Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart

Specificaties 5,8" • 2960x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart Review

Deejac 24 maart 2018, laatste update op 25 maart 2018, 6.392 views Product gekocht

Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart

Een mooie telefoon, met Dual SIM, geweldige camera en een goede bel kwaliteit. Een upgrade waard van de S6/S7? Voor mij wel!

Pluspunten

• 64Gb standaard geheugen
  • Dual SIM
  • Snelheid
  • Camera
  • Bel-geluid
  • Is mind lomp groot

Minpunten

• Hoeveelheid "overlappende" apps
  • Kwetsbaarheid

Hoi Allen,

Ik wilde eigenlijk een aantal vragen stellen op het forum over de Dual - Sim functionaliteit, maar het verhaal werd langer en langer en leek steeds meer op een review. Dus bij deze een "eerste indruk" review.

Ik heb afgelopen vrijdag de nieuw S9 aangeschaft en hij moet mijn twee oude toestellen vervangen:
- Prive: Motorola G3
- Zakelijk: S7 Edge

Korte eerste indruk:
Prima toestel. Vooral het inloggen, de ligging in de hand, en het bel (telefoon) geluid, is stukken verbeterd t.o.v. de voorgaande S7.

Vorm en uiterlijk
Ik ben nog steeds niet kapot van het Edge scherm en het heeft imho 0,0 toegevoegde functionele waarde. Duidelijk een gevalletje van technology push (hetzelfde als curved TV). Ik heb voor de S7-Edge een normale S6 gehad, en die is en blijft qua vorm wat mij betreft gewoon het beste. De S6 oogt gewoon veel minder kwetsbaar met de aluminium rand, dan het glas van de S9. De S9 voelt verder fijn aan, maar is erg glad. Het Samsung logo is weg, net als de home button. Deze laatste is nog wel actief als je hard op de onderkant van het scherm drukt (werkt goed). Het ziet er daardoor erg mooi, clean, maar erg kwetsbaar uit. Wil je iets wat gewoon wel tegen een stootje kan, neem dan bijvoorbeeld een Motorola, dan kun je het absoluut noodzakelijk "lelijke" hoesje weglaten. Het mooie uiterlijk gaat nu ten alle tijden verhuld onder een jammerlijk hoesje. Maar de S9 is met €850,- gewoon te duur om zo kapot te laten vallen.

Foto, (gemaakt met de Moto G3):
De S9 on top, S7 Edge midden en S6 onder. De S9 heeft weer bijna het formaat van de "oude" S6, wat een zeer positieve ontwikkeling is.

Dual SIM:
Ik had tot dusver geen ervaring met Dual SIM en dit was eigenlijk hetgeen wat me naar de S9 bracht (en dus ook deze review). Ik ben er erg blij dat het nu in NL beschikbaar is, zodat ik niet meer met twee telefoons hoef te slepen. Kort gezegd mijn huidige ervaring met Dual SIM is dubbel (of Dual 8)7 ).

Bellen
Nu komen mijn "als leek ervaringen" met Dual SIM. Het plaatsen van de SIM kaarten is duidelijk en gaat soepel. Vervolgens is het noodzakelijk om bij beide SIM kaarten in te loggen en kun je de voorkeuren voor een SIM kaart instellen voor "default": bellen, smsen, en datagebruik. Keuzes zijn voor bellen maar nèt iets uitgebreider: "SIM1", "SIM2" of "altijd vragen". Ik kan helaas niet standaard een tijdschema instellen, bijvoorbeeld tussen 9:00 en 17:00 "SIM2", of per contact selecteren welke SIM als default gebruikt moet worden. Er zullen hier vast andere apps voor zijn, maar had verwacht dat dit erin zou zitten. Als iemand andere ervaring of tips heeft hierover, meer dan welkom :) ???

Gegevens kopiëren
Nu moet je kiezen welke van de twee "oude" telefoons je gaat gebruiken voor het overzetten van data (contacten foto's etc.), twee telefoons gaat niet soepel. Aangezien ik voor beide oude telefoons hetzelfde Gmail account heb gebruikt, maakte het voor mij niet veel uit, de contacten waren immers hetzelfde. Het ging nog redelijk makkelijk en eigenlijk beter dan verwacht. Qua foto's loopt het gewoon net iets minder als je op beide oude telefoons belangrijke foto's hebt staan. Dit was voor mij geen ramp, want mijn foto album kon wel een grote schoonmaak gebruiken.

