Tweakers zegt: 8,5

Huawei P20 Pro (dual sim) Zwart

Specificaties 6,1" • 2240x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Huawei P20 Pro (dual sim) Zwart Review

The_WorstTestpanel 4 april 2018, laatste update op 4 april 2018, 1.409 views Testpanel

Huawei P20 Pro (dual sim) Zwart

Erg mooie telefoon met veel gebruiksmogelijkheden die helaas niet goed uitgelegd worden. De telefoon heeft een geweldige camera en door slimme trucs kan het zelfs in de nacht duidelijke foto's maken. De telefoon voelt stevig en robuust aan maar de afwerking laat soms iets te wensen over.

Pluspunten

• Indrukwekkende camera
  • Batterij
  • Scherm
  • USB naar 3,5mm-stekker meegeleverd
  • Ongekende mogelijkheden
  • Strak no-nonsense design

Minpunten

• Wisselende kwaliteit afwerking
  • Geen 3,5mm
  • Ongekende mogelijkheden

Vooraf

Ik ben een van de Tweakers die de prijsvraag van Huawei heeft gewonnen om mee te mogen naar Parijs. Ik mocht samen met 5 andere Tweakers bij de lancering zijn van de nieuwe line-up van Huawei. Als cadeautje, naast de reis zelf, mogen wij het toestel, de P20 Pro, houden.
Er zijn enkele voorwaarden gesteld: een non-disclosure agreement vooraf (tot aan de presentatie) en na terugkomst moet er binnen twee weken een uitgebreide review online staan. Aan de review zelf zijn de volgende voorwaarden gesteld:

“We willen graag dat je de Huawei P20 Pro test op de volgende onderdelen, deze onderdelen zien we dan ook graag terug in je geschreven review: algemene beoordeling, featureset, bereik, accuduur, gebruiksgemak, scherm, design, bouwkwaliteit en afwerking, stabiliteit en betrouwbaarheid, beeldkwaliteit opname en prijs.
Daarnaast zien we graag dat je de Huawei P20 Pro ook test op de camera, met name bij weinig licht en de zoom, ook battery life.”

Huawei of Tweakers hebben geen andere voorwaarden gesteld aan deze review.

Om deze review in context te kunnen plaatsen een korte historie van mijn telefoons:
  • HTC Hero
  • HTC Sensation
  • HTC One (M7)
  • OnePlus 2
  • OnePlus 5
Allemaal Android-telefoons met als gemeenschappelijke eigenschap: een slechte tot zeer slechte camera. Ik heb daarom mijn telefoon nooit gebruikt als camera omdat de kwaliteit als zeer bedroevend werd ervaren. De telefoons waren snel omdat de software bijna stock Android was zonder (al te veel) bloatware. Enkele positieve punten van de bovenstaande telefoons zijn snelheid, snelle vingerafdrukscanner, alert slider en goede belkwaliteit.

Design

Het is een strakke no-nonsense design. Aan de voorkant een 6,1” scherm met een camera, en een kleine ronde speaker met onder het scherm een vingerafdrukscanner. Aan de rechterkant zit de aan/uitknop en de volumeknop.

De achterkant is gemaakt van glas en bevat drie camera’s, een flits en een laserautofocus. De achterkant is glanzend en beschikbaar in slechts 2 kleuren in Nederland: zwart en blauw. Er zijn in andere regio’s nog 2 andere kleuren beschikbaar: roze en de gave Twilight maar om onbekende redenen heeft Huawei besloten om deze hier niet te verkopen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1F3ub91JWv24n2B.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1F3G1l2MYWDphQm.png
Bovenstaande afbeeldingen zijn van Huawei zelf.

De achterkant is van glas en hierdoor is de telefoon erg glad en ook erg gevoelig voor vingerafdrukken. Je veegt ze er wel weer makkelijk vanaf maar het oog niet echt mooi. Tevens weet ik niet hoe krasbestendig het is en of de behuizing wel heel blijft als deze valt.

