Specificaties Tower - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P180 Review

AES 14 februari 2006, laatste update op 17 november 2015, 20.718 views

Antec Performance One P180

Pluspunten

• Zachte grommets voor de HDD's
  • Ruimte voor 6 HDD's en vier 5 1/4" -slots
  • Geleiderails voor CD/DVD
  • Duimschroeven
  • Maatvoering
  • Doorlusmolex aan fans
  • Keurige verpakking
  • Documentatie uitvoerig en kloppend
  • Vooral stil

Minpunten

• De documentatie ziet er wel heel simpel uit; zonder foto's
  • Deurtje is niet perfect

Na het lezen van diverse reviews besluit ik de P180 te kopen. Voor een foto: klik Antec P180. De vrij nieuwe P180 (zomer 2005) wordt door Antec zelf als de top-of-the-line gepositioneerd voor de performance liefhebber. Zij hebben een aantal "stiltetechnieken" van de eigen Sonata meegenomen naar de P180, zoals de airduct, de honingraat case fans en anti-vibratie grommets voor de bevestiging van de harde schijven. Mike Chin van Silent PC Review (SPCR) is betrokken geweest bij het ontwerpen van deze behuizing. Alle reviewers beoordelen de kast inderdaad als zeer stil. In een post (FiPo?) op dit review zal ik nog een paar links en foto's neerzetten.

Eerste indruk

Uitgaande van mijn Tower met een hoogte van 62cm, verwacht ik dat een miditower van 52cm hoog toch een stuk kleiner zal zijn. Als ik thuis de twee naast elkaar zie, is er de verrassing. Wat een ruimte moet de P180 toch geven. Het bruto volume is maar liefst 11% groter dan dat van de Tower. Ik kom daar bij "Opbouw van het frame en inbouwmogelijkheden" nog op terug.
Je betaalt weliswaar ongeveer 130 Euro voor een kast zonder voeding, maar voorlopig ben ik tevreden met de manier van verpakken, de compleetheid van de levering (met maar liefst drie gemonteerde regelbare 12-cm fans) en natuurlijk met het uiterlijk.

Bouwkwaliteit en afwerking

De behuizing is bijna van absolute topklasse. Het frame is zeer degelijk en dat merk je ook in het gewicht van zo'n 14kg. Het grootste gedeelte bestaat uit 0,8mm staal en bij het onderste hard disk gedeelte uit 1,0mm staal. De zijpanelen bestaan uit drie lagen: een sandwich van aluminium-plastic-aluminium. Deze constructie draagt bij aan het voorkomen van iedere resonantie. Antec claimt dit en ik kan dit bevestigen. De zijpanelen zijn overigens vrij licht. Ik heb nergens in het frame (ook niet bij de honingraten) een scherpe rand of braam kunnen ontdekken. De kast is goed ontworpen, maar ook goed gemaakt. De maatvoering is perfect. De zijpanelen zet je er eenvoudig in en die wijken dan ook niet.

Als je de airduct wil gebruiken, kun je die precies instellen voor maximale plaatsing t.o.v. de grafische kaart. De verwijderbare hard disk kooien zijn voorzien van degelijke brede geleiders. Ze zitten overigens vast met duimschroeven. Om ze gemakkelijk te verwijderen, zit er een grote ring aan bevestigd. Die zou kunnen gaan trillen (waardoor dan?), dus is er ook een clip om die ring vast te klikken. Oog voor detail.

Aan de voorzijde zijn de aansluitingen voor audio, FireWire, en tweemaal A-type USB 2.0. Ja, en dan kom je vanzelf uit bij het deurtje. Een prima uitziend deurtje dat ook helpt bij het verminderen van windgeruis, is voorzien van dubbele scharnieren. Daardoor kan het deurtje geheel vlak tegen de linkerkant van de kast liggen. Vele reviewers klagen over de gammele constructie. Ik ben niet van plan om er dingen aan te gaan hangen. Voor mij blijft alleen over dat het deurtje, met magneetsluiting, en eventueel het het slotje, ergens 2mm kiert. Kan alleen maar hopen dat het niet meer wordt. Daar staan vele positieve zaken tegenover en levert bij mij geen aftrekpunten op.

