Sonos Playbase Zwart

Specificaties Soundplate - Bekijk alle specificaties

Sonos Playbase Zwart Review

Mike_S 22 maart 2018, 2.188 views Product gekocht

Sonos Playbase Zwart

Geweldig geluid, maar hoe lang kun je nog van 5.1 genieten?

Pluspunten

• Geluid
  • Design
  • Eenvoud
  • Sonos infrastructuur
  • Uitbreidbaar naar 5.1

Minpunten

• Alleen een optische ingang, geen HDMI

Geluidskwaliteit Score: 5
Met hoge verwachtingen een Sonos Playbase gekocht en in no-time geïnstalleerd inclusief 2 Play:1 speakers voor volledig 5.1 geluid.

Playbase via de optische kabel aangesloten aan mijn tv, Netflix op mijn Ziggo Horizon decoder opgestart (kanaal 150) en film kijken maar! Helaas, geen 5.1 geluid, alleen stereo. (De sonos app geeft dit duidelijk weer, dus vervolgens ook geen twijfel mogelijk)
Ok, blijkbaar geeft mijn (toch redelijk recente) TV geen 5.1 door op de optische kabel, wanneer deze via HDMI vanaf de Ziggo box binnen komt, deze box dus maar rechtstreeks aansluiten op de Playbase. Ziggo box geconfigureerd om 5.1 uit te sturen en ja hoor, 5.1 op alle tv kanalen. (waar ondersteund uiteraard) Mooi! Nu weer Netflix op kanaal 150... Weer geen 5.1, helemaal geen geluid zelfs. WTF? Googlen dan maar... Blijkt Netflix al lange tijd over gestapt op Dolby Digital PLUS ivm gunstigere data hoeveelheden, en DD Plus kan NIET over een optische kabel. Gaat ook niet gebeuren als het aan Ziggo ligt, er is nog onvoldoende vraag.

Ok, wat nu... Playbase weer aan de TV gehangen en de Netflix app op mijn Samsung TV opgestart. Yes, werkt. Netflix met 5.1, heerlijk! Goed geluid, dus smullen. :) Maar goed, aangezien Netflix gekozen heeft voor Dolby Digital Plus, is de kans dat er bij een volgende app update geen ondersteuning meer is voor 'gewoon' Dolby Digital. Los van het feit dat ik nu alleen de Netflix TV app 5.1 kan leveren, maar dan heb ik nog een Ziggo box, een mediaplager en een game console waarmee ik ook 5.1 wil hebben.

Ok, nieuw plan... HDMI splitter met optisch uit en ARC ondersteuning. Dolby digital Plus gaat wel via HDMI, misschien is hier iets mogelijk...
Alle apparatuur via HDMI hierop aangesloten, TV ook via ARC. En jawel, alles werkt met 5.1! Klein nadeel, weer een box met afstandsbediening (moet dus in het zicht) voor het schakelen van de HDMI/ARC kanalen. Werkbaar, maar irritant nadeel in de ARC specificatie een 'feature' zit waardoor de TV speakers aangeschakeld worden, (Ondanks dat ze uitgezet zijn) met een galm tot gevolg.

Na een dagje testen, kwam bij mij de vraag of ik ruim 1000 euro neer moet leggen voor een 5.1 set die ik met moeite aan de praat krijg en met een Netflix app update op mijn Samsung TV mogelijk niet meer werkt. Hmmm.... voelt gewoon niet goed. De optische ingang heeft zijn tijd gewoon gehad, bandbreedte is beperkt en kan zelfs een jaren oud oud protocol als Dolby Digital plus niet eens aan. HDMI is in deze tijd gewoon een must bij een nieuwe aankoop! Nu maar wachten op een Sonos Playbase met HDMI... :?

Al met al... Gekocht, getest, genoten maar toch teruggebracht naar de winkel, te onzeker hoe lang onder deze omstandigheden 5.1 geluid blijft werken.

Heb jij ook een Sonos Playbase Zwart?

Dus over naar de Denon Soundbar met bijbehorende rearspeakers?

[Reactie gewijzigd door BvZwolle op 23 maart 2018 07:45]

Welke HDMI splitter heb je hiervoor geprobeerd? En zou je na testen deze aanraden of een ander?
Adviseren kan ik je helaas niet, dit was een merkloze variant 2de hands aangeschaft.
Goede review!

[Reactie gewijzigd door TLLRS op 17 juli 2018 12:41]

Over optical kan geen Dolby Digital Plus, dus dat ligt niet aan Ziggo.

Both HDMI and optical pass digital audio from one device to another. Both are better than analog (the red and white cables). Both can pass multi-channel audio, like Dolby Digital. Both cables can be had pretty cheap.

The biggest difference is that HDMI can pass higher-resolution audio, including the formats found on Blu-ray: Dolby TrueHD and DTS HD Master Audio. These formats can't get transmitted across optical.
Klopt (dat is wat ik bedoel), maar Ziggo zou wel de app (kanaal 130) aan kunnen laten passen (ism Netflix) dat deze ‘gewoon’ Dolby Digital uitstuurt (via hdmi & optical) maar op het Ziggo forum kun je lezen dat er te weinig vraag is om dat te laten doen.
Maar goed, ook al passen ze het aan, blijft mijn stelling: “het werkt, maar voor hoe lang?”