Scythe Mugen 2 Rev. B Review

psychoclown 18 januari 2011, laatste update op 3 april 2011, 32.784 views

Scythe Mugen 2 Rev. B

Pluspunten

• Backplate zorgt voor een goede eenvoudige montage
  • Uitstekende prijs/prestatie verhouding
  • Heatsink is erg vlak en bijna een mirror finish
  • Erg stil door de meegeleverde PWM fan
  • Presteert ook goed bij overclocken

Minpunten

• Niet elk geheugen zal eronder passen
  • Installatiegemak door de backplate

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Mijn eerste uitgebreide review en ik hoop dat ik het goed doe, mochten er toch nog dingen ontbreken of fouten in staan aarzel niet en stuur me een DM!

Inleiding -
In eerste instantie besloot ik bij het kopen van mijn nieuwe pc geen losse cpu koeler te halen maar ik kon het toch niet laten. De keuze om voor de Mugen 2 te gaan was snel gemaakt omdat ik een goede price/performance wil en ik weet dat Scythe dit kan leveren omdat ik reeds in het bezit ben van een Ninja RevB. Het systeem waar de Mugen 2 zijn plaats in heeft gevonden:

Processorhttp://tweakers.net/price...amd-phenom-ii-x4-925.html
Moederbordhttp://tweakers.net/price...igabyte-ga-770ta-ud3.html
Geheugenhttp://tweakers.net/price.../geil-gv34gb1333c9dc.html
Voedinghttp://tweakers.net/price.../enermax-modu82+-425.html
Behuizinghttp://tweakers.net/pricewatch/245463/lian-li-pc-60fw.html

De gezien de behuizing een aardige rol speelt in de keuze van towerkoelers hierbij de afmetingen en tevens het aantal fans die in de kast zitten:
Afmetingen:21.8cm (Breedte) x 49cm (Diepte) x 44cm (Hoogte)
Casefans:IntakeLian Li 140mm @900 RPM (standaard)
Outtake (huidig)Aerocool Turbine 2000 Black 120mm @950 RPM | 37.44CFM | 19.66dBA
Outtake (voorheen)Lian Li 120mm @1000 RPM

Goed de doos.. die is groot! Zoals eerder gezegd heb ik al ervaring met de Ninja en dat vond ik geen kleine koeler maar de Mugen 2 Rev.B is net een slagje groter.
Bij het uitpakken word je eerst verwelkomt door een kartonnetje die op de bovenkant van de koeler ligt.
Haal je deze eraf dan glimmen de koelvinnen je tegemoet! De Scythe PWM koeler zit achter een plaat karton voor de koeler.

foto 1: Mugen 2 net uit de doos.

In de doos vind je verder nog een doosje met:
• Een zakje met schroefjes en koelpasta
• Een backplate, aan de binnenkant bedekt met een soort van schuim/rubber laag
• Een zakje met allerlei brackets voor de verschillende sockets( 1336,775,478,AM2,AM2+, AM3, 754,939,940)
• De beugels om de fan aan de koeler te bevestigen
• En natuurlijk de handleiding

De koeler -
Niet alleen de doos van de Mugen 2 rev.B is een stuk groter dan de Ninja (rev.B) de koeler zelf ook.
De Mugen 2 rev.B: 13cm (Breedte) x 10cm (Diepte) x 15.8cm (Hoogte) | 870g
De Ninja Plus rev.B: 11cm (Breedte) x 11cm (Diepte) x 15cm (Hoogte) | 770g (inclusief fan)

Zoals te zien is de Mugen 2 een kleine centimeter hoger en wat breder maar in de diepte wat afgeslankt.
Verder is de koeler wel een stuk zwaarder en dat kan ook de noodzaak van de backplate verklaren (buiten gebruiksgemak om).

De koeler ziet er enorm glimmend uit en bijna zonde om hem op te pakken.
Eenmaal uit de verpakking zie je dat de vinnen erg dicht op elkaar liggen en er 5 heatpipes doorheen lopen. De heatsink is erg vlak en bijna een mirror finish wat zeker een pluspunt is als het mij vraagt!

foto 2: De IHS, bijna een mirror finish!

