Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book World Edition 1TB Review

lubbe5 28 februari 2010, laatste update op 28 februari 2010, 3.097 views

WD My Book World Edition 1TB

Pluspunten

• Ontwerp
  • Geluidsniveau

Minpunten

• Snelheid

Features Score: 3
Vorige week een My book World Edition(WD) aangeschaft dit omdat mijn oude WD USB Elements kapot was gegaan na 3 maanden.

Waarom een NAS?
De reden dat ik ben gegaan voor een netwerkopslag is: Omdat ik vaak Films via het netwerk stream en daarvoor altijd mijn computer aan moet aanhouden, leek dit de ideale oplossing.
Data overal in het huis altijd bereikbaar met een zeer laag verbruik/geluidsproductie.

Waarom de WD?
De reden dat ik voor de WD heb gekozen is de prijs en de GLAN verbinding.

Design
Ontwerp ziet er erg strak uit mooi klein compact. In een soort piano lak kleur.
Ook het led lampje(Wat je kan uitschakelen) beweegt als de night rider. ziet er erg leuk uit.

Snelheid
Snelheid via een Gigbit netwerk upload 19mb/s download 40mb/s cia Filezilla(FTP)
Via de bijgeleverde cd van WD dat de windows connectie gebruikt. upload 8mb/s download 20mb/s
Helaas niet de hoge snelheden waar WD mee adverteert(GLAN)

Configuratie
Makkelijk en overzichtelijk. Tevens is TwonkyMedia aanwezig.
Via de windows connectie heb je soms de juiste rechten niet. Met een FTP client heb je er geen last van.

Heb jij ook een WD My Book World Edition 1TB?

Geen last van teminste niet bij data eraf hallen.

De oude versie had performance issues bij de nieuwe versie is dit redelijk goed opgelost.

Versies zijn te herkennen aan:
Blauw rond lichtje voorkant= oude versie.
wit lichtje voorkant= nieuwe versie (als ik die foto,s zie heb jij de verbeterde versie).

Probeer eens data kopieeren over ftp met een ftp client.

Heb hier thuis de WD mybook world edition 1 TB (verbeterde versie).

Download:
met ftp 45.68 MB/S
met windows 34,9 MB/S

Upload: (rond de 100mbit)
met ftp 11.02 MB/S
met windows niet gecheckt dacht iets van 8 MB/S

Verder kan je er nog leuke zaken mee doen zoals ik gedaan heb usenet/torrent client erop gezet en dit werkt perfect.

Zie het topic: Hacken van WD mybook (uiteraard let op garantie vervalt).
Hacken van de Western Digital Mybook World Edition

[Reactie gewijzigd door mr_evil op 28 februari 2010 21:22]

Ik heb de versie met een langwerpige led. Dus niet de ronde.

Was de snelheid bij jou ookal zo langzaam voor de hack>?
Ja voor de hack was het dezelfde de mijnde was ook niet al te snel (teminste niet met versturen van data ernaar toe) maar ik heb er ook niet echt de moeite ervoor gedaan om te kijken wat het probleem was.

Ik had het apperaat gekocht ter vervanging van mijn download pc (energie besparing).

Vooral voor usenet downloaden en streamen naar HTPC.

Bij mij is er maar weinig data verkeer tussen de pc naar de NAS.

Ook zit mijn NAS op een 100mbit switch (heb geen gbit switch).

(Bij het testen van de snelheid had ik een cross-cable gebruikt gbit connectie).

Je kan services zoals MioNet uitschakelen mischien helpt dit voor meer performance.

Je zou nog kunnen kijken of de laatste firmware update erop staat.
Ik heb het nou via Filezilla geprobeerd en dit werkt wel iets sneller uploaden 20mb en downloaden 40mb/s.

Nog niet echt snel maar in ieder geval een stuk sneller dan voorheen.
Ik zal de review aanpassen. En dat zou WD ook moeten, met hun gigabit netwerk lan.

Dankje
Als je WD USB Elements na 3 maanden kapotging, waarom heb je daar dan geen garantie voor gebruikt?
Daar is garantie voor :)
Ik heb er inderdaad mijn geld voor terug gekregen.
Ik had toen besloten om er iets bij te leggen voor de netwerk editie.
En nee er is geen water of koffie overheen gevallen.
maar volgens mij ligt die snelheid niet perse aan de WD, als ik mijn laptop met een lan kabel aan men pc verbind haal ik ook maar 10mb/s wat ik vaag vind
de nieuwe ondersteund dat toch al gewoon? de 2e versie. staat op hun site.
mensen wat een gezeur over de snelheid,
je hebt gelijk. het is misschein wat traag. maar wat lubbe bedoelt. ze hebben een gigabitnetwerk kaart. dus klopt het gewoon.alleen je zou toch wel moeten weten dat een schijf niet met 1GB/s weg kan schrijven...

lijkt me opzich een prima schijfje, alleen heb er op het moment het geld niet voor...

gr.carlo
misschien heeft hij er water/koffie over heen laten vallen?:) dingen kunnen op meerdere dingen kapot.
Hee deze heb ik ook.
Een heel fijn apparaatje die tegen minimale kosten dag en nacht beschikbaar is, Een echte aanrader!

Dat van die snelheid slaat volgen mij op de eerdere edities. Ik heb er in ieder geval geen last van. Het is net zo snel als mijn gewone externe usb schijf.

Hier heb ik een plaatje van wat ik haal aan snelheid:

Gemeten met Total commander en DUmeter

Test 4,3GB dvd van pc naar wd-we: 16mb/s gemiddeld (+/- 4,5min)
Test 4,3GB dvd van wd-we naar pc: 30mb/s gemiddeld (+/-2,5min)

Ik heb een gigabit netwerk, maar het resultaat over 100mbit netwerk is het zelfde. Ik denk dat het apparaatje ook niet veel meer kan leveren.

Wel moet ik zeggen dat het downloaden met NZBGET op de WD-WE niet zo snel gaat als op mijn pc. ik heb een 8mbit verbinding waarmee ik rond de 750kb/s op mijn pc aan download snelheid haal. Op de WD-WE gaat dit slechts met een gemiddelde van rond de 500kb/s. Soms zelfs rond de 300KB/s waarschijnlijk omdat het apparaatje het erg druk heeft met het uitpakken van de gedownloade bestanden.

Al met al een ideale vervanger voor de "download pc" ook gezien de prijs. Scheelt in verbruik en in herrie.