Club 3D CGNX-G668TVD Review

gyjo 26 december 2005, 1.063 views

Club 3D CGNX-G668TVD

Pluspunten

• Koeling
  • Prijs/kwaliteits verhoudinjg
  • Drivers voor linux
  • Overclocken

Minpunten

• Geluid

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemeen
Vorigjaar zomer had ik een pc via pc-privé bij dell gekocht. Ben zelf geeen grote fan van Dell, maar dat moest van pc-privé. Het was een dell dimension 8400. Met als videokaart een x300se 128mb. Dat Ding was om te huilen dus om een beetje games te spelen moest er een nieuwe videokaart in. Dit heb ik niet direct gedaan omdat er toen nog zeer weinig kaarten met pci-e verkrijgbaar waren. In februari van 2005 was mijn kookpunt bereikt met die x300se, dus toen ging ik wat rond kijken aar een andere. Al snel kwam ik bij de 6600gt uit, deze had toen de beste prijs/kwaliteit prestatie onder de 200 euro. Daarom kocht ik hem bij computerland voor 185 euro. Een aankoop die mij niet teleurstelde!

futureset
HIj was mooi verpakt en er zat het spel collin mcrea 4 bij. Dit was een groot pluspunt omdat ik een echte race en rally fan ben dus heb daar nog heel wat plezier mee gehad. Ook zit er een blok bij zodat je er hdtv op aan kunt sluiten, de gewone s-video en composite. Ook zat er een driver cd bij met wat overclocking software en de normale nvidia drivers

prestaies & overclockbaarheid
Deze vindt ik rond uit goed, op standaard settings had ik een 3dmark05 score van: 3626 punten, niet slecht als ik zo scores van andere lees. Bij 3dmark03 was dit 8100 punten, dit is ook geen scores om je voor te schamen.

Toen begon ik met overclocken, deze kaart clockte bij mij wel lekker over het 2ns geheugen kwam tot 1,14ghz en de core haalde zonder enige voltmod 580mhz. De scores werden toen nog hoger, bij 3dmark05 was dit 4215 en bij 3dmark05 9153. Niet bepaalt slecht te noemen voor een 6600gt op standaard koeling.

Ook in games kan ik de instellingen aardig hoog zetten zonder dat hij schokkerig gaat lopen. Bij nfs mw draai ik alles soepel op zijn hoogst. En ook bij COD 2 kan ik rustig alles op een res van 1280 bij 1024 draaien met veel dingen op high dus hier ben ik ook zeer tevreden mee.

Beeldkwaliteit
Dit is het punt waar ik nog het meest verrast mee was. Ik had gedacht dat de achtergrond enz gewoon het zelfde zou blijven als de x300, maar geloof het of niet maar mijn achtergrond had ineens veel meer diepte en vele malen heldere kleuren. En ook in films is het gewoon mooier kijken als met die de x300. Dus daarom de zo hoge score op dit punt.

Modbaarheid
Ja dat is toch iets wat de 6600gt niet in zich heeft zoals de 6800le. Maar wat wel een voordeel is dat de voltmod simpel is uit te voeren is met een potlood.

Drivers
Ja dat vindt ook goed bij nvidia, makkelijk overclocken in de drivers met coolbits, en wat te denken van de nvidia linux drivers deze zijn vele malen beter dan bij ati. En omdat ik wel eens via vmware linux draai was dit ook een goede reden om voor nvidia te gaan.

Warmte- en geluidsproductie
Ja dat standaard nvidia koelertje is nou niet bepaald stil te noemen. Hij koelde bij mij wel zseer goed idle 36 graden en load 55 graden. Maar had na 2 maanden zo genoeg van dat koelertje dat ik er een zalman vf700cu op gedaan heb, deze maakte de chip nog koeler dan de originele. Idle 34 graden en load 49 graden, en dat met een omgevingstemperatuur van 31 graden. Maar het overclocken bleef gewoon ongeveer hetzelfde.

prijs
De 6600gt was tussen november en juli de koning van het mid-range segment, Ati had er gewoon geen antwoordt op. Dat was ook de reden dat ik hem had gekocht. Hij was in februari toen ik hem kocht 185 euro bij de computerland, en heb hem daar dus gekocht. En koopje omdat de x700pro die toen net uit was hetzelde koste alleen maar 65% van de prestaties had.

conclusie
Het is een zeer mooie kaart alleen hij is vandaag de dag niet meer de super snelle kaart ie hij een jaar geleden was. Hij is nu voorbij gestreefd door de x800gto(2) en de 6800GS. Hij kan nog steeds goed mee komen met de nieuwste spellen en voor gemiddeld game gebruik is hij zeer goed. En met videokaarten blijft het toch zo dat wat nu goed is, is over 6 maanden weer low range is.

Heb jij ook een Club 3D CGNX-G668TVD?

Goede review! Ik zocht even voor de lol mijn kaart op en nu ben ik hier :P
Ik moet zeggen, ik heb deze kaart al járen, ik denk wel een jaar of 4-5, en ik heb CoD4 nog mee gespeeld. Ik zat laatst wat met de instellingen te rommelen en toen kwam ik de temperatuur tegen waarbij de computer de kaart wat langzamer laat draaien: 150 graden.

Kan je een lekker eitje op bakken, lijkt mij :P