De montage -
Het 775 socket van de Core 2 Duo's heeft me nachtmerries nagelaten voor wat betreft het installeren van de cpu koeler. De pinnen die erg lastig vast te zetten waren en waar je met moeite bij kon komen.
Deze problemen heeft de Mugen 2 niet en gaat middels verschillende brackets en de backplate.
De brackets voor je socket schroef je vast aan weerszijde van de heatsink aan de koeler zoals te zien op onderstaand plaatje:

foto 3: De brackets voor AM3 bevestigd.

Daarna moet je de backplate op de achterkant van het moederbord leggen om de koeler vast te schroeven. Hier had ik geen enkel probleem mee gezien mijn Lian Li een opening heeft aan de achterkant van de moederbord-tray waar de cpu zich bevindt (zoals te zien op onderstaande foto).
Helaas hebben veel kasten hier geen opening zitten en zul je dus het moederbord uit de kast moeten halen om de koeler te bevestigen.

foto 4: De backplate van de Mugen 2 Rev.B.

De prestaties -
Natuurlijk heb ik ook wat vergelijking tests gemaakt om de prestaties te kunnen beoordelen.
Daarbij moet wel wat gezegd worden, de AS5 is nog niet helemaal warmgedraaid.
Verder zal ik binnenkort mijn cpu nog wat overclocken en dan zal ik uiteraard deze review updaten!

De tests zijn als volgt gedaan

Boxed koeler test
Kamertemperatuur19 C
LoggingCoretemp 0.99.5 x64 laten loggen, ~40-45min
KoelpastaZalman ZM-STG1
IdleFirefox met 5+ tabs
StressedFirefox met 5+ tabs en 2x Orthos (per 2 cores)

Mugen 2 koeler test
Kamertemperatuur19.5 C
LoggingCoretemp 0.99.5 x64 laten loggen, ~40-45min
IdleFirefox met 5+ tabs
StressedFirefox met 5+ tabs en 2x Orthos (per 2 cores)

Stock koeler + Zalman ZM-STG1
Idle | Laagste tempIdle | Laagste temp: 32 CIdle | Laagste temp: 32 CIdle | Laagste temp: 32 C 32 C
Idle | Hoogste tempIdle | Hoogste temp: 36 CIdle | Hoogste temp: 36 CIdle | Hoogste temp: 36 C 36 C
Idle | GemiddeldIdle | Gemiddeld: 34 CIdle | Gemiddeld: 34 CIdle | Gemiddeld: 34 C 34 C
Stressed | Laagste tempStressed | Laagste temp: 53 CStressed | Laagste temp: 53 CStressed | Laagste temp: 53 C 53 C
Stressed | Hoogste tempStressed | Hoogste temp: 57 CStressed | Hoogste temp: 57 CStressed | Hoogste temp: 57 C 57 C
Stressed | GemiddeldStressed | Gemiddeld: 55 CStressed | Gemiddeld: 55 CStressed | Gemiddeld: 55 C 55 C

Mugen 2 Rev.B + Arctic Silver 5
Idle | Laagste tempIdle | Laagste temp: 25 CIdle | Laagste temp: 25 CIdle | Laagste temp: 25 C 25 C
Idle | Hoogste tempIdle | Hoogste temp: 27 CIdle | Hoogste temp: 27 CIdle | Hoogste temp: 27 C 27 C
Idle | GemiddeldIdle | Gemiddeld: 26 CIdle | Gemiddeld: 26 CIdle | Gemiddeld: 26 C 26 C
Stressed | Laagste tempStressed | Laagste temp: 36 CStressed | Laagste temp: 36 CStressed | Laagste temp: 36 C 36 C
Stressed | Hoogste tempStressed | Hoogste temp: 38 CStressed | Hoogste temp: 38 CStressed | Hoogste temp: 38 C 38 C
Stressed | GemiddeldStressed | Gemiddeld: 37 CStressed | Gemiddeld: 37 CStressed | Gemiddeld: 37 C 37 C

Overclocken -
Eindelijk heb ik mijn geheugen weer terug van RMA want deze bleek helemaal gaar en over tijd te degraderen. Dus.. ik heb nu eindelijk mijn Mugen aan het werk kunnen zetten door mijn processor wat te overclocken zoals ik eerder al had beloofd.
De gang van zaken omtrent het overclocken en het hoe en wat zal ik niet uit gaan leggen want dat is niet het doel van mijn review. Wel zal ik toelichten hoe ik getest heb en mijn mening over de resultaten geven.

