenovo Tab 7 Essential (ZA300138SE) Zwart

Specificaties 7" • 1024x600 • 8GB • Android 7.1 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab 7 Essential (ZA300138SE) Zwart Review

sjirafje 4 april 2018, laatste update op 28 juni 2018, 2.711 views Product gekocht

Lenovo Tab 7 Essential (ZA300138SE) Zwart

De Tab 7 Essential is een goed dagelijks bruikbare 7" tablet. Hij blinkt nergens in uit maar laat ook geen grote steken vallen. De lage prijs maakt natuurlijk wel dat er wat milder geoordeeld kan worden over de tekortkomingen.

Pluspunten

• Klein formaat
  • Lage prijs
  • Licht gewicht

Minpunten

• Klein formaat
  • Lage resolutie
  • Geen snelheids monster
  • Backlight bleeding

Lenovo Tab 7 Essential
TB-4304F ZA300138SE

Ik had al een paar jaar een Kruidvat Cherry Mobility tablet. Deze gebruikte ik eigenlijk om de krant op te lezen. Dat was ook het enige wat het apparaat aan kon en zelfs dat lukte niet altijd. Helaas is deze onlangs stuk gegaan, hij kwam niet verder meer dan het opstartscherm en een hard-reset werkte ook niet. Tijd voor een andere tablet. De eisen waren:
  • goedkoop,
  • niet te zwaar,
  • redelijk recente Android versie
  • mag niet teveel geld kosten,
  • kan de app van mijn krant draaien,
  • kan youtube filmpjes afspelen (trailers voor netflix),
  • en had ik al gezegd dat hij zeker niet te duur mocht zijn? ;)
Omdat mijn ervaring met de goedkope merkloze tablets niet al te best was moest het er toch een worden van een echt merk en dat betekende dat het een kleiner scherm zou worden, weinig opslagruimte en dat meer dan 1GB ram er waarschijnlijk niet in zou zitten.
Toen ik het aanbod kreeg om deze Lenovo Tab 7 Essential te kopen met flink wat korting (geen verplichtingen of voorwaarden) ten opzichte van de gangbare prijs van 85 tot 100 euro heb ik de gok maar gewaagd.
In deze review/gebruikservaring zal ik mijn ervaring met mijn Android telefoons (flagship van vorig jaar) en oude tablet (ultra budget) mee nemen. De opzet heb ik overgenomen van de “Vier kleine tablets voor een schijntje” round-up uit 2016.
ps. de kleinere afbeeldingen zijn klik-baar

Alle specificaties op een rijtje

De Lenovo Tab 7 Essential heeft als typenummer ZA300138SE en als modelnummer TB-74304F. Hij komt in een relatief klein fris gekleurd doosje met daar in een 1A usb lader en usb naar micro-usb snoer. Verder is nog een summiere handleiding bijgevoegd. Andere accessoires als screenprotectors, een hoesje etc. zul je zelf moeten regelen.

Beeldscherm
Klokfrequentie: 1,3Ghz
Geheugengrootte: PC DDR4 1GB
Opslag
Opslagcapaciteit: 8GB
Geheugenkaart: micro-sd, micro-sdhc, micro-sdx (maximaal 128 GB)
Accu
Diepte: 8,8mm
Besturingssysteem
Besturingssysteem: Google Android 7.0

Van buiten bekeken

Ik ben wat betreft de bouwkwaliteit best onder de indruk van de Tab 7. Het is allemaal plastic maar het voelt wel goed aan. De naden sluiten mooi aan en de onderdelen als de speaker en de cameralenzen zijn goed recht/in het midden uitgelijnd. De achterkant heeft een wat grove structuur die wel wat weg heeft van geweven stof, maar dan van stevig plastic. Dit voelt goed en geeft ook aardig wat grip. Het gewicht is goed over de hele tablet verdeeld en met 253 gram voelt hij niet zwaar aan. Door de geringe breedte is hij prima met 1 hand vast te houden.

De hele tablet is zwart van kleur met uitzondering van de zilverkleurige aan/uit knop aan de rechter kant en het blauwe klepje met daar op het logo van Lenovo aan de linker kant. Achter dit klepje zit de sleuf voor een micro-sd kaartje. Boven de aan/uit knop bevind zich de volume knop. Verder zit er boven op de tablet een 3,5mm jack aansluiting en een micro-usb aansluiting. Op de achterkant zijn 2 stickers geplakt (helaas iets wat scheef) met daar op het serienummer en alle logo’s van de diverse keuringsinstanties etc. Zou je deze verwijderen dan zit daar onder dezelfde structuur als op de rest van de achterzijde.

