1 review

AMD Radeon Pro WX 3100

Specificaties 4GB GDDR5 • DP, 2x m-DP - Bekijk alle specificaties

AMD Radeon Pro WX 3100 Review

6129(15) 22 maart 2018, laatste update op 2 december 2018, 1.606 views Product gekocht

AMD Radeon Pro WX 3100

Een kleine, zuinige en koele krachtpatser voor 'simpel' CAD/CAM-gebruik. Met de Lexa chip gebasseerd op de Polaris-architectuur en 512 streamprocessors ondersteund door 4GB VRAM op een 128bits-bus versnelt deze kaart zelfs complexe CAD-modellen. Krijgt 7 jaar garantie van AMD. Geen drivers in de doos.

Pluspunten

• Zeer vlotte kaart voor CAD/CAM
  • 4GB VRAM met een 128bits-bus zorgt ervoor dat je tot 3 4K/60hz beeldschermen kunt aansturen
  • Energiezuinig (50W max) en stil
  • 3 jaar standaard garantie, uit te breiden tot 7 jaar.
  • Goed geprijsd; ruwweg 200 EUR

Minpunten

• Geen ondersteuning voor 5K/60Hz
  • Wordt geleverd met de low-profile bracket geïnstalleerd dus die moet je even vervangen als je een 'normale' kast hebt.
  • Geen drivers in de doos.
  • Open deur: Niet geschikt voor zware GPGPU-toepassingen zoals renderen, simulaties...

Drivers en compatibiliteit Score: 4
De bedoeling is om hier op korte termijn alsnog een uitgebreidere review neer te schrijven over de prestaties van de kaart. Uiteindelijk is de Pro-reeks van AMD altijd wat onderbelicht gebleven in het verleden, het lijkt alsof alleen nVidia's Quadro de dienst uitmaakt op workstation gebied. Dat is jammer want er zijn situaties waarin de Radeon Pro reeks bepaalde voordelen biedt.

"Ohja? Wat is dan zo'n voordeel?" Hoor ik je denken... simpel, met behulp van deze kaart kan ik mijn render (CUDA) en CAD/CAM workflows hardwarematig scheiden! De WX 3100 drijft mijn display aan waarop de viewport van mijn CAD of CAM software actief zijn terwijl dat mijn nVidia kaart rustig 3D-beelden rendert. Deze manier van werken is bijvoorbeeld onmogelijk als je een nVidia Quadro naast een nVidia GeForce kaart gebruikt. De Quadro zal dan namelijk de GeForce driver gebruiken waardoor de viewport van je CAD-software NIET wordt versneld. Bij een Radeon Pro + Geforce/Quadro setup is dit géén zaak.

Ik ga hier in de komende tijd benchmarks plaatsen van de kaart maar daar knelt nu net 'mijn' schoentje. Het enige probleem is dat ik niet erg veel te benchen heb behalve Rhino 5 en/of 6, hoewel er voor die laatste nog geen benchmark beschikbaar is (Holomark is nog niet gereed voor 6). Als er bepaalde dingen zijn die jullie getest willen zien met deze kaart, dan zal ik proberen dat te doen.

Heb jij ook een AMD Radeon Pro WX 3100?

misschien even wat meer uitleg over "terwijl ik met mijn CUDA-kaarten netjes kan blijven renderen."
wat heeft deze kaart met cuda? of was het misschien je had eerst een nvida die traag was en deze doet de aan passingen realtime?
nee, deze kaart draait letterlijk naast mijn GTX Titan (zie foto's). De WX 3100 drijft mijn beeldscherm en is de versneller voor de CAD apps (vooral Rhino en bepaalde CAM-software) terwijl de GTX Titan alle dingen mag doen waarvoor CUDA vereist is (OctaneRender).
Leuk om te zien dat je dit kaartje hebt. Ik ben zelf aan het kijken om een aantal grafischek aarten in onze werkstations te vervangen voor Quadro P600 of de WX3100.

Nou heeft AMD behoorlijk wat driver optimalisaties gedaan het afgelopen jaar, maar alle reviews van de Radeon WX kaarten stammen uit begin 2017. Ik heb het al getest met mijn WX5100 en daar was een leuke boost in te zien (in dit geval voor Siemens NX benchmark van Specviewperf).

Zou het mogelijk zijn om eens de Specviewperf 12.1 benchmark kunnen draaien met de laatste drivers van AMD? (18Q1.1 als je die hebt geinstalleerd?). Ik ben alleen benieuwd naar de snx benchmark (Siemens NX) en hoe deze WX3100 daarin presteert met de laatste AMD drivers :)

Alvast bedankt! :)
Ik zal zeker eens bekijken of ik dat kan doen. Verwacht tegen morgenavond wat resultaten!

@SuB-ZeuZ Ik heb de snx-02 set laten lopen met de 18Q1.1 driver en ik krijg een composite terug van 56.04 punten wat best goed is als ik de referenties in andere reviews bekijk. Render resolutie was 1080p by the way.

[Reactie gewijzigd door 6129(15) op 4 april 2018 04:12]

Dat is niet gek zeg voor dit kaartje. Komt akelig dicht in de buurt van de Quadro P1000 (die doet zo'n 60fps in NX), maar kost wel bijna 2 keer zo veel.

Heel erg bedankt! :)
Misschien niet de bedoeling van deze kaart, maar hoe zijn de game-prestaties (omdat je er nog een andere GPU bij hebt, zo te zien)? Ik lees op enkele websites dat 'ie vergelijkbaar is met een GTX470 (niet zo best dus), maar weer een andere site zet 'm naast een 1050. Misschien leuk om wat benchmarks / games te draaien? :)
Qua gamen liggen de prestaties in de lijn van een RX550. Energiezuinige low-end dus. Geen probleem voor mij persoonlijk aangezien moderne games me veelal niet interesseren. Voor die keer dat ik Doom (2016) of Wolfenstein (2015) opstart gebruik ik inderdaad mijn render-Titan.
Geen 5K/60Hz ondersteuning? Volgens de specificaties van AMD is dat wel zo. Het is iets wat ik absoluut nodig heb...
Volgens Rob Williams van Techgage althans niet concreet. Pas vanaf de WX 4100 zou er ondersteuning zijn voor 5K/60Hz. Maar zulke kaarten hebben dan ook minimaal 1024 streamprocessors en bredere geheugenbussen (>256 bit). Ik neem aan dat hij het concreet getest heeft als hij het kan neerschrijven in een vergelijkende GPU-test. En AMD kan natuurlijk altijd een slordige fout maken op hun pagina.

Om het in perspectief te plaatsen: De 15" MacBook Pro's die 'dezelfde' Lexa GPU hebben en tot wel 2 5K/60Hz schermen kunnen aansturen hebben in de realiteit eigenlijk niet dezelfde GPU! De Radeon Pro's 450/550 die in deze machines gebruikt worden (althans in de basismodellen...) hebben 640 streamprocessors ter beschikking én worden bijgestaan door een Intel iGPU die geoptimaliseerd is voor hogere resoluties. Dus het valt niet 1:1 te vergelijken met de situatie op de desktop... helaas.

En dat is de reden waarom ik er van uitga dat deze kaart geen 5K/60Hz-monitoren ondersteund :) .

[Reactie gewijzigd door 6129(15) op 2 december 2018 19:46]

tnx voor de revieuw! ook goed om te zien dat er nog extras worden bijgeleverd als de adapters en de bracket, stond nergens in de specs en dat is een slechte zaak.
heb een wx3100 in bestelling nu. :)