Zoals menigeen wellicht al had gelezen weet de Mugen mijn quadcore heel erg koel te houden en ook in deze zomermaanden, met een verhoogde kamertemperatuur, is het allemaal een eitje om stressed onder de 40 C te blijven. Wat we natuurlijk willen weten is hoe de Mugen presteert onder wat extremere omstandigheden en om te zien of dit nog enigszins acceptabel is. Hieronder zijn te vinden, de resultaten van mijn AMD Phenom II X4 925 (stock 2800Mhz, vcore 1.35) op 3360Mhz en 3500Mhz. Deze standen heb ik beide stabiel weten te krijgen en uiteraard draait de processor, op moment van spreken, op 3500Mhz. Helaas heb ik op dit moment geen eigen vergelijkingsmateriaal dus dit zal ik op een later tijdstip toevoegen.

Hoe ik getest heb is in onderstaande tabellen te vinden:

Overclock test 3360Mhz

LoggingCoretemp 0.99.7 x64 laten loggen, ~45-60min
Idle2x Cpu-z, Coretemp en IntelBurnTest idle
Stressed2x Cpu-z, Coretemp en IntelBurnTest op maximum (~3355MB ram) 20 rounds

Mugen 2 Rev.B + Arctic Silver 5 | 3360Mhz
Idle | Laagste tempIdle | Laagste temp: 31 CIdle | Laagste temp: 31 CIdle | Laagste temp: 31 C 31 C
Idle | GemiddeldIdle | Gemiddeld: 33 CIdle | Gemiddeld: 33 CIdle | Gemiddeld: 33 C 33 C
Stressed | Laagste tempStressed | Laagste temp: 45 CStressed | Laagste temp: 45 CStressed | Laagste temp: 45 C 45 C
Stressed | Hoogste tempStressed | Hoogste temp: 49 CStressed | Hoogste temp: 49 CStressed | Hoogste temp: 49 C 49 C
Stressed | GemiddeldStressed | Gemiddeld: 47 CStressed | Gemiddeld: 47 CStressed | Gemiddeld: 47 C 47 C

Mugen 2 Rev.B + Arctic Silver 5 | 3500Mhz
Stressed | Laagste tempStressed | Laagste temp: 50 CStressed | Laagste temp: 50 CStressed | Laagste temp: 50 C 50 C
Stressed | Hoogste tempStressed | Hoogste temp: 54 CStressed | Hoogste temp: 54 CStressed | Hoogste temp: 54 C 54 C
Stressed | GemiddeldStressed | Gemiddeld: 52 CStressed | Gemiddeld: 52 CStressed | Gemiddeld: 52 C 52 C

Zoals te zien is de omgevingstemperatuur ten tijde van testen zo'n 5 C hoger dan mijn eerdere tests met de Mugen. Verder heb ik ditmaal met IntelBurnTest getest want ik las dat deze je processor meer weet te stressen dan Orthos of Prime95. Dit kan ik bevestigen en op dit systeem laat IntelBurnTest een verhoging van zo'n 5 C zien ten opzichte van 2x Orthos.
De vcore is bij beide clockspeeds respectievelijk 0.5 V en 1.25 V hoger dan de default vcore. Dit zorgt natuurlijk voor een flinke toename in temperatuur en dat is met name te zien bij het stressen. Op 3500Mhz stressed komen de temperaturen in de buurt van de eerdere waarden van de Stock koeler + Zalman ZM-STG1 en de processor op default clockspeed maar ondanks de hogere kamertemperatuur en het gebruik van IntelBurnTest weet de Mugen de temperaturen nog net iets lager te houden. Idle is er nauwelijks verschil tussen de verschillende clockspeeds en komt de temperatuur vrijwel niet boven de 34 C uit. Hier en daar is een uitschieter naar 36 C wanneer de processor iets te doen krijgt maar dat is logisch gezien de veel hogere vcore.

