Tweakers zegt: 8,5

Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart

Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart Review

Vandemoortelen 19 maart 2018, 698 views Product gekocht

Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart

Compacte camera die je volop laat experimenteren!

Pluspunten

• Functionaliteiten zoals reflexcamera
  • Compact maar toch heel divers in mogelijkheden
  • Zoeker met live voorvertoning

Minpunten

• Even wennen als je reflexcamera gewend bent
  • Summiere handleiding
  • Geen externe oplader inbegrepen

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 3
Uitbreidbaarheid Score: 4
Ik kocht deze camera een week geleden bij kamera-express, prima prijs (met laagste prijsgarantie). Dit weekend ging ik er nog een passend tasje halen ook (Lowepro Apex 100 AW), heel erg vriendelijk zijn ze er.

De dag van de aankoop ben ik er al volop mee aan de slag gegaan! Eerst was het even wennen, mijn vorige camera was namelijk een reflexcamera; daar is fotograferen een eerder mechanisch gebeuren. Klik aan, kijken door de viewer, klik en klaar! Het kijken door de viewer(doorkijkvenstertje) van een systeemcamera waar je een digitale weergave te zien krijgt van wat de sensor live capteert, dat doet toch effe raar. Er zit een beetje vertraging op, ook als je inzoomd zit er een beetje verwerkingstijd op. Ik moet zeggen ik heb hem heel even weer aan de kant gelegd om met een teleurgesteld gevoel achter te blijven. Tot ik er s'avonds weer mee aan de slag ging en wat experimenteerde met de sluitertijd, isowaarde en diafragmawaardes bij schemerlicht. Plots viel mij op dat wat je door de viewer ziet, een directe aanpassing is van je gekozen instellingen. Nog voor je de foto hebt gemaakt! En toen zag in de voordelen in van deze camera. De dagen nadien ben ik nog volop aan het testen geweest en voor ik het wist was ik die (minimale) vertraging voor beeldvorming/ zoomen helemaal vergeten.
Een systeemcamera is nu eenmaal geen reflexcamera. Als je van het mechanische houdt, of laat ons zeggen het is wat voor jouw fotograferen een uniek iets maakt, blijf er dan ook bij. Maar als je er van houdt om te experimenteren, meer dan het toepassen van de theorie (de theorie die pas een automatisme wordt zonder nadenken; als je echt heel veel foto's trekt) die je geleerd hebt om met een reflexcamera aan de slag te gaan, durf dan de overstap te maken naar een systeemcamera!
Het biedt zeker zijn voordelen: naast dat hij compact en licht is, de fun van de vele instellingsmogelijkheden (zoals de creatieve programmaatjes waarmee je live filters kan toepassen, voorgeprogrammeerde "Scenes" voor fotograferen bij schemering, zonsondergang, ...).

Een nadeel aan deze camera is wel dat er geen externe batterijoplader bijzit. Je moet altijd het kabeltje in de camera pluggen. Lastig als je een kleine van 2 jaar in de buurt hebt die alles van de kasten sleurt, of lastig als je de camera te laden moet leggen aan de sanitaire blok van de camping (onbewaakt). Je kan die externe oplader er natuurlijk altijd bijkopen want hij bestaat wel.

Een ander nadeel is dat de handleiding echt heel beperkt is. Zoals de uitleg om knoppen een zelf gekozen functie toe te wijzen die er niet in wordt aangehaald. Ik zal er nog eens voor moeten zoeken.

Heb jij ook een Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart?

Deze dingen: LINK werken echt prima en zorgen er voor dat je gewoon kan laden met usb. Ik maak op vakantie altijd gebruik van een powerbank waardoor ik tijdens het gebruik van mijn camera een lege accu kan opladen. Werkt perfect.