Sennheiser PC 350 Review

Scrtz 11 november 2010, laatste update op 2 april 2016, 9.138 views

Sennheiser PC 350

Perfect positioneel geluid in-game, minder op gebied voor all-round (muziek) gebruik. Pittig prijskaartje maar wel met een sublieme bouwkwaliteit, volumecontrol mag beter voor deze prijsklasse.

Pluspunten

• Looks
  • Bouwkwaliteit
  • Positioneel Geluid
  • Opnamekwaliteit

Minpunten

• Prijs ( voor velen )
  • minder geschikt voor muziek
  • Volumecontrol mag beter voor deze prijsklasse

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
De PC 350 van Sennheiser is de nieuwste headset uit de game-reeks. De PC 350 biedt een nog hoger draagcomfort gecombineerd met de beste geluidskwaliteit. De headset kan eenvoudig ingeklapt worden om plaats te besparen bij opberging.

De PC 350 beschikt over een professionele microfoon met een zeer breed frequentiebereik. De microfoonarm is draaibaar om zo de ideale positie in te kunnen stellen.

De ingebouwde volumeregeling maakt het zeer eenvoudig om het volumeniveau aan te passen. Daarnaast is er een microfoon-mute aanwezig.
Introductie
Nadat ik bijna jaarlijks een nieuwe headset aanschafte ( vooral omdat ik weer wat nieuws wilde, en weer een stapje hoger ) heb ik toch de knoop doorgehakt om gewoon voor de beste gaming headset te gaan die er is op dit moment, de Sennheiser PC-350.

Heb in de tussen tijd aardig wat gaming headsets gehad/getest waaronder:

Steelseries Siberia V1
Steelseries Siberia V2
Steelseries 5Hv2
Plantronics .377
Logitech G35 USB
Sennheiser PC150
Sennheiser PC165 ( alleen opgehad )
Roccat Kave ( alleen opgehad )

Technische Specificaties
Sensitivity -38 dBV at 94 dBSPL
Cable length 3 m
Connectors Two 1/8” / 3.5 mm plug

Uiterlijk
Hoe een product eruit ziet en wat jij er van vind is natuurlijk altijd erg persoonlijk. Zelf vind ik de Sennheiser PC-350 toch wel een van de mooiere headsets, samen met de Steelseries Sibera V2 toch wel 2 toppers qua uiterlijk.

PC-350 en de Siberia V2 langs elkaar

Oorschelpen PC-350 en Siberia V2 vergeleken

Bouwkwaliteit headset
De headset voelt erg stevig aan, ook de microfoonboom is erg stevig en zal niet snel los gaan zitten. Hij heeft redelijk wat "kracht" nodig om te bewegen maar ook weer niet te veel zodat je je headset mits hij op je hoofd zit niet vastgehouden hoeft te worden.

De headset is verder inklapbaar waardoor hij makkelijk mee te nemen is mocht hij ergens tussen gepropt worden e.d. zal hij dus niet snel breken.

De PC-350 ingeklapt

Bouwkwaliteit volumecontrol
Volumecontrol is wat anders dan die van bijvoorbeeld de PC-150 die ik altijd erg goedkoop vond uitzien, de volumecontrol van de PC-350 oogt wat steviger, maar ik zou toch een wat degelijkere oplossing voor een headset van deze prijsklasse verwachten.

Verder kun je er het volume mee aanpassen en de microfoon muten/unmuten.

Volumecontrol van de PC-350 en de Siberia V2

Geluid
Tijdens muziek
Vanaf het punt dat je muziek opzet is het duidelijk dat dit een headset is voor gaming, en niet voor muziek.
De headset heeft erg weinig bass en treble, en het geluid klinkt redelijk hol en onscherp tijdens het luisteren van muziek, vooral omdat het een closed/dichte headset is. Waarschijnlijk zal op den duur de muziekprestatie van de headset verbeteren, als die meer is ingespeeld, of dit echt zo is durf ik nog steeds niet te zeggen, aangezien je ook went aan het geluid wat de headset geeft, en op wat voor manier.

Tijdens gaming
Na het opstarten van Counter-Strike 1.6 wordt meteen duidelijk dat dit een headset is die gemaakt is voor gaming, positioneel geluid is erg goed, beter als de bovenstaande headsets die ik hiervoor heb getest/gehad. Er is weinig bass aanwezig goed merkbaar is en erg positief uitpakt voor het positioneel geluid. Bass "blaast" het geluid alleen maar op als het ware, wat het positionele aspect een stuk onnauwkeuriger maakt.

Omdat de headset ook weinig treble heeft en er dus weinig "scherp" klinkende geluiden zijn, gaat het ook ook niet pijn doen aan je oren als je het geluid wat harder zet, wat het positionele aspect ook ten goede komt.

Bijvoorbeeld bij de Steelseries Siberia V2 heb je veel meer bass/treble wat scherpe geluiden kan opleveren die zo scherp zijn dat ze irritant voor je oren kunnen worden, als het irritant werd merkte ik zelf dat ik minder op het geluid ging letten omdat het soms irriteerde wat niet de bedoeling is als je competitief aan het gamen bent.

