NZXT N7 Z370 Wit - Reviews

Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel Z370 chipset - Bekijk alle specificaties

NZXT N7 Z370 Wit Review

Foritain 11 april 2018, laatste update op 11 april 2018, 7.046 views

NZXT N7 Z370 Wit

Een onverwachte aanval van NZXT in een markt al jaren gedomineerd door een viertal grote namen. De nadruk ligt op de uitstraling die (goh) wel erg goed bij de NZXT H700i past, plus op hun eigen digitale fan en (addressable) RGB controle opties. De prijsstelling is wel een pittige.

Pluspunten

• Unieke look, met kleur aanpasbare covers los verkrijgbaar. Combineert visueel lekker met hun andere hardware (H700i, G12)
  • Ingebouwde NZXT RGB controllers voor hun Hue+ strips en Aer fans; RGB feestje is eenvoudig compleet te maken (2 LED strips meegeleverd)
  • Uitgebreide fancontroller opties
  • Goede audio
  • Overzichtelijke bios.
  • Zuinigste bord in idle in onze grafiek.
  • Ondanks 'nieuw' merk staat een bekende OEM aan de basis. We hebben dan ook geen issues gehad met stabiliteit, drivers, etcetera.

Minpunten

• Heel stevig prijskaartje. Forse meerprijs feitelijk puur vanwege de uitstraling en de geintegreerde fan/led controllers.
  • Geen USB 3.1 / Type-C integratie past bij de H700i behuizing, maar is op een moederbord in deze prijsklasse wel heel karig.
  • Minder extreme OC functies zoals bij bijv een Asus Maximus X Hero (directe concurrent in prijs)

NZXT N7 Z370 review

- Testmethode
- Prestaties
- Verlichting
- Conclusie

Het is niet elke dag dat een nieuwe fabrikant de markt voor moederborden in stapt, en gezien het geen geheim is dat consumentenborden op dit moment niet de sterkste groeimarkt is kijken we er nog meer van op: NZXT neemt de gedurfde stap om moederborden naar de markt te brengen. Uiteraard trap je niet zo maar een moederbordfabriek uit de grond dus kiezen ze voor de samenwerking met ECS, niet de kleinste OEM moederborden bouwer zoals je wellicht weet, maar toch: NZXT motherboards!

Hij heeft de naam ‘Z370 N7’ meegekregen en richt zich primair op een unieke uitstraling, en integratie met andere NZXT producten zoals Aer RGB fans en Hue+ LED strips van hetzelfde merk, zaken waarvoor je voorheen een extra controller nodig had. Prijskaartje: 279 euro, redelijk aan de bovenkant van de markt voor Intel Coffee Lake Z370 moedeborden. Hij is verkrijgbaar in witte en zwarte variant, en als het goed is komen gekleurde details er ook aan.

Specificaties

De features en specs van de productpagina:

Intel® Z370 PC gaming motherboard with CAM-powered smart features and an all-metal cover

Leveraging more than 12 years of experience as professional PC builders, we’ve designed the N7 motherboard around Intel’s Z370 chipset and delivered everything you need to build a powerful, stunning gaming PC.

All the essentials are included, along with a built-in digital fan controller and integrated RGB lighting channels. The all-metal motherboard cover perfectly matches the color and finish of your case, creating a visually seamless backdrop for your components. Using CAM, you can take full control over your system’s lighting, cooling, and performance.

You can’t build a quieter, better-looking system as easily as you can with the new N7.

- CAM-powered features simplify setup and control of RGB lighting and fans
- HUE+ digital RGB lighting control: advanced lighting with numerous presets and custom modes
- GRID+ digital fan control: convenient fan profiles within CAM for nine independent fan channels
- Clean customization: all-metal cover available in black and white, and heatsink covers available in a glossy blue, red, or purple finish to color coordinate any build
- Efficient layout ensures straightforward and optimal setup with easy upgradeability
- Adaptive Noise Reduction optimizes cooling and noise balance for best gaming comfort
- Designed with Intel® Z370 Express Chipset
-Compatible with Intel® 8th Generation Core™ i7, Core™ i5, and Core™ i3 processors
- Intel® Optane™ Memory Ready with two M.2 connectors
- Multi-GPU support with NVIDIA® SLI™ and AMD CrossFireX™ Technology
-Supports memory overclocking speeds of up to 3866+ MHz and Intel® XMP 2.0
- 7.1 channel high-definition audio with Nichicon gold capacitors
- 15 digital power-phase design using Infineon ICs ensures clean and reliable power for your CPU, memory, and PCH chipset

UPC

305 x 244 x 43mm

Form Factor
ATX

Operating System
Microsoft® Windows® 10 (64-bit)

Included Accessories

• 1 * 8-pin ATX 12V power connector
• 1 * 4-pin CPU_FAN connector
• 1 * 4-pin AIO_PUMP connector
• 1 * 4-pin W_PUMP connector
• 6 * 4-pin SYS_FAN connectors (Up to 6W per channel)
• 3 * USB 2.0 header (Up to 6 USB 2.0 ports)
• 2 * USB 3.1 Gen1 header (Up to 4 USB 3.1 Gen 1 ports)
• 4 * SATA 6Gb/s connectors
• 1 * M.2 Socket 3 with M Key, (PCIe 3.0 x4 & SATA mode)
• 1 * M.2 Socket 3 with M Key, (PCIe 3.0 x4 mode only)
• 2 * RGB LED connectors