Al met al ben ik heel tevreden over de prestaties van de Mugen 2. Ook bij het overclocken weet deze koeler de processor netjes koel te houden. Wel ben ik benieuwd of de hogere kamertemperaturen veel invloed hebben gehad op de temperaturen wellicht dat ik op een later tijdstip met vergelijkbare kamertemperaturen kan meten om te zien hoeveel invloed dit daadwerkelijk heeft.

Het eindoordeel -
Wederom heeft Scythe een mooie koeler op de markt gezet met een erg goede prijs/performance verhouding. De koeler komt met deze resultaten erg dicht in de buurt van de veel duurdere Noctua en Thermalright koelers. Verder weet de koeler ook erg stil te blijven (op het moment is bij mij de outtake de fan die het meeste geluid produceert).
De montage is een heel stuk verbeterd ten opzichte van de plastic drukpinnen al kan het wat lastig zijn als je besluit de Mugen 2 later aan te schaffen als de rest van je pc.
Deze koeler heeft de 5 sterren meer dan verdiend!

Update: Uit de review van tweakers van acht processorkoelers is gebleken dat de Scythe Mugen 2 Rev.B nog altijd een van de betere processorkoelers is. De test kun je hier, roundup: acht processorkoelers vergeleken, lezen.

Update: Belangrijke info voor mensen die een alternatieve koeler op hun Sandy Bridge systeem willen:
quote: flipmans
Uit diverse berichten op het internet heb ik opgemaakt dat de backplate van de Scythe Mugen 2 niet geschikt is voor de nieuwe Intel Sandy Bridge (socket 1155) moederbord (P8P67) van Asus.

De koeler dient te worden bevestigd middels een backplate maar Asus heeft naar het schijnt de mounting holes iets gewijzigd t.o.v. de 1156 moederbord.

Na het lezen dat verschillende mensen problemen ondervonden bij het monteren van alternatieve CPU koeler op Asus P67 moederborden (waaronder de Scythe Mugen 2) besloot ik direct contact op te nemen met Scythe.

Het volgende wisten zij mij te vertellen:
"You can fit for sure the Mugen 2 Rev.B on this mainboard. But only in combination with Mugen 2 Rev.B. If you have only a Mugen 2 you need to buy the newer backplate system."
foto 5: Totaal plaatje.

foto 6: Werkend te zien.

Changelog:
• 13-07-2010 - Wat kleine aanpassingen oa. aan de lay-out
• 09-08-2010 - Tabellen vervangen en aangepast
• 09-08-2010 - Overclock resultaten aan de review toegevoegd
• 14-12-2010 - Wat kleine aanpassingen en toevoeging link naar tweakers artikel
• 18-01-2011 - Update over Sandy Bridge compatabiliteit

Heb jij ook een Scythe Mugen 2 Rev. B?

Het volgende wisten zij mij te vertellen:
Bedankt voor de info! Ik zal het zodadelijk in mijn review opnemen :)
Kan iemand mij even uitleggen wat het verschil is tussen de Mugen 2 en de Mugen 2 Rev. B.
Het grootste (en misschien wel enige) verschil waar ik bekend mee ben is dat de backplate anders is. Bij de Mugen 2 Rev.B is het, zoals je waarschijnlijk wel in mijn review gezien had, een rechthoek met een opening in het midden maar bij de Mugen 2 is het een soort van vlinder vorm. Ik denk, maar dit weet ik niet zeker, dat de backplate van de Rev.B de druk op het moederbord beter weet te verdelen.
Mwoah geen nadelen? Ik heb hem zelf ook maar kan er zeker wel een paar noemen.

1. De koeler is zo groot dat ls je wat hogere ram stickjes heb de koeler alleen in een pull config kan bouwen.
2. De fan houder komt wel heel fragiel over. Zelfde als de eerste versie.
3. de koeler is zo hoog dat niet elke kast ermee om kan gaan. Ik heb bv de fandeur van mijn Stacker 830 moeten verwijderen om hem in te kunnen bouwen.

Als een ander voordeel zou ik de stilte willen noemen. wat de fan is op stock snelheid gewoon onhoorbaar en ondersteund PWM ook wel het vermelden waard.
Mwoah geen nadelen? Ik heb hem zelf ook maar kan er zeker wel een paar noemen.

2. De fan houder komt wel heel fragiel over. Zelfde als de eerste versie.
Het gewicht is ook een nadeel te noemen. Niet dat ik er zelf last van heb, maar in een objectieve review behoort dat gewoon genoemd te worden.

Over het 'fragiel overkomen' kan ik kort zijn: overkomen is niet hetzelfde als ook zo zijn! Die fan-retentie houdertjes trekken de fan mooi strak op de koeler, en zijn meer dan adequaat om het ding op zijn plaats te houden. Sterker nog, dat systeem (= schreeuwend eenvoudig te vervangen stock fan) verdient het juist om als voordeel genoemd te worden!

@reviewer: 3 sterretjes voor deze review; want er ontbreekt toch iets te veel. Ook vind ik het nogal raar dat je 'Installatiegemak door de backplate' als bij nadeel zet. Want juist t.o.v. de eerst generatie Mugens is de backplate een verademing. Tja, alleen als je, zoals jij kennelijk, dat ding in probeert te bouwen terwijl je moederbord er al in zit, dan kan ik me voorstellen dat zo'n backplate erop zetten wat moeizaam gaat in een rechtopstaande kast. Maar het is normaal gesproken een makkie.
Uit je reactie is niet op te maken dat je de review (goed) gelezen hebt.. Er staat toch echt duidelijk dat het installatiegemak bij mij erg goed was en dat is tevens te zien op de foto die bij het kopje staat. Juist om een zo objectief mogelijke review te schrijven heb ik dit naderhand (vorige week) toegevoegd aan de nadelen omdat niet iedereen een gat in het moederbord-tray heeft zoals ik dat heb. Tevens is het ongemak als je een niet al te grote kast hebt gezien de koeler dan vaak te groot is om buiten de kast gemonteerd te worden. Dat is dus een nadeel van een backplate, hoe fijn dat ook moge werken.

Ook geef je niet aan wat je mist in mijn review waardoor ik ook verder niks met je kritiek kan :)
Op het moment van schrijven kon ik niet zo gauw een nadeel bedenken maar inderdaad punt 1 is een nadeel waar ik later ook aan dacht.
Punt 2 kan ik ook nog inkomen maar dit systeem hanteren ze zelfs al langer dan versie 1 want de Ninja (1) gebruikte ze ook al.
Het enige puntje waar ik geen nadeel in zie is 3. Het is vervelend als je een goede tower-koeler wilt maar daarvoor zijn ze towers, je weet dat het niet in een krappe kast past.

Dat is inderdaad het vermelden waard, de score heb ik wel gegeven maar ik heb het puntje niet in de voordelen meegenomen.
Dat er een PWM bij zit had ik overigens al in het begin van de review vermeld.
Die fan houder vind ik niet zo fragiel hoor ??? Ik denk dat je meer schade kan oplopen bij het monteren van de koeler op je chip dan bij het monteren van die fan ...
Ik ben het helemaal met je eens op je 1e en 3e punt, bij mij was het ook passen en meten om de koeler normaal op mijn processor en in mijn behuizing te krijgen (Antec Three Hundred)

De koeler is inderdaad redelijk stil, maar in mijn systeem was het nog steeds het onderdeel wat het meeste geluid maakte (ik heb een losse videokaartkoeler op mijn videokaart).
Ik heb het geluid die de koeling produceert nog een stuk lager gekregen door een andere fan op het blok te zetten (Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm). De koelprestaties bleven hierbij gelijk
Mooimooi,
van mij krijg je ook 5sterren,

Hij presteert inderdaad perfect bij mij. Hij koelt bij mij een i7 860 in mijn p183 (met s-flex fans)
Op gebied van nadelen kan je inderdaad aanhalen dat je moet opassen met je rams die je erbij steekt. Ik heb inderdaad geen ruimte voor grote koelers op de rams.
Ik ben ook nog van plan geweest om een deftige review te maken hierover, gewoon omdattie het verdiend. Maar lijkt me nu niet meer nodig te zijn.
Fragiel vind ik em niet en de hoogte hebje in moderne kasten wel geen last maar van denk ik. vanaf je geen mini case neemt natuurljk. Maar dat lijkt me sowieso nogal wiedes een megacooler steken in een mini case.