De plaatsing van de knopjes is in orde. Persoonlijk vind ik een aan/uit knop boven op de tablet prettiger omdat ik er dan minder makkelijk per ongeluk op druk. Misschien is dat gewoon een kwestie van wennen. De knopjes voelen wel goed aan en zijn ook soepel in te drukken. Met de bouwkwaliteit lijkt het wel snor te zitten en het zelfde geldt voor de ergonomie.

Hardware en prestaties

Lenovo heeft de Tab 7 uitgerust met een op 1,3Ghz geklokte MediaTek MT8176D en ik heb er de standaard benchmarks op los gelaten. De resultaten staan hier onder. In het klein de scores van mijn XZ1 Compact.
CPU benchmarks
[AndEBench (iteraties per seconde)
Native: 6281 (23292)
Java: 479 (3533)

Geekbench 4 (punten)
Singlecore: 501 (1933)
Multicore: 1367 (6492)

PCMark Android (punten)
Work 2.0 (performance): 2925 (6814)

Opvallend is dat de Tab 7 in AndEBench duidelijk lager scoort (-12%, -30%) dan de in 2016 door Tweakers geteste Tab 3 7 Essential. In Geekbench is dit echter omgedraaid hier in scoort de nieuwere Tab 7 een stuk hoger (+28%, +13%). De PCMark score is weliswaar hoger dan van de Tab 3 7 maar is door een versie verschil niet te vergelijken.
Grafische tests
3DMark (punten)
Ice storm (unlimited): 5045 (41882)
Ice storm Extreme: 3397
Sling Shot: 243
Sling Shot Extreme: OpenGL 155, Vulkan 98

GFXBench T-Rex (fps)
Onscreen: 15 (867,6 frames) (60 (3357 frames))
Opslagsnelheid en laadtijden
Androbench (MB/s)
Seq. read: 132,77 (657,01)
Seq. write: 35,19 (112,15)
Random read: 23,16 (111,63)
Random write: 7,83 (16,48)

Het geheugen van de Tab 7 is duidelijk sneller dan dat van zijn voorganger maar komt natuurlijk niet in de buurt van een high(er) end apparaat.
Snelheid in de dagelijkse praktijk
Ik heb nog geprobeerd om DiscoMark te draaien, maar kreeg daar de melding dat deze in combinatie met Android 7 geen meting kan uitvoeren.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de tablet voldoende snel is voor dagelijks gebruik. Wissel je tussen veel verschillende apps dan kan het allemaal wat traag worden maar dat valt te verwachten met slechts 1GB ram. De tablet heeft geen moeite met Youtube en Netflix op native resolutie. Ook de meeste videospelers op websites vormen geen probleem. Ik schrijf de meeste want ik ben er ook wel een enkele tegen gekomen waarbij het beeld hapert terwijl het geluid wel door loopt. Het kan zijn dat dit komt door de gebruikte browser of doordat de site niet goed werkt, maar ik kan me ook voorstellen dat de tablet het gewoon net niet trekt. Gewoon browsen gaat wel vlot en ook de menu’s reageren snel en vloeiend. Ik heb geen grafisch veeleisende games getest maar simpele spelletjes gaan hem prima af. Ik merk dat mijn Xperia XZ1 Compact duidelijk sneller is, maar de Tab 7 is zeker niet storend langzamer. Vergelijken met de Kruidvat tablet slaat nergens op want daarbij duurde het al 10-20 seconden om de tweakers frontpage op het scherm weer te geven. Tijdens het draaien van de benchmarks is de tablet niet voelbaar warmer geworden.

De Tab 7 beschikt over bluetooth, deze heb ik even kort getest met een headset en dat werkt allemaal zonder problemen. Ook GPS lijkt zonder problemen te werken, ik heb dit echter niet uitgebreid getest. Er zit geen "kompas-sensor" in.

Beeldkwaliteit, geluid en accuduur

De Tab 7 Essential heeft een gelamineerd 7”-ips-paneel met een resolutie van 1024x600 pixels. Dit levert goede kijkhoeken op. Wel kun je met een dergelijk lage resolutie voor dit formaat scherm natuurlijk duidelijk de pixels zien. Het scherm lijkt geen anti-olie coating te hebben, binnen enkele seconden gebruik zit het scherm dan ook vol vegen en afdrukken.
Ik heb geen apparatuur om de helderheid, het contrast of de kleurtemperatuur te meten. Wel kan ik zeggen wat ik zelf van het scherm vind. Voor binnen kan het scherm helder genoeg ook buiten kun je prima met het scherm uit de voeten maar ik vermoed dat het in de volle zon minder goed afleesbaar is (bij gebrek aan zonnig weer nog niet kunnen testen ;) ).

