Tweakers zegt: 7,5

HP Envy x360 15-bq100nd

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

HP Envy x360 15-bq100nd Review

vtrisjin 31 maart 2018, laatste update op 31 maart 2018, 721 views Product gekocht

HP Envy x360 15-bq100nd

Sinds het begin, out of the box, was de laptop al vervelend aan het doen met crashes en en freeze ups. Drivers zijn ver outdated op de HP site. In een notendop: Koop deze laptop niet, het voelt alsof je een platform aan het betatesten bent.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit van chassis is uitmuntend
  • Touch werkt goed op scherm, productie waardig
  • SSD zeer vlot
  • Tweede HDD van 1TB
  • CoolBlue, mijn glimlach heb je.

Minpunten

• Enorm veel HP bloatware
  • Hoe is dit door Q&A gekomen?
  • Crashes out fo the box
  • Onstabiel platform
  • Fan is altijd aan het blazen ook al kijk je maar youtube
  • Scherm kan geen echt WIT weergeven, het is een beetje gelig
  • AMD Raven Ridge helemaal niet zo goed met accu als gemarket
  • Zeer afhankelijk van DisplayDrivers die de fabrikant levert

Bruisend van potentie, op papier the second coming of christ maar in de praktijk een te vroeg gelanceerd product

Ik heb er alles aan gedaan (HP recovery, zelfs Windows helemaal opnieuw geïnstalleerd) alle mogelijke drivers (HP en/of Windows update), met en zonder creators update maar niets kan de nieuwe AMD Ryzen mobile kinderziektes genezen.

Het is niet eens mogelijk om netflix te kijken of de laptop raakt in een hard freeze staat. Youtube crashed de display driver om de haverklap. (het effect alsof explorer.exe opnieuw word gestart)
Ik gebruik veel photoshop en een 3D programma genaamd Maya.
Deze lopen soms volledig vast waardoor het systeem ook volledig bevriest.

In photoshop heb ik vaak artifacts als ik bijv alt-tab dan zie ik even groene pixels of andere rare vakken pixels even. Soms een complete lock up van het systeem.(zien jullie hier een trend?)

Kon via HP te bellen de laptop alleen ter reparatie aanmelden maar goed er valt niets te repareren als de drivers afhankelijk zijn van HP (AMD heeft geen eigen Vega 8 drivers) maar HP doet er niets aan. De "nieuwste" display drivers zijn van 20 november.

De HP fora staan ook vol met diverse klachten en mensen die workarounds proberen te vinden die soms tot succes leiden zoals bepaalde nieuwe Adrenalin drivers via .INF files er op te zetten wat hit or miss is, maar goed als je 1000 neerlegt mag je wel verwachten dat het product gewoon naar behoren werkt uit de doos.

In Synthetische benchmarks komt de laptop wel best goed uit de verf ja, maar hedendaags gebruik is echter gewoon niet te doen. Wat mij had overgehaald was de tweakers review van deze laptop, maar goed of de reviewer had een uitgebreid getest en goed geprept review model of deze heeft de laptop gewoon niet gebruikt in het dagelijks leven naast wat benchmarks, jammer.

GELUKKIG heb ik het bij coolblue gekocht en ook al zat ik ver boven mijn 30 dagen bedenktijd heb ik shop te goed kunnen krijgen na een retourzending

Ik durf niet te zeggen hoe het bij andere fabrikanten is die het Ravenridge platform rocken zoals Lenovo. Mijn frustratie is op het moment alleen puur op basis van het HP model.

Heb jij ook een HP Envy x360 15-bq100nd?

Ik heb deze laptop in augustus 2018 gekocht. Ik had ook last van het crashen van de GPU drivers.
Na het verwijderen van de McAfee software(die je een maand gratis kant testen) is het gecrash gelijk gestopt. Het is nu twee weken verder met een unsigned en unsupported gpu drivers(24.201.3001.1010 - 2-8-2018) and geen crashes meer. Ik heb zelfs freesync werkend gekregen, zoals CCC aangeeft.
Voor een leek is troubleshooting out of the box echt slecht, maar voor een tweaker zo als mij is het meer een uitdaging :).
Zo te lezen is die driver stabiel, dat is mooi.
(behalve dat het dan via een omweg gefixed moet worden en 6 maanden later kan)
Zoals vermeld had ik zelfs een clean W10 versie erop gezet (obviously zonder McAffee) met diverse drivers gespeeld toendertijd, alas alleen maar problemen.
Bedankt voor de reply, voor mensen die dit model echt graag willen voor een reden is er iig nu een oplossing.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport