Teufel Real Blue NC (Rood, Zwart)

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Teufel Real Blue NC (Rood, Zwart) Review

Jimmy J. 30 maart 2018, laatste update op 4 januari 2019, 620 views Product gekocht

Teufel Real Blue NC (Rood, Zwart)

Erg fijne headset voor een eerlijke prijs. Geluid is erg gebalanceerd (geen overkill aan bass, maar mooie diepe tonen met een helder hoog) en de Noise Cancelling werkt erg goed.

Pluspunten

• Gebalanceerd geluid
  • Draagcomfort
  • Meegeleverde accessoires
  • Batterijduur
  • Bouwkwaliteit
  • Touch bediening

Minpunten

• Opberghoes had kleiner gekund

Na het kopen van een surround set van Teufel ben ik fan geworden van dit merk en toen ik kort voor een vakantie met een paar lange vluchten een Facebook reclame van de Teufel Real Blue NC zag langskomen, dacht ik 'ach, why not?'.

Terug van vakantie kan ik gerust zeggen dat dit geen miskoop is geweest. De headset is mooi, het comfort is top (zelfs als brildrager) en de noise cancelling is, zeker in een vliegtuig, echt onwijs goed! En het belangrijkste natuurlijk: ook de geluidskwaliteit is dik in orde.

VERPAKKING
De headset wordt geleverd in een mooie en stevige opberghoes, maar deze maakt geen gebruik van de 'knikfunctie' van de oorschelpen. Hierdoor is de hoes redelijk groot (wel plat). Dit had mijn inziens compacter gekund. Hierin zit wel een handige vliegtuig-stekker, 3,5mm audio kabel en een micro USB. Het ziet en voelt allemaal erg degelijk.

GEBRUIK
Doorgaans gebruik ik de koptelefoon in een rustige kantoor omgeving, via bluetooth met Spotify. Omdat ik wel wil kunnen horen als iemand me aanspreekt staat ANC over het algemeen uit. De geluidskwaliteit is erg fijn. Vrijwel alle muzieksoorten komen goed tot hun recht. Harde bassen (maar geen dreunen) en heldere zang en gitaar. Ik kan de headset uren ophebben zonder oorpijn, druk op het hoofd of zweterige oren, dus het comfort is wat mij betreft uitstekend.

Her en der lees je dat de touch functie op het rechter oor overbodig is, maar ik vind het zelf erg prettig! Als iemand me aanspreekt kan ik de headset af doen en tegelijkertijd de muziek op pauze zetten, en weer terug op play als ik hem weer op doe. Zo hoef je bij het luisteren van een playlist nooit naar je telefoon te grijpen. De volume omhoog/omlaag en nummer terug/vooruit gebruik ik daarentegen wel bijna nooit.

NOISE CANCELLING
De Noise Cancelling voegt in een rustige omgeving weinig toe. Je wordt iets meer 'één met de muziek', maar tegen pratende mensen doet het niet heel veel. Waar het wel veel doet is bij constante geluiden. In het vliegtuig kreeg ik een hele brede glimlach. Het volume kan van 80% naar 20% omdat ANC gewoon alle vliegtuig-herrie weg tovert. Onwijs fijn op een lange vlucht, en met de meegeleverde stekker kan je ook een filmpje van het infotainment systeem checken met deze headset. ANC is aan/uit te schakelen met een handige (fysieke) switch op het linker oor, en ANC werkt ook wanneer je geen muziek afspeelt. Als je dus een dutje wilt doen en liever niks wilt horen, is de headset ook geschikt. Al voel je met noise cancelling aan wel een lichte druk op je oren, maar dit went vrij snel.

ACCU
Over de accuduur kan ik niks zeggen; hij is nog nooit leeg geweest maar wel altijd heel snel vol, want aangegeven wordt met een handig ledje op de koptelefoon. En uiteraard werkt hij ook zonder accuspanning met de meegeleverde jack kabel.

CONCLUSIE
Al met al een goede, mooie en comfortabele headset die me zeker geen minder fan heeft gemaakt van Teufel. Voor 'slechts' 199,- euro een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.

Update 4 januari 2019: Vriendin heeft met kerst een Sony WH-1000XM3 gekregen. Een headset die zo'n 150,- euro duurder is. De Sony heeft in vergelijking met de Teufel een veel betere Noise Cancelling (helemaal bij pratende mensen), maar qua audio kwaliteit staat de Teufel zijn mannetje. Het geluid is meer in balans dan bij de Sony. 'Eerlijker' zou een audiofiel misschien zeggen, met minder nadruk op de bass die daarentegen bij de Teufel wat strakker lijkt te klinken.

Heb jij ook een Teufel Real Blue NC (Rood, Zwart)?

Thanks, fijne compacte review. Ik heb 'm gisteren ook besteld. Afgelopen (vlieg)reis had een groepsgenoot ook zo'n NC-headset bij zich en ik was jaloers. Voor wie interesse heeft: op dit moment krijg je 20% korting op bijna alles bij Teufel, dus je blijft zelfs ruim onder de 200 euro. Vergeleken met de concurrenten prima deal denk ik.
Aangezien ik heb tamelijk slechte ervaringen met de NC, namelijk bijgeluiden en achtergrondruis, ben ik benieuwd of jij dit ook ervaart (maar niet als storend, anders had je het vast wel genoemd).
Ik heb geen last van bijgeluiden. Als je geen muziek luistert hoor ik wel een lichte achtergrondruis, maar deze is eigenlijk weg zodra er muziek begint te spelen.
Goed om te weten. Mogelijk duidt dat bijgeluid op een defect model, ik ga hem maar een terugsturen.
De achtergrondruis is onafhankelijk van de omgevingsgeluiden, maar de bijgeluiden lijken bij mij het gevolg van bepaalde omgevingsgeluiden.
Overigens lijkt deze achtergrondruis geen absoluut gegeven bij NC; een Sony die ik op dezelfde locatie getest heb had dit niet.
Update: Ik heb ondertussen een de Teufel teruggestuurd en voor het netjes geretourneerde bedrag een Sony WH-H900N gekocht. De NC van de Sony is veruit superieur aan die van de Teufel, filtert beter en heeft geen ruis.
De NC van Sony is inderdaad superieur, maar wat vind je verder van de muziek-kwaliteit?