De kleuren komen op mij helder en levendig over, en mochten ze je niet bevallen dan kun je ze ook enigszins aanpassen. Helaas heeft het scherm wel wat last van backlight bleeding. Hier heb je over het algemeen weinig last van maar bij een zwart/donker beeld bij hoge helderheid is het wel duidelijk zichtbaar (met name de linker boven hoek). Het is in werkelijkheid wel een stuk minder erg dan het op de foto lijkt. Die helderheid moet je overigens wel zelf aanpassen. De Tab 7 heeft geen licht sensor die de helderheid kan aanpassen bij meer of minder omgevingslicht.

De camera aan de achterkant is dezelfde 2MP als aan de voorkant. Beide camera’s zijn te gebruiken voor skypen/videobellen etc maar niet om foto’s of video’s mee te maken. Bij voldoende licht worden de foto’s nog wel redelijk maar bij wat minder licht al heel snel korrelig, ook is de verversingssnelheid van het scherm/liveview erg laag waardoor alles wat beweegt wat uitsmeert.

De Tab 7 beschikt over 1 luidspreker. Deze bevind zich aan de voorkant boven het scherm. Hij heeft dan ook geen stereo geluid. Ook mist het laag. Het speakertje gaat hard genoeg om binnen een filmpje te kijken en klinkt ook op het hoogste volume niet overstuurt. Ik zou er zelf geen hele films mee kijken, dan kun je beter oordopjes aansluiten op de 3,5mm jack dan is het geluid echt stukken beter.

De accu app laat helaas niet zien welke apps de meeste stroom verbruiken alleen hoeveel het scherm en hoeveel de wifi verbruikt hebben. Na een dag spelen met de tablet (krant lezen, spelletje spelen, surfen en dan in de avond de benchmarks voor deze review draaien) is de accu nog 15% vol. De accu app geeft aan dat het scherm 5 uur en 45 minuten heeft aangestaan en circa 1800 mAh of 55% acculading heeft verbruikt. Wifi is 14 uur actief geweest en heeft 48 mAh of 1% acculading verbruikt. Ik denk dat je dan ook minimaal 6 a 7 uur schermtijd moet kunnen halen bij browsen of video kijken.
Opladen duurt vanaf volledig leeg naar helemaal vol 3 -3,5 uur met de bijgeleverde 1A oplader.

Software

Lenovo heeft er voor gekozen om de Tab 7 te voorzien van een vrijwel stock Android 7 (geen 7.1 zoals op veel plekken wordt vermeld!). Persoonlijk vind ik meestal dat fabrikanten de boel vaak verprutsen wanneer ze zelf aan Android gaan sleutelen.
Gelukkig heeft Lenovo er ook voor gekozen om geen lading bloatware mee te leveren. Sterker nog, rr staan een aantal standaard Google apps ge├»nstalleerd als Chrome, Gmail Google Play etc. en de enige App van Lenovo die er op staat is “Lenovo TAB 7 Essential” (20kB). Het enige wat die app doet is een aantal specificaties van de tablet weergeven.

Onder weergave instellingen is MiraVision te vinden waar je een aantal instellingen aan het scherm kunt veranderen. Hier is ook een blauwlicht filter te vinden. Dit is helaas niet eenvoudig aan of uit te zetten en je kunt er ook geen tijdschema voor instellen.
Omdat je meerdere gebruikers kunt aanmaken kun je deze tablet voor meerdere personen personaliseren. Ideaal voor gezinnen?

Het niveau van Android-beveiligingspatch is 5 november 2017, Stagefright-detector van Zimperium geeft aan dat het toestel niet kwetsbaar is voor Stagefright exploits en Kaspersky geeft aan dat het toestel niet kwetsbaar is voor Fake ID, Hartbleed, Master Key en FREAK.

Al met al is de Lenovo Tab 7 Essential een stuk capabeler dan ik van tevoren had verwacht. Ik had verwacht hem enkel te gebruiken om de krant op te lezen, maar nu hij er is pak je hem er vaak toch even bij als je even iets wil opzoeken. Ook is hij prima geschikt om even een film-trailer op te zoeken bij het uitzoeken van een film op Netflix. Door z’n formaat is hij kun je hem ook makkelijk ergens mee naartoe nemen. Je kunt er best fatsoenlijk op surfen en dat had ik niet verwacht.
De lage resolutie valt wat tegen maar dat komt vooral doordat de rest van de tablet beter is dan ik verwacht had. Dit is naar mijn idee wel echt een tablet voor erbij (of voor de kinderen?) en zeker geen vervanging voor laptop/pc/tv.