• 1 * LAN (RJ45) port
• 1 * Optical S/PDIF Out port
• 1 * 7.1-Channel Audio jacks

Expansion Slots
• 2 * PCIe 3.0 x16 (x16 or dual x8)
• 2 * PCIe 3.0 x4

LAN
Intel® I219-V Gigabit LAN

Storage
Intel® Z370 Express Chipset
• 1 * M.2 type 2242/2260/2280 (PCIe 3.0 x4 & SATA mode)
• 1 * M.2 type 2242/2260/2280 (PCIe 3.0 x4 mode only)
• 4 * SATA 6Gb/s ports

• HDMI™ with max. resolution of 4096x2160@24Hz
• Maximum shared memory of 1024MB

Memory
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4
• 3866(O.C.)/ 3733(O.C.)/ 3600(O.C.)/ 3466(O.C.)/ 3400(O.C.)/ 3333(O.C.)/ 3300(O.C.)/ 3200(O.C.)/ 3000(O.C.)/ 2800(O.C.)/ 2666(O.C.)/ 2400(O.C.)/ 2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
• Dual-channel memory architecture
• Support Intel® Extreme Memory Profile (XMP)

Chipset
Intel® Z370

CPU & Socket
LGA socket 1151 for Intel® 8th Generation Core™ i7/ Core™ i5/ Core™ i3 Processors
Support Intel 14nm CPU
Support Intel Turbo Boost Technology 2.0

Zoals gezegd een grote focus op integratie met hun eigen hardware en software, dat zal niemand moeten verbazen en ze zullen ook zeker Corsair voor ogen hebben gehad als directe concurrent voor volledige RGB voorziening van je computer; uitbreiding van de productcategorieën was onvermijdelijk.

Pas wat verder op de pagina beginnen ze aan zaken die we normaliter als focus bij moederborden zien: Twee keer M.2 aansluiting, SLI en Crossfire support zolang dat nog interessant is, geheugensnelheden tot en voorbij de 3866 MHz wat praktisch gewoon genoeg is, en een redelijke claim wat stroomvoorziening betreft. Lang verhaal kort: die is ook gewoon prima.

We zien de nodige bekende zaken zoals fan headers, en ook twee RGB headers voor NZXT gear, bedoeld voor maximaal 5 Aer fans en 5 strips dus, of heul veul van één van die twee dingen. Noise detection module is ook leuk, maar na onze H700i aanvaring daarmee laten we die maar lekker voor wat het is. Wel relevant: ze noemen nog dat LED strips inbegrepen zijn, maar hebben vernomen dat dat wellicht niet zal blijven nadat de prijs van de N7 (die lag 50 USD hoger) is aangepast.

Toch zien we al snel een paar ‘maaren’. Nu moeten we zeggen dat 4 SATA connectors minder dan gemiddeld is, maar ik vraag mij ook af in hoeverre de typische consument dat echt gaat missen, net als WiFi overigens; soms leuk, lang niet altijd nodig. Het feit dat USB 3.1 ontbreekt (en nee, Gen 1 noemen we gewoon USB 3.0) is echter wel jammer. Op het voorpaneel kunnen we het begrijpen gezien NZXT hun net nieuwe kasten geen Type-C connectors hebben die je normaliter met USB 3.1 zou willen combineren, maar ook achterop ontbreekt deze. Voor mensen met externe SSD’s een puntje, maar gezien je ook wat jaartjes met een pc vooruit wilt vinden we het wat ouderwets.

Uitpakken

Verpakking in typische NZXT stijl, maar los daarvan voelt het als een bekende moederbord ervaring. Boekje, vier SATA kabeltjes, I/O shield, SLI bridge, was schroefjes, LED strips… oh wait, die zijn wel opvallend natuurlijk.

Bouw en features

Het wordt natuurlijk direct duidelijk: alles draait om de covers. Het bord is van top tot teen bedekt met een extra laag metaal en dat maakt de N7 natuurlijk een opvallende verschijning. Van heel dichtbij zien we wel dat sommige delen wat strakker wit zijn en andere elementen net iets off-white, maar eenmaal in een behuizing zien we dat gelukkig niet terug. Het gaatjespatroon zal kenners van de nieuwe H700i bekend voorkomen, en dat lijkt toch ook de meest voor de hand liggende combinatie hier.

Onder de covers leggen we een redelijke stroomvoorziening bloot, maar valt natuurlijk ook op dat het PCB design eigenlijk niet heel spannend is, iets waar Asus natuurlijk al jaren aan werkt terwijl ECS de OEM roots nog wel even vast zal houden. Maar goed, het is zwart, het werkt, dus who cares I guess.

Twee M.2 sloten, lijkt mij prima. Zo ook het display.

Rondje langs de aansluitingen, zie het specs overzicht voor de exacte details. Het is dus wel belangrijk te onthouden dat de RGB headers specifiek voor NZXT strips zijn, niet voor standaard RGBW strips. Geen gebrek aan fan headers in elk geval.

Achterop, niet heel spannend. Niet extreem veel maar het lijken mij genoeg USB poorten voor de meeste doeleinden. Optische uitgang ook altijd welkom. Blijft jammer van de USB 3.1 (gen2) en/of Type-C uitgang.

