Ubiquiti UniFi Video Camera Dome (3-pack) Review

kmf 21 maart 2018, 1.036 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Video Camera Dome (3-pack)

Conclusie: voor een paar tientjes meer koop dan de G3 modellen.

Pluspunten

• compact
  • helder beeld
  • meegeleverde POE-adapters
  • POE
  • Unifi ecosysteem

Minpunten

• tikkend schakelgeluid bij inschakelen nacht/dag modus
  • geluid geeft galm
  • Passive 24V POE

Kwaliteit Score: 4
Deze met een goede dea gekocht bij Amazon als aanvulling op mijn Unifi camera-systeem. Als deze niet zo goedkoop aangeboden was (25% van de oorspronkelijke prijs) had ik het niet gehaald.

Het is namelijk een verouderd model welke slechts 720p heeft. Maar ook het ontwerp is niet heel handig. Je kan deze namelijk eigenlijk enkel gebruiken bij een systeemplafond. Om deze te bevestigen moet je namelijk een gat boren van 8cm waar je de base doorheen schuift. Aan de andere kant moet je dan met een grote plastic moer deze vastdraaien en de kabels bevestigen.

(Ik heb geen systeemplafond, dus heb ik het op strategische plekken geplaatst. Waarbij ik een gat in een afneembare plank hebgemaakt. Meterkast, een koof, etc. )

Vergeleken met mijn oude 720p foscam-camera's geeft dit uitstekend scherp beeld en goed geluid. (de foscam had een tikkend geluid).
Vergeleken met de G3-camera's van Ubiquiti daarentegen is dit natuurlijk slecht.

Waar de G3-camera's 1080p levert met kraakhelder geluid, biedt deze toch overduidelijk minder scherpe beelden en een galmend geluid.
Vandaar dat deze bij mij enkel op plaatsen zit waar resolutie en geluid minder van belang is (een gang van 2 meter breed, garage, serverruimte)

Het installeren was ook niet zo makkelijk als bij de G3 camera's. Deze oude versies zaten nog vast aan de Passive 24v POE. Direct aan de Ubiquiti switch werkten ze niet. Ik moest deze switch in de settings aanpassen opdat de poorten passive 24v poe leveren.

Ze zijn ook veel trager met opstarten in vergelijking met de G3. Maar eenmaal opgestart worden ze makkeljik door de Unifi NVR software herkend en geinitialiseerd (en voorzien van de nieuwste firmware)

Tijdens schemeren schakelt de camera wel voortdurend naar dag en nachtmodus. Dit wordt gepaard met een flinke tik. Zeer goed hoorbaar. En vrij irritant als het om de paar secondes gebeurt. Eenmaal een modus gekozen blijft het tikgeluid wel weg. Behalve als je de verlichting aan doet van de ruimte.
Voordeel is wel dat eventuele ongewenste bezoekers duidelijk gewezen worden op de aanwezigheid van de camera...

Het Unifi systeem maakt het gebruik en instellen van deze camera's wel lekker makkeljik. Bv automatisch laten opnemen en alerts configureren.
Schijnbaar kan je deze ook standalone draaien. Dit heb ik niet uitgeprobeerd.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Video Camera Dome (3-pack)?

Van tik geluiden en galm heb ik op mijn G3 ook geen last.

Ben benieuw of Ubiquiti met beter camera's komt in de toekomst, betere/grotere sensor, 4K en/of zoom. Het achterliggende software/management idee van de gehele UniFi omgeving werk in ieder geval erg prettig.
Ik hoop eerder dat Ubiquiti komt met camera's die diefstalbestendig/hufterproof zijn.

Over de G3 ga ik nog wel een review schrijven, maar om een G3-dome op te hangen bij de voordeur heb ik nu een camerabol gekocht welke ik met antidiefstal schroeven wil vastmaken...