Voldoet de Tab 7 aan de wensen waarmee ik mijn zoektocht begon?
goedkoop
Voor gemiddeld 90 euro heb je een Tab 7 in huis. De goedkoopste Android 7 tablets in de pricewatch beginnen bij ca. 60 euro. Wanneer je die rare eSTAR tablets niet mee telt zijn er op dit moment maar 3 tablets goedkoper.
redelijk recente Android versie
Hij heeft helaas niet de vaak vermelde Android 7.1, maar Android 7 is naar mijn idee op dit moment nog redelijk recent, Android 8 tablets zijn er op dit moment nog niet echt.
niet te zwaar
Met 248 gram is het de op 2 na lichtste 7” tablet in de pricewatch
kan de app van mijn krant draaien
Hij kan de apps van de Persgroep zonder problemen draaien
kan youtube filmpjes afspelen (trailers voor netflix)
Youtube in 720p is geen enkel probleem

Voor mij lijkt de Tab 7 Essential prima te voldoen. Ik kan me echter goed voorstellen dat iemand anders andere eisen aan een tablet stelt. Ik hoop dat ik alle onderdelen van deze tablet voldoende besproken heb zodat ieder voor zich kan bepalen of deze tablet voor haar of hem geschikt is.

Bedankt!

Als eerst bedankt voor het lezen van mijn review! Ik maak er niet veel dus er zullen vast zaken beter kunnen. Zijn er bijvoorbeeld zaken onduidelijk of heb je na het lezen nog vragen dan kunnen die per DM (of hier onder) gesteld worden. Ik zal dan proberen om eventuele vragen te beantwoorden.

Eventuele tik- of gramatica fouten etc. graag per DM melden zodat ik deze kan herstellen.

Als je wat hebt gehad aan deze review dan zou ik het op prijs stellen wanneer je hem zou beoordelen. Is deze review je echt heel goed bevallen zijn dan kun je zelfs overwegen om hem voor te dragen voor de gebruikersreview van de maand.

Update 1

7 april: Inmiddels heb ik ook de gelegenheid gehad om het scherm in de volle zon te testen en het is dan nog wel af te lezen mits je de spiegeling van de zon niet in je gezicht hebt. Het scherm vind ik dan niet helder genoeg om video op te kijken maar een tekst lezen of een website bezoeken kan wel.

De batterij loopt met ongeveer 2,5% per uur leeg wanneer je de tablet niet gebruikt maar wel aan hebt staan (wifi ook aan). Hierdoor moet ik de tablet toch eigenlijk elke dag opladen. Helaas is in de instellingen niet te zien welke app zoveel stroom verbruikt.

Update 2

28 juni: Er zijn ook dagen dat de tablet, met mijn gebruik, maar 10-20% accu gebruikt met een hele dag aan staan. En dat terwijl mijn gebruik per dag vrijwel gelijk is. Het hoge batterij verbruik lijkt me daarom echt een software dingetje te zijn. De diverse batterij-monitor-apps die ik geprobeerd heb geven helaas ook niet aan waar dit verbruik aan ligt.

Ik heb de tablet voorzien van een glazen screenprotector en merk dat de gevoeligheid van touchscreen (wat al niet super hoog was) daar helaas wel wat op achteruit gaat. Lichtere aanrakingen worden nu nogal eens niet geregistreerd.

Heb jij ook een Lenovo Tab 7 Essential (ZA300138SE) Zwart?

Bedankt voor je review!
Mede hierdoor besloten om er twee aan te schaffen voor de kinderen thuis.
Heb je toevallig enig idee hoe Lenovo het doet kwa up-to-date-houden van zijn tablets?
Tot op heden heb ik nog geen (over-the-air)update gehad. Ook op de site van Lenovo heb ik geen updates gevonden. Ik ga er eigenlijk vanuit dat, zoals bij de meeste goedkope android apparaten, we weinig of geen updates mogen verwachten.
Ik heb de voorganger van deze tablet en nog nooit een update ontvangen. Vind het opzich wel een prima tablet omdat hij bijzonder stevig is en de nodige gooi en smijt acties van mijn 2 jarige dochter overleefd heeft.