Noctua NH-D14 Review
Inleiding Omdat de stock koeler van de QX9650 mij te veel lawaai maakte en niet genoeg koelde om de processor wat sneller te laten lopen, koos ik er voor om een nieuwe koeler aan te schaffen. Voor ik de keuze maakte heb ik een flink aantal reviews doorgespit, uiteindelijk bleven er twee kandidaten over, de Scythe Mugen 2 en de Noctua NH-D14. In de meeste reviews waren de koelprestaties vergelijkbaar, in de meeste reviews kwam de Noctua er net iets koeler uit. Het is echter niet alleen om de prestaties dat is de Noctua heb gekozen, de geluidsproductie leek bij de Noctua beter en ik vind de Noctua persoonlijk ook mooier. De NH-D14 is wel flink duurder dan de Mugen 2, een Scythe Mugen 2 kost zo'n 30 euro, voor een Noctua NH-D14 moet je...
Pluspunten
Koelt goed Stil Makkelijk te bevestigen Kwaliteit Vormgeving
Minpunten
Kleur? (er-moet-toch-iets-staan)
Eindoordeel
Omdat de stock koeler van de QX9650 mij te veel lawaai maakte en niet genoeg koelde om de processor wat sneller te laten lopen, koos ik er voor om een nieuwe koeler aan te schaffen.
Voor ik de keuze maakte heb ik een flink aantal reviews doorgespit, uiteindelijk bleven er twee kandidaten over, de Scythe Mugen 2 en de Noctua NH-D14.
In de meeste reviews waren de koelprestaties vergelijkbaar, in de meeste reviews kwam de Noctua er net iets koeler uit. Het is echter niet alleen om de prestaties dat is de Noctua heb gekozen, de geluidsproductie leek bij de Noctua beter en ik vind de Noctua persoonlijk ook mooier. De NH-D14 is wel flink duurder dan de Mugen 2, een Scythe Mugen 2 kost zo'n 30 euro, voor een Noctua NH-D14 moet je 70 euro neertellen.
De doos
Een dag nadat de D14 besteld was bij CD-ROM-LAND, kwam de doos.

Luxe doos, goed afgewerkt, op de doos zijn tekeningen van de koeler geprint.


Daar is ie dan, de grote koeler, met een 120mm fan aan de voorkant en een 140mm fan in het midden.
In de doos

Dit zijn de onderdelen die nodig zijn en de handleiding, er zijn verschillende backplates aanwezig voor de verschillende sockets. Ik gebruik de backplate voor de 775 Socket van Intel. Verder is er aanwezig, een schroevendraaier en een spuit met NH1 koelpasta.
Uiterlijk
Dit is uiteraard per persoon verschillend, maar ik vind dit een heel mooie koeler. Je hoort bij reviews van Noctua koelers altijd hoe lelijk de kleuren van de Fans zijn, maar ik vind dit heel erg meevallen. Als je je er echt zo aan ergert, kan je er altijd nog andere Fans op zetten. De koeler zelf is heel goed afgewerkt, en ziet er heel strak uit. De koeler bestaat uit een koperen heatsink met zes heatpipes die de hitte naar twee torens van koelribben, tussen de twee torens koelribben is de enorme 140mm fan geplaatst en aan de voorkant de 120mm fan.


De heatsink is geen spiegel, maar natuurlijk wel spiegelglad.
Installatie
Deze koeler moet worden geïnstalleerd met een backplate achter het moederbord, dus tenzij je een moederbord tray hebt met een uitsparing waardoor je een backplate aan kan brengen, moet je je moederbord uit de kast halen. De handleiding voor de installatie is niet heel uitgebreid, maar zeker duidelijk genoeg, ikzelf had voor deze koeler nog nooit een koeler met een backplate geïnstalleerd, sterker nog, ik had nog nooit een moederbord uit een pc gehaald. Eerst even wat gegoogled om wat tips voor het uitbouwen van het moederbord en het aanbrengen van de koelpasta, daarna, op hoop van zegen, moederbord uitgebouwd.

Hier de gaten waar de Backplate op geinstalleerd moet worden.
Backplate aanbrengen is helemaal niet moeilijk.


Als de backplate bevestigd is kan je de koelpasta aanbrengen, ik maak hierbij gebruik van een pinpas en een penseeltje, de bijgeleverde koelpasta schijnt de warmte goed te geleiden, maar het aanbrengen is niet erg gemakkelijk, de pasta is vrij dik. Als je een laagje hebt waar je tevreden mee bent kan je de koeler er op zetten. Om de schroeven vast te kunnen zetten kan je het best eerst de Fans er af halen, dit gaat heel gemakkelijk met de klipjes die er op zitten.



Als de grote koeler er op zit kan je de Fans er weer op zetten, en je Mobo weer inbouwen. Bij het aansluiten van de Fans kan je er een Ultra Low Noise Adapter (ULNA) tussen zetten, dit heb ik niet gedaan, want als ik de koeler te lawaaig vindt, kan ik die er altijd nog tussen zetten.

