Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 6" • 2880x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG V30 (4GB ram) Blauw Review

doelloos2 1 april 2018, laatste update op 19 april 2018, 1.071 views Product gekocht

LG V30 (4GB ram) Blauw

LG heeft een tijdje als actie gehad dat ze de LG V30 gaven bij een LG TV. Dit bood de mogelijkheid om redelijk goedkoop een LG V30 te kopen via marktplaats. De LG V30 is een snelle en mooie telefoon maar het scherm kan niet mee met de concurrentie.

Pluspunten

• design
  • snelheid
  • camera (vooral de wide angle lens)
  • Quad DAC
  • accu duur
  • MIL-STD-810g
  • scherm is helder
  • bouw kwaliteit

Minpunten

• Blauwe gloed onder een hoek
  • LG software
  • onnatuurlijke kleuren scherm
  • prijs (nieuw in winkel)

De eisen

Mijn moto X play die ik hiervoor had, kreeg na een software update een hele slechte accuduur. Hierdoor kon ik maximaal 2 uur aan screen-on time krijgen. Dit was voor mij absoluut te weinig en wou dus al een tijdje een nieuwe telefoon aanschaffen. Ik had een budget van 400 euro in gedachten en normaal kom je dan ook helemaal niet in de top range van LG of Samsung. Door de TV actie van LG, hadden veel mensen een LG V30 bij hun TV gekregen. Marktplaats en Tweakers stonden vol met LG V30 voor rond de 450 euro te koop. Dit vond ik wel aantrekkelijk omdat high-end telefoon van 2017 die 450 euro kost absoluut niet duur is. Helpt het wel mee dat het LG is denk ik, want als het Samsung was geweest had de verkoopprijs vast hoger geleden. Ik heb dan uiteindelijk een LG V30 kunnen bemachtigen gesealed in de doos voor 430 euro. Prima koop dus!

Vooraf wil ik toch wel even EOSfoto https://tweakers.net/gallery/133140/ bedanken voor het sturen van zijn codes in zijn S8 review zodat ik mooie headers kon hebben en een tabel met specificaties.

Specificaties

De specificaties van de LG V30 wijzen alles op een flagship telefoon van 2017. Een 18:9 schemratio met kleine schermranden en een snapdragon 838. Dit alles tussen twee panelen glas wat de telefoon weer erg kwetsbaar maakt. Toch is LG er in geslaagd om de telefoon een MIL-STD-810g rating te geven (Hier later meer over). Daarbij heeft LG er voor gekozen om de 3.5 mm hoofdingang te behouden, plus ze hebben er ook nog een Quad-dac ingestoken voor nog beter audiokwaliteit. Top LG!

Modelnaam
LG-H930
Afmeting (LxBxH)151.7 x 75.4 x 7.3 mm
Gewicht158 gr.
KleurenMidnight Aurora Black, Cloud Silver, Moroccan Blue, Lavender Violet, Raspberry Rose
Accu3300mAh Li-Ion
BeeldschermP-Oled, 5.99 Inch, 1440 x 2880 pixels, 18;9 ratio, 537 ppi
Type SIM-kaartNano-SIM
OSAndroid 7.1.2 (Nougat) (Update komt naar 8.0)
Netwerktechnologie2G (850, 900, 1800, 1900 MHz);
3G (850, 900, 1900, 2100 MHz);
4G ( 700, 800, 850, 900, 1700, 1800, 1900, 2100, 2300, 2500 en 2600 MHz)
Wi-Fiv802.11 a/b/g/n/ac (2.4/5GHz)
Mobiele hotspotJa
VerbindingenUSB-C, Bluetooth v5.0, 3.5mm Jack met 32-Bit Hi-Fi Quad DAC
CPUQualcomm MSM8998 Snapdragon 835 (10 nm) 8-cores (4x 2.45 GHz & 4x 1.9 GHz)
GPUAdreno 540
Video4K video, 30FPS;
1080P (HD) video, 30 of 60FPS;
720P video, 30 of 240 FPS
Optische stabilisatieJa
Sensoren Barometer, Versnellingsmeter, Druksensor, Vingerafdruksensor, Gyroscoop, Geomagnetische sensor, Hall-sensor, Kompas, Nabijheidsmeter en RGB-lichtsensor
WaterdichtheidIP68 gecetificeerd

Unboxing

De LG V30 komt in een mooie mat zwarte doos waar heel subtiel V30 opstaat. De doos verder is niet heel speciaal, maargoed het gaat tenslotte op de inhoud ;). De inhoud in bij de LG V30 prima. Er wordt een snel lader meegeleverd (1.8 A) samen met oortjes van B&O.

