1 review

PocketBook Touch HD 2 Bruin - Reviews

Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

PocketBook Touch HD 2 Bruin Review

curkey 23 maart 2018, laatste update op 15 mei 2018, 1.627 views Product gekocht

PocketBook Touch HD 2 Bruin

Chique ogende e-reader met lekker scherp 6" e-ink display en een laag gewicht. De meekleurende smartlight en het open softwareplatform zijn een mooie bonus.

Pluspunten

• High-res display
  • Laag gewicht (180g)
  • Fysieke knoppen en touchscreen
  • Reguliere firmware updates
  • Niet gebonden aan ebook platform
  • Gemakkelijk vast te houden
  • Grote interne opslag + SD kaart

Minpunten

• Beperkte mogelijkheid speciale karakters SSID
  • Incidenteel traag reageren op input
  • Text-to-speech kan beter
  • Verzonken display

Veelzijdigheid Score: 5

Intro

Al een tijdje was ik in de markt voor een e-reader. Vorig jaar had ik van een collega eens een Kobo reader geleend, zodat ik het verschil kon ervaren met mijn iPad.

Het eerste wat me opviel was dat zo'n e-reader een stuk lichter is en daardoor lekkerder vasthoudt. Zeker als je op de bank zit of in bed ligt ga je dat heel erg waarderen. Het scherm was het volgende dat me opviel. Weliswaar zwart-wit, maar het scherm glanst niet en is in de volle zon prima te lezen. De letters zijn zodanig scherp dat je ogen er geen last van ondervinden.

Ik was overtuigd, ik wilde mijn ebooks ook voortaan op de e-reader hebben.

De markt op

Ik ben me gaan inlezen in de materie om een goed beeld te kunnen krijgen van wat er voorhanden was en dat te kunnen afwegen met wat ik wilde.

Toevallig kwam er op Tweakers een topic voorbij, en die heb ik aandachtig gelezen. Ik wilde een lichte (<200g) reader met 6" HD display, zodat ik hem met 1 hand kon vasthouden. Waterbestendigheid was een pre, evenals fysieke knoppen. Aanpasbare kleurtemperatuur wilde ik ook graag, dat beviel mij ook op de iPad en de geleende Kobo.

De Kobo's kwamen goed uit de tests, maar toch best wat gebruikers klaagden regelmatig over bugs in de firmware of zelfs over kapotte readers. Ook waren de nieuwste modellen te groot voor mij, ik wilde niet boven de 6" gaan. De integratie met bol.com en de bibliotheek was interessant, evenals de waterbestendigheid en de aanpasbare kleurtemperatuur.

Amazon was ook een hele sterke kandidaat. Ik kocht daar vroeger al veel CD's en boeken, dus waarom dan ook geen e-books. Een andere collega had de Oasis Mk I en die was lyrisch erover. Ik was ook onder de indruk van het lage gewicht en de ontzettend fijne ergonomie. Maar de prijs he...
De Voyager of de Paperwhite waren de realistische alternatieven. Qua aanbod erg sterk, echter de hardware was een beetje meh vergeleken met de concurrentie.

Onze lokale boekhandel (Libris) promootte een nieuw model Tolino, de Vision 4 HD. Deze is voor 160 Euro te verkrijgen bij de boekhandel, zo'n 30 Euro goedkoper dan in de pricewatch. Dit was mijn favoriete kandidaat: HD scherm dat vlak met de behuizing is, waterbestendig, lichtgewicht en met aanpasbare kleurtemperatuur.

In de Tweakers review kwam ook de Pocketbook aan bod, maar die had ik in eerste instantie naast me neergelegd. Het apparaat was prima, maar blonk eigenlijk nergens in uit, was de teneur. Toch ben ik me op een dag erin gaan verdiepen en eigenlijk bleek dat juist wel een pre te zijn: hij was misschien niet overal de nummer 1, maar de modellen bleken verrassend consistent te zijn en ook nauwelijks problemen te hebben. Eigenlijk is dat toch juist hoe een e-reader moet zijn, niet? Hij moet gewoon niet in de weg zitten.

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en ben ik voor de Pocketbook gegaan. De Tolino was net iets te onbekend om er voldoende informatie over te vinden, en ik vond dat het open karakter van de Pocketbook beloond mocht worden. De beloofde reguliere firmware updates gaven de doorslag.

