HomeMatic draadloze wandthermostaat, opbouwmontage Review

millenarian 16 maart 2018, laatste update op 21 oktober 2020, 1.339 views Product gekocht

HomeMatic draadloze wandthermostaat, opbouwmontage

Sinds een paar maanden een tevreden eigenaar van een klein domotica systeempje voor de stadsverwarming met een draadloze verbinding volgens 868Mhz met encryptie.

Pluspunten

• Voorzien van LCD schermpje
  • Draadloos
  • Goede verbinding
  • Klein en eenvoudige bevestiging

Minpunten

• plastic knopje

Kwaliteit Score: 4
Als onderdeel van een los samengesteld setje met een acces point en 4 radiator besturingen heb ik deze Homematic IP 143159A0 Wandthermostaat met luchtvochtigheidssensor gekocht. De acces point zit met een stroom adapter op het lichtnet en met een UTP-kabel via een router aan het internet gekoppeld.

De wandthermostaat geeft actuele informatie over de kamertemperatuur en luchtvochtigheid in de woonkamer en heb ik gekoppeld aan twee van de vier radiator besturingen. De andere twee zitten in de twee slaapkamers. Daar heb ik nog geen wandthermostaten opgehangen, maar dat doe ik nog wel. Dan alleen een sensor, want ik ben er inmiddels aan gewend om wijzigingen via de app te doen.

Via een app kunnen alle bewoners bij ons de instellingen van de temperatuur in huis eventueel op afstand aanpassen. Met de individuele radiatorbesturingen kan dat ter plekke ook maar is minder nauwkeurig. De wandthermostaat kun je aan meerdere units koppelen en zo een ruimte goed monitoren en eventueel aanpassen. Zoals ik al zei kan dit ook met de app, maar dan ben je afhankelijk van de minder nauwkeurige meting op de radiators. Wel is deze meting te kalibreren op de app, maar de wandthermostaat maakt dit overbodig.

De bediening gaat erg eenvoudig via een druk en draaibare knop onder het schermpje. De radiators reageren vrijwel direct. Ook als ik via de app een wijziging stuur knipperen de modulen vrijwel direct erna en passen de wijgingen aan.

De enige minpunten die ik kon bedenken waren de batterijvoeding al moeten die volgens de fabrikant slechts om de circa anderhalf jaar vervangen worden. Zolang heb ik de spullen nu wel en het klopt. Tenminste nu net de eerste AA batterijen in de sensor vervangen na een berichtje in de app, dat er nog 10% spanning over was. De overige batterijen in de radiatoren zijn nog prima. Verder werd er in het begin vrij vaak onderhoud aan de systemen van Homematic gepleegd waardoor ik soms uren geen verbinding via de app had. Dit is nu ook een stuk minder en levert ook geen downtijd meer op.
Prima spul dus. Over een half jaar is mijn nieuwe huis klaar, waar ik ook de vloerverwarming, beveiliging en zonnescherm ga regelen via Homematic. Reviews volgen tegen die tijd.

Een review plaatsen lukt niet voor de vloerverwarming regelunit, multi IO-box om de warmtepomp te sturen en de raam/deurcontacten voor de beveiliging en om de verwarming te laten weten dat een raam of deur open staat. Daarmee wordt voorkomen dat hierdoor de verwarming/koeling onnodig aan gaat. Deze heb ik dus toegevoegd in ons nieuwe huis.

HomeMatic is inmiddels wel ruim op Tweakers.net te vinden, maar een nieuw product toevoegen is mij nog niet gelukt. Maar om kort hier iets over te zeggen. De installatie van de vloerverwarmingsunit en multi IO-box heb ik op advies van HomeMatic aan het installatie bedrijf overgelaten. Dat was geen echt succes, want duurde een half jaar voordat het allemaal aangesloten was. Moeilijk moeilijk blijkbaar. Maar nu werkt het dan toch. Gezien de uitgebreide mogelijkheden van Homematic zou het fijn zijn als er wat installatiebedrijven hier de moeite zouden nemen om hier in te duiken. In Duitsland zijn er genoeg. Ik heb er uiteindelijk ook een op anderhalf uur rijden bereid gevonden om eventueel bij te springen als onze installateur er niet uit kwam. Gelukkig nog niet nodig gehad, want dat zou ons met heen en weer rijden minimaal een halve dag kosten.