Design en bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de LG V30 is echt geweldig goed. Hij voelt stevig aan en ligt ontzettend lekker in de hand, zeker omdat de LG V30 ook zo licht als een veertje is. Daarbij zijn de randen van het scherm ligt geboden. Dit zorgt ervoor dat het swipen van de zijkant ontzetten fijn is. Dat het glas gebogen is, is verder niet echt zichtbaar als het scherm aan het en er is dan dus ook geen vervorming zoals dit bij Samsung toestellen wel het geval is. Mocht je interesse hebben in de LG V30 kan ik het sterk aanraden om de blauwe variant te nemen, het is echt een ontzettend mooie kleur. Hieronder wat foto's van de telefoon. De telefoon vingerafdruk vrij te houden was nog best lastig; het nadeel van glas op de achterkant.

De LG V30 heeft de power knop op de achterkant zitten. De powerknop is tevens ook een vingerafdruk scanner. De volume knoppen zitten op de linkerzijde op de telefoon. Alle knoppen klikken ontzettend lekker en dit laat ook weer zien dat het een dure telefoon is.

Benchmarks

Ik ga verder niet teveel aandacht besteden aan het benchmarken van deze telefoon, want het zegt niet zoveel. Antutu laat zien dat de LG V30 presteert zoals de meeste telefoons met een snapdragon 835.

Beeldscherm

Over het beeldscherm van de LG V30 was in het begin veel commotie. Bij grijze vlakken zou het zichtbaar zijn dat er oneven belichten was. Ook zou er een blauwe shift aanwezig zijn als het scherm onder een bepaalde hoek wordt bekeken.

Ik moet zeggen dat mijn LG V30 niet zo veel last heeft van die oneven belichting als ik soms op internet heb gezien, maar het is zeker wel aanwezig. Dit geldt vooral voor grijze vlakken bij een lage helderheid. Ook de blauwe shift is aanwezig, maar stoort mij niet omdat ik altijd recht op mijn scherm kijk. De twee foto's hieronder laten de oneven belichting zien en de blauwe gloed bij een wit vlak onder een hoek.

De eisen

Zoals je ziet is de oneven belichting erg lastig om vast te leggen met een camera. De onderkant van de telefoon laat wat lichtere plekken zien dan de rest van het scherm. Ook de blauwe kleur onder een hoek is goed zichtbaar. Het witte vlak is bij mijn LG V30 dan ook niet echt wit. Er kan dan ook worden gekozen om de instelling aan te passen zodat het vlak wat witter wordt. Je ogen wennen echter snel aan het nep wit, maar als je dan weer terug gaat naar een LCD scherm dan is het wel goed zichtbaar hoe wit een LCD scherm is. Daar tegenover staat wel weer dat het zwart op een OLED wel echt zwart is en bij een LCD weer niet. In het algemeen kan ik wel zeggen dat het OLED scherm van een Samsung wel een stuk beter is dan deze LG V30. Hopelijk gaat LG door met de ontwikkeling van een OLED scherm en zorgen ze ervoor dat deze problemen naar verloop van tijd verdwijnen met nieuwere telefoons, want de OLED schermen van LG hebben zeker potentie.

Audio kwaliteit

Ik luister ontzettend veel naar muziek, dus de audio kwaliteit van een telefoon vind ik belangrijk. Een telefoon zonder 3.5 mm uitgang zal dan voor mij ook geen aantrekkelijke optie zijn. Laten we beginnen met de audio kwaliteit van de luidspreker op de telefoon. De luidspreker is mono en bevindt zich aan de onderkant van de telefoon. Helaas geen ideale plaatsing van de speaker omdat je de speaker makkelijk dempt met je vinger als je een film zit te kijken. De kwaliteit van de speaker zelf is goed. Het geluid wat eruit komt kan niet overdreven hard, maar klinkt tot zijn maximale volume nog ontzettend diep en helder. De speaker is met vergelijking tot andere telefoon echt een stuk beter. Dit had ik persoonlijk niet verwacht aangezien de plaatsing van de speaker mij vertelt dat hier niet veel aandacht aanbesteed zou zijn, maar blijkbaar is dit wel het geval!

En nu misschien wel de beste feature van de LG V30, een Quad DAC voor een beter geluid met minder ruis uit de 3.5 mm uitgang. Dit is een dikke middelvinger van LG naar alle fabrikanten die hun 3.5 mm weghalen. Ik kan zeggen dat het geluid met iets beter klinkt met de DAC aan, maar ik luister gewoon mp3 en lage impedantie oortjes dus ik weet niet of ik het optimale eruit haal op deze manier. Vast niet. Wanneer de DAC aangezet wordt kan het volume met 75 verschillende stappen geregeld worden. Dit is ideaal, er zit nu altijd een volume tussen die perfect is. Zonder deze optie is het 25 stappen en dan zit er altijd wel een volume tussen die te hard is of net te zacht. Verder kunnen ook veel instellingen m.b.t. het audioprofiel geregeld worden. Zo kunnen bepaalde presets en filter worden veranderd in de instellingen. Het verschil is te horen tussen de verschillende instellingen, maar ik vind de standaard instellingen toch wel het beste. In de music app van LG kan je de equaliser veranderen, maar ook hierbij geldt dat de standaard instellingen voor mij het beste waren. Overigens denk ik niet dat het inschakelen van de DAC invloed heeft op de accuduur.