De camera’s steken ~2mm uit de behuizing en hier ligt de telefoon dus ook op als deze op tafel ligt. Vooralsnog heeft dit voor mij geen gevolgen gehad maar ik kan mij voorstellen dat een zandkorreltje voor krassen kan zorgen in het glas of de lens.
De inkeping 'notch'
Aan de bovenkant van de telefoon ontbreekt een bezel. Had je bij de vorige generatie nog een bezel van 1 centimeter, is deze bij de P20 gereduceerd naar 2 millimeter. Het gevolg is wel dat de camera en luidspreker nu door het scherm zakken. Beter gezegd: het scherm ontvouwt zich om de camera heen. Het scherm is omhooggetrokken in plaats van dat de speaker omlaag is gezakt.
Too notch? Or not too notch?

Stoort het? Nee. Ik had er eerst mijn twijfels over maar Huawei heeft het slim aangepakt: links en rechts van de notch zitten de notificatie-iconen en apps stoppen waar de notch begint. Je hebt dus geen gat in de app of film zitten. In de launcher is de achtergrond van de notificatiebalk transparant en loopt de achtergrond dus door maar als je een app start kleurt de notificatiebalk mee met de app.

Mocht je er echt niet aan kunnen wennen dan kan je de transparantie uitzetten in de instellingen. De statusbalk kleurt dan zwart en dankzij het amoled-scherm valt de notch weg in het scherm terwijl de iconen er nog naast staan.
Links met notch, rechts is deze uitgezet

Bouwkwaliteit en afwerking

De telefoon voelt premium aan: zwaar, stevig en robuust. Hij ligt lekker in de hand en doordat het gewicht gelijkmatig is verdeeld goed te bedienen met 1 hand. De telefoon heeft regelmatig in een (lege) broekzak gezeten en op tafel gelegen en de achterkant is nog onbeschadigd.

Dat geldt overigens wat minder voor de camera. De camera is een opstaande ijzeren rand waarin een glaasje ligt. Het glaasje ligt iets dieper dan de ijzeren rand en dat randje lijkt wel gevoelig te zijn voor schade dan wel stof. Aangezien de telefoon donker is aan de achterkant vallen de witte puntjes wel op.
De afwerking verschilt ook per telefoon: sluit bij mij de achterkant naadloos aan op de behuizing was dat bij Drukkert en KleineAap niet het geval. Drukkert heeft een scherp randje bij de camera en KleineAap heeft een ruw randje aan de bovenkant van de telefoon.

Featureset

De meest bijzondere feature is misschien wel de infraroodzender die weer op dit toestel aanwezig is. Tijdens de HTC M7 was dit beschikbaar op bijna alle Android-telefoons maar bij de volgende generatie was dit weer geruisloos verdwenen als feature. Je hebt een SmartRemote-app waarbij je uit diverse apparaten en merken kan kiezen. Het is een leuke gimmick maar je hebt waarschijnlijk sneller de afstandsbediening bij de hand dan dat je naar deze app moet navigeren.
Huawei ecosysteem
Huawei probeert een ecosysteem te creëren zoals Samsung en Apple dat ook hebben. Bij het instellen van de telefoon willen ze dan ook graag dat je een Huawei-ID aanmaakt. Je krijgt hiermee toegang tot ‘Cloud’, ‘AppGallery’, ‘Wallet’, ‘HiCare’, ‘Music’, ‘Themes’ en ‘Files’ met een Huawei Drive.
Cloud biedt de optie om alle gegevens van je telefoon te back-uppen maar aangezien Android deze optie standaard aanbiedt voegt dit niks toe. Hetzelfde geldt voor de overige apps, het biedt niet meer dan Android standaard al doet.
Themes biedt samen met de Emui-launcher wel een mooie toevoeging: met een enkele druk op de knop kan je een andere thema downloaden en toepassen en iconen van apps worden ook aangepast indien de app dit ondersteunt. Er is een groot scala aan thema’s beschikbaar waarvan alles vooralsnog gratis is.
Vingerafdrukscanner en gezichtsherkenning
Een van de speerpunten van OnePlus is dat ze een enorm snelle vingerafdrukscanner hebben. Voordat de vinger de scanner zo goed als heeft aangeraakt is de telefoon al unlocked. Huawei heeft deze snelheid kunnen evenaren: de telefoon is direct te gebruiken en doet in dat opzicht helemaal niks onder voor OnePlus.

