Logitech MX Ergo

Specificaties Radiogestuurde muis en 380dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Ergo Review

pjotter32 30 maart 2018, laatste update op 30 maart 2018, 387 views Product gekocht

Logitech MX Ergo

Voor lang gebruik zeer comfortabel. Valt zeer goed aan te wennen. Zelf toch weer teruggegaan naar een normale muis.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Zeer comfortabel
  • Op meerdere apparaten te gebruiken
  • Lange acuduur
  • Draadloos
  • Weinig bewegingsruimte nodig

Minpunten

• Geen USB-C aanwezig
  • Geen mogelijkheid tot instellen macro's op muistoetsen
  • Bij druk vanaf de achterkant klikt de bal er een beetje uit
  • Geen ruimte voor usb-adapter

“Wat heb jij voor random muis?”, “Dat werkt toch voor geen ene meter”. Dit waren de 1e reacties toen ik met de Logitech MX Ergo op kantoor aankwam. Nu zullen veel mensen dit denken, maar voor de geïnteresseerden ga ik jullie meenemen naar de wereld van de trackball.

Waarom heb ik een trackball gekozen

Net zoals de meeste mensen ben ik begonnen in de tijd van de ‘balmuis’ op de computer in de woonkamer. Hierna werd het verloop van tijd steeds anders. Van een goedkope optische muis, naar bij de laptop behorende ‘claw-muis’ en hierna de voor Sinterklaas gekregen Sharkoon Fireglider. Tot mijn laatste normale muis de Sharkoon Skiller SMG1.

Het kwam echter zo ver dat ik mijn studie niet haalde en een tussenjaar in ging. Dit betekende werken en van het een op het ander belandde ik bij een semi-fulltime baan op kantoor. Nu ik nog meer achter de computer ging zitten dan ik al deed. Hierop en mede door het feit dat ik bij een klant een trackball moest gebruiken besloot ik hier eens naar te kijken. Ik las al snel dat het meer ergonomie zou geven en ook al heb ik nog geen RSI of dergelijke, vond ik het geen probleem om alvast preventief bezig te zijn. Toen ik ook nog een lange treinreis moest maken, nam ik een beslissing we gaan ervoor.

Verpakking + inhoud

De verpakking is deels anders dan ik had verwacht voor toch een “zakelijk” product. Een mooi strakke afwerking aan de voorkant met een plaatje van de muis en op de achterkant een overzicht van de belangrijkste features van de muis. Wat me echter verraste was het feit dat net zoals bij game muizen de verpakking een ‘deurtje’ had waarachter je de muis kon zien.

Als we de MX Ergo uit de verpakking halen dan wordt je nogmaals begroet met de plastic cover. Deze kan je er zo af tillen en dan komt eindelijk het moment dat je je nieuwe speeltje aan kan raken, maar hier gaan we zometeen over verder.

Op de muis na zit er een usb--->micro-usb kabel (helaas geen usb-c) in, de ‘Logitec Unifying Adapter’ en een boekje over het weggooien van de batterij mocht deze ooit kapot raken.

Er word gebruikt gemaakt van een standaard mini adapter.

De muis zelf

Een paar speerpunten voor de muis.
  • De muis lijkt de perfecte grootte, hij ondersteund mijn middelmatige hand helemaal en de kromming voelt gewoon goed. Ook is er een zachte laag over de muis aangebracht en voelt hij door al deze punten zeer comfortabel.
  • Het is mogelijk om de muis in een stand te zetten van +20 graden. Dit zorgt ervoor dat je hand een meer natuurlijke houding aanneemt. Ga maar eens staan met je handen langs je zij en til ze dan op alsof je achter je bureau gaat zitten. Nu zie je dat je handen niet plat liggen, maar onder een hoek staan. Dit merk ik ook als ik de muis in de 20 graden stand heb staan en hem dan naar de platte modus duw. Dit voelt toch een stuk minder natuurlijk aan.

Was het het waard om 100 euro uit te geven en over te stappen naar deze comfortabele trackball. Nee, voor mij niet. Ik merkte toch dat ik na het gamen liever verder ging met mijn normale muis dan dat ik de MX Ergo er weer bij pakte. Ook het gedoe om telkens naar werk de adapter en de muis zelf mee te nemen was de moeite niet waard.

Dit maakt de muis er echter niet minder op. De muis is zeker voor trackball liefhebbers een fantastische muis. Hij is zeer comfortabel en werkt verder goed en vloeiend. Ook is de accuduur prima. Maar voor mij is het hem niet geworden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is de eerste review die ik schrijf. Mochten jullie nog tips hebben laat het gerust even weten.

Heb jij ook een Logitech MX Ergo?