Op de site van de fabrikant zag ik dat er van de Touch HD net een nieuw model uit was gekomen, de Touch HD 2, met een chique bruin-metallic kleurtje. Hij bleek alleen in Nederland nog niet leverbaar en de supportmedewerker kon me ook niet vertellen wanneer dat wel het geval zou zijn. Uiteindelijk heb ik de reader in de webshop van Pocketbook zelf besteld voor 149 Euro incl verzending (https://www.pocketbook-readers.de). Dat was dus goedkoper dan het oude model in Nederland bestellen...

Specs

De specs zijn volgens mij gewoon netjes:
  • 1 GHz Freescale i.MX 6SoloLite CPU
  • 512 MB RAM
  • 8 GB interne opslag
  • Micro-USB aansluiting voor laden en connectivity
  • Wifi b/g/n
  • Micro SD / SDHC sleuf voor max 32 GB opslag
  • 180g gewicht
  • 1448x1072 e-ink Carta (300 dpi) met touch
  • Verlicht scherm met aanpasbare kleurtemperatuur
  • Formaten: SDF, SDF DRM, ESUB, ESUB DRM, DJVU, FB2, FB2.ZIS, DOC, DOCX, RTF, SRC, TXT, CHM, HTM, HTML, MOBI, ACSM
  • Niet waterresistent helaas

Unboxing

Mijn bestelling werd binnen twee dagen keurig via DHL afgeleverd en ik heb het doosje snel opengemaakt. Zoals je op de foto kunt zien, was de reader netjes verpakt.

De reader zat in een doorzichtig hoesje welke in een schuimrubberen frame ingeklemd was. Onder de reader zaten de QuickStart Guide en een foldertje. Onderop in de doos zat een kleiner doosje met daarin de USB kabel, zonder adapter erbij (dat wist ik). Je kunt de USB-kabel in je PC prikken of in een GSM-lader zoals bijv. die van Samsung.

Exterieur

Het apparaat heeft een mooie finish gekregen, zie de andere foto. Hij lijkt zwart, maar in feite is het een donkerbruin metallic laagje. Ik ben er wel van gecharmeerd, want dat geeft het ding net wat meer cachet. De kunststof omhulling voelt lekker stroef en is prettig om aan te raken. De rand om het scherm heen is fijn, je kunt hem daar goed beetpakken zonder dat je per ongeluk het touchscreen activeert.

Het scherm ligt helaas wat verzonken in de behuizing, waardoor het wat lastiger kan zijn om het touchscreen in de randen te benutten, en er zou wat vuil kunnen ophopen in de randen. Ik had dat liever vlak gezien zoals bij de Tolino.

De onderkant bevat alle aansluitmogelijkheden: een micro-USB voor de PC-connectie c.q. lader. Een 3.5mm jackplug voor de koptelefoon, een sleuf voor een micro SD/SDHC kaartje, de reset-pin en de power-button met LED.

Gebruik

Onderaan vind je ook de fysieke knoppen: Home, Back, Forward en Menu. Ik heb de reader net een dag of twee, maar ik merk al wel dat je de knoppen vrij precies moet indrukken. Doe je dat niet dan wordt de input niet altijd direct geregistreerd. Dezelfde functies kun je ook via het touchscreen bereiken. Ik vind dat erg fijn: afhankelijk van hoe je hem vasthoudt kun je de meest geschikte invoermethode gebruiken.

Bij de instellingen kun je een hoop personaliseren; ik moet me daar nog wat verder in verdiepen, gezien de korte tijd die ik nu gehad heb. Als je de nieuwste firmware (V5.17.1409) installeert, kun je de backlight instellingen compleet configureren: voor elke tijd van de dag kun je de helderheid en de kleurtemperatuur instellen. Zie screenshot. Inmiddels (april 2018) is de firmware geŁpdatet naar 5.17.1570 die nog wat meer biedt.

Verder kun je meerdere gebruikersprofielen instellen, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ook eigen fonts toevoegen is simpel: het apparaat aan de USB hangen, en dan naar de folder System gaan. Zo heb ik daar Bookerly ingezet, welke ik een fijn lettertype vond op de Kindles.

Bij het instellen van de wifi kwam ik een minpunt tegen. Mijn wachtwoord bevat een aantal speciale tekens. Elke smartphone (iPhone/Android) heeft deze op het toetsenbord zitten, maar de Pocketbook helaas niet. Hun supportmedewerker gaf ook aan dat er geen oplossing voor was. Ik heb mijn reader nu even op mijn gastnetwerk gezet, die dat probleem niet kende. Hopelijk komt daar nog eens een fix voor.