Whatsapp
Whatsapp, ging in eerste instantie redelijk goed. De telefoon staat toe om twee versies van whatsapp te installeren en te verifiëren met beide nummers. Uiteindelijk valt het dan toch een beetje tegen. Zo worden je contacten alleen ingelezen door de eerst geïnstalleerde versie van Whatsapp (bedenk dus welke SIM je als eerste wilt verifiëren.) In de tweede geïnstalleerde versie van Whatsapp krijg ik alleen 06 nummers te zien, behoorlijk irritant. Dat terwijl de contacten gewoon beschikbaar zijn op de telefoon. Ook komen er, vanwege het terugzetten van, "Whatsapp Images" twee zelfde genaamde directories in je galerij, met allemaal dubbele foto's, getagt op de datum van het... terugzetten :( Vooral de contacten lijkt me een vervelden bug, maar wellicht doe ik iets verkeerd???

Update 25-3-2018
Ik deed inderdaad iets verkeerd. Zo blijk er een selectie vakje te zijn bij dual massages apps. Te vinden onder: instellingen > geavanceerde functies > dual Messenger. Je kunt vervolgens aangeven of je selectieve contacten wilt. Dit vinkje moet in mijn geval uit.

Verder Software
Algemeen ben ik zeer te spreken over de verdere software of "bloatware" van Samsung, de browser is erg mooi full-screen en de addblocker(s) werkt goed. Andere software is soms wat minder. Ik zag een (voor mij) "nieuwe" feature, genaamd beveiligde folder. Leuk dacht ik, laat ik de privé e-mails daar binnenkomen. Maar dat werkt toch niet, want dan zijn ook je prive agende items niet zichtbaar in je normale agenda whidget. Bovendien wordt ik een beetje simpel van de hoeveelheid "ik doe hetzelfde, maar toch net anders" apps. Ik heb er gewoon een paar uitgezet. Bijvoorbeeld ik Google iets op de search balk (whidget), dan opent een verkapte versie van "Chrome-isch" browser, daarnaast heb je gewoon openen "Chrome" browser (niet te verwijderen, dus uitgezet.) en "Internet" van Samsung (deze lijkt het beste imho). Dit was voorheen overigens ook al, maar het blijft irritant aanvoelen.

Een ander voorbeeld zijn de onderstaande 4 apps die eigenlijk (té) veel overlap hebben:
- agenda app, je kunt hier zoals verwacht afspraken en meldingen laten verschijnen op een bepaald tijdstip/datum.
- tasks Dit zit binnen de agenda app, niet te verwarren met Office tasks, nee dit is weer anders. :/ Hierin kan je een korte taak aanmaken en deze verschijnt dan voor een tijdstip/datum als notificatie. Overigens wel zichtbaar in je agenda.
- notes (mooie app overigens), waarin je onder andere een lijstje met taken kunt maken met een soort vinkje (to-do lijstje).
- reminders Een applicatie waarin je een korte reminder kunt zetten van een taak en daarin een to-do lijst. Je kunt hierin ook een notitie verplaatsen, werkt wel goed. Maar het to-do (vink) lijstje wordt dan weer niet overgenomen uit je notes en moet je los aanmaken. Ook is, bij het voltooien van een reminder, de notitie niet verwijderd. Overigens kun je een reminder net als een taak op een bepaald tijdstip/datum zetten. Deze staat dan weer niet in je agenda...

Volgen jullie het nog? Nee, ik ook niet helemaal. Ik heb gewoon keuze stress als ik er bijvoorbeeld morgen ochtend aan herinnerd moet worden, om de was uit de droger te halen. Waarschijnlijk zet ik dan gewoon een wekker >:) Het lijkt me goed om tasks en reminders te verweven tot een app en dit wel in je agenda te laten zien.

Geluid
Bel-geluid, zowel microfoon als speaker, is super en dat is toch wel een beetje de basis van elke telefoon. Ook de veelbesproken externe speakers gaan hard en zijn prima voor een telefoon. Ik kan me wel voorstellen dat dit niet altijd een even goede eigenschap is, want hij gaat hard!

Carmera
Een woord fenomenaal. Duidelijk, vloeiende app, goede stabilisatie, een "echte" pro-modus en mooie beelden. Super slomo werkt grappig en kan functioneel zijn in sommige situaties. De emoticon feature is leuk voor de Instagram en/of de Wordfeud generatie, ik val er net tussen en het is niet helemaal aan mij besteed. De selfie camera is ook veel beter en lichtsterker dan de voorgangers die ik ken. Je kunt de selfies maken met de hartslag sensor aan de achterzijde, erg handig.