UEFI

Al enige tijd is dit toch eigenlijk het sufste hoofdstuk, maar met een nieuw merk zijn we natuurlijk heel benieuwd. Het is ook belangrijk te onthouden dat juist software en firmware ontwikkeling normaliter intensief is, zowel wat tijd als kosten betreft. Het is de reden dat je soms technisch mooie producten ziet met brakke of simpelweg ingekochte software.

NZXT komt er wat ons betreft aardig mee weg, want hun eerste bios maakt een overzichtelijke en ouderwets vertrouwde indruk. Uiteraard even wennen omdat we vastgeroest zitten in jaren Asus, MSI, Gigabyte en ASRock, maar los van de openingspagina ontloopt het de standaard ook niet zo veel. Het is hier en daar net allemaal een generatietje ouderwetser, maar daar kunnen we niet echt wakker van liggen. Gaan we echt op zoek naar de extreme details zoals Asus met hun Tweakers paradise biedt dan vinden we die uiteraard niet, maar we vragen ons af of dat de doelgroep van NZXT is. Als we nadenken wat we nu echt snel willen bereiken, bijvoorbeeld een vlotte overclock zonder al te veel gepruts, dan is dat prima te doen. Als je records wil breken zijn er alternatieven.

Software

Normaliter gaan we er niet al te veel op in, maar in dit geval moeten we toch de NZXT Cam software even aanhalen. Uiteraard n=1, maar we hebben in de integratie tussen Cam en de N7 zelfs geen klein hikje gehad, dus wat dat betreft geen kwaad woord erover.

In de software kan je de meest basale overclock settings aanpassen, elk van je negen ventilatoren afstemmen (handmatig met je eigen curves of met presets, of eventueel gezamenlijk), en de LED instellingen van je gekoppelde fans of strips pas je er ook aan. We hebben wel eens gehamerd op het feit dat Cam groot en log is voor wat je soms wilt, maar als onderdeel van de N7 voelt het als een logische toevoeging.

Testmethode

Intel Z370 moederborden worden getest met een Intel Core i7-8700K: 6 Cores, 12 Threads, en genoeg power om de meeste gamers en creatieve professionals zich af te doen vragen of die investering nu echt nuttig is.

De voeding is afkomstig uit de stallen van Seasonic in de vorm van de Focus Gold 650W. Met deze gloednieuwe units heropenen ze de aanval op het middensegment van goede, betaalbare PSU's betreft.

Geheugen komt van Corsair in de vorm van 16 GB Vengeance RGB 3000 MHz (let op: het is mogelijk dat je op eerdere foto’s ander geheugen ziet, het testen doen we met consequent dezelfde kit maar soms gaan producten op de foto terwijl een ander aan het testen is, en de voorraad is niet oneindig).

Omdat de Intel Core i7 8700K een ingebouwde GPU heeft maken we voor het testen van moederborden in deze serie geen gebruik van een GPU.

Voor opslag maken we gebruik van de creme de la creme op gebied van M.2 NVMe SSD’s: de Samsung 960 Pro 1TB. Want elke seconde telt.. (nou ja...)

Alle systemen worden met een schone Windows 10 Pro x64 installatie getest op onze trusty Cooler Master test bench zoals je hieronder ook zal zien.

We maken gebruik van de laatst beschikbaar gestelde bios op moment van testen. Om eventuele invloeden van 'handige' snelheidsverhogende features tegen te gaan, vrijwel elke fabrikant biedt iets van een multi-core verbetering, gaan we uit van optimised default instellingen met de baseclock en core multipliers vastgesteld volgens Intel spec, en het XMP profiel op het geheugen. We willen tenslotte de onderliggende verschillen ervaren.

Voor prestaties richten we ons primair op Passmark en Cinebench 15, twee populaire en vooral ook consequente benchmarks. Binnen Cinebench kijken we naar multicore en single core performance en de invloed van de tuning van het moederbord daarop , en bij Passmark primair naar de CPU en Memory benchmarks. Die laatste test weliswaar het geheugen, maar bij een vast profiel kunnen we wel de invloed van het moederbord op de geheugenprestaties vaststellen.

Daarnaast kijken we naar PC Mark 10, een all-round suite, de Mozilla Kraken benchmark, en een aantal verschillende AIDA64 benchmarks. Binnen deze zien we veelal iets meer schommelingen bij herhaaldelijk testen, maar met meerdere runs per benchmark balanceert het aardig uit. Feitelijk gaat voor alle benchmarks op dat we pas echt conclusies kunnen trekken als de prestaties meer dan een procent of twee, en dan consequent tussen benchmarks, afwijken. Per benchmark run zelfs op een enkel moederbord is een dergelijke afwijking per run niet meer dan gebruikelijk.

De render test (Blender, BMW benchmark) waarbij alle cores hard aan het renderen gezet worden geldt ook als een pittige CPU belasting en bij gelijke CPU en RAM weegt dan geheel op het moederbord; een praktische, zwaar wegende test.

Wat betreft dat verbruik gaan we primair kijken naar het idle verbruik, oftewel wat verbruikt het systeem als je deze simpelweg aan laat staan, op onze Voltcraft 450PRO. Het verbruik bij maximale CPU prestaties wordt ook genoteerd, dit doen we met de AIDA64 Engineering versie benchmark met CPU-, FPU- en cache load.

Als laatste bekijken we de geluidskwaliteit met behulp van Rightmark Audio Analyzer. Dit doen we door middel van de loop-test waarbij zowel de uitgang als de ingang wordt gemeten. De keuze is hierop gevallen omdat het op deze manier snel en zonder externe audio hardware mogelijk is om te testen, echter kent wel de beperking dat in geval van ondermaatse prestaties het lastiger vast te stellen is of de oorzaak de kwaliteit van de geluidsweergave of juist de opname is.

