1 review

Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-228 Review

Rhy 24 maart 2018, laatste update op 2 april 2018, 1.660 views Product gekocht

QNAP TS-228

Mijn eerste NAS (voor RAID1 backup doeleinden) i.c.m. MacOS + Windows workstations. Prima ding, maar nu al spijt dat ik geen RAID5 gekozen heb i.c.m. snellere CPU. 12 dagen later ... zie uitgebreide review.

Pluspunten

• Stil
  • Goede bevestiging HDDs
  • Super NAS OS (QNAP 4.3.x)
  • Goede Smartphone Apps
  • Veel instelmogelijkheden

Minpunten

• plastic
  • harde status 'bieps' (uit te zetten)
  • < 50MB/s schrijfsnelheden

Kwaliteit voeding Score: 5

Reden van aanschaf

Afgelopen jaren veel gedaan met Plex / RDP / OwnCloud / Dropbox / GoogleDrive en diversiteit van Linux oplossingen op VPSjes in eigen beheer, maar was de tijd rijp voor een 'echte' NAS. Niet voor mediacenter inzet, maar puur als centrale locale en snelle veilige backup oplossing voor dagelijkse opslag van grote multimediale en webdevelopment (hobby)projecten.

Presales fase

Had al een 2TB HDD liggen, en recent een tweede 2TB overgenomen van een Tweaker. Beide niet de nieuwste 7200rpm SATA drives, maar zag wel mogelijkheden voor een NAS i.p.v. wéér een budget PC op te tuigen met Linux / FreeNAS, enz. En ik werd de achtergrondruis en 'geknor' van diverse USB3.0 Sharkoon dockingstations een beetje beu. Ook veel onderzoek gedaan op voorhand welk model het moest worden. Wou namelijk niet al te veel geld uitgegeven aan de NAS, gezien de leeftijd van de niet-identieke HDDs, maar ook niet al te veel op performance inboeten. Vandaar de keuze voor deze 'SOHO' NAS met scherpe prijs.

Eerste indruk na aankoop

En was in de eerste paar dagen écht superblij (geen sarcasme) met 'my first NAS' op basis van Dual-Core ARM CPU met dubbele hoeveelheid RAM t.o.v. concurrerende aanbieders. Een USB2.0 poort én USB3.0 voor extra storage dan wel evt. een printer aan te sluiten. En QNAS haar OS (TQS 4.3.x) + extra apps maakte een solide indruk op me, met onwijs veel goede iPhone apps voor remote / cloud / IoT control. Was helemaal blij!

In gebruik

RAID1 array opbouw duurde ruim een halve dag, maar had dat al begrepen in diverse reviews. Transfers speeds waren ook niet super, maar had er in de eerste instantie niet zo'n erg in (ging om bulk transfers van diversiteit aan USB3 HDDs naar de RAID1 array). Totdat ik de afgelopen 2-3 dagen opnieuw veel data moest wegschrijven. Duurde wel héél lang voor die paar GBs!

De troubleshoot

Kan er een boek over schrijven! Je vind een korte 'to-the-point' troubleshoot op OSXLatitude forum (weliswaar in het Engels). Wij kwamen uit op een RAID controller probleem en/of beperkte HDD ondersteuning. Ondanks dat de specs op papier er goed uitzien. Schrijfsnelheden kwam namelijk niet hoger uit dan 7-15MB/s i.c.m. de door mij gebruikte HDDs.

Terwijl de schijven via USB3 rechtstreeks aangesloten op mijn laptops; een factor 10 sneller waren. Iets wat ook werd bevestigd in de QNAP peformance benchmarks zelf. Desondanks, neen dit is geen beste eerste ervaring met een NAS. Gelukkig weet ik ondertussen beter ;)

Conclusie + mijn alternatief

Dus onder geen beding de TS-228 kopen; goedkoop = duurkoop.

Zelf ga ik dus terug naar USB3.0 storage i.c.m. Resilio (aka BitTorrent sync). Past beter bij mijn doeleinden.
Tips voor NAS alternatieven
Wil je persé een budget NAS voor b.v. een RAID0 of RAID1 config? Mijdt de TS-228!!! Beter €50-75 meer uitgeven voor een recenter model QNAP op basis van de x31 / x51 serie. Waarbij 'x' staat voor aantal bays. Dan wel een Synology uit de "j" of "play" serie. Zul je beduidend meer plezier van hebben. En is een 4-bay model i.v.m. meer zekerheid van RAID5 ook direct de moeite waard. Last but not least; koop indien mogelijk een 'kant-en-klare' NAS (dus direct inclusief HDDs) i.v.m. diverse compatibility issues bij zelf e.e.a. inbouwen. Klinkt heel duur? Valt mee. En hebben grote online retailers vaak aanbiedingen die je niet in de Tweakers Pricewatch zult vinden.
NAS alternatief voor knutselaar met klein budget
Tenzij je wat meer ervaring hebt met computers en houdt van knutselen? Dan ook niet! :9 Koop dan de nieuwste RPi B+ of NanoPi NEO2. 4-7 stuks om precies te zijn voor de prijs van 1 QNAP TS-228.

Review updates & aanvullende bevindingen

Extra produkten -- o.a. de HDDs -- waarmee ik getest hebt gekoppeld aan deze review. Ook nog RAID0 en JBOD getest trouwens; ik kwam niet hoger uit dan 30MB/s. :( Maar ookal zou je wel matchende en recentere schijven hebben, komt deze NAS niet veel sneller uit dan < 50MB/s volgende diverse externe benchmarks (die ik helaas pas vond na aanschaf). Hieronder zie je nog een benchmark met mijn externe Samsung T5 SSD (USB3.1 gen1) aangesloten aangesloten via de USB3.0 front-poort van de TS-228:

Blijkbaar dus niet alleen de RAID controller die problemen heeft? :o Heeft de QNAP TS-x28 -- model TS-128 en TS-228 -- als enige een oude Linux kernel 3.2.10 i.p.v. een recentere kernel 4.2.x wat je terug ziet bij alle andere QNAP NASsen of Synology. Misschien dat dat e.e.a. verklaart? Tip: voordat je een NAS koopt? Raadpleeg eerst: https://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/nas/view (i.p.v. alleen HWI bijvoorbeeld). M.a.w. QNAP heeft wél goede modellen voor weinig geld, maar deze dus niet. :+

Heb jij ook een QNAP TS-228?