Asus Radeon X600 XT 128MB, Extreme AX600XT/TD Review

inn87 27 december 2005, 1.133 views

Asus Radeon X600 XT 128MB, Extreme AX600XT/TD

Pluspunten

• Goed overklokbaar.
  • Snel in een groot aantal spellen.
  • Veel aansluitingen: s-video, dvi & vga.
  • Makkelijke installatie
  • Geen achterlijk grote kaart.

Minpunten

• Helaas maar 4 pipelines, maar wel een zeer hoge kloksnelheid. Hierdoor kan de kaart niet goed mee komen met de veel lager geklokte x700 met 8 pipelines.
  • Slechte modbaarheid
  • Slecht koelertje
  • 128mb net te weinig voor sommige spellen.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemeen
In september een nieuw systeem gaan bouwen, toen heb ik gekozen voor s939 vanwege de upgrademogelijkheden (naar x2, betere pci-e videokaart). Hier heb ik zeker geen spijt van. Ik heb deze kaart gevonden op de Mycom-veiling en voor 72 euro (incl verzendkosten) gekocht.

Featureset
Ik kreeg er niks bij omdat ik hem via de veiling had gekocht, maar wat ik van Asus gewend ben, is dat je altijd een hele hoop spullen bij hun producten krijgt, dus dat zal wel in orde zijn.

Prestaties & Prijs
Ik heb het kaartje dan wel voor 72 gekocht, maar als je hem in de winkel koopt ben je tussen de 90 en 170 kwijt. 170 is wat veel, maar voor 120-130 zou je nog een nette prijs hebben als je naar de prestaties kijkt. Met een kloksnelheid van 500:740 is het een erg snel ding, anti-alias en hoge resoluties zijn niet zo'n probleem. NFS mw draait vloeiend (zonder framedrops) op hoogste settings @ 1024x768. Een spel waar hij problemen mee geeft is bijvoorbeeld bw2 en gta:sa door het beperkte geheugen van 128mb. Maar shooters als Hl2 en bf2 lopen best lekker. In 3dmark03 haalde ik 4495 punten met deze kaart.

Overklokbaarheid, Koeling & Modbaarheid
Die is behoorlijk goed. Ik laat hem met gemak op 620MHz core lopen en 920MHz memory. Ik had zelfs een topic geopend omdat ik het raar vond dat ik zo kon spelen zonder artifacts. Toch kon het stock-koelertje het niet handelen en vlogen spellen na anderhalf uur er toch wel uit op deze snelheden. In principe wou ik dus een Zalman kopen, omdat ik ook een zalman op mn cpu heb zitten. maar die paste niet. Dus dan maar een arctic silencer, hiervoor heb ik nog moeten lopen solderen omdat het stekkertje voor de stroom van de koeling niet in de kaart pastte. Het verschil: de kaart is wel stabiel op 620:920, maar is maar 2 graden koeler (51). Dus er zal wel wat mis zijn met die sensor.
Mijn 3dmark score met overklok is 5139 punten. Momenteel draai ik overigens alle spellen op een overklok van 550:880, want 620:920 is nog ZEKER niet nodig voor de spellen die ik speel en misschien wel slecht voor die kaart?

Drivers & Videokwaliteit
Ik heb niet de Asus-drivers geinstalleerd omdat die site ten eerste oerlangzaam is en ten tweede die drivers slechter zouden zijn. Ik heb dus de laatste ATi-drivers en dat draait wel goed. ATi control panel kreeg ik niet geinstalleerd om de een of andere vage reden dus dat is pech. Maar ik gebruik toch de ATi-tools van ray adams, die werken voor mij perfect. Zo kan ik daarmee overklokken en het contrast en nog een aantal dingen instellen PER programma, asus heeft daar ook een aantal programma's voor, maar dit is geen reden om voor asus te kiezen. De videokwaliteit is ook goed (icm contrastinstellingen van asus Splendid of ATi-tools), er zit DVI op het kaartje en S-video. De tv resolutie is 1024x768 in tegenstelling tot oudere kaarten met 800x600.

Heb jij ook een Asus Radeon X600 XT 128MB, Extreme AX600XT/TD?