Tweakers zegt: 6,5

Huawei P20 Lite Dual Sim Zwart - Reviews

Specificaties 5,84" • 2220x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P20 Lite Dual Sim Zwart Review

Sebke 24 maart 2018, laatste update op 31 maart 2018, 6.353 views Product gekocht

Huawei P20 Lite Dual Sim Zwart

Gekocht als vervanging van p8 lite, tot nu toe niets dan lof, eindelijk! In tegenstelling tot p smart en mate, toch gewoon 5ghz WiFi. Groot scherm waarin de gevreesde notch naar mijn mening erg meevalt. Batterij duur is meer dan genoeg. Het toestel werkt soepel en betrouwbaar. Een aanrader!

Pluspunten

• 5ghz wifi
  • Groot scherm middels notch
  • Snel
  • Ligt lekker in de hand
  • Accu duur meer dan voldoende voor een dag intensief gebruik
  • Emui schil soepel en intu´tief
  • Notch is zo weggewerkt dat deze enkel de status balk be´nvloed
  • Mini jack 3.5mm

Minpunten

• Glazen achterkant wellicht kwetsbaar
  • Glazen achterkant glijt erg makkelijk over stoffen ondergrond
  • Scherm resolutie wordt standaard slim afgesteld, goed voor batterij slecht voor de beeldkwaliteit, is aan te passen zie full review
  • Camera vereist meer inzicht dan voorheen. Leuk voor een kiekje maar door vele instelmogelijkheden ook soms lastig.
  • Niet waterdicht

Camera is redelijk uitgebreid qua opties, flitser wordt niet altijd direct gebruikt. Maakt desalniettemin best aardige kiekjes. Maar het blijft een camera van een smartphone.

Als je al Huawei gewent bent veranderd er op zich niet veel. Wel is de mogelijkheid erbij gekomen om alle applicaties in een lade te plaatsen, dit kon met de p8 lite nog niet.

Accu is merkbaar sterker dan zijn voorganger. Ondanks het grote beeld gaat deze toch langer mee. Ochtendje internetten? Eerst was dat zo 43 procent eraf nu slechts enkele procenten.

Over de prestaties in vergelijking met de p8 lite. Alles start werkelijk veel sneller op en voelt zodoende erg intu´tief. Het maakt het werken in verschillende apps erg makkelijk. Er hoeft niet meer gewacht te worden tot de app geopend is.
Kanttekening hier bij is wel dat lange feeds zoals Facebook in het begin of bij snel scrollen wat kunnen haperen.
Even later lijkt het dan wat beter te gaan.

Dan nog even de notch. Als je in je browser aan het werk bent. Dan zie je hier niets van. Dit omdat de informatie balk over bereik en batterij duur automatisch zwart kleurt en zodoende de notch 'verbergt'

Korrelige tekst in chrome: Onder instellingen is bij weergave de schermresolutie in te stellen. Deze staat standaard op slim. Prima voor de batterij.. Maar levert ook af en toe slechte korrelige tekst in Chrome op. Dit veranderd in fhd+ en probleem was opgelost.

- na volle dag redelijk intensief gebruik nu 40% batterij over.

Update van batterij een aantal dagen later gemiddeld 50% gebruik aan het einde van de dag. Maar dit zal ook aan het gebruik liggen, appje, mailtje, nieuwssites etc.

Hier onder een aantal foto's bij bewolkt regenachtig weer en met wat zonniger weer.
Ook een aantal binnen bij kamerlicht met en zonder flits.

31-3 eerste update van Huawei ontvangen. Helaas nog geen update naar Android 8.1 enkel een beveiligingspatch naar 1 maart 2018 van Google.

Ondertussen 6 dagen in mijn bezit en zeker nog geen spijt.
Betaalde prijs 288 euro (icm verlenging)

Heb jij ook een Huawei P20 Lite Dual Sim Zwart?

Bedankt voor je (snelle) review. Mag ik vragen waar je dit toestel gekocht hebt voor die 288 Euro?
Dat was een abbonentsverleging via belsimpel icm telfort
In eerste instantie was het toestel nog 369 geprijsd een dag later toen mijn pre order al geplaatst was, werd de prijs verlaagd. Hierop contact gezocht met klantenservice.. En warempel bestelling aangepast en dus gekocht voor 288 (ik blij)
Ah ok. Dacht dat het om een los toestel ging, maar icm een abonnement krijg je ook vaak korting natuurlijk. Bedankt voor je snelle reactie.
zou je ook wat genomen foto's met de p20 lite willen toevoegen onder verschillende licht omstandigheden? dit zou je review een enorme boost geven. ;)
Zal ik binnen kort even doen
foto's toegevoegd. Deze zijn wel verkleind gezien de maximum upload grootte van 4 mb.

[Reactie gewijzigd door Sebke op 28 maart 2018 19:49]

je zou kunnen proberen dit te doen middels externe partijen zoals https://imgur.com/upload of nl.imgbb.com afbeeldingen staan daar niet voor eeuwig. maar toch zeker wel een maand of misschien zelfs langer.
Over de camera, ik heb op het moment ook nog de p8 lite en het nadeel van deze telefoon (en voorgangers bij huawei) is dat de camera erg sloom is. Als ik een foto wil maken klik ik op de shutter en dan duurt het altijd even voor hij de foto daadwerkelijk maakt. Waarschijnlijk omdat hij dan opnieuw goed scherp stelt. Maar dit is natuurlijk niet zo fijn als je even snel een foto wilt maken. Is dat bij de p20 lite beter?
Dit is niet te vergelijken. Camera app start vrijwel direct. Klik ik op foto dan is de foto direct scherp genomen.
Eventueel eerst het specifieke deel wat je scherp wil fotograferen aanstippen. Daarna direct scherp direct gemaakt / genomen. Dit gaat dus echt veel sneller dan dat de p8 lite dit deed. Zal dit ook verwerken bij het kopje camera in de review

[Reactie gewijzigd door Sebke op 30 maart 2018 13:39]

ik ben van plan deze telefoon ook aan te schaffen alleen mijn vader vertrouwd het niet allemaal (hij heeft zelf een samsung s8 plus) hij noemt het chinese troep het is huawei, met samsung ben je veiliger, heeft u enkele problemen ermee gehad tot nu toe?!?
Werkelijkwaar fantastische telefoon. Enige wat ik kan bedenken in verschil is de emui schil die Huawei er zelf overheen zet. Waardoor het net wat anders oogt.
Buiten dat zie ik geen verschil behalve de prijs... Echt prima!