Bose Soundtouch 300 Soundbar

Specificaties Soundbar met 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Bose Soundtouch 300 Soundbar Review

MarkRenton 15 maart 2018, 3.133 views Product geleend

Bose Soundtouch 300 Soundbar

De soundtouch 300 is een verbazend gemiddelde sound-bar. Het geluid is zeker niet verkeerd, echter kan ik wel stellen dat het een zeer prijzige, maar niet rendabele oplossing is. De uitbreiding Virtually Invisible® 300 is leuk, maar werkt beperkt voor de prijs. Al met al een gemiddelde prijs/Kwaliteitverhouding. zie Uitgebreidereview

Pluspunten

• Design
  • Gebruiksgemak
  • Plug n Play
  • Makkelijk contact met moederschip
  • Geluidskwaliteit 50/50

Minpunten

• Niet zeer bijzonder voor een Bose
  • Prijs kwaliteit
  • Geluidskwaliteit 50/50

Geluidskwaliteit Score: 3
De Soundbar
allereerst zal ik beginnen met mijn ervaring van het uitpakken van de sound-bar. Ik moet Bose zeker een pluspunt geven en dat is dan wel het puntje design. De sound-bar is zeer goed afgewerkt en heeft een high-end uitstraling. Aan de achterkant heeft de I/O goed de ruimte en is verstopt in het ontwerp (helaas geen afbeelding mogelijk). Ook is de sound-bar makkelijk te bedienen via bluetooth/NFC.

De Sound-bar laat zich zeer makkelijk aansluiten en is zeker binnen 15 minuten gereed voor gebruik. Zet jezelf wel schrap aangezien je binnen deze 15 minuten je moederschip van een andere planeet gaat contacteren door middel van het calibratiesysteem van Bose (helaas geen afbeelding mogelijk).

Om te kalibreren zet men de bijgeleverde "haarband" op ( helaas nog steeds geen afbeelding mogelijk) en plugd deze in de sound-bar. In de haarband zit een geluidsensor (hoop ik) die een meting verricht. Vervolgens wordt men door een robotdame verzocht op 5 verschillende locaties binnen de kamer plaats te nemen en deze te bevestigen als zit locaties. Op elke plek krijgt men bijzondere geluidsfragmenten te horen die rechtstreeks van een sci-fi conference af zouden kunnen komen.

Vervolgens geeft de vrouw aan dat de calibratie is voltooid. En merkt men...
helemaal geen verschil met voorheen.

Dit ter zijde kan ik zeggen dat de Sound-bar goed geluid produceert (voor een sound-bar). En een belangrijk aspect bij een overweging om een sound-bar te kopen is voor de meeste mensen het gebruiksgemak, waarop ik kan zeggen dat dit zeker een pluspuntje is bij deze sound-bar.

Al met al moet ik zeggen dat ik niet teleurgesteld ben, maar ook niet positief verrast. De sound-bar zelf is verbazend gemiddeld voor de prijs die men ervoor neer legt.

Nu zullen velen zeggen dat de sound-bar alleen niet compleet is en uit te breiden is met Bose Virtually Invisible 300 wireless surround speakers. Dat klopt, voor een "magere" 350 euro krijg je twee satelliet speakers erbij die vrij weinig toevoegen aan de hele belevenis.

de Virtually Invisible® 300 speakers,
Allereerst kan ik zeggen dat de afwerking van de producten zeer goed gelukt is en zeker niet slecht staat in je woning. De soundbar en speakers hebben een solide afwerking en voelen high-end aan.
Echter is dit natuurlijk niet de reden dat wij een relatief prijzige audio set aanschaffen en speelt dit criteria niet de hoofdrol bij deze test.

Qua gebruiksgemak moet ik de speakers ( en sound-bar ) een dikke voldoende geven. De bediening is simpel en helder ( mits je even de moeite neemt om de gebruiksaanwijzing open te slaan)

Bij de speakers is het voornamelijk plug and play.

Bij het uitpakken van de speakers komt men twee bakstenen tegen waarmee men geen rekening houdt (zie foto). Deze rechthoekige blokken zijn de voeding/ontvanger, en ja elke speaker heeft een eigen voeding/ontvanger. Naast het feit dat de blokken best lomp zijn en lastig weg te werken (iets wat men niet ziet op de foto's op deze site), maken de blokken een zoomend geluid. Bij een high-end merk als bose verwacht ik dan ook echt mijn input die ik geef aan de installatie, het enige geluid te zijn wat ik hoor.

Nu aangekomen bij de geluidskwaliteit van de speakers moet ik zeggen dat ik niet teleurgesteld ben maar ook niet volledig overtuigd. Op de gebruiksaanwijzing ziet men een configuratie waarin de speakers direct naast de zitplaats staan. Mochten de speakers ruimer geplaatst staan kan het maar zo voorkomen dat de sound-bar de speakers overheerst en in het niets vallen. Een beetje zonde van de prijs als je het mij vraagt.

Houd men deze configuratie aan en weet men de speakers direct naast de zitplaats te kunnen plaatsen is het geluid zeker wel dynamisch en prettig om naar te luisteren.

Al met al moet ik zeggen dat het een goede setup is, echter had ik meer verwacht van een groot merk als Bose.

Heb jij ook een Bose Soundtouch 300 Soundbar?

Mooie review. En gewoon lekker eerlijk ook: je hebt 800 piek betaald en het valt eigenlijk best tegen.
Goed en eerlijk review, komt overeen met mijn ervaringen.

Ik heb dezelfde 300 alleen geen sateliet speakers gekocht, 350e voor zulke kleine speakers, na wat te hebben onderzocht en te hebben ingelezen vond ik het niet waard.

De bose soundbar 300 is helemaal fantastisch icm met de Acoustimass 300, de Bose medewerker gaf ook dit advies. Alleen wederom een extra investering van 700e.. en inderdaad wat een verschil!

Ik heb getwijfeld tussen Bose en Sonos, beide ontlopen elkaar niet zo veel. Bose mocht destijds dan wel iets achter lopen op multiroom audiosystemen (zoals apps etc) maar hebben dit inmiddels wel ingehaald. De Bose klinkt naar mijn mening beter dan de Sonos. In de helderheid zit toch een verschil. Sonos vind ik wel meer mooier ogen qua design.