Prestaties

Resultaten van de benchmarks:

Uiteraard even een spannend moment, want het is tenslotte toch een nieuwe fabrikant die even mee gaat doen. Het zet nergens een top score neer weliswaar, maar de N7 zweeft toch redelijk rond de concurrentie. NZXT pusht standaard geen lichte overclock, andere fabrikanten doen dat soms wel (denk aan een automatische all-core boost naar 4,7 GHz), maar zodra we de instellingen gelijk zetten zien we niets significants.

We kunnen onze tekst van vorige keer dus herhalen zelfs met een nieuw merk erbij: Moederbord testen is saai, de resultaten zijn saai, en het enige waar we eigenlijk op kunnen hopen wat vermaak betreft is dat een bord gewoon grote fouten maakt of in rook opgaat of iets dergelijks. Op prestatievlak is er gewoon geen praktisch onderscheid te maken als je ze met gelijke instellingen test, oftewel de bekende trucjes om net even beter te scoren ‘out of the box’ vangen we daarmee op. We zien na het vastzetten van de settings wel wat kleine schommelingen, en wat producten die het gemiddeld net even beter of slechter doen, maar met een enkel sample van elk bord is het zelfs redelijk aannemelijk dat bij een hertest op compleet nieuwe samples de resultaten compleet andersom zouden kunnen zijn.

De belangrijkste leer die we hieruitwillen trekken is dat het vanuit het praktische perspectief weinig uit maakt voor de prestaties wanneer je een moederbord met gelijke settings, en een duurder moederbord is niet per sé sneller (extreme OC uitgesloten). Een luxer moederbord koop je dus voor features, of voor looks, niet voor direct meer prestaties, tenzij die features oc georiënteerd zijn. Nu is een goed beeld vormen van de stroomvoorziening, de mogelijkheden en de beperking niet altijd eenvoudig, maar ook dit bord zal voor een beetje overclocking gewoon geen probleem vormen.

Stroomverbruik:

Wellicht dat de OEM roots van ECS hier een rol spelen, maar dat is toch netjes binnen perken. Het zuinigste Z370 bord in idle zelfs, en dat vinden we toch een positieve notitie waard.

Wat geluidskwaliteit betreft ook geen klagen. ALC1220 codec is natuurlijk een goed begin, maar de implementatie moet ook nog kloppen. Dit doet gewoon netjes mee met de betere borden:

Build en verlichting

En dan waar het feitelijk om gaat, de NZXT N7 in een situatie zoals NZXT die voor ogen heeft. Gecombineerd in een passend gekleurde NZXT H700i behuizing, gekoeld door een NZXT Kraken (X52 in dit geval) het liefst natuurlijk ook met NZXT G12 GPU bracket waar ook weer een NZXT Kraken X42 koeler op zit voor de koeling, en dat is ongeveer genoeg keer het woord NZXT in één zin.

Uiteraard zouden we alles in kerstbomenstand kunnen zetten, maar iets tussen wit en ijs-blauw in komt toch het beste over in onze optiek. Snowball microfoontje erbij, en gaan. Het lijkt bijna wachten op de dag dat NZXT ook geheugen gaat verkopen met RGB erin zodat ze nog wat tegengas tegen Corsair kunnen geven.

We zijn niet dermate ver van de realiteit verwijderd dat we denken dat iedereen dit zo even doet, maar daar gaat het niet om, we proberen hier te schetsen wat de fabrikant in gedachten heeft en dat vinden we echt geen onaangenaam plaatje. De ronde gaatjes in het moederbord vallen zo duidelijker op hun plek bijvoorbeeld. Zeker een extra bracket en prijzige waterkoeler op je GPU installeren is geen vanzelfsprekendheid met de veelal stille, koele GPU’s van vandaag, maar het is niet lastig om voor te stellen dat een combinatie met een typische zwarte luchtgekoelde GPU hier ook goed zal staan.

En in die beelden hebben we eigenlijk de voornaamste reden waarom iemand deze NZXT N7 zal overwegen. We kunnen er lang of kort over praten, maar het komt gewoon neer op de vraag of jij dit gewoon mooier vindt dan de andere opties op de markt.

Uiteraard hebben we wat vragen en kanttekeningen, want het is zeker niet het eerste moederbord in een volledige ‘armor’ of het eerste bord dat ‘erg dik’, ‘erg strak’, of een andere variant daarop is. Het is echter ontegenzeggelijk anders en als dit meer jouw smaak is dan vinden we dat helemaal ok, en mag dat ook best wat meer kosten. NZXT lijkt als doelstelling gehad te hebben om een overtuigend totaalplaatje neer te zetten, en daarvan moeten we ook gewoon zeggen dat die geslaagd is.