Om toch een nadeeltje te geven, ik zou het overzichtelijker vinden mochten je grafiekjes geintegreerd geweest zijn. maw de idle's onder elkaar, de stressed onder elkaar, ... . Maakt het wat makkelijker om te lezen vind ik.

Welke software gebruik jij trouwens om je systeem te stressen?

[Reactie gewijzigd door Joindry op 1 maart 2010 14:52]

Dankje :)

Als ik je goed begrijp bedoel je het bij elkaar zetten van de gemiddelden onder de stressed waardes of..?

De software die ik heb gebruikt staat vermeld in de review namelijk tweemaal Orthos en beide processen aan 2 van de 4 cores gekoppeld.
Ik bedoel zet bvb al je waarde van je zalman in het blauw en al je waardes van je sycthe in het groen. Dan zet je je zonder elkaar, een groene bar, zalman idle, dan een blauwe, scythe idle. Dan zalman load, dan sycthe load....
zo kan je ze onderling makkelijker vergelijken.

Orthos kanje dus tweemaal laten lopen, elk op twee cores. hip nog niet aan gedacht eigenlijk. Ik was daarmee gestopt sinds ik mijn i7 heb. Kan je dat dan ook doen met 8 cores :P
Ah zo bedoel je..
Hmm dat zou ook kunnen maar volgens mij staat het er nu al wel duidelijk genoeg.
Al kunnen de waardes van de Mugen tabel nog iets korter.

Ik neem aan dat dat ook prima moet kunnen :)

Overigens heb ik de Mugen 2 tegenover de stock koeler gezet en niet een Zalman.
Zalman ZM-STG1 is de koelpasta die ik gebuikt heb in combinatie met de stock koeler.
Prima review! Moet alleen wel zeggen dat het installatie gemak voor mij echt minder dan 4 sterren is. Je kunt ook niet je cpu vervangen zonder het hele moederbord er uit te halen. Ik neem aan dat dit ook geld voor het AMD socket.
Ja ik heb het installatiegemak bij de nadelen opgenomen, stond wel in mijn review maar niet expliciet bij de nadelen. Punt is dat het bij mij juist stukken eenvoudiger was doordat ik dus een gat in mijn mobo-tray had zitten zodat ik er heel eenvoudig bij kon zonder het moederbord te hoeven demonteren.
Wel vind ik het installatiegemak voor Intel configuraties beter geworden want de drukpinnen waren altijd een hel zeker bij grote koelers zoals deze. Ik had al moeite om de voedingskabel voor mijn moederbord erin te krijgen :)
Het is goed dat je aangeeft dat het voor jou voordelen heeft, het installeren gaat sowieso al een stuk makkelijker doordat jij die uitsparing in je mobo tray hebt. Ik heb deze niet, wel heb ik een uitneembare moederbord tray, echter is de koeler te hoog om hem buiten de kast te monteren.

Ook is helaas voor mijn HTPC een Zalman HD503 te hoog, ze hadden de koeler van mij net 2 cm korter mogen maken.
Zelf deze koeler op een Phenom 2 955 BE gezet. De standaard fan vervangen met eentje van arctic cooling, die gewoon meer lucht verplaatst en dus beter koelt zonder daarbij extra db's te produceren. Nu wordt ie niet warmer dan 50 graden tijdens een beetje gamen. Op zich wel prima maar, ik heb wel enige twijfels.
Zelf had ik ook wel moeite met de installatie. Ik heb uiteindelijk dat plastic "hekje" voor AMD koelers eraf gehaald, anders past ie niet. Gelukkig heb ik de koeler tijdens mijn build op geschroefd. Maar ik vond de beschrijving nogal summier en her-en-der onduidelijk. Voor mij in ieder geval niet de volle punten.
Zelf heb ik de standaard fan erop laten zitten en deze voldoet voor mij al meer dan zat zoals aan de resultaten te zien is (al is het nu wat warmer door de zomer). Op mijn Ninja heb ik wel een SilenX fan gemonteerd en dat merk je inderdaad heel goed. Mogelijk dat ik dat ook bij deze ga doen wanneer ik de processor ga overclocken (op het moment moet ik wachten gezien mijn geheugen RMA moet).
De resultaten zullen uiteraard hier te lezen zijn :)

