Dell UltraSharp U2518D Zwart

Specificaties 25" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • AH-IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Dell UltraSharp U2518D Zwart Review

Pvcbuis 15 maart 2018, laatste update op 19 maart 2018, 1.362 views Product gekocht

Dell UltraSharp U2518D Zwart

Bij het uitpakken was ik positief verrast door het uiterlijk; op het bureau vond ik hem zelfs mooier dan op de afbeeldingen. Maar na wat dichter bij kijken kan ik hem niet aanraden

Pluspunten

• strak minimaal design
  • mooie kleuren, scherp beeld, goed contrast
  • makkelijk te verstellen

Minpunten

• een knopje is heel lastig indrukken
  • Niet heel stevig, op sommige plekken wat slordig
  • slechte kwaliteitscontrole

Edit: Scherm uiteindelijk niet vervangen maar gekozen voor een BENQ PD2500Q (299euro) en daar heel erg blij mee. Iets bredere behuizing maar op maar voeld in zijn geheel een stukje luxer en kwalitatiever aan.

Omdat deze monitor vrij goed beoordeeld wordt, geef ik toch even mijn ervaring.
(ook al ben ik het over het algemeen eens met de meeste pluspunten)

Ik heb lang getwijfeld of ik deze moet omruilen of voor een ander scherm te gaan. De kleurweergave en het design van dit scherm spreken me erg aan. Ik vind omruilen wel een risico wat betreft de bouwkwaliteit van dit scherm. Ik ben gebruikers reviews gaan lezen op verschillende websites en kwam toch geregeld grote en kleinere problemen tegen die niet zouden mogen in een scherm van 300 euro (waar je ook nog is een speciaal certificaat meegeleverd krijgt dat de calibratie zo goed is afgesteld). Daarbij vind ik het frame en behuizing een beetje breekbaar aan voelen.

Mijn scherm heeft een grote band in het midden waar de achtergrondverlichting niet werkt dus moet sowieso terug, dus die even negeren. Maar buiten dit defect heb ik wel een goed beeld over de andere kwaliteiten van het scherm

Een klein probleempje vind ik de menu knopjes: van de 5 menu knopjes onder het scherm werkt er bij mij één knopje bijna niet (die krijg ik alleen ingedrukt als ik met twee handen het scherm vasthoud) en een tweede wat stroef. Dit is wat slordig.
Het lijkt een gelukskwestie of dit probleem er wel of niet is in een nieuw scherm.

Het beeld is scherp, de kleur weergave en contrast zijn mooi, maar het scherm voeld een beetje slapjes en plastic aan. Als ik met mijn vingers over de randen van de bovenkant van het frame veeg voel ik over de gehele afstand ongelijkheden als bollingen in het frame. De 0,5 mm die over het algemeen tussen het frame en het paneel zit is op sommige plekken 1 mm. Waar het frame gelijk moet liggen met het paneel aan de voorkant steekt het links in het midden bij mij 1,5 mm uit. Op een halve meter afstand is dit zichtbaar en niet zo netjes.

Ook valt het op dat er een folie over het paneel zit, hierover wordt in andere review gesproken.

Verder is het lastig de kabels goed weg te werken en blijven duidelijk zichtbaar, wat de esthetiek van het scherm wat af doet.

De IPS glow valt mee, je moet wel precies recht voor het scherm zitten. Als je te dicht op het scherm zit, of er een beetje op neerkijkt zie je het aanzienlijk beter. De foto is op een halve meter afstand en overdag genomen, met photoshop wat bewerkt zodat hij zo dichtmogelijk bij de werkelijkheid zit. Savonds is het een stuk beter zichtbaar en is er bij mij vooral links oranje backlightbleed te zien (de donkere middebalk komt door het defect in mijn scherm dus die negeren).

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EWNo33ubREHji2.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EWNo33tGX2ApU4.jpeg

Niet per se positief of negatief maar iets dat me opviel: Bij programma's op volledig scherm is er aan de randen een gek 3d effect te zien. Het lukt niet om een foto van te maken want daar lijkt het misschien andersom.. maar er is een illusie dat de outlines (als je er met een schuine hoek naar toe kijkt) 1 of 2 milimeter boven de effen stukken lijkt te zweven. Hoe scherper de hoek hoe sterker het effect. In de foto bijvoorbeeld de omlijning van de "x" het is misschien iets beter te zien bij de 3 witte streepjes daaronder die boven de dondere lijn uitkomen.

Kort om:
Een scherm met erg scherm beeld, mooie kleur weergave/contrast, fijne stelmogelijkheden en handige usb-hub. Maar als je wat dichter bij kijkt is het in eerste opzicht strakke design niet zo strak, en is er duidelijk bespaart op de materialen van de behuizing. Als je het eenmaal gezien hebt dan blijft het ook opvallen. Als Dell wat meer aandacht had gegeven aan de afwerking, was het scherm niet alleen theoretisch een aanrader geweest. Voor mij een gemiste kans en ga mijn zoektocht naar een ander scherm voort zetten.

Heb jij ook een Dell UltraSharp U2518D Zwart?

Ik vermoed dat dit scherm gewoon defect is, dus terugsturen lijkt me handig indien mogelijk.
Wellicht dat het erger lijkt op de foto, maar ik heb het vermoeden dat 1 of meer zones in het backlight het totaal niet doen.
Dit scherm heeft inderdaad een defect met de backlight, op effe vlakken valt het heel erg op maar op andere momenten is het gewoon wat minder verlicht en goed te negeren. Deze gaat dus sowieso terug. Wel kan ik aan de hand van dit scherm een goed beeld krijgen van het scherm.
Het ging mij er dan ook meer om of ik hierna dit model nog een keer koop of voor iets anders ga. Voor mij is de keuze een ander model. Desalniettemin is het zeker geen slecht scherm. Ik heb mijn review aangepast.
Dat rare 3D effect/defect lijkt wel een slecht gelamineerd scherm joh.