Uitbreiden van hun line-up voelt ook als een noodzakelijke stap. De realiteit is dat de concurrentie ook niet stil zit en de strijd voor het ultieme, alles omvattende RGB-plaatje voor de desktop pc geen eenvoudige is. Maar laten we niet vergeten dat de integratie van NZXT met hun eigen hardware verder gaat dan alleen de uitstraling, want zowel de functionaliteit van de Grid V3 (uitgebreide fancontroller voor 9 fans) als de Hue+ LED controller (LED integratie met Hue+ strips en Aer fans) zitten standaard op dit moederbord. Vervolgens werkt de software ook met de NZXT Kraken koelers, en je hebt inderdaad een mooi totaalplaatje. Die wordt nog wat verder geholpen door de aanwezige NZXT Aer LED strips, maar we wachten dus nog op bevestiging dat die er in de toekomst ook nog bij zitten. Hoe dan ook, het RGB feestje is praktisch compleet, we wachten alleen nog op RGB geheugen van NZXT.

En los daarvan is het ook helemaal geen slecht moederbord. Stroomvoorziening is meer dan prima in orde voor wat je normaliter als een acceptabele 24/7 overclock wil draaien, prestaties kloppen, stroomverbruik is zelfs laag, geluidskwaliteit is goed, bios is niet extreem uitgebreid maar voldoet, integratie met hun software werkt hier goed, en in de ervaring met het bovenstaande systeem in normaal gebruik voel je niet dat dit we met een nieuwe speler te maken hebben. De echte bios tweaker nog wel wat semi-pro settings missen, het gebrek aan USB 3.1 en/of Type-C is wel erg jammer, plus dat andere borden in het hoge segment soms nog meer features hebben, maar met het oog op o.a. de H700i denken we dat voor velen de featureset minder de beperking zal zijn dan de prijs..

En het is die prijs die de N7 in een niche hoekje stopt, want 279 euro voor een Z370 moederbord is gewoon veel geld of je nu wel of geen Grid V3 en Hue+ controller prijs er in mee rekent. We zullen zeker niet vergeten dat NZXT met dit product niet het voordeel van de schaalgrootte heeft zoals Asus, MSI, Gigabyte en ASRock die hebben, dus het lijkt ons ook niet realistisch dat ze op prijs echt zouden concurreren, maar voor jou als consument maakt het niet uit: je betaalt gewoon stevig voor dit bord. Asus heeft voor grofweg hetzelfde geld de ROG Maximus X Hero, en als we de unieke plusjes tegen elkaar afwegen dan wordt het toch duidelijk dat NZXT het van een kleiner aantal, zij het wel echt unieke puntjes moet hebben.

De grote vraag bij elk moederbord blijft ‘wat wil jij’. Objectief is elk duurder moederbord lastig te verantwoorden, dat gaat niet alleen voor de N7 op. In lijstjes met ‘beste’ of ‘beste koop’ verwachten we de N7 ook niet in terug te zien. Maar als jij die H700i mooi vindt, in onze ogen één van de absolute top cases van dit moment, en de combinatie met de N7 gewoon het einde vindt? Dan zal de vraag vooral zijn of NZXT als nieuwe partij wel een goed functionerend bord op de markt kan zetten, en daarop lijkt het antwoord gewoon 'ja', we hebben dat bord nu een week of zes draaien en los van de resulterende uitstraling is dat geen echt andere ervaring dan met borden van de grote vier. Als je de featureset en (stevige) prijs voor lief kan nemen is het gewoon een harstikke tof ding. We hopen dan ook op een uitbreiding van het assortiment, want meer concurrentie kan zeker geen kwaad. Een N2 voor de H200i zie ik zelf wel zitten, zeker gezien de markt voor ITX borden nog een stuk meer open ligt dan de ATX markt? Laten we hopen dat het niet bij een enkele gedurfde stap blijft.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een NZXT N7 Z370 Wit?

Dikke +3. Via PM had je me al de review op TechTesters (voor wie er nog niet bekend mee is; Foritains eigen review site. Erg prettig!) laten zien en nu hier. Heb uiteindelijk voor 5 euro verschil toch een Asus Maximus Hero X gekocht i.v.m. de bios, sata connecties, delid+OC met een Kraken X62, en eigenlijk de USB. Voor alle kerstboom RGB heb ik een interne NZXT headerhub gekocht (die trouwens best in een h700i standaard mag worden meegeleverd ipv 9(!) fanaansluitingen :P. Verder nog los de Hue+ en extentions voor de led strips. 1 was DOA, dus krijg er straks 5 i.p.v. 4. Toch weer mooi meegenomen.

Dus dank voor je review. Heb er zeker vertrouwen in dat NZXT bij veel mensen een overstap zal zorgen. Vooral als er wat meer verschillende plankjes komen en helemaal als ze zijn te customizen. Mooi spul :).

Stel je voor, een ontwerp (JPG, PSD, whatever) aanleveren en laten printen op je moederbord. Yum.

Voor iedereen die van plaatjes houd, hier mijn build (hier was die nog niet af, maar dit linkje heb in wel bij de hand haha)

Voor de rest mag NZXT zeker een pluim krijgen als het aankomt op communicatie en aftersales. Ook hun producten zijn solide en unboxings zijn alsof je een feestje bij Apple hebt. Voor jouw reviews kende ik het spul ook niet, nu ben ik er erg blij mee. :)

[Reactie gewijzigd door Kecin op 15 april 2018 02:09]

Altijd mooi zo'n extra ervaring :) Fijn dat het goed bevalt iig! En graag gedaan? :D

Eens dat de H700i mooier zou zijn als er niet één maar twee RGB kanalen op zouden zitten (1 voor strips, 1 voor aer fans).