Koelprestaties
Hier gaat het natuurlijk om, hoe goed koelt ie nou?
Ik heb geen uitgebreide tests gedaan met verschillende koelers en verschillende kloksnelheden, als je daar naar op zoek bent is er genoeg te vinden, dus ik hou het bij mijn persoonlijke bevindingen.
De te koelen processor is een QX9650, geplaatst op een P5Q Deluxe moederbord. Het geheugen is 4 gb ddr2 werkgeheugen van OCZ.
Op stock snelheid, 3Ghz, wordt de processor op idle niet heel veel warmer dan de kamertemperatuur, een graad of 25-30.
Als de processor belast wordt door Prime95, wordt de temperatuur ongeveer 42 graden.
Dit is voor een Quad-Core Cpu op 3Ghz goede score.
Inmiddels draait de QX9650 op 3,81 Ghz met een voltage van 1.33750 Volt,
De idle temperaturen zijn nu opgelopen naar ongeveer 38 graden, terwijl de temperatuur tijdens het lopen van Prime95 tot 56 graden opgelopen is, dit is voor de QX-9650 nog ruim onder de limiet.


Tijdens een potje gamen blijven de temperaturen meestal onder de 50 graden. (op 3.81 ghz)
Geluid
Noctua maakt stille koelers, ook de NH-D14 is ook zeker stil, je kan hem zo stil maken als je wilt, op standaard settings is de koeler nauwelijks hoorbaar, Voor de echte geluidfreaks is er altijd nog de ULNA. Ik heb geen geluidsmetingen en vergelijkingen, maar die zijn elders op het net overvloedig te vinden.
Conclusie
Ik heb deze koeler nu een half jaar en ik ben er heel tevreden mee, de koelprestaties en de geluidsproductie zijn goed in evenwicht. De bouwkwaliteit en de vormgeving is goed. Deze koeler is niet goedkoop, maar als niet op de processorkoeling wilt beknibbelen en van koud en stil houd is dit zeker een keuze waar je geen spijt van krijgt.
Spelfouten, stijlfouten, tips en complimenten graag hieronder melden.
Reacties (18)
Hij koelt m'n fx8120 echt super, de stock koeler was daarvan erg luidruchtig en hij werd zelfs op stock settings boven de 65 graden volgens mij.
Als ik hem op 3,9Ghz zette werd hij bij 65% +/- belastig wel meer dan 65graden, dus moet je nagaan bij 100% belasting. misschien wel 75-80 graden schat ik.
maar met deze super luchtkoeler van noctua is mijn fx8120 op volle belasting en 3.9Ghz nog nooit boven de 55 graden uitgekomen. hij gaat namelijk maar tot 52 graden. licht natuurlijk ook aan je kamer temperatuur maar die schat ik dan op rond de 20 graden.
Ik raad deze koeler dus aan iedereen aan die een top lucht koeler wil.
het enige wat ik er minder aan vind is dat je minder goed bij je ram kan als je dat er uit wilt halen. verder moet je ook zorgen dat je geen corsair dominator ram hebt want dat is te hoog. G.skill ripjaws x past nog wel. (op mijn moderbord natuurlijk (sabertooth 990fx), bij die van jullie kan het anders zijn)
ps:de temperatuur is natuurlijk in graden celcius.
[Reactie gewijzigd door blauwe eend op 24 juli 2024 15:27]
Maar als ik je verhaal zo lees, hij werkt niet via PWM van het mobo?
En toch de boel zelf maar uitsmeren, die koelpasta? Kben er zelf nog niet helemaal uit wat ik straks ga doen, is niet echt een eenduidig antwoord op...
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 15:27]
En ik denk ook maar de koelpaste uit te smeren. Dan ben ik er zeker van dat alles mooi verspreid is. Kga waarschijnlijk een plasticlepeltje of iets dergelijks gebruiken. In ieder geval iets wat je 1 keer gebruikt, en dan weggooid (kben zuinig op mn pinpas, is zon gepimped geval van bij de ING
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 15:27]
Ik wil deze ook gaan halen voor mijn Q6600 @4,00 GHz (is mijn lan game pc
Verder geen bijzonder heden van een slecht afwerking ofzo???
Voor de stiltefreaks onder ons, zou je met Speedfan kunnen laten zien wat de fansnelheid is idle en load
Ik zou 4.5 sterren geven, dus ik geef je er zo 5!
Hier staat een linkje naar mobo compatibility
Overigens schijnt ie nog beter te koelen in combinatie met 2x Nexus 120 koelers, aldus SilentPCReview
Verder goeie review
Ik hoop dat de Noctua nog gewoon koning blijft, want ik ben van plan deze te kopen
Verder is het monteren van de backplate en de koeler echt zo gebeurt, gewoon even een uurtje voor gaan zitten en niet te veel met je vette statische vingers aan onderdelen van je moederbord komen.
De meegeleverde koelpasta is vrij dik, dus een beetje uitsmeren met een kwastje of pinpas is denk ik wel goed, ik heb wel een beetje meer gebruikt dan een rijstkorrel, maar dat moet je zelf maar even bekijken.. De handleiding is duidelijk genoeg maar een beetje technisch inzicht is toch wel wenselijk.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn