FiiO X1II Zwart

Specificaties MP3 speler zonder eigen opslag - Bekijk alle specificaties

FiiO X1II Zwart Review

Wijnands 30 maart 2018, laatste update op 10 april 2018, 2.483 views Product gekocht

FiiO X1II Zwart

Heerlijk gedetailleerde muziekspeler die vrijwel elk bestand af speelt.

Pluspunten

• handzaam
  • speelt heel veel formaten af
  • doet lang met een batterij lading
  • genoeg power voor hogere impedantie koptelefoons
  • prijs

Minpunten

• scrollwheel is even wennen
  • tegelijk luisteren en laden lukt niet
  • trage bestandsoverdracht via usb

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik was al een tijdje aan het denken over een opvolger voor mijn Clip+ met rockbox aangezien de Fiio E10k op mijn laptop een stuk beter klonk dan de Clip+.
Van een collega mocht ik zijn fiio m3 lenen. Ook een prima spelertje maar het verschil met de Clip+ was vrij klein.

Toen na enig wikken en wegen mezelf toch maar getrakteerd op de Fiio X1 II.

Eerste indruk
Niet heel compleet geleverd spelertje alleen met screen protector er al op, reserve en een siliconen hoesje. Verder een summier boekje en dat was het wel. Op de Fiio winkel op ali kun je 'm ook kopen met oordopjes erbij maar dan loop je al snel het risico om import te betalen en dan koop ik 'm net zo lief bij de Nederlandse dealer.

In gebruik
Vrij simpel eigenlijk, accu was al half vol. Een helemaal lege accu opladen duurt zo'n kleine 4 uur. (Je schijnt ook tegelijk te kunnen laden en luisteren maar dat is mij nog niet gelukt) Micro sd kaartje erin en aanzetten. Spelertje gaat dan de database updaten en dat gaat in een tempo van 650 bestanden per minuut. Daarna even wennen aan het scrollwheel en dan toch een folder kunnen selecteren. Opvallend hier is dat je zowel via de tags (album, artiest, etc) als via folders kunt browsen. Verder laat het kleine schermpje ook eventuele album art zien. Grote bestanden met een los .cue bestand erbij werkt trouwens ook prima.

Geluid
Erg lekker! Erg, erg, lekker! In tegenstelling tot de M3, welke extra bas geeft maar wat ten koste gaat van details is dit een veel meer gebalanceerd geluidsbeeld. Zeer vol detail, erg ruimtelijk en licht warm. Jazz klinkt intiem en warm en je hoort prima de nuances zoals hoe de bas geplukt wordt of hoe de borstels op de trommel landen. Klassiek.. het aanzetten van de strijkstok of een kuchje achterin de zaal zijn geen enkel probleem.
Opvallend is voor mij ook dat de ingebouwde versterker voldoende power heeft om mij 250 ohm koptelefoon ook tot zijn recht te laten komen.

Tot slot
In deze tijd van streaming diensten en smartphones zin apparaten als dit gewoon een niche product geworden. Dat heeft als gevolg dat er nogal wat dure audiofiele producten en obscure fabrikanten zich op deze markt hebben begeven. Fiio, wat begonnen is met portable versterkers, staat hierin enigszins apart met een product lijn vanaf de budget M3 tot en met de high end X7. Met de X1II heeft Fiio wat mij betreft een zeer interessante speler neergezet. Voor 119 euro heb je geen high-end audiofiel product maar wat je wel hebt is een spelertje waarop je muziekbestanden, en zeker lossless bestanden, gewoon heel erg lekker klinken, beter dan via de meeste laptops en smartphones.

Heb jij ook een FiiO X1II Zwart?

Kan je via je smartphone Spotify streamen via bluetooth?
Volgens mij niet. Heb 't nooit geprobeerd. Fiio zegt ook dat het niet kan. http://www.fiio.me/forum.php?mod=viewthread&tid=41630
Ik heb deze ook als vervanger van mijn Sansa Clip+ met Rockbox. Legendarische combi!

Jammer dat de X1 in de verste verte niet in de buurt komt bij Rockbox interface qua gebruikersvriendelijkheid, maar hij klink heel behoorlijk.

Als je de oplaadmodus van je X1ii in 'in vehicle' modus zet kun je wel degelijk luisteren en opladen tegelijk. In elk geval met de 1.72 firmware.

[Reactie gewijzigd door smolotov op 4 maart 2019 10:00]