Opbouw van het frame en inbouwmogelijkheden

Zoals je hierboven ziet, bestaat het chassis uit een onderkamer voor de voeding en voor het plaatsen van maximaal vier 3,5" hard disks in een uitneembare kooi, en uit een bovenkamer voor het moederbord en voor de overige drives. Er is slechts plaats voor één 3,5" externe drive. Op de foto is dat in de bay met de tekst Antec design. Daar zit mijn diskettestation in. Bovenin zijn vier 5 1/4" slots voor bijvoorbeeld CD/DVD-stations. Rechts onderin is ruimte voor nog eens twee 3,5" schijven, die worden geplaatst in een slede in ook weer een uitneembare kooi.

Voor nieuwe schijven adviseer ik montage onderin. Schijven die altijd horizontaal hebben gedraaid, zou ik bovenin plaatsen. Voor de meeste gebruikers zal dit aantal inbouwmogelijkheden wel voldoende zijn.

De P180 is geschikt voor de (fullsized 12"x9,6") ATX-moederborden. Er blijft aan de rechterkant nog ongeveer 4,5cm over en aan de bovenkant ongeveer 2,5cm. Als je de bovenste fan weghaalt, dan wordt dat 4,5cm. Een CPU-koeler mag dus ook uitsteken over de rand van het moederbord. Er is echter maar een paar mm ruimte aan de onderkant. Het wegwerken van kabels is dus iets waar je even over moet nadenken. Je kunt ook even een kijkje nemen bij de link in de eerste post.

Het moederbord is direct op het frame geplaatst. Ik vind dat bij deze kast geen werkelijk probleem. Het voordeel is dat, ook omdat de kast 20,5cm breed is, er veel ruimte in de P180 overblijft voor exotische vormen van koeling.

Voeding

De Antec Performance One P180 wordt zonder voeding geleverd. Dat geeft je de vrijheid om de PSU van jouw keuze te installeren. Let dan uitermate goed op de lengte van de bekabeling en check en double check. Door de plaatsing onderin is het afhankelijk van de layout van het moederbord welke voedingen in aanmerking komen. Ook de lengte van de voeding is belangrijk. De ruimte naar de ventilator is beperkt. Mijn Antec Smartpower 2.0 450W is 16cm lang en dat gaat nog prima.

Weglaten van de fan is ook een mogelijkheid, maar dan kun je geen moderne PSU's meer gebruiken die betrekkelijk weinig airflow bieden (laat staan passiefgekoelde).

Verkoeling

Dat vind ik bij deze kast een betere titel dan koeling, want de mogelijkheden van de P180 zijn ronduit formidabel op het punt van luchtkoeling. Standaard zijn er drie stille 12cm Tri-Cool fans gemonteerd. Eén "dikke" van 38mm in het midden van de onderkamer. Door de luchtverplaatsing van 36CFM bij 17dBA (opgave Antec), dan wel 39CFM bij 23dBA (meting SPCR) op de laagste stand van de schakelaar zijn mijn twee Samsung's normaal 21-23 graden C koud. De schijven onderin zijn met voldoende onderlinge afstand verticaal ingebouwd met siliconen ringen tegen het doorgeven van trillingen. De maximale temperatuur bij stress testen is 43 graden geweest. Als je de onderkamer afsluit zoals het is bedoeld, heb je in feite een windtunnel. Bij mij niet of nauwelijks hoorbaar; maar je voelt aan de zijkanten naast de deur een luchtstroom.

Zo'n luchtstroom voel ik ook ter hoogte van de bovenkamer. Daarin zijn twee fans (25mm) gemonteerd achter ragfijne honingraat-intakes. Eén aan de achterzijde en één in de bovenkant. De claim van Antec is een luchtverplaatsing van 39CFM bij 25dBA; die waardes zijn volgens SPCR 28, resp. 20. Het zal wel, maar ik vind ze gewoon stil.