De beveiliging wordt door de fabrikant gegarandeerd:

Smart Home ganz einfach

Die gesamte Lösung kann intuitiv über die kostenlose Smartphone-App eingerichtet und komfortabel gesteuert werden. Die Konfiguration der Einzelgeräte übernimmt der Homematic IP Cloud-Service. Homematic IP setzt auf das 868 MHz-Funkband. Eine Störung durch WLAN, Bluetooth, Video-Streaming oder andere Nutzer bei 2,4 GHz ist ausgeschlossen.
Kompromisslose Sicherheit

Bereits während der Installation des Systems läuft die Kommunikation von Homematic IP gesichert ab und kann nicht manipuliert werden. Im Betrieb sind alle Funkpakete stets verschlüsselt und authentifiziert. Ein Mitlesen, Verändern oder Wiederholen von Daten oder Angriffe anderer Art sind ausgeschlossen. Ähnlich wie beim Online-Banking werden die universell anerkannten Verfahren AES-128 und CCM eingesetzt.
Datenschutz

Die Homematic IP Cloud wird ausschließlich auf Servern betrieben, die in Deutschland stehen. Ihr Betrieb unterliegt demnach europäischen und deutschen Datenschutz-Richtlinien. Für die Systemeinrichtung werden keinerlei persönliche Daten abgefragt. Alle in der Homematic IP Cloud gespeicherten Daten sind zudem komplett anonym, das heißt, sie lassen keinerlei Rückschlüsse auf die Identität des Nutzers und das individuelle Nutzungsverhalten zu.
Flexibler Einsatz

Homematic IP lässt sich dank Funk-Kommunikation problemlos nachrüsten und eignet sich daher sowohl für Neu- als auch Bestandsbauten. Batteriebetriebene Geräte können einfach an den Heizkörper geschraubt oder an die Wand geklebt werden, während sich die drahtgebundenen Komponenten unsichtbar ins Wohndesign integrieren lassen.

Heb jij ook een HomeMatic draadloze wandthermostaat, opbouwmontage?

fijn te horen!
het is een interessante samenwerking tussen EQ3 en Möhlenhoff. ieder heeft zijn eigen kanalen waarbij de vloerverwarmingsregeling uit de hoed van Möhlenhoff komt. IK ben al 20 jaren verbonden aan deze fabrikant en heb deze regeling eerst thuis getest i.c.m. warmtepomp en ben enthousiast en onder de indruk.
Hangt nu 2,5 jaar en ik schakel er ook de verlichting mee, brandmelders etc..
Je hebt gelijk voor wat betreft de updates: deze waren in het begin frequent aan de orde, maar dat komt ook omdat er steeds nieuwe componenten aan het systeem werden toegevoegd. Betrouwbaar, geen abonnementskosten, beste goede app.bediening. Ook te gebruiken icm radiatoren, elektrische verwarmers zoals infrarood panelen.
Helaas zijn er maar weinig installateurs die zich hierin verdiepen.
mooie samenvatting. Vraag, wat gebeurd er als je langdurig afwezig bent, hier zijn de cv's aangesloten op gemeenschappelijke verwarming en stel dat de batterij leeg raakt. Gaat de cv kraan dan open staan? dan veroorzaakt dit veel onnodige warmte- en kosten tijdens afwezigheid..
Er zit een motortje in wat het pennetje van de afsluiter indrukt. Batterijen leeg verandert de positie van het pennetje niet. Dicht blijft dicht en open blijft open. Van open naar dicht is wel meer energie open dan van dicht naar open.
Toen nu toe heb ik één keer de batterijen van de thermostaatkranen op de radiatoren moeten vervangen en kreeg steeds per kraan een berichtje op mijn app. Een keer bijna twee weken genegeerd om te kijken hoe lang hij het nog zou doen en toen toch maar vervangen ondanks dat het nog werkte.
Dank voor de toelichting. Ik heb nu de set on gebruikt en daarna ook nog de screens schakelaar en wandthermostaat. Het werkt perfect. Ontdek steeds meer mogelijkheden