Update:
Ik gebruik de headset nu ongeveer een half jaar, en moet zeggen dat qua muziek de headset toch al een aardig stuk voorruit is gegaan. Waarschijnlijk komt het ook omdat ik gewend ben aan de headset en het geluid dat die geeft, maar tov me Logitech X-230 setje wat ik overdag gebruik voor muziek te luisteren, valt het holle geluid me nu enigszins mee. Natuurlijk blijft het horen een persoonlijke kwestie, en durf ik niet te zeggen of het nu mijn gewenning of het inspelen van de headset de prestaties heeft "verbeterd".

Opnamekwaliteit microfoon
Zelf was ik altijd al erg te spreken over de microfoons van Sennheiser, en de PC-350 bewijst weer eens hoe goed ze zijn. Heb verschillende programma's geprobeerd zoals ventrilo 2.1.4 en 3.0.5 en een paar opnames laten doen door een vriend van mij, zodat ik het zelf terug kon horen, en dit vergeleken met de Steelseries Siberia V2 die ook al een erg degelijke microfoon heeft. De sennheiser weet de Siberia te overtreffen, wat ook wel mag voor een prijskaartje van 111 euro.

Comfort
De headset zit erg lekker op je hoofd, al had het leer best strakgetrokken mogen worden zoals de SiberiaV2 het heeft. dan zou de headset wat minder warm worden om je oren. na uren ophouden van de headset wordt het toch wel wat warm, maar niet storend.

Verder zijn de oorschelpen groot genoeg om over vrijwel elk oor te passen. Ook zijn ze redelijk diep waardoor je oren dus nooit de oorschelpen van binnenuit te raken.

Bij bijvoorbeeld de G35 zitten ze maar net om je oren heen, wat irritant zou kunnen worden voor bepaalde mensen en oren.

Omdat de headset een dichte/closed headset betreft sluit de headset erg goed af. Geluid van buitenaf is amper nog te horen, en eenmaal je aan de slag gaat met een potje gaming dan hoor je je ouders ook niet meer schreeuwen. Mocht je naar LANparties gaan is dit ook een erg belangrijk en erg positief aspect van de headset. Je zult minder last hebben van achtergrondgeluid om je heen, wat je af kan leiden. Merkte dit zelf goed met de SteelSeries Siberia V1 op een lan, ik moest het geluid aardig hard zetten wilde ik uberhaupt nog wat horen, op positioneel gebied kon ik het ook zowat bijna vergeten. Met de Sennheiser PC-350 een jaar later was dit probleem bijna totaal niet meer van sprake.

Oorschelpen PC-350 en Siberia V2 langs elkaar

Prijs/kwaliteit verhouding
De prijs zal voor velen erg duur lijken, maar dan krijg je ook wat, Het is een Sennheiser en dit is gewoon dé gaming headset.

Vergelijken met bijvoorbeeld de Logitech G35 in de zelfde prijsklasse, is de Sennheiser toch de betere keuze, beter positioneel geluid als de Logitech, grotere oorschelpen en een betere opnamekwaliteit. Daarintegen is de Logitech G35 wel meer geschikt voor andere doeleinden als Muziek luisteren, maar voor ~120 euro vind ik de G35 toch wat tegenvallen.

Een stapje terug kom je bij de Steelseries Siberia V2, wat toch voor velen een goede keuze zal zijn, een prijskaartje van rond de 60-70 geeft een erg goede headset voor zowel gaming als muziek. Van de Siberia V2 zijn 2 versies, een met een USB souncard, en een zonder. Persoonlijk zou ik vrijwel altijd de niet USB versie aanraden. De meegeleverde soundcard bij de USB versie is namelijk een erg simpel en klein soundcardje, wat hoogstwaarschijnlijk hetzelfde of zelfs minder "geluid" zal leveren dan je onboard geluidskaart.

Wil je gewoon de beste Gamingheadset op het moment, en ben je bereid hier ~111 euro voor neer te leggen, dan is de Sennheiser PC-350 gewoon dé headset die je moet hebben. Positioneel geluid is kortweg perfect, de headset sluit erg goed af voor geluid van buitenaf, wat ook weer een erg positief punt is mocht je naar LANparties gaan of schreeuwende ouders in de buurt hebben.

Laat het duidelijk zijn dat dit GEEN headset is om veel muziek mee te luisteren, wil je een allround headset waar je ook fatsoenlijk muziek mee kan afspelen, dan raadt ik je de Steelseries Siberia V2 aan.

Wil je persé de Sennheiser PC-350, zorg er dan voor dat je een fatsoenlijk stereosetje hebt aangesloten voor je muziek :).

Heb jij ook een Sennheiser PC 350?

Mooie review, onlangs heb ik deze headset ook aangeschaft. Prima ding enige wat me opviel is dat de volume regeling meer als een soort van demper werkt, het volume is niet 100% weg te draaien, is dat bij jouw ook ?
Klopt, je kunt het volume inderdaad geen 100% uitdraaien.
Na 200 uur gebruik komen zelfs de lage tonen prima door!
Zeer nette review, heb zelf de Siberia V2 en ben er erg tevreden mee. Het is dat ik ook veel muziek luister anders zou ik waarschijnlijk ook gaan overstappen. Misschien volgend jaar voor erbij }>
Heb deze headset ondertussen ook al een poosje en moet zeggen dat ik aan het begin best spijt had van m'n aankoop omdat ik het geluid erg tegen vond vallen. Muziek leek echt helemaal nergens op.
De PC350 heb ik altijd aangesloten liggen, ook op de momenten dat ik m'n speakers gebruik (99% van de tijd). Ondertussen heeft de headset dus al menig uur gespeeld zonder dat ik 'm op m'n hoofd heb gehad en ik moet zeggen dat de de prestaties van de headset echt enorm zijn verbeterd!
voor muziek koop je deze headset ook niet inderdaad, denk dat het ook een kwestie van wennen is dat je bijna geen bass hebt en juist heel veel treble en dat inderdaad na wat uurtjes inspelen de headset ook wat beter gaat klinken.
kleine update gedaan :), wat spelfouten en zinsopbouwen veranderd, tevens kleine update toegevoegd over het inspelen van de headset.
zeer mooie review, ik denk dat ik deze ook ga halen maar ik luister ook veel muziek dus weet het nog niet helemaal.
Als je echt een serieuze/competitieve gamer bent raadt ik je de Sennheiser PC-350 aan. Ben je wat meer casual en maakt het dus wat minder uit op gaming gebied, en zoals je zelf al aangaf dat je veel muziek ermee luistert ( en dus wss ook een belangrijke factor is voor jezelf ) dan is de Steelseries Siberia V2 de betere keuze voor jou.
Waarom geen Sennheiser HD595 met de Zalman MC-1 Microfoon? Het schijnt bijna dezelfde koptelefoon te zijn maar dan meer op muziek georiënteerd. Ik heb er al 1,5 jaar lol aan :). En ik hoor echt ALLES het is ook meer een kwestie van een goede geluidskaart i.p.v. Goede headset. De bron moet natuurlijk gewoon goed genoeg zijn.
Je kan immers van water geen wijn maken ;).

Nice review btw scrtz :)

[Reactie gewijzigd door Lampiz op 2 maart 2010 14:09]

Klopt zeker weten over dat je een fatsoenlijke geluidskaart nodig hebt, alhoewel de huidige onboard geluid chips toch ook al een leuk geluidje kunnen produceren.

Voor de rest is de combinatie van een HD595 + losse mic alweer een andere prijsklasse dan de pc350, dan kom je al snel op de 150-160 euro uit.

Tevens klinkt de HD595 waarschijnlijk ( zelf nog nooit getest ) een stuk warmer en voller, meer treble/bass wat voor gaming toch wel ietsje minder is dan de instelling van de PC350.
Dit is zeker niet waar.. mijn HD595 kostte via elektrokoopjes 120, en die zalman mic is rond de 7 euro.. en hij zit echt als gegoten :)
Scrtz is een goede maat van mij, en heb hem dan ook attent gemaakt op de comment van Didov, ik zou nog even afwachten en kijken of Scrtz zijn PC-350 goed ingespeeld wordt. Mocht je twijfelen dan raad ook ik je de Siberia V2 aan. Pracht headset, sluit ook goed af, en is ook zeer geschikt voor muziek en films. De USB versie heeft zelfde 5.1(virtueel)
Nette review.
Heb je ooit de overweging genomen naar de creative fatal1ty? volgens velen is deze de headset met de beste prijs/kwaliteits verhouding.
Eigelijk niet, toendertijd heb ik via een actie bij vicomputer de sennheiser pc150 op de kop weten te tikken voor 35 euro, maar ik denk dat de creative fatal1ty inderdaad een van de beste prijs/kwaliteit verhoudingen heeft, deze headset is voor ~30 euro al te vinden via internet :).
Ik heb zelf ook de Sennheiseer PC 350 en ik moet wel zeggen dat een nadeel is dat het geluid niet uit kan. En ook niet zachter dan een bepaald niveau. Maar goed dat maakt niet uit als je zulk goed geluid krijgt. Ik verbaasde me echt toen ik Call of Duty 4 ging spelen. Ik had nog nooit zulk mooi geluid gehoord. Ook een beetje WATER vind de Sennheiser PC 350 ook goed, Na het douchen gaat hij niet kapot. Ik heb hem al een klein jaartje. En hij is nog steeds niet kapot! Superieure qualiteit!
Leuke review! Vier sterren!

Ik denk trouwens dat je dit artikel op Head-Fi erg leuk zult vinden. De Audio Technica AD700 en BeyerDynamic DT880, beiden met microfoon-mod, blazen de PC350 compleet uit het water. De PC350 is namelijk qua drivers hetzelfde als de Sennheiser HD555 en dit is absoluut geen topper qua positionering. De manier waarop de drivers in de behuizing van de 350 zijn gericht is aangepast en maakt dit wel iets beter. Het kan echter NOG beter. :) Voor niet zo gek veel meer geld trouwens...
Hele leuke review, ik wil binnenkort een nieuwe sennheiser kopen. M'n huidige is kapt :(.