Specificaties HTPC, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec New Solution NSK1380 Review

Poenzkie 2 maart 2010, laatste update op 6 september 2010, 544 views

Antec New Solution NSK1380

Pluspunten

• 3 x 3,5'' schijven
  • Los frame voor schijven en cd speler

Minpunten

• Inbouwen kost veel moeite
  • Bovenpaneel en zijpanelen deels van plastic

Kwaliteit voeding Score: 4
Na een lange tijd gedraait te hebben op een simpel netwerkschijfje begon het bij mij toch wel te dagen dat mocht deze elke schijf is kapot gaan, ik wel mooi al me data kwijt was. Dus wilde ik een NAS aan gaan schaffen die schijven in RAID 1 kan draaien zodat mocht er een schijf kapot gaan ik niet al me data kwijt zijn. RAID 1 is natuurlijk geen backup. Maar me data staat een stuk veiliger dan op een enkele schijf. Na lang gezocht te hebben naar bestaande NAS behuizingen begon het me te dagen dat ik beter zelf een NAS zou kunnen bouwen icm FreeNAS. Omdat de mogelijkheden die je hier mee hebt veel uitgebreider zijn dan met een standaart NAS behuizing. En mocht ik ooit gaan upgraden dan heb ik niet een NAS behuizing over maar heb ik normale PC hardware over die ik makkelijker weer opnieuw kan gebruiken.

Na heel veel gezocht te hebben kwam ik op de Antec NSK1380 uit. Mede omdat hier 3 x 3,5'' en 1 x 5,25'' in past. Na een tijdje gezocht te hebben naar een 2de hands model kwam me vakantiegeld binnen en besloot ik alles maar nieuw te gaan kopen.

Bouwkwaliteit en afwerking
In eerste instantie lijkt de bouwkwaliteit goed. Tot dat je de case openmaakt en er achter komt dat het bovenpaneel en de zijpanelen voor het grootste gedeelte uit plastic bestaan. Dit nog tot daar aantoe maar ook de haakjes waarmee de panelen vanklikken op het frame zijn van plastic en voelen niet heel solide aan. Verder kwam ik nog een ontwerp foutje tegen. Als je de HDD's die aan de zijkant hangen vast schroeft met de bijgeleverde schroeven (die voorzien zijn van rubber voor geluidsdemping) dan komen deze schroeven tegen het bovenpaneel aan als je deze er weer op wil zetten. Wat zorgt voor een bovenpaneel dat er niet goed meer op wil en op krassen op de metalen plaats die aan de onderkant van het bovenpaneel zit.

Het uitneembare frame voor de HDD's en CD speler is dan wel weer goed gevonden. Alleen aangezien de voedingskabels niet lang genoeg zijn kan je dit frame niet meer naar boven doen als je de voeding heb aangesloten.

Inbouw- mogelijkheden
Er kunnen in deze case 3 3,5'' HDD's ingebouwd worden en 1 CD/DVD speler. De case bied plaats aan een mATX moederbord en hiermee zit de case dan ook heel erg vol.

Koelings- mogelijkheden
Er zijn weinig koelings-mogelijkheiden. Je zal het moeten doen met de fan die ingebouwd zit in de voeding(120MM) en met een bijgeleverde PCI slot koeler. Op het moment van spreken heb ik deze nog niet ingebouwd maar dit lijkt ook niet nodig. En natuurlijk de CPU fan. Ik heb de stock Intel koeler erop gezet. Wat ook maar weer netaan past. Na 4 dagen dag en nacht gedraait te hebben en constant data gekopieert te hebben komt de tempratuur niet boven de 40 graden uit.

Vormgeving
De vormgeven van de case vind ik zelf erg mooi. Bij mij komt hij welliswaar achter een schot te staan maar deze case zou ook niet misstaan onder de TV.

Installatie- gemak
Het inbouwen van de hardware was een hele klus. Ik heb van te voren de voeding er maar even uit gehaald omdat het op deze manier iets makkelijker was om overal bij te kunnen. 4 van de 6 moederbord steunen waren voorzien van haakjes die in de gaatjes van het moederbord schuiven. Dit scheelde wel aangezien je dan nog maar 2 (makkelijker bereikbare) schroeven hoeft vast te draaien. Eigenlijk is de case ook veel te klein als het moederbord er samen met de voeding in zit gaat het nog maar als je vervolgens het HDD frame erbij hangt (die bij mij helemaal vol gebouwt zit) kom je tog eigenlijk wel wat ruimte tekort om je HDD's aan te sluiten. Ook kwam ik er op het laatst achter dat ik de P4 stekker op het moederbord vergeten was aan te sluiten. Helaas zat deze aansluiting onder de voeding. Wat voor een hels karwei zorgde om deze er nog in te krijgen.

Modbaarheid
Ik heb de case nog niet gemod. Maar er lijkt ook vrij weinig ruimte voor te zijn.

Kwaliteit van voeding
De kwaliteit van de voeding lijkt goed. De voeding heeft 350 watt en is voorzien van een 120mm fan. Ik heb de case nu helemaal volhangen maar heb nog geen problemen gehad met de voeding. Wel kwam ik 1 keer sata power tekort waardoor ik een verloopstukje van molex naar sata moest halen. Toch wel raar dat in een case waar 4 sata apparaten zouden kunnen er 3 sata voedingsstekkers aan de voeding hangen. Terwijl er wel 4 molex stekkers zijn.

De prijs was 94 opzich vind ik dat nog wel meevallen. Hij kon wel goedkoper maar omdat de rest van de hardware goedkoper was bij Databyte heb ik alles maar in 1 keer gekocht.

Natuurlijk is de prijs wel hoog als je kijkt hoe kleine case je er voor terug krijgt. Maar dit lijkt normaal bij zulke kleine cases.

Al met al ben ik heel tevreden met mijn aankoop. Het inbouwen zal wat moeite kosten maar als het eenmaal zit blijft de case op een goede temperatuur

Heb jij ook een Antec New Solution NSK1380?