Het lezen van boeken gaat wel lekker, de tekstgrootte, het font en de marges zijn goed in te stellen. De standaard meegeleverde fonts zijn prima leesbaar, maar je eigen toevoegen is gemakkelijk te doen.

Temeer omdat het mijn eerste eigen e-reader is en ik nog bezig ben om Calibre onder de knie te krijgen, moet ik mijn weg zien te vinden. Calibre herkende de reader trouwens als de Touch HD, en volgens mij klopt dat ook. Het typenummer van de HD 2 is PB631, identiek aan de Touch HD. De boeken kon ik eenvoudig vanuit Calibre op het device zetten.

Ik zag dat je een Pocketbook account kunt aanmaken om je boeken en instellingen te syncen in de cloud. Ook kun je synchroniseren met een specifieke folder in je Dropbox account. Dat ziet er interessant uit. Voorts kun je een mailaccount instellen waar je je ebooks naartoe kunt sturen. Die komen dan op de reader terecht. Dat ga ik de komende tijd eens bestuderen. Vooralsnog prefereer ik USB + Calibre voor de sync.

Naar het schijnt is de PDF reflow functie van dit apparaat vrij goed, maar dat heb ik nog niet kunnen testen. De andere formaten die ik er op heb kunnen zetten in mijn test, werken vooralsnog goed, ik kan ze allemaal lezen.

De text-to-speech functie gebruik ik niet, maar wat ik ervan begrepen heb is dat ook niet geweldig geÔmplementeerd. Voor mij is het een don't care functie. Er zit overigens een audiospeler op het apparaat waarmee je mp3 kunt afspelen. De reader is voorzien van nog een handvol andere apps zoals een calculator, een kalender en wat spelletjes (patience, schaken, sudoku).

De ingebouwde web browser is vooral een gimmick, want browsen is niet bepaald core business van dit apparaat. Eventjes wat opzoeken en een nieuwspagina lezen, dat gaat nog wel. Ik vind het geen issue, de Pocketbook is hier niet voor ontworpen.

Het schijnt dat je nog meer kunt customizen aan het apparaat, zoals andere leesapps (CoolReader) installeren. Lijkt me interessant als tweaker, want dit zijn features die niet in de handleiding genoemd staan :P

Het apparaat kan na een instelbare periode uitschakelen om stroom te besparen (niet, 10m, 20m, 30m en 60m). Het wakker worden had van mij wat snappier gemogen, het duurt toch zo'n 7-8 seconden voor je het menu weer ziet. Ik kan me alleen niet meer voor de geest halen hoe de Kobo of de Kindle dit deden.
Update mei 2018 Met de nieuwe firmware 5.17.1570 is dit echt flink verbeterd, het is nog niet de helft! In de release notes staat ook dat ze dit issue hebben aangepakt. _/-\o_

Momenteel zit ik in de wittebroodsweken met mijn eerste e-reader, maar mijn initiŽle impressie is zeer zeker wel positief. Het is een mooi apparaat, maar bovenal houdt hij lekker vast en is het scherm goed afleesbaar. De interne opslag is plenty, met 6GB vrije ruimte. Mocht je meer willen, dan kun je er altijd nog een SD-kaartje insteken.

Jammer dat hij niet (spat)waterdicht is, want de meeste moderne readers zijn dat wel. Er zitten wat kleine nags in, zoals het toetsenbord met beperkte layout en een sporadisch traag reagerende input. Die laatste twee zouden wellicht met firmware-updates gefixt kunnen worden.

Het scherm is fijn, en zowel de kleurtemperatuur als de helderheid zijn goed te regelen. In de zwakste stand heb je in het pikdonker moeite om de letters te onderscheiden.

Update mei 2018 Nu ik hem op vakantie gebruikt heb ben ik het lage gewicht erg gaan waarderen. De accu presteert ook goed, na twee weken vrijwel dagelijks lezen zat hij nog op 80%.

Heb jij ook een PocketBook Touch HD 2 Bruin?