Ik heb ook de meegeleverde airduct in gebruik. Voorlopig alleen passief met mijn simpele grafische kaart, maar het scheelt 5 graden in de temperatuur van mijn processor. Dit heb ik een aantal malen redelijk goed uitgetest. Ik heb er zelf een 80mm fan in gemonteerd, maar deze is nog niet eens uitgeprobeerd.

Aan de voorkant is er nog een mogelijkheid voor een 12cm fan. Over de wenselijkheid ervan kan ik geen uitspraak doen, want daar heb ik geen schijven zitten. Ik weet wel dat er een goede luchtstroming is, en dat ik het windgeruis geen probleem vind. Al verwacht ik wel dat ik de niet overdreven luide boxed koeler ga vervangen, want dat is nu de grootste lawaaimaker.

Bij stress meet ik nu 54 en 32 graden voor respectievelijk de Prescott processor en het moederbord. Idle is de processor 28 graden. Alle temperaturen bij een omgevingstemperatuur van 19-20 graden. De drie standaard fans zijn voorzien van drie-standen schakelaars om de koeling te kunnen instellen naar eigen behoefte. Voor de één prima, voor iemand die bijvoorbeeld voor gamen regelmatig de snelheid wil kunnen wisselen, is het wel lastig dat de schakelaars binnenin zitten. Dan kun je beter een fancontroller inbouwen.
Oh ja, nog wat. Bij de twee fan intakes aan de voorkant zitten filters. Af en toe eens wassen! Scheelt in de temperatuur. De inlaatopening voor de airduct is niet voorzien van een filter. Ga je hem niet gebruiken: met alu-tape vanaf binnenkant dichtplakken. Gebruik je hem wel: trek een stuk panty o.i.d. over de bevestigingsvoet. Je had 'm toch al verwijderd.

Vormgeving

De Antec P180 is een strakke kast zonder enige vorm van "opleukers". De matte aluminium zijkanten en de zwarte behuizing geven een bijna statige uitstraling. Dan vergeet ik maar even het kierende deurtje. Je houdt er wel van of helemaal niet.

Installatiegemak

Na de airduct te hebben verwijderd, hoefde ik alleen de stand-off voor slot B in te schroeven om te kunnen beginnen met de installatie van het moederbord. Nu heb ik nog twee van die dingen over. Werk de benodigde kabels van de voeding naar boven door het met een plastic schuif afsluitbare gat naar de bovenkamer. De PSU zet je vast met een soort kap met vier schroefjes. Ook aan de achterkant borg je de PSU als gebruikelijk met schroefjes. Zowel op het frame, als op die kap zijn dunne siliconen strips tegen eventuele resonantie geplakt. Je kunt nu met de duimschroef dat gedeelte afdichten.

Harde schijven monteren is uiterst simpel. De kooi van keuze uitnemen en de schijven (niet te) vastzetten; stroom- en datakabels vastzetten, en de kooi terugplaatsen. De bovenste kooi voor twee horizontaal te plaatsen drives heeft uitneembare trays. Ik heb mijn SATA-schijven onderin. Wellicht dat ik mijn data-kabels nog eens vervang door kabels met haakse aansluiting; door de geringe buigzaamheid van die kabels loop je het risico dat een kabel tegen de fan kan aankomen. Nu het rechterplaatje tussen onder- en bovenkamer vastzetten met de gemonteerde duimschroef.

CD/DVD drives schuif je met plastic geleiders in een slot dat je vrijmaakt door de frontjes te verwijderen. Dat gaat heel eenvoudig. Het metalen afschermplaatje moet je weghalen door het drie of vier keer weg te draaien. Dat zal iedereen toch ook wel kunnen zonder hulpmateriaal.

Wat je aan hulpmiddelen niet direct gebruikt, bewaar je gewoon in de kast. De geleiderails aan de airduct; de kleine onderdelen in het kastje aan de achterkant van de kooi voor de horizontale schijven.

Mocht jouw moederbord geen standaard Intel 10-pin connector hebben, dan gebruik je de losse aansluitingen voor audio. Sluit USB-poorten en eventueel FireWire aan. Alle kabels zijn duidelijk voorzien van een label en van voldoende lengte.
De fans hebben alle een doorlus-molex, zodat het aansluiten ook eenvoudig is. Al met al een snel en simpel klusje. Dan resteren natuurlijk de grafische en eventuele andere kaarten.

De fan in de onderkamer is met vier beugeltjes vastgehaakt aan het frame en kan met één beweging worden weggenomen. De fan aan de achterkant is vastgeklonken, maar ik kan me ook niet voorstellen waarom je die stille fan zou willen weghalen. De fan aan de bovenzijde is vanaf de buitenkant met vier schroefjes gemonteerd. Die kan dus gemakkelijk worden verwijderd, als je een CPU-koeler hebt die een paar centimeter uitsteekt over de rand van het moederbord.

Modbaarheid

Ik ben geen modder en heb dan ook niet veel fantasie. Volgens mij moet je echter aannemen dat de modbaarheid van deze mooie stille kast zeer gering is. Maar je weet maar nooit. Klik bijvoorbeeld eens op sidewindow.

De P180 is bepaald geen budgetklasse. Kijk je naar alle aspecten en de logische alternatieven, dan is de prijs-/prestatieverhouding volgens mij uitstekend.

Kwaliteit schuilt vaak in details. Als je het uiterlijk van deze kast niets vindt, dan zul je waarschijnlijk ook geen oog hebben voor de vele kleine en soms plezierige eigenschappen van de P180.
De goede afwerking, de stille en in mijn ogen mooie kast, de ruimte vóór (dus eigenlijk boven) het moederbord voor exotische koelers voor de processor. Maar er blijft altijd nog iets te wensen over; ik wil er nog wel één als vervanging van mijn Tower.

Heb jij ook een Antec Performance One P180?

Hier een aantal interessante links m.b.t. de Antec P180, die ik zal proberen actief te houden.

Draad op ons eigen GoT over de P180:
forum: [CASE] Antec Performance One P180

AnandTech:

Antec P180 Review, Part 1: A Silent System:
Page: 1/4
(6688 total words in this text)

Antec P180 Review, Part 2: The Whole Nine Yards:
Page: 1/12
(31868 total words in this text)
Dit artikel gaat met name in op de verschillende mogelijkheden m.b.t. koeling.

Toms Hardware user reviews

Antec geeft PDF-file en videoclip over "het deurtje":

Link voor nette manier van kabelmanagement:
kabelmanagement.
Wat ik mij nou af vraag, wordt je voeding nu niet veel warmer dan normaal?. Ik heb namelijk een OCZ Modstream, en die heeft dus maar 1x 120 mm fan onder in de voeding zitten, maar waar moet deze nu zijn lucht vandaan halen? Want zit nog erg te twijfelen tussen de Stacker en P180. Want dat komt niet echt naar voren in deze review. Wel dat er niet zoveel ruimte is, maar niet of de voeding nou "veel" warmer wordt dan normaal
Ik begon met een Cooler Master 450 met een fan aan onder-/bovenkant. Die zit nu in mijn Tower. De Antec heeft een push/pull-systeem in een horizontale flow. De PSU zelf is nooit warm. De uitstroomlucht is lauw. EÚn exhaust-fan schakelt pas in als de PSU te warm wordt.
Ik denk dat de plaatsing van fans niet veel te maken heeft met de warmte. Ik noem mijn temps: 23 graden. De Maxtors in mijn Tower zaten op 40 graden.

[aanvulling]
Ik begrijp dat OCZ ook 16cm lang is. Wat mij betreft moet je dan op uiterlijk van de behuizingen beslissen. De Antec is voor mij de winnaar in koelte.
Goeie survey! Uitgebreid en alle relevante links (die ik ook heb gevonden althans) staan erbij.

Ben zelf ook erg tevreden met de P180. Op het bolstaande alluminium na dan. Ik mis in je survey alleen wat meer over jouw ervaring met de front door. Ik heb het probleem dat het alluminium bol gaat staan in elk geval wel. En dan heb ik het niet alleen over "het niet naadloos aansluiten"... Zelfs mijn zijpaneel begint het alluminium eruit te 'springen'. Het is werkelijk zorgwekkend... :'(

Ik heb Antec benaderd. Ze hebben mij netjes een nieuwe front door beloofd....
I will check with my colleague for your matter and will arrange to send a new front door of P180 to you ASAP.
...Laat nog weten hoe het afloopt. Met mijn zijpaneel ga ik denk ik maar terug naar de winkel.

