Tweakers zegt: 8,5

Apple Airpods (Wit)

Specificaties Oordopjes (standaard) met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple Airpods (Wit) Review

Dutchdude99 2 april 2018, 445 views Product gekregen

Apple Airpods (Wit)

Als je draadloze oortjes wilt is dit eigenlijk the way to go!

Pluspunten

• Design
  • Batterijduur
  • Gemak
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Af en toe opladen

AirPods (na 5 maanden)

Inhoud
  • Inleiding
  • Setup
  • Gebruik
  • Geluidskwaliteit
  • Conclusie
Mijn eerste draadloze headset was een setje uit China, don't judge :+ . Het was een headset die een beetje leek op Beats X, maar dan groter en lomper (wat wil je voor €4).
De geluidskwaliteit was ruk maar het feit dat de muziek draadloos gestreamd werd vond ik wel erg fijn, zeker tijdens het maken van huiswerk zodat er geen draden in de weg zaten.

Ik had ook al naar AirPods gekeken, deze leken me toch een veel fijnere optie aangezien er dan helemaal geen draadje meer tussen zat. 5 maanden geleden heb ik ze gekregen voor mijn verjaardag en ik denk dat ik nu wel een goed beeld heb om er een review van te kunnen schrijven.
Unboxing
Apple heeft altijd al een fijne unboxing-ervaring gehad en dat is bij de Airpods niet anders. Aan de bovenkant van de doos zie je een afbeelding van de AirPods, met een soort relief, het is geen afdruk maar meer een soort 3D sticker. Op de zijkanten van de doos zie je de tekst "AirPods" en een Apple logo en op de onderkant van het doosje staan nog de specificaties met een afbeeldingen van de case. Als je het doosje opent vind je een boekje met de werking van de AirPods met de tekst "Designed in California".
Onder dat boekje zit, verpakt in mat plastic, de AirPods case. Daaronder vind je tenslotte nog een lightningkabel.

Setup
Als je een iPhone hebt is het verbinden een kwestie van het doosje openen en op verbinden drukken.
Ik heb een Galaxy S7 Edge en eigenlijk is de setup niet veel lastiger. Je opent het doosje, drukt op het knopje aan de achterzijde en klikt in het bluetooth menu op AirPods. Als je AirPods verbonden zijn hoor je een geluidje als bevestiging, wanneer de verbinding verbroken wordt hoor je ook een geluidje.
De case heeft een LED-indicator die groen kleurt als de AirPods vol zijn en oranje als ze bijna leeg zijn. Hierbij hoor je ook een pieptoon.

Gebruik
Als je eenmaal je telefoon en de AirPods gepaird hebt is het eigenlijk een fluitje van een cent. Steeds als je de case opent verbinden je AirPods automatisch met je telefoon. Dit is irritant als je ze ook gepaird hebt met je laptop, als je bluetooth aan hebt op je laptop en je opent deze, willen de AirPods nog wel eens verbinden met je laptop, terwijl je op je telefoon muziek aan het luisteren bent.
Verder zijn ze heel makkelijk in gebruik, je haalt ze uit de case en je kunt luisteren. Bij mij gaan ze 4-5 uur mee op een lading, even in de case en een kwartiertje wachten en dan kun je weer verder luisteren. Het komt niet vaak voor dat ze leeg zijn, meestal stop ik ze in de case als ik even niets luister. De case zelf gaat een aantal dagen mee, als je niet elke dag muziek luistert zal hij langer meegaan.
Veel mensen vragen zich nog steeds af of ze niet uit je oor kunnen vallen. Dat is bij mij nog niet gebeurd en dat zal ook niet gaan gebeuren denk ik. AirPods zijn iets groter dan EarPods en klemmen zich daardoor iets meer vast in je oor. Ook zit er geen draad aan die ze uit je oor kan trekken dus ik acht de kans zeer klein dat ze uit je oor vallen.

Bij Apple devices kun je de batterijstatus zien in de batterijwidget en pauzeert de muziek automatisch als je een AirPod uit je oor haalt. Op Android kun je, net als bij iOS, dubbeltikken om de muziek af te spelen/te pauzeren. Ook kun je met verschillende apps de batterijstatus aflezen en muziek laten pauzeren als je een AirPod uit je oor haalt (AirBattery bijvoorbeeld).

Ik heb wel gemerkt dat de case snel krast, maar omdat hij wit is valt dit niet zo erg op. Wel is het zo dat de case van binnen best snel vies kan worden, vooral stof gaat tussen de randjes zitten. Met een wattenstaafje kun je dit echter gemakkelijk weghalen.
Geluidskwaliteit
Misschien wel het belangrijkste gedeelte: hoe klinken de AirPods? Ik vergelijk ze even met EarPods, omdat veel mensen dergelijke oortjes hebben. AirPods klinken beter, vooral op het gebied van bass. Ze zullen uiteraard niet op kunnen tegen studio headphones maar voor Bluetooth headphones is de kwaliteit prima.
Ook tijdens het bellen is de kwaliteit prima, zowel voor jou als degene waarmee je belt.
AirPods sluiten net iets meer af dan EarPods, maar ze zitten niet zo diep in je oor als in-ear headphones met een rubber gedeelte. Ik vind het de perfecte balans tussen genieten van je muziek en het horen van de omgeving, vooral op de fiets is dit erg fijn.

Ik heb deze AirPods gekregen, maar ik zou het geld er ook dubbel en dwars voor over hebben als dat niet het geval was geweest. Als je een iPhone hebt is het sowieso een no-brainer maar ook zonder Apple producten zijn de AirPods een heel fijne manier om naar je muziek te luisteren.

Heb jij ook een Apple Airpods (Wit)?