Dat 'hekje' moet je er inderdaad af halen zodat je de fan kan installeren maar dat is ook de bedoeling.
In dit zweetweer heb ik toch gemerkt dat de meegeleverde fan van Scythe snel aan zijn tax is, terwijl de AC fan dan nog een paar rpm door kan. Dat scheelde toch wel vijf graden.
Verder ben ik stom nog wel vergeten je review te complimenteren. Ik bedoel: hoe compleet wil je het hebben? :P
Wat mij opvalt, is dat je de Mugen hebt gebruikt in combinatie met een AMD Phenom II 925, welke op een AM3 socket wil zitten. Moederbord met een AM3 stoeltje.
Maar bij de inhoud van de doos staat geen AM3-bracket.

En verderop heb je het over een Socket 775 (Core 2 Duo).

Terwijl de foto's toch echt de Gigabyte moederbord laten zien (ik herken hem, omdat ik bijna dezelfde heb: GA-MA770T-UD3)

Welk systeem heb je de review nou op geschreven? De AM3 of de 775?

Voor de rest heel netjes!
Dat komt omdat ik dit vergeten ben te melden, uiteraard past de koeler op dit type socket anders had ik de koeler ook nooit op een normale manier kunnen installeren ;)

Zoals te lezen is in de inleiding:

Het systeem waar de Mugen 2 zijn plaats in heeft gevonden:

Processor pricewatch: AMD Phenom II X4 925
Moederbord pricewatch: Gigabyte GA-770TA-UD3
Geheugen pricewatch: GeIL GV34GB1333C9DC
Voeding pricewatch: Enermax MODU82+ 425

[Reactie gewijzigd door psychoclown op 13 juli 2010 14:35]

Ik weet dat het past, ik heb een Phenom II X4 945, met een Scythe Ninja 2 Rev. B, koelt heerlijk!!
(Sloot per ongeluk m'n window, dus ik moest weer overnieuw beginnen met typen, en ik vergat dit erbij te melden.. 8)7 )
De IHS is natuurlijk niet het contact oppervlak van de koeler met de CPU, de IHS zit p de CPU. Just so you know.

Voor de rest nette review alleen zou ik wat minder enters gebruiken aangezien het lijkt alsof je bijna elke zin een nieuwe alinea begint.
Ik zie het dat is een foutje en moet natuurlijk heatsink zijn.
Verder heb ik een aantal verkeerde enters eruit gehaald die erin geslopen zijn bij het kopiren van Notepad++ naar tweakers.

[Reactie gewijzigd door psychoclown op 28 februari 2010 13:40]

Ik heb hem sinds kort ook, inbouwen viel reuze mee.In eerste instantie ook bang dat hij niet zou passen, heb een normaal formaat kast (Maxcube Amoris 6010) maar hij past prima, heb zelfs nog wat ruimte over. :)
De stock cooler van de I7-860 maakt een heel vervelend geluidje maar de Scythe, draaiend op vol vermogen hoor ik helemaal niet.
Ik draai nu op 3.4 Ghz (stock 2.8Ghz) in een omgevingstemperatuur van 26 graden op 32 graden idle....helemaal goed dus, dikke aanrader! :D
Echt een top koeler met een goede prijs/prestatie-verhouding! Ben blij dat hij jou net zo goed bevalt.
Overclocken zal ik ook nog gaan doen binnenkort want nu heb ik weer wat meer tijd. De uitkomsten zullen dan uiteraard hier terug te lezen zijn :)
Mooie review, veel materiaal bijgedaan _/-\o_ maareh ik wilde even zeggen dat ik hem ook besteld heb en dit tegenkwam:

3oktober bestelling geplaatst
11oktober mailtje gestuurd waarom koeler nabestelling zo lang over deed:
Highflow: De Mugen2 is leverbaar, alleen heeft Scythe(Japan) een vertraging opgelopen met de distributie naar de leveranciers in Europa.

Alle winkels wachten nu erop, waaronder wij.

Dus het is even wachten...
Dankje, ik zal proberen binnenkort ook met een lagere kamertemperatuur, zoals in de eerdere temperatuur tests, de overclockprestaties te meten.

Ook nuttige info voor kopers in de nabije toekomst! :)
1 2 3 ... 6