Accu

De LG V30 heeft een 3300 mAh accu en dit is net wat groter dan de S8, maar weer kleiner dan de S8 plus. Qua accuduur (zoals geschreven staat in de review van tweakers) valt hij dan ook tussen de S8 en de S8 plus. Mijn eigen ervaring met de accuduur is prima. Met laag tot gemiddeld gebruik kan ik 2 dagen met de accu doen. Met wat zwaarder gebruik van de telefoon lukt het toch wel om de telefoon leeg te krijgen in een dag, maar dat we elke dag onze telefoon moeten opladen zijn we inmiddels wel gewend! Het lukt me om gemiddeld zo'n 5 uur aan screen-on time te krijgen met automatische helderheid en maximale resolutie van de telefoon. Mocht je langer met je accuduur willen doen zijn twee settings die je kan instellen om de accuduur te verlengen. Deze opties zijn Extended en Maximum. Extended is gewoon de normale energie besparing van android. De maximum setting zorgt ervoor dat alle data (4G en wifi) wordt uitgeschakeld en het alles op de telefoon wordt zwart (instellingen en achtergrond etc). Dit is het voordeel van het OLED scherm waarbij zwart ervoor zorgt dat de pixel uit zijn.

Software

De software van LG krijgt over het algemeen niet veel liefde van de reviewers op het internet. Mijn voorkeur gaat zelf ook wel uit naar stock android, maar de LG skin irriteert mij niet. De skin ziet er wat kleurrijker en speelser uit dan stock android. Bij pop-ups wordt de achtergrond bijvoorbeeld wazig en dit doet me een beetje denken aan iOS. Het enige jammere vind ik dat het menu nog steeds met een knop wordt geopend ipv het omhoog swipen. Alles werkt vlot op de LG telefoon en het lijkt erop dat de software goed geoptimaliseerd is. Of de telefoon na een paar jaar nog steeds vloeiend werkt moeten we altijd maar afwachten.

Camera

Over de camera ben ik zeer tevreden. De wide angle camera vind ik echt geweldig. Er past simpelweg zoveel meer in een frame en dit geeft een dramatisch effect, maar het kan ook meer informatie geven over de omgeving. Dit vind ik veruit een betere feature dan een telelens. Ik heb nog niet heel veel foto's kunnen maken en ik zal deze dan ook toevoegen in de review als ik er mee heb. Hetzelfde geldt voor video. Hieronder zijn twee foto's te zien genomen van dezelfde plek maar een met de wide angle lens en de andere met de normale lens.

De camera software van LG is dit in orde! De auto mode werkt prima en naar mij weten werkt de automatische HDR ook goed. Bij manual mode zijn er veel opties handmatig te veranderen. Ook handig in manual mode is focus peeking. Hierbij wordt het object in focus omringd door groene lijnen, zodat je er zeker van bent je in focus bent!

De eisen

De LG V30 is een ontzettend leuke telefoon die denk ik toch wat onderdoet qua populariteit tov de Samsung concurrent. Het scherm van de LG V30 is dan wel eens waar wat minder dat bij de S8, maar ik denk dat de V30 leukere functies heeft die het een betere telefoon maken. Zo heeft de LG V30 een Quad DAC een wide angle camera en is de prijs al flink gezakt tov van de release. De LG V30 krijg van mij een 8.5 en heb zeker geen spijt van mijn aankoop. Ik wil de lezer bedanken en mocht je vragen hebben over de V30 dan kan je me altijd een berichtje sturen! :)

Update 1 (15-4-18): Ik merk trouwens wel dat als de dac staat ingeschakeld dat de telefoon meer stroom verbruikt dan wanneer deze niet staat ingeschakeld. Het is zelfs meer dan ik verwacht had. Maargoed nog steeds de moeite waard om de DAC aan te hebben.

Update 2 (19-4-18): De android update 8.0.0 is uitgerold voor de LG V30. De update is visueel een kleine verandering al zit er voor mijn gevoel meet bloat op dan in de vorige update. Wel komt met deze update de beveiligingsupdate van maart 2018. Bij het opstarten van de V30 heet de telefoon van ook V30 TinQ, wat slaat op de AI features die bijvoorbeeld in de camera zijn verwerkt. Dit houdt in dat de camera in staat is om een scene te herkennen. Zoals ik al zei het brengt meer features met zich mee maar de software voelt wel rommelig aan met meer bloat. Hopelijk is dit anders in de volgende update (als die er komt).

Heb jij ook een LG V30 (4GB ram) Blauw?

"Ik wil de lezen bedanken" staat er in je conclusie. Maak er ff 'lezer" van.
Bedankt ook voor de review trouwens. Leuk om te lezen dat de DAC waardevol is en onderscheidend tav andere merken.