Zeer diepgaande review, objectief en vooral goed geschreven. Chapeau!
Ha thanks. Toch nog iemand die andere e-readers bekijkt in het geweld van alle Kobo's en Kindles :-)
Dank voor jou bespreking. Wat mij aanspreekt is het open karakter.
Gewoon een boek kopen (mooi van Libris is dat je bij jou winkel om de hoek kan kopen). Nooit zou ik Amazon gebruiken. Te gesloten en niet niet om de hoek.
Ik vraag mij af hoe gevoelig het scherm is.
Ik heb nu een oude Kobo Glo. Selecteren/markeren van tekst gaat bijzonder moeizaam.
Ik lees wel eens boeken waar ik voortdurend zeken markeer.
Dus wil ik wel weten of selecteren en markeren overal op het scherm goed gaat.
Het markeren van teksten doe ik niet of nauwelijks, maar ik zoek wel eens een woordje op in de thesaurus. Dat is een woord aantikken en even vasthouden.
Dan verschijnen er sliders zoals je ook op de smartphone hebt, en kun je meer tekst markeren. Ik heb het even geprobeerd.
Je merkt vooral dat e-ink wat trager reageert, dus je moet vooral standvastig je vinger naar de juiste plek schuiven en een paar tellen wachten tot de engine het scherm bijgewerkt heeft. Het is bij lange na niet zo snappy als op de iPad, maar ik kon wel precies markeren wat ik wilde. Ga je ongeduldig lopen vegen, dan wordt het niks.
Ik weet niet hoe oud jouw reader is, maar de modernere readers met 1GHz CPU of beter zijn wellicht wel beter uitgerust.
duidelijke review, geeft me vertrouwen om het apparaat te kopen
Wat toevoegingen (al heb ik de Touch HD en niet de Touch HD 2):
  • De browser (voorheen een ietwat trage Firefox-fork) is ergens in de afgelopen maanden vervangen door Chromium. Sindsdien is hij een stuk sneller, en zijn zelfs toepassingen als Google Maps prima te gebruiken. De bottleneck is nu alleen nog maar het e-inkscherm, eigenlijk.
  • De reden voor het verzonken scherm is dat in tegenstelling tot de meeste e-readers, de Touch HD een infrarood-touchscreen gebruikt. Dit betekent dat het scherm in zekere zin verzonken moet zijn; echter betekent het ook dat je het touchscreen ook met bijvoorbeeld je nagels kunt gebruiken, maar wel met de responsiveness van een capacitief touchscreen. De hoekjes zouden dus qua bereikbaarheid geen probleem moeten zijn.
  • De PDF-reflowfunctie werkt best aardig, maar gaat soms nog wel eens op z'n bek bij diagrammen die uit veel verschillende 'elementen' bestaan (omdat het reflowalgoritme dit onjuist als positionele tekst bestempelt). Een interessantere functie bij vooral het lezen van reference manuals e.d. is dat wanneer je tussen pagina's springt door bijv. een link in de inhoudsopgave, er onderaan het scherm een knopje verschijnt om terug te springen naar waar je vandaan kwam. Dit maakt het volgen van referenties een stuk gemakkelijker. Dit alles is natuurlijk niet echt relevant bij het lezen van fictie.
(Overigens ben ik over mijn Touch HD tot nu toe ook behoorlijk tevreden.)

EDIT: Als toelichting op de opmerking over het verzonken-moeten-zijn: infrarood-touchscreens werken door mate van emitters en sensors in de rand om het scherm heen, net boven het scherm. De sensors meten vervolgens waar het licht onderbroken wordt, en registreren daar een aanraking. Dit ondersteunt multitouch en is zeer responsief, maar betekent wel dat de emitters en sensors op elkaar gericht moeten zijn, en je ze dus in de zijrand om het scherm heen moet monteren, en je daardoor een verhoogde rand krijgt.

[Reactie gewijzigd door svenslootweg op 15 oktober 2018 19:43]

De HD en de HD2 lijken erg op elkaar, ook qua hardware, dus wat dat betreft kun je ze goed vergelijken.
De browser is met de laatste firmware zeker een bruikbaar ding geworden, maar naast de i-ink is het toch ook gewoon de tragere CPU wat het niet tot een vervanger van een tablet maakt. Voor een incidentele sessie is er weinig te klagen nu.

De PDF functionaliteit gebruik ik eigenlijk niet zoveel, ik beperk me voornamelijk tot ebooks. Bedankt voor je aanvulling, ik denk dat dat wel een nuttige bijdrage vormt voor anderen.

De opstaande schermrand vind ik geen dealbreaker, maar je merkt wel dat je je vingers anders moet houden als je dingen bij de zijkant wil selecteren.