Foto kwaliteit is gewoon weer een slag beter. Niet meer pixels, gewoon beter en scherper. Om dit te vergelijken heb ik een bijna lege fles wijn, een afgestorven blad en de Moto G op de foto gezet. Alle foto's zijn binnen genomen met daglicht rond 17:00 (semi-schemer), in automatische stand.

Allereerst de Samsung S6:

Dan de foto's van de Samsung S7 edge:

Samsung S9:

Nogmaals het zijn allen zeer goede foto's voor een smartphone, maar je ziet het resultaat van 3 jaar doorontwikkeling. Vooral in scherpte bij de getoonde situatie zie je veel verschil. Neem als voorbeeld het detail op het blad.

Waarin je bij de S6 meer tegen ruis/compressie kijkt, zie je bij de S9 duidelijk dat ik wat vaker had mogen afstoffen. De foto's zijn inmiddels gewoon beter dan mijn travelzoom gekocht in 2013 (SONY HX9V)

Een zeer mooie telefoon die, voor mij zeker, het upgraden waard is! Simpel gezegd vanwege de Dual SIM functionaliteit en de Camera kwaliteit. Wat ook opvalt is de bel-kwaliteit, gewoon beter de andere twee. Er zijn nog een aantal dingen te verbeteren als het gaat om Dual SIM, maar ik verwacht dat ik daar op korte termijn geschikte work arounds voor kan vinden. Wel jammer dat dit niet standaard 100% goed is met bijvoorbeeld Whatsapp. Maar ook ik kan iets verkeerd gedaan hebben. In het geval van Whatsapp werkt het dus wel uitstekend.

Samsung is qua apps goed bezig en gaat echt stappen vooruit t.o.v. drie jaar geleden. Het is en blijft wel vaak zoeken naar de app met de juiste functionaliteit voor de toepassing en erg vaak dubbel. Bixby werkt imho best goed en geeft leuke feedback, af en toe wel wat opdringerig met Samsung's eigen apps. Maar dat kun je allemaal uitzetten, ik ben benieuwd hoe dit verder ontwikkeld wordt.

Kom je nou af van een S6, dan zijn de stappen erg groot. Kom je van de S7 edge, heb je geen Dual SIM nodig, en stoor je jezelf niet aan het formaat, dan is €850,- gewoon te veel voor het getoonde verschil. De S8 heb ik zelf nooit gehad, dus daar kan ik geen praktijk uitspraken over doen. Maar heb je geen Dual SIM nodig, lijkt me een S8 gezien de kosten besparing, en hetzelfde design, een overweging waard.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart?

Hallo,

Ik heb zelf ook de S9 (Zwart DUOS). Ik heb alleen 1 probleempje: wanneer ik een video afspeel van wat ik heb opgenomen in de camera-app, is de microfoonkwaliteit echt ondermaats. Erg veel ruis en mijn stem klinkt heel vaag. Wanneer ik hetzelfde doe met de voice-recorder is er niets aan het handje. Alles is duidelijk en helder.

Heb jij daar ook last van of weet jij daar misschien iets op?

Groetjes

* Resolutie maakt geen verschil

[Reactie gewijzigd door milan01 op 31 maart 2018 12:28]

Wel grappig dat op de eerste foto het infrarood lampje van de S9 lijkt te branden. Schijnbaar geen IR filter op de Moto G3 ;)

Verder nette review!
Jouw telefoon ook niet. Hou het IR lampje van je telefoon maar eens voor de camera en druk op een knopje, Magic!
Mooie review!

Ik ben zelf overgestapt van moto g5 plus naar de s9 duos, maar vond het contact koppellen aan simkaart super handig. (kan ook zijn dat dit met oudere versie android te maken heeft). Dit kan dus volgens mij niet met de s9.

Heb je toevallig nog goede workarounds gevonden?

Opzich geen grote problemen om eens met een verkeerde sim zakelijk te bellen, maar ik heb ook collega's in het buitenland... Kan toch duur geintje worden.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar in de praktijk mee heb leren leven, en dus ook niet echt een oplossing heb uitgeprobeerd. Er zijn echter wel een veelbelovende apps die dit zou moeten doen, zie onderstaande link:

Ook zou het zo moeten zijn (op basis van een eerdere versie van Android), dat als je de sim voorkeur instelt op "altijd vragen", je vervolgens als bij een contact kan selecteren op keuze bewaren. Ik heb dit echter niet meer zelf geprobeerd. Maar lees dat dit bij diverse andere telefoons wel werkt.