Verder natuurlijk topklasse. Over de 'kwaliteit' van het plastic kun je twisten. Zoals in de reviews van SPCR te lezen valt, is het plastic van een 'zacht' soort dat niet makkelijk lijkt te breken. Dat maakt het ook mogelijk om de front door te verwijderen zonder pinnetjes af te breken. Je kunt het zien als een voordeel of als een nadeel (aestetisch gezien dan)... ;)

Goeie review verder iig!
Je moet wel bedenken dat dit de survey van AES is en dat als hij geen problemen heeft met het deurtje, hij dat ook niet persÚ hoeft te vermelden. Er zijn immers al genoeg reviews van deze kast op t.net te vinden waar de bouwkwaliteit van het deurtje wel genoemd wordt. Maar wel een erg vervelend mankement aan een verder geweldige kast, dat vind ik ook.
Ik heb hetzelfde probleem, de deur aan de voorzijde is fors verbogen. Antec heeft mij een nieuwe deur toegestuurd, deze bleek hetzelfde probleem te hebben. Zijpanelen vertonen hetzelfde probleem, in mindere mate.

Probleem wordt veroorzaakt door temperatuurverschillen tijdens het transport. Antec verwacht pas in februari deuren/zijpanelen op voorraad te hebben waarbij dit probleem verholpen is.

Ik heb zelf ook wat problemen met de fan an de bovenzijde, maakt behoorlijk wat lawaai. Staat in de laagste stand. De kast is verder een van de stilste. Valt me tot nu toe tegen hoe veel moeite ik moet doen om alles in orde te krijgen.
Ik vind ook dat de fan bovenop veel lawaai maakt. Dat geldt ook voor die aan de achterkant maar dat is tenslotte ook dezelfde.
Ik ben van plan te expirimenteren met andere fans en ook met regelaars. Gezien het feit dat de kast een geweldige airflow heeft wil ik ook schakelaartjes plaatsen die de fans (i.i.g. die bovenop) uit kunnen zetten. Als ik niet aan het gamen ben is die eigenlijk niet nodig.

Mijn deurtje is ook een beetje verbogen maar nog niet genoeg om actie te ondernemen.
Ik ben van plan te experimenteren met andere fans en ook met regelaars
Aan wat voor fans denk je dan? Ik overweeg om de fans te vervangen door Papst fans, maar ik weet niet precies welke ik dan moet nemen. Het is mij niet duidelijk hoeveel toeren de standaard fans maken, dus weet ik ook niet welk type Pepst fan ik erin moet zetten. [ik denk aan een fan met max. 1.500 rpm]

Ik heb vaker gelezen dat de fan aan de bovenzijde lawaai maakt.
Je hebt zelf de kast, dus neem ik aan ook "het manual". Daar staat in dat de door jou bedoelde fans draaien op resp. 2000, 1600 en 1200RPM.
Hey AES, prima review! :P
Lekker uitgebreid, bij deze wat mij betreft genomineerd voor User Review...
Hoop dat je er nog meer gaat schrijven!
Ook heel fijn dat je nog links geeft naar interessante andere reviews en artikelen, dat doen er niet veel, maar zo wordt het wel een stuk vollediger.
Bedankt LaoTze. Mijn deurtje staat wel iets bol en zoals in review vermeld, kiert daardoor. De zijpanelen zijn nog in orde. }:O
De link naar Tom's Hardware Guide werkt niet meer.
Damn nice review :) Ben er ook van plan 1 te kopen, dit helpt me om me over te halen haha
Moest er 2 mailtjes aan wijden, maar deurtje keurig de volgende dag ontvangen! ...Nu nog kijken of het uitmaakt.

Met mijn zijpaneel ben ik teruggegaan naar de winkel. Ook die wordt netjes besteld. Call me een sucker voor design, maar ik vind een designkast van 128 EUR, daar mogen de alluminium panelen niet gaan 'kroepoeken', toch?