En eens dat custom designs er aan moeten komen. Ik zag toevallig al wat voorbij komen op hun social media. Die kant zal het toch op moeten gaan voor ze, want puur op inhoud concurreren met een Asus Hero bordje oid is wel heel pittig.
Ja, nadat ik de reactie had getypt zag ik inderdaad later dat er stemmen konden worden uitgebracht voor een skin! Erg goede ontwikkeling lijkt me dat en ideaal voor modders!

Nu nog een paar bios updatjes en ze doen met de grote jongens mee. Aan ambitie ontbreekt het ze iig niet :).

En ja, bedankt ;)
+3 voor deze dikke review !. Cool om te zien de de NZXT environement oplossing die ze bieden echt cool is, voor de mensen die ervan houden of een NZXT hartje hebben. De Moederbord covers zijn er ook al in alle kleuren, helaas nog niet in NL :( product: NZXT N7 Z370 Heatsink Cover
Cool is het zeker :D

Enig idee wat die covers gaan kosten btw?
Rond de 15 euro dacht ik.
280 euro voor een budget ECS bordje met een cover, nee bedankt. Leuke review, maar ik blijf ver van dit product weg. Veel te duur, matige kwaliteit en essentiele functies ontbreken. Laten we het over de VRM ook maar niet hebben.

Daar had best wat meer nadruk op gemogen... Je kunt dit gewoon geen vier sterren geven vind ik. Dit doet de geloofwaardigheid van je reviews geen goed. Sponsored, prima. Maar dan nog - twee sterren waren hier passend geweest wat mij betreft, dit is gewoon een afrader en NZXT heeft moedwillig voor deze balans tussen prijs/features en kwaliteit gekozen. Je kunt dat ook vertalen als 'je wordt hier keihard genaaid met een merknaampje'

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 april 2018 15:58]

280 euro voor mid-range bord met fan/rgb extra's die voor bepaalde builds handig en relevant zijn (zoals die van ons zelf), een paar tientjes aan LED strips erbij, VRMs die dik voldoen, ook voor een 8700K en ook als je er een oc aan geeft waarbij de bios features eerder een beperking zijn dan de VRMs zelf (andere bron hier), en waarvan ik niets aan kan wijzen waarvan de kwaliteit 'matig' zou zijn.

Zou je je dan iig willen onderbouwen ipv met een beetje zwak 'sponsored' zinnetje aan te komen zetten en over geloofwaardigheid te beginnen. Corrigeer mij gerust als ik ergens onzin of onjuistheden schrijf, maar dat soort opmerkingen verwacht ik niet van iemand die hier al zo lang rondloopt.

Ik zie product technisch geen redenen om er geen 4/5 van te maken. Vooral prijs technisch, en het gebrek aan USB 3.1 achterop is meh. Voorop snap ik nog want, laten we eerlijk zijn, dit ga je in een H700i stoppen die geen Type-C connector voorop heeft.

Dat 280 euro veel geld is hoor je mij niet ontkennen, en daar zie ik feitelijk ook het voornaamste 'probleem'. Ik denk niet dat het ook realistisch is te verwachten dat een 3rd party in kostprijs kan gaan concurreren met de grote 4. De massa gaan ze hier niet mee pakken, maar is dat een vereiste om het een 'prima' overweging te maken voor mensen die de usp's wel waarderen?

[Reactie gewijzigd door Foritain op 13 april 2018 16:03]

Hier dan een stukje van Anandtech over het overklokken op dit bord, wat feitelijk gewoon dramatisch klinkt - ik vind dat je dat veel te veel bagatelliseert want het gaat nog altijd wél om Z370 en een 8700K is een vrij warme chip. Al met al, dit bord gaat je OC gewoon zwaar inperken en het geeft teveel volts.

En dat dan even in perspectief zetten met het feit dat je op bijvoorbeeld een bordje van 100 euro een strakkere OC haalt... En voor 150 euro heb je ook nog eens meer features en USB ter beschikking. Die VRM: een boel fasen (nouja, 8x2)... maar er zijn overal betere kwaliteit VRMs te vinden. Het kan ermee door ja, alleen jammer van de implementatie en gebrek aan LLC. Dat zijn goedkope oplossingen en in ruil krijg je een raar mechanisme dat niet consistent is.

Wat ook steekt is het geklets over 'kleine speler'... dit is een ECS bord. Geen NZXT bord. Drog argumentatie, een paar alu covers maken is echt niet spannend.

Begrijp me niet verkeerd, positiviteit is prima en snap ik ook als reviewer, maar die past hier toch niet? Dit is letterlijk het enige bord uit de gehele Z370 line up dat gewoon slecht uit de test komt en dat wordt eigenlijk ook overal onderschreven. En dan kom ik bij de jouw en zie ik vier van de vijf sterren staan, en drie minpunten die geen van allen écht benoemen waar het om gaat. 'Minder extreme OC functies' is daar een voorbeeld van; dat is pertinent onjuist. Veel 8700K'tjes gaan die 5 Ghz lang niet halen, zelfs niet als het prima chips zijn. En dat is toch echt een redelijk normale OC.

Our manual overclock was not without quirky behavior as well. Typically when one sets a manual voltage, we see very close to that voltage on load, give or take vdrop/vdroop. THe N7 though appears to have some kind of adaptive voltage going on behind the scenes as the voltage went up with the CPU multiplier. Setting the voltage at 1.2V with a multiplier of 43 had the voltage hit 1.25V. A 44x multiplier yielded 1.3V and 45x 1.35V and so on until it peaked at 1.4V - all the while manually set at 1.2V. What happens here it becomes more difficult to achieve an optimal overclock (using the least amount of voltage needed for a giving clock) which causes more power use and higher temperatures. Typically, these processors can reach 5 GHz around 1.3-1.35V and much less, nearly stock voltage around the 4.5 GHz mark. In this case, it would be using 0.25V more than needed at that clock speed and could potentially lop off a couple hundred MHz from the overclock without adjusting the voltage down. Another personality trait of this board a bit different than the rest is the reset button. When pressing it, the board fully powers down, then powers back up instead of a power 'blip' as we experience on most boards.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 april 2018 16:25]

Als je het vooral over OC functies en geld wilt hebben dan zit je inderdaad verkeerd, maar dat kon je prima bedenken in de bovenste 5 centimeter van de review. Ik zou even moeten kijken waar die bak nu op staat (4,7 uit mn hoofd, ik geef geregeld toe dat ik een luie OC'er ben, iets wat overigens vaker voorkomt dan mensen die in Asus Tweakers Paradise zitten te spelen, mooi als het is), maar jouw "dramatisch" strookt geenszins met de praktijk hier.

Voor de goede reden, wat NZXT wel of niet doet kan mij echt aan mijn achterwerk oxideren, maar denken dat het een kwestie is van even een ECS bordje kopen 'en gaan' gaat natuurlijk nergens over. Als het zo simpel was dan had elk 'gaming' merk inmiddels zijn eigen moederbord. Ongetwijfeld dat Corsair het nog eens gaat doen bijvoorbeeld, maar "dit is ECS en ECS is budget meuk" als argument kan ik niets mee en geeft eerder aan dat jij hier kennelijk hele sterke gevoelens over hebt dan dat er objectieve argumenten tegen zijn (los van dus, de prijs en/of featurebalans). Ik zie nul inhoudelijk argument waarom dit een budget bord of "matige kwaliteit" zou zijn zoals jij heel stellig claimt.

Maar pak gerust een mid-range bordje van 150e (Let's say, Z370 Gaming 3 ofzo, krijgen ook minpunten te verduren), plak daar wat covers op, koop een Grid V3+ voor je fans, Hue+ voor je RGB effect, en oh wait: we staan al op 280 euro. Want nee: die bordjes hebben -andere- features, niet -meer- features. Of je moet je eigen chinese RGB addressable gebeuren willen doen, maar laten we niet in schock zijn dat fabrikanten geld verdienen aan hun producten. Ik zou dat hier trouwens betwijfelen gezien de investeringen om dit op te zetten en de ongetwijfeld kleine afzetmarkt, maar dat terzijde.

Een kleine speler zijn is geen excuus, maar is een onvermijdelijke invloed bij product lanceringen, zeker op de prijs. Ik verdedig dat niet, ik zeg niet dat jou dat moet boeien, maar ik voel mij geneigd duidelijk te maken dat velen, en ik denk jij ook gezien deze reacties, product development hier zwaar onderschatten. Maar goed, als jij dat graag "geklets" of "drog argumentatie" wil noemen is jouw goed recht, niemand zegt dat de m.i. vele complexiteiten van een productlancering effect hoeven te hebben op jouw koop gedrag. En nogmaals, je hoort ook niemand zeggen dat jij dit moet kopen. Ik zeg alleen dat er meer dan voldoende inhoud is en andere, relevante argumenten die je daar wel toe zouden kunnen aanzetten.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 13 april 2018 16:26]

Kijk die optelsom die je nu maakt over prijs is weer zo'n voorbeeld van de 'bias' die ik proef en waar ik je op wil wijzen.

Je telt de verkoopprijs van al die losse spulletjes op en komt dan tot de conclusie 'dat het best een goede deal is'. Maar op al die losse (RGB) dingen zít al een bult marge waar je niet best van wordt. Meestal is het zo dat als je een pakketje koopt dat er een soort korting in verwerkt zit. Ook op andere punten vindt een nuancering plaats waar ik vraagtekens bij heb, met name het OC gebeuren.

Maar goed. We zien dit duidelijk anders; wat mij betreft mag je best wat strenger zijn bij dit soort releases.

Vergelijkingen overigens met een Gaming 3... die inderdaad ook niet bekend staat als fantastisch...tja :D maar vergelijk het eens met een willekeurig AsRock bord en het plaatje wordt even anders. Of pak een MSI Gaming Pro Carbon als het om features gaat en een 'milde OC'... ik bedoel maar.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 april 2018 16:46]

Ik zeg niet dat het een goede deal is, ik zeg ook dat het even goed dat het echt niet per se een slechte deal hoeft te zijn. Voor ieder wat wils enzo. De alternatieven zijn even goed of prijzig of minder uitgebreid, en dan kunnen we allemaal verdrietig zijn dat het geld kost maar tenzij merk Y iets geheel beters neer zet voor een betere prijs is dat gewoon de realiteit, ongeacht hoe ik daar over denk. Het is mijn taak aan te wijzen dat er breekpunten kunnen zijn (prijs, voorbij-basic OC functies), en aan te wijzen wat de voordelen (kunnen) zijn, niet om vervolgens de keuze te maken.

Die balans tussen plus- en min correct beoordelen vereist nu eenmaal enig nuance en vereist dat je ruimte laat voor die interpretatie door de lezer. De één (jij) zegt dan "bah" (prima, snap ik!), de ander had die extra zaken wel al overwogen en ziet daar dan een voordeel.

Dat klinkt mij in elk geval fair en redelijk,. Ik vind het jammer dat dit wordt samengevat als 'bias', dat ik drogredenen gebruik, of dat het mijn geloofwaardigheid kost. Maar goed, ik neem je een sterke mening over bepaalde producten niet kwalijk ;)
'Bekende OEM'

Vandaar dat de pcb-layout zo bekend eruit ziet.
MSI is de OEM leverancier neem ik aan?

In dat geval inderdaad weinig zorgen betreft stabiliteit en component keuze.
Al mijn recentelijke systemen hebben een MSI bord. Ben er erg over te spreken! zeer stabiel
ECS is de eigenlijke maker. niet MSI.
Wat AndriesM v2 zegt: ECS is de OEM. Die zitten ook achter veel grote fabrikanten als o.a. Dell en HP (ik weet niet in welke mate overigens, ben ik niet in verdiept).

MSI heeft er in elk geval weinig mee te maken :D
+3, mooie review weer!
Ik vind het bord wel erg duur. Daarentegen is het m.i. esthetisch het mooiste bord op de markt.
De buren noemden het gemis van Load Line Calibration en de mogelijkheid tot adaptive voltage, kan bevestigen dat deze zaken nog steeds niet aanwezig zijn? Zou jammer zijn.
Thanks! :)

De prijs is inderdaad fors. Dat gaat dan weer wel op voor elk compleet 'dik' ecosysteem (Asus, Corsair, Razer, etc).

LLC zat er toen ik dit teste idd ook niet in, het bord corrigeert het echter door het voltage wel 'adaptief' te verhogen, ondanks dat er een adaptive functie dus ook niet in zit. Daar is nog wel wat werk aan. De conclusie blijft echter gelijk: voor wat lichte 24/7 OC ben je er zo uit.

Hou hem sowieso in de gaten, want we blijven dit bord zelf ook gebruiken ;) Mocht er een grote update zijn kan ik het even laten weten. Details heb ik echter niet.
Daar heb je wel gelijk in. Gewoon ff een maandje doorsparen :9

Geen LLC en adaptive voltage dat is wel een klein gemis. Een lichte OC bestaat voor mij namelijk niet }> wel bedankt dat je het nog even wilde checken!

Ik houd hem zeker in de gaten, en hopelijk fixen ze dit met BIOS updates. Als je het kan laten weten zou dat top zijn :)
Als je echt heel serieus in de OC wilt gaan verdiepen zou ik persoonlijk voor een bord gaan dat daar op richt, daar zijn ook genoeg 'mooie' alternatieven natuurlijk. In depth OC komt iets als een N7 gewoon niet aan een Maximus X Hero bijv, om maar iets met gelijke prijs te noemen.
Mooie review en top foto werk! Ik heb misschien onder een steen geleefd door nogal op Apple gefocust te zijn maar ik ken dit merk pas sinds een maand of 3. Heb mijn Game PC recent getuned met een NZXT behuizing, koeler op mijn videokaart en één op mijn CPU, USB HUB en een Hue module inclusief 2 RGB fans (oftewel een RGB feestje). Vind de afwerking en kwaliteit erg goed. Dit moederbord staat zeker op het verlanglijstje maar vind de prijs wel vrij fors.
Thanks!

En wat je zegt: mooi RGB feestje als alles samen valt.. maar uh.. $$ :D
Ach soms moet je even uitpakken en als het het waard is en goed materiaal dan vind ik het ook geen probleem.
Alles is relatief :D Enerzijds kan het goedkoper, een ander noemt het een maandje roken tov een paar jaar plezier van een dikke(re) game pc :D
Foritain bedankt voor deze review. Nog een vraag; hoe zijn de temperaturen van het moederbord en m.2 ssd? Kan me voorstellen dat dat met cover misschien wat hoger zal zijn?
Ik zou de FLIR daar een keer op moeten zetten, een PC Mark storage benchmark komt iig niet in geding. Ik durf niet te zeggen hoe dat soort shields uitpakken als je een langdurige stresstest gaat doen. Voor consumers niet zo relevant I guess want een SSD wordt zelden echt lang gestresst, maar wel iets waar ik benieuwd naar ben. Probleem is: voorlopig geen tijd om dat te testen.
Misschien ook iets meer voor Tweakers om dat eens grondig te testen voor m.2 ssd’s. Maar bedankt voor het antwoord, mooi moederbord met voldoende usb2 headers voor de NZXT line up.
Wat een knallert!
En de combi van mobo en kast, allebei van hetzelfde huis en kleur / stijl.
Thanks ewoud :D En de NZXT huisstijl is nie verkeerd eh :D
Ik zou willen weten of er met die mooie plaatjes op het mobo, er ook minder stof ophoping is, oftewel hoe is de airflow?
Of er minder stof op komt kunnen we pas over een paar maanden beoordelen denk ik. Hangt ook van je case en fan configuratie af natuurlijk.
Ik had nog nooit van NZXT gehoord. Wat een geniale spullen! Leuke review! Thanks _/-\o_

Edit: klein foutje nog, je "Conclusie" anchor uit je inhoudsopgave werkt nog niet.

[Reactie gewijzigd door thePiett op 12 april 2018 10:43]

Thanks / graag gedaan :D

En dat laatste is bewust, gewoon mensen forceren -alles- te lezen ;) Ahem, zal het zo even fixen :D