De P20 heeft ook als optie om via gezichtsherkenning de telefoon vrij te geven. Ook dit werkt erg goed. Ik heb het nooit gebruikt op een van mijn andere telefoons, alleen op Windows 10, maar een simpele blik naar het scherm geeft de telefoon vrij.
Alertslider
Het meest handige van de OnePlus-telefoons vond ik de alertslider (totdat ze deze hadden gesloopt met een update). Je kon, zonder de telefoon uit de zak te halen, met een simpele schuifknop de telefoon op geluid, tril of op stil zetten. Huawei, en net zoals bijna alle andere merken overigens, biedt deze optie niet. Het scherm aanzetten en dan de volumeknop ingedrukt houden om de telefoon stil te krijgen, voelt toch omslachtig.
Koptelefoonaansluiting ontbreekt
Een van de meest controversiële onderwerpen van dit moment: de P20 heeft geen 3,5mm aansluiting. Het is een trend die je de laatste tijd meer en meer tegenkomt: omdat de fabrikanten dit ouderwets vinden en de telefoon dunner en dunner willen maken, kiezen ze ervoor gekozen de telefoon alleen met een usb-c aansluiting te leveren. Net zoals Huawei.
In de verpakking zit echter een set oordopjes én een usb-c naar 3,5mm-adapter dus oortjes die je hebt kan je blijven gebruiken. Het opladen van de telefoon en naar muziek luisteren is echter geen optie meer.

Huawei zet met deze generatie vol in op de camera maar daarover later meer.

Gebruiksgemak

De telefoon is erg gemakkelijk in gebruik voor mensen die Android gewend zijn. De basis functioneert erg goed in deze telefoon maar er schijnt nog zoveel meer te zijn maar dit wordt nergens uitgelegd. Zelfs tijdens het schrijven van deze review kom ik nog nieuwe functies tegen die nergens gedocumenteerd lijken te zijn. Hierdoor kan de telefoon voor een nieuwe gebruiker misschien wel overweldigend zijn.
Instant foto
Als de telefoon gelocked is en je drukt tweemaal snel op de volume-omlaag-knop dan maakt de telefoon direct een foto. De gemiddelde snelheid is 0,3 seconden als gimmick zie je dit verschijnen op het scherm. Snelheid is overigens afhankelijk van het beschikbare licht. Ideaal als je snel een foto wil maken maar je weet niet waar je een foto van maakt en waar de telefoon de focus op legt.
Instant bellen
Houd de volume-omlaag-knop ingedrukt als de telefoon is gelocked en dan luistert de telefoon naar een naam. Zodra je een naam noemt dan wordt deze persoon gebeld. Zelfs voor nederlandse namen werkt dit feilloos.
Screenshot
Als je een screenshot wil maken van je scherm dan tik je tweemaal met je knokkel op het scherm. Werkt perfect maar ook dit wordt nergens uitgelegd.
Ontbrekende hardwareknoppen
Huawei heeft ervoor gekozen om geen hardwareknoppen te plaatsen. Je kan kiezen om on-screenknoppen te laten verschijnen of om de homebutton te gebruiken. Kort drukken is terug, ingedrukt houden is de homeknop en zijwaarts eroverheen vegen is de applicatielijst tonen. Het is even wennen, ik druk nog steeds op de niet bestaande hardwareknop, maar nadat je gewend bent, werkt het fantastisch.

Je kan naast de on-screenknoppen ook kiezen voor een on-screenbutton. Dit is een cirkel die je zelf ergens op het scherm kan plaatsen. Ideaal als je wat kleinere handen hebt want je kan de locatie zelf aanpassen.
Verwarrende interface
Het werkt dus allemaal goed maar de interface is nogal verwarrend, zeker bij de instellingen. Ik gebruik erg graag een donkere interface. Je zou verwachten dat je dit kan instellen bij de beeldscherminstellingen maar dit staat bij de batterij omdat dit een batterijbesparing is. Een keuze die je kan maken maar ik vind het een rare keuze. Bied de opties dan eventueel op beide locaties aan.

Zo zijn er meer van die instellingen die er uiteindelijk wel zijn maar ergens staan waar je het niet verwacht. Standaard gedraagt de launcher zich als een iPhone-launcher: alle iconen worden op het homescreen gedropt. Uitermate vervelend en als Android-gebruiker gingen bij mij de nekharen overeind staan. In de instellingen van de launcher kon ik niks vinden maar mijn collega-Tweaker KleineAap attendeerde mij erop dat je dit kan aanpassen in Instellingen > Beeldscherm > Thuisschermstijl.

Camera

Huawei legt met de P20 serie de nadruk op de camera. De P20 Pro is daarom op de achterkant dan ook met 3 camera’s uitgerust die met elkaar samenwerken om tot de best mogelijke foto’s te komen.

Foto's uitgeknipt op originele resolutie (10MP). Op de volgende zoomniveau's: 1x, 3x, 5x. Druk erop voor het origineel

Op volledige grote verdwijnt er wat details in de foto. Er is sprake van flinke post-processing maar desondanks ligt de kwaliteit van de foto’s een stuk hoger dan bij mijn vorige telefoons. Het was een bewolkte dag rond 5 uur in de middag maar desondanks zijn het heldere foto’s. Originelen zijn te downloaden door op de thumbnails te drukken.

10MP foto's, op 1x, 3x en 5x zoom. Druk erop voor het origineel.

10MP foto's, op 1x, 3x, 5x en 10x zoom. Druk erop voor het origineel

Panorama. Nette foto alleen één slordige naad.

Onderstaande foto’s zijn als RAW opgeslagen. Irfanview is gebruikt om het DNG-bestand om te zetten naar Jpeg.

Download de originele DNG-bestanden: links (76MB) of rechts(76MB)
Nachtfoto's
In de nacht komt de magie van de fotocamera echt tot zijn recht. In compleet donkere straten is het voor de telefoon mogelijk om mooie foto’s te maken. De telefoon maakt dan 6 foto’s en smelt deze samen. Als er geen beweging is dan worden het zeer mooie foto’s. Als er iemand voorbijloopt dan heb je last van ghosting.

Links een nachtfoto met de OnePlus 5, rechts met de P20

Foto's in een omgeving met slechte verlichting

Ghosting
Video
De telefoon neemt ook nette video's. Het is in staat om video's erg goed te stabiliseren zodat je geen trillende video's krijgt.

Superslomo

De Huawei P20 Pro is een high-end telefoon: mooi strak design, de telefoon voelt robuust, ligt lekker in de hand en de software voelt compleet en afgewerkt aan. De bouwkwaliteit voelt ook goed alleen de afwerking kan misschien wat strakker want zowel KleineAap als Drukkert hadden imperfecties als in de behuizing sluit net niet naadloos aan. Voor een prijs van €899 is dat toch wel iets wat je mag verwachten. Desondanks kan deze telefoon zich meten met andere high-end telefoons en als je op zoek bent naar een goede camera zou ik deze telefoon zeker in overweging nemen.

Heb jij ook een Huawei P20 Pro (dual sim) Zwart?

Mooie review! Merk je ook verschil als je foto`s schiet in 40 mp? Ik meende mij te herinneren dat sommige reviewers de kwaliteit in 10mp toch mooier vinden.
Toffe review! Leuk om te lezen wat anderen er van vinden :)
Hoi, ik kan me vergissen, maar ik zie je ervaringen mbt de stereo speakers niet terug. Wat vind je daarvan? Je collega tweaker CoolGamer had daar wel wat overstaan en was niet helemaal tevreden.
Ik gebruik de speakers zelden maar ik zal vandaag of morgen eens bekijken/beluisteren.
Ik heb het even geprobeerd met Stereo+ aan en uit en wat feitelijk gebeurd is dat je een normale speaker op zijn kant legt. De kleine luidspreker fungeert dan als een tweeter. Het is dus geen stereo maar de geluidsbeleving is (lijkt) iets ruimer.

Maar ik moet zegge de kwaliteit van het geluid is goed. Het geluid van de OnePlus 5 was nogal platgeslagen maar hier zit meer body in.

[Reactie gewijzigd door The_Worst op 11 april 2018 13:58]

Hallo, iets wat ik in geen enkel review van het testpanel terug vind en waarover ik online tegenstrijdige berichten vind is de al dan niet aanwezigheid van een microsd lezer. Is die nu aanwezig of niet :P
Die is niet aanwezig.

Het kan overigens zijn dat het model met slechts 1-simkaart hier wel ondersteuning voor heeft. 128GB is voor mij overigens voldoende though.
Bedankt! Ik heb momenteel een telefoon met 64GB + een 64 GB geheugenkaartje, en voor het off-line zetten van Tidal vind ik het wel handig dat dit gescheiden is. Zo loop je niet plots tegen een volgelopen telefoon aan :)