Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear RangeMax WNR3500L Review

storeman 19 maart 2010, laatste update op 17 november 2015, 14.584 views

Netgear RangeMax WNR3500L

Pluspunten

• Goede duidelijke USB ondersteuning
  • Informatieve webinterface
  • Duidelijke instructies bijgeleverd
  • Router en wireless zijn zeer stabiel
  • Tomato

Minpunten

• Wireless N performance valt tegen bij mijn verwachtingen maar is wel marktconform

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Mijn oude WRT54GL was wel een keer aan vervanging toe. Ik wilde al een tijdje gigabit en ook de 11n standaard leek me de moeite van een upgrade waard. Na wat speuren en een nieuwsartikel op tweakers viel mijn oog op de 3500L, vooral vanwege de opensource ondersteuning en de mogelijkheid voor tomato :9~.

Uitpakken
De router zit in een nette doos, met adapter en netwerkkabel. Daarnaast worden er stickers meegeleverd die op de router geplakt kunnen worden en op de kabels. Zodat zelfs een noob de juiste kabel in het juiste gat kan steken. Leuk bedacht, maar lijkt me lichtelijk overdreven. Verder wordt er uiteraard een cd-rom meegeleverd en een klein boekje.

Quick install
Boekjes aan de kant, stekker erin en netwerkkabel erin. Uiteraard werkt het meteen. Gelijk even naar de webinterface om te kijken wat daar te tweaken valt. Er vallen een aantal dingen op. De webinterface is:
- Erg lelijk en weinig gericht op gebruiksvriendelijkheid
+ Erg informatief, zeer veel info over allerlei instellingen. Dit heb ik wel eens anders gezien. Ook kan de interface in het Nederlands worden geladen
+ DDNS :), een van de pluspunten vind ik.
+ Automatische update functie werkt goed

Setup
De setup voordat ik deze router installeerde, bestond uit een Zyxel router in bridge mode met daarachter een WRT54G V6 (dus originele linksys firmware). De snelheden waren vrij dramatisch en met een beetje drukte qua torrents en gaming kon de router al helemaal niet overweg. Regelmatig knalde de verbinding eruit of had de router een reboot nodig. De ping was ook aan de hoge kant, circa 50ms.
In de nieuwe setup is de linksys vervangen door de Netgear 3500L :). Daarnaast hangt er nu een 16 poort Netgear gigabit switch achter. Hierop zijn alle PC's aangesloten.
Het netwerk wordt nu benut door 4 laptops, een mediacenter en twee PC's. Ook een Blackberry Bold 9700 en een HTC Touch Diamond maken gebruik van het netwerk.

Ondertussen ben ik verder met de firmware, hieronder eerst mijn oude mening!!

Wireless
Het wireless gelijk maar beveiligd met WPA2-PSK AES en de snelheid op 300Mbps gezet. Standaard staat deze ingesteld op 145Mbps. De verbinding werkt meteen, maar is ontzettend traag. Ik ping met 400ms en 0.4mbps download snelheid. Ook binnen het netwerk kan ik met slechts 50KB/s data verzenden/ontvangen.

De beveiliging weer uitgezet, dit bleek niet te helpen. Daarna de snelheid teruggezet naar 145Mbps, dit blijkt de oplossing, want nu kan ik met 5-6MB/s gegevens overzetten. Dat lijkt er meer op. Toch vind ik dit wel een tegenvaller, ik had op hogere snelheden gerekend. Hierbij dien ik te vermelden dat ik naast de router zit.

Wired
Gigabit, de andere reden om over te stappen. In de praktijk blijkt zo'n 30-40 MB/s haalbaar, wat toch een lekkere verbetering is tov 100mbps, maar wederom niet het wonder waar ik op had gehoopt.

USB
De router heeft een USB poort, hierin heb ik een USB stick gestopt. Deze werd feilloos gemount en is direct benaderbaar via de shares. Ook het instellen van de share op de netwerkinterface is duidelijk. Hiervoor mijn complimenten.

Open source
Alle firmware van deze router is te downloaden, modificeren en te compileren. Hierdoor zijn er ook versies van DD-WRT en Tomato beschikbaar voor deze router. Ik, als grote Tomato fan, ben gelijk met Tomato aan de slag gegaan. Echter is Tomato nog niet zo gemodificeerd dat deze 11n ondersteund. Nadat ik ben gaan spelen met wat instellingen, kwam mijn verbindingssnelheid niet meer boven de 54Mbit uit, wat dus zou betekenen dat Tomato deze heeft teruggezet. Nog niet volwassen dus.

Vervolgens een aan de slag met DD-WRT, waar ik zelf niet zo enthousiast over was, maar ik wilde het een kans geven. Alles in DD-WRT voelt log en traag aan. Hoewel er zeer veel in mogelijk is, vind ik het niet fijn werken. Boots duren lang, opslaan van een formulier duurt lang. Evenals pagina's laden. Na wat te spelen met de draadloze verbindings instellingen, kreeg ik mijn wireless verbinding wat vlotter. Ik heb met zo'n 8MB/s kunnen versturen/ontvangen. Dit leek toch weer een mooie verbetering. Vooral packet burst leek te helpen. Het gevolg hiervan was wel dat de router continu op 100% cpu load bleef lopen. Dit was duidelijk te merken bij het laden van een pagina.

[img=http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/18539/13363.jpg]
Uiteindelijk ben ik weer terug gegaan naar de standaard firmware. Ik denk dat ik de router terug stuur. Wellicht zijn mijn verwachtingen te hoog, maar het open source concept van de router is gewoonweg nog niet volwassen. Ik vind het leuk, zolang dit soort dingen gewoon werken. Spelen met firmwares is niet mijn ding en dat wens ik er ook niet van te maken.

Hoewel het apparaat potentie heeft, geloof ik er niet in. Zeker wireless N valt me tegen. In DD-WRT is mijn maximale verbindingssnelheid 144mbps volgens windows. Wat zou kunnen komen door de verschillende chipsets. Voor mij is het tijd een andere router te bekijken die wel aan mijn verwachtingen voldoet, of me duidelijk maakt dat mijn verwachtingen te hoog liggen O-) . Ik heb gekeken met een Intel 4965AGN kaart.

Hernieuwde energie
Ik wilde het toch niet zomaar opgeven, dus met nog verder gaan puzzelen en mijn oog viel op een nieuwe release van tomato, mijn favoriete OS router firmware. De installatie van deze firmwares gaat allemaal niet zoals je verwacht/wil. Ik zal eerst een aantal beschrijvingen toevoegen om firmwares terug te zetten.

Van origineel naar andere firmware
Vanaf de originele firmware kun je eenvoudig flashen naar andere firmware. Voor DD-WRT is er een speciale mini versie voor initiele flash. Hierna kun je de DD-WRT naar smaak erop zetten.
Ook voor tomato is er een speciale versie gecompileerd. Deze kun je ook vanuit de standaard firmware erop zetten. Deze versie is echter 1.25, welke toch flinke beperkingen oplegt. De nieuwere firmware met een trx extensie, kun je er niet zomaar op zetten. Ook vanuit de 1.25 kun je niet een .trx firmware installeren. Zie verderop.

Van DD-WRT naar Originele firmware
DD-WRT voelt log en de frame burst modus werkt niet goed (100% CPU load). Ik wilde terug naar de originele firmware. Dit kan niet via de webinterface, maar met een paar eenvoudige stappen is deze zo terug gezet.

- '/sbin/mtd erase linux' in een telnet sessie
- Herstart de router (reset knop of vanuit webinterface)
- 'tftp -i 192.168.1.1 PUT "C:\orignal.chk"' vanuit windows cmd
- Herstart de router
- Reset de router met de reset knop (30s indrukken)

Installeren tomato.trx firmware
Download de laatste versie vanaf http://sourceforge.net/projects/tomatousb/files/.
- Flash de router naar de initiele mini-versie van DD-WRT
- Hernoem het .trx bestand naar .bin
- Upload de firmware via de webinterface

Je hebt nu de laatste versie van tomato op je router :). Upgraden naar nieuwere versies kan gewoon vanaf deze versie van Tomato.

Optimale instellingen
De optimale instellingen hangen af van je omgeving, bij mij werkte het volgend het beste:
- Gebruik het kanaal die het verste weg ligt van andere kanalen uit de buurt (bij mij 3 of 13)
- Bandbreedte: 40Mhz
- Frame burst aan
- Jumbo frames aan met een grootte van 5000KB
- Transmit power: 90mW
- Multicast rate: 24mbps
- DTIM: 2

Snelheden
Waar het natuurlijk allemaal om draait, snelheid en stabiliteit! Ik heb router nu twee weken in gebruik en draait mooi stabiel. De enige reboots die ik nodig heb gehad, was omdat ik een upgrade had uitgevoerd naar een nieuwe FW van tomato en omdat ik met instellingen had lopen klooien. Over de stabiliteit dus niets dan lof.
De snelheid is ook prima. Hoewel mijn wifi kaart in mijn laptop niet verder wil dan 144MB/s, zijn de snelheden niet onaardig. Tijdens het testen van instellingen heb ik snelheden van 9-10MB/s over draadloos N gehaald bij het overhengelen van een MKV bestand. Ik was zeer enthousiast. Nu de rest van mijn huisgenoten er ook op zitten wordt het minder. Ik haal nu nog zo'n 4MB/s gbit > draadloos. Ik zit dan ook niet meer naast de router, en zoals gezegd zijn andere huisgenoten dan ook actief. Zoals torrents en gamen.
Bedraad gaat gelukkig nog een stuk sneller. 55MB/s haal ik gemiddeld. Bij het starten van een overdracht via shares begint het vaak met 65MB/s en zakt die snelheid terug naar 55MB/s.
Opvallend is overigens dat naar een share schrijven een stuk trager gaat dan lezen vanaf een share. Als ik bestand X kopieer van PC A naar B terwijl ik op PC A zit, dan gaat dit dus veel trager dan wanneer ik op PC B werk en vanaf PC A hierheen kopieer. Dit is een bug of beperking van Windows.

Bereik
In huis is het bereik ruim voldoende, overal geeft Windows aan op meer dan 50Mbit te kunnen verbinden. Ik heb ook getest hoe groot het bereik buiten is. Dit zal ongeveer 40 meter zijn. De router staat hierbij in de meterkast en het signaal moet dan twee muren door (binnenmuur en buitenmuur). Ik moet hierbij wel opmerken dat het zendvermogen van de router op 90mw staat ingesteld.

USB
Vanaf USB is de snelheid duidelijk minder. Het lezen gaat met ca 2MB/s (USB > draadloos) en schrijven met ca 1.5MB/s (draadloos > USB). In eerste instantie vond de router de usb stick niet, na een reboot werkte dit echter ook. De USB stick te te benaderen via Samba (windows shares), maar ook kun je FTP instellen. Ik heb me verder niet verdiept in de instellingen, maar het was eenvoudig werkend te krijgen.

Ondersteuning
Ik had met de eerste router wat problemen en heb daarover contact gehad met Netgear. Hierover ben ik zeer tevreden. Nette en vlotte communicatie over e-mail en een support-site waarop de communicatie goed te volgen is.

Na even door te moeten bijten met slechte ervaringen met DD-WRT en de eerste versies van tomato, ben ik zeer blij met de huidige router. De lag is lager en de internet verbinding lijkt wat sneller. Het draadloos netwerk is stabiel en de snelheden zijn toch een stukje hoger dan bij 54G.

Ik zou de iedereen de router aanbevelen, vooral in combinatie met Tomato, waar ik toch al een jaar of 4 niets dan positief over ben!

Heb jij ook een Netgear RangeMax WNR3500L?

Jammer dat hij je zo slecht bevalt, ik heb zelf de non-opensource versie, en ik haal door 3 deuren/muren heen wireless nog 7MB/s, op 300mbit stand, wat naast de router ongetwijfeld veel hoger is, maar dat kan ik moeilijk testen aangezien ik wireless gebruik voor een desktop, en de laptops maar wireless g ondersteunen. Dit is overigens wel met een Netgear 121T USB adapter voor mijn pc, (welke is overigens voor 10 euro op de kop heb getikt bij de HCC dagen) Het schijnt dat adapters van hetzelfde merk beter samenwerken ;).

Mocht je hem toch niet terugsturen, probeer dan met het programma inSSIDer om te kijken welk kanaal het rustigst is, hiermee kon ik de ontvangst van gemiddeld 40% naar gemiddeld 70% verbeteren.
De wireless kan ik me ontzettende slecht in vinden wat betreft jou review. Ik heb de WNR 3500L zelf namelijk ook en de dekking en overdracht snelheid van de wireless is goed te noemen. Ik heb de router op dit moment in de meter kast staan in een vrijstaand huis met betonnen vloeren en half-steense muren. De dekking komt tot ongeveer 25 meter buitenshuis zelfs nog.
Welke firmware gebruik je op de router? Heb je de router op 145mbps staan of op 300? We hebben het hier met meerdere laptops het probleem dat we niet boven de 50KB/s komen als we router op 300mbps zetten. Het bereik is overigens best prima te noemen. Hierover heb ik ook zeker geen klachten!

Wellicht heb ik ook te hoge eisen, maar ik hoopte toch wel boven de 10MB/s te komen over wireless N.

[Reactie gewijzigd door storeman op 28 februari 2010 14:26]

Ik heb recent de zelfde Setup.
Al had ik de 16 poorts switch in mijn geval al een tijd.

Ik draai nu ook DD-WRT en heb geen klachten over de snelheid.
Mijn grootste probleem was de UTP kabel die door het huis naar de switch liep, dat is een oudje ooit door casema geleverd, met slechts 4 interne kabeltjes, in plaats van de gewoonlijke 8. Die heb ik moeten vervangen door een nieuwe kabel.

Mijn belangrijkste reden van aanschaf, was af willen stappen van mijn oude setup met Forefront ( waar ik voor mijn werk mee heb lopen spelen ). Dit trok veel te veel CPU power van mijn simple servertje.
Ik heb hem zelf ook en en kan je de teddybear versie (beta8) van Tomato aanbevelen.
Hij is te vinden op: http://www.linksysinfo.org/forums/forumdisplay.php?f=160
(de Tomato ND USB 2.6 versie)
Werkt superstabiel en haal m'n maximale wireless internet verbinding (is nu 50Mbit van Ziggo). Boven op zolder heb ik een PC met Belkin USB G Mimo staan en daar haal ik net een connectie (hou zo'n 4Mbit over boven) dus dat gaat net. Zit toch meer beneden met de laptop.
Bereik had iets beter gekund als ik het vergelijk met m'n oude belkin pre-n, die ging toch echt verder maar het voldoet.

[Reactie gewijzigd door Tadream op 19 maart 2010 21:54]

Als je mijn review hebt gelezen, dan zie dat er een link in staat met de URL naar sourceforge van het TomatoUSB project: http://sourceforge.net/projects/tomatousb/files/

Overigens mooi om te zien dat je er ook blij mee bent :).
Hoe krijg je dit apparataat uberhaupt aan de praat?? hij zeurt om IP adres DNS, etc.. dit hoort automatisch te gaan (ziggo)

ik jben nu al 3 uur bezig en kom er gewoon niet uit voor mij is dit een prullenbak ding.
En ja ik heb de juiste gegevens van Ziggo

[Reactie gewijzigd door A87 op 18 april 2011 19:29]

Ik heb het altijd icm een telfort modem gebruikt, Ziggo kan ik niet zoveel over zeggen. Ik heb laatst wel geprobeerd een linksys achter ziggo aan de praat te krijgen, ook dit was geen succes. Ik herken de symptomen. Naar het schijnt is het beter om een sitecom te gebruiken icm ziggo.
De stock firmware in combinatie met een ziggo ubee modem is niet aan te raden.
Deze modem wil wel eens IP ranges in 192.168. en 10. uitsturen. Zodra dat gebeurd denkt de router slim te zijn en onnodig de ip range in de lan aan te passen.

Voorbeeld:
Lan range: 192.168.100.0/23
Ubee geeft: 192.168.1.0/24
Dit is GEEN conflict...Maar:
Resultaat:
- Lan range veranderd automatisch naar 10.0.0.0/24
- Alle DHCP Address Reservations zijn weg.
- Alle QoS settings zijn weg.
- Port Forwards staan verkeerd/zijn weg.
- Apparaten met statische IPs staan buiten de lan en zijn dus onbereikbaar!
- Apparaten met een DHCP Address Reservation krijgen een verkeerd ip, dus staan die ook niet waar ze verwacht worden tot de DHCP lease afloopt!

Mocht je dan later nog eens een IP in de 10.0.0.0/8 range krijgen gebeurd zelfde maar dan naar ga je naar de 192.168.1.0/24 range.

Dit is nu al de zoveelste keer dat ik weer alle settings erin kan gaan zetten en devices een nieuw IP mag gaan laten opvragen. Ik heb erg de neiging om deze router uit het raam te gooien of met een hamer te corrigeren voor zulke fouten.

Zulke halve slimme features(volgens sommige ook BUGS genoemd) moet je kunnen uitzetten, MAAR DAT KAN NIET!

Netgear stelt mij echt teleur door dit. Zolang jouw provider dit soort ongein